آیا آمپول های لاغری ایمن هستند

حتما شما هم شاهد تبلیغات آمپول های لاغری توسط سلبریتی ها بوده اید. این تبلیغات این حس را به شما القا می کنند که راه حلی ساده و سریع و تایید شده برای مشکل اضافه وزن شما می باشند اما در واقع آنها زمانی می توانند اثربخش باشند که شما تغییرات لازم را نیز در سبک زندگی خود داده باشید.

آمپول لاغری چیست ؟

اگر به آمپولهای لاغری فکر می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که این  درمان برای مسائل سلامتی مربوط به وزن طراحی شده اند. این داروها برای موارد زیر فقط می تواند کاربرد داشته باشد:

  • BMI (شاخص توده بدنی) ۳۵ کیلو گرم بر متر مربع یا بیشتر- طبقه بندی شده با عنوان چاقی
  • اگر مبتلا به قند خون غیر دیابتی هستید- قند خونی که از حد طبیعی بالاتر است اما زیر حدی است که به عنوان دیابت تشخیص داده شود.
  • ریسک بالای ابتلا به دیگر بیماری های مربوط به اضافه وزن مثل سکته مغزی و حمله قلبی را به خاطر فاکتورهایی مثل فشار خون بالا و کلسترول بالا دارید.
لاغری با آمپول های کاهش وزن
لاغری میتواند به روش های اشتباه رخ بدهد.

زمانی که صحبت از کاهش وزن به میان می آید نمی توان یک نسخه را برای همه پیچید. اگر معیارهای گفته شده در بالا را نداشتید اما از سایز خود ناراضی هستید در مورد روش کاهش وزن ایمن با پزشک خود مشورت کنید. این پروسه همیشه شامل خورد و خوراک سالم و ورزش مرتب میشود اما خدمات حمایتی متعددی نیز وجود دارند که می توانند ماجرای کاهش وزن شما را کمی ساده تر سازند.

داروهای تزریقی کاهش وزن چگونه عمل می کنند؟

ساکسندا

ساکسندا (که با نام لیراگلوتاید نیز شناخته میشود)- یک داروی کاهش وزن است که یک بار در روز تزریق شده و احساس سیری و گرسنگی کمتر را می دهد. مالک حق انحصار این دارو یک شرکت بهداشتی جهانی با نام نوو نوردیسک می باشد و این دارو تنها داروی تزریقی است که ایمنی و اثربخشی آن در کاهش وزن در سازمان بهداشت ملی انگلستان مورد تایید قرار گرفته است.

این دارو از یک هورمون طبیعی که در بدن یافت شده و اشتها را تنظیم می کند تقلید می نماید و به مصرف کالری کمتر و در نتیجه کاهش وزن کمک می نماید. این آمپول نیز همانند هر درمان کاهش وزن دیگری تنها زمانی اثربخش است که شما به یک رژیم غذایی سالم پایبند بوده و برنامه ای مرتب برای ورزش کردن داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد که ساکسندا می تواند به ۴ تا ۶ کیلوگرم کاهش وزن منجر شود.

آکوالیز

آمپولهای کاهش وزن دیگری نیز در بازار وجود دارند از جمله آکوالیز. آکوالیز یک آمپول حل کننده چربی است که در بازار به وفور دیده میشود و عموما تا زمانی که توسط یک پزشک متخصص تجویز شود ایمن می باشد.

آکوالیز یک جایگزین غیر جراحی برای لیپوساکشن است. این ماده به توده های چربی چسبیده و به تدریج آنها را تجزیه میکند تا زمانی که به صورت طبیعی از بدن خارج شود. بنابراین از این آمپول می توان به صورت هدفمندتر و متمرکزتری از ساکسندا  مثلا برای کاهش توده چربی در زیر بازو، شکم و یا داخل رانها استفاده کرد.

همچنین بخوانید: تاثیر رژیم هایی غذایی مختلف بر پوست

آمپول های کاهش وزن چقدر هزینه دارند؟

این آمپول های لاغری در هر کشوری هزینه متفاوتی دارند و باید توجه داشت که یک مثلا برای ساکسندا یک دوره درمانی سه ماه و ۵ ترزیق در هر ماه توصیه میشود. آکوالیز در دو تا چهار جلسه توسط پزشک متخصص تجویز میشود.

اگر معیارهای دریافت ساکسندا را داشته باشید در برخی از کشورها این دارو تحت بیمه قرار می گیرد که کمکی است برای کسانی که با مسائل اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند.

با این وجود، این آمپول ممکن است تحت پوشش بیمه در کشور شما قرار نگیرد و بنابراین پزشک تنها زمانی این روش را پیشنهاد دهد که ثابت شود دیگر روشهای کاهش وزن برایتان اثربخش نخواهد بود.

آیا آمپول های لاغری ایمن هستند؟

ساکسندرا ایمن تلقی شده و اغلب افراد به خوبی آن را تحمل می کنند. نتایج چندین مطالعه بالینی نیز نشان می دهند که آکوالیز زمانی که به درستی توسط یک متخصص تجویز شود ایمن است. اگرچه بر روی این دارو نسبت به ساکسندرا تحقیقات کمتری انجام شده است.

با این وجود، همانند هر داروی دیگری این آمپولها نیز عوارضی دارند که باید مد نظر قرار داده شوند

عوارض جانبی احتمالی ساکسندرا

رایج ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • حالت تهوع/ استفراغ
  • اسهال/ یبوست
  • افت قند خون
  • سردرد
  • خستگی مفرط

چند مورد محدود واکشنهای منفی شدید و بلند مدت نیز گزارش شده اند که عبارتند از:

  • التهاب پانکراس
  • مشکلات مثانه
  • مشکلات کبد و کلیه
  • افزایش ضربان قلب
  • افسردگی و افکار خودکشی
  • واکنشهای آلرژیک شدید- علائم شامل التهاب صورت، لب، زبان یا گلو و افزایش ضربان قلب، مشکلات تنفسی و بلع یا راش شدید پوستی میشود. در بدترین حالت آنافیلاکسی اتفاق می افتد.

هنوز مشخص نشده است که آیا این داروها می تواند به تومورهای تیروئید یا سرطان تیروئید منجر شود یا خیر. اما برخی مطالعات بر روی داروهای مشابه ساکسندرا بر روی موشها نشان می دهد که سبب چنین بیماری هایی شده اند. به همین دلیل اگر شما یا فردی از خانواده سابقه ابتلا به سرطان مدولاری تیروئید یا سندروم نئوپلازی های متعدد اندوکرین هستید از مصرف این دارو خودداری کنید.

ابتلا به بیماری ها یا مصرف داروهایی دیگری نیز هستند که ممکن است استفاده از آمپول لاغری ساکسندرا را برای شما نا ایمن سازد. پزشک خود را در جریان بیماری هایی که دارید و داروهایی که مصرف می کنید قرار دهید و با مشورت او از این داروی لاغری استفاده نمایید.

عوارض جانبی احتمالی آکوالیز

رایج ترین عوارض جانبی معمولا بعد از چند روز از میان می روند. این عوارض عبارتند از:

  • قرمزی پوست
  • کبودی
  • التهاب
  • جوشهای پوستی که احتمالا نشان دهنده به کار بردن نادرست دارو است.

تنها تاثیرات نامطلوب گزارش شده برای آکوالیز زخم شدن و نکروز پوست است. در آن بافت پوست از بین رفته و لکه های سیاه دائمی مشهودی بر جای می گذارد. این مورد بسیار نادر است. اما باید متوجه باشید که دانشمندان باور دارند برای درک میزان ایمن بودن دقیق و اثربخشی این دارو نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

سه نکته ایمنی کلیدی

  1. ورزش و رژیم غذایی را فراموش نکنید

به خاطر داشته باشید که آمپول های لاغری داروهای جادویی نیستند. تنها با کاهش جذب کالری، پیروی از یک رژم غذایی مقوی و افزایش فعالیت فیزیکی است که به بدنی با وزن سالم دست پیدا می کنید. همین تغییرات اساسی در سبک زندگی به شما در پایین نگه داشتن وزن و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مرتبط با وزن کمک می کنند.

  • یک متخصص مورد اعتماد پیدا کنید

واردات آمپولهای لاغری بدون مجوز و تزریق آن توسط افرادی که مجوز این کار را ندارند گزارش ده است. این تکنیک مدیریت وزن تنها زمانی ایمن است که توسط یک فرد حرفه ای و با تجربه انجام گیرد.

محصول را نیز از داروخانه های معتبر تهیه نمایید.

  • سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید

یک پزشک متخصص همیشه سوابق دارویی شما را چک کرده و تعیین می کند که آیا آمپولهای لاغری می توانند درمان درست و ایمنی برای شما باشند یا خیر. شما باید اطلاعات لازم در زمینه بیماریهای قبلی و داروهایی که مصرف می کنید در اختیار پزشک خود قرار دهید.

مطلب مرتبط: مبارزه با چربی های اضافه دهه ۴۰

افکار خود را به اشتراک گذارید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است