مبارزه با چربی های اضافه دهه ۴۰

کاهش متابولیسم تنها یکی از دلایل کوچکی است که کم کردن وزن را بعد از ۴۰ سالگی مشکل تر می سازد. مشکل اینجاست که اغلب افراد در دفاع از چربی های اضافه این سن می گویند:این تقصیر من نیست این تقصیر متابولیسمم است. بله درست است متابولیسم شما مقصر است اما تنها کمی.

اما متابولیسم تنها قسمت کوچکی از این داستان است. سن و زندگی در برابر ما دسیسه می کنند تا ما نتوانیم با کاهش وزن بالای ۴۰ سال مبارزه کنیم.

اگر در حال خواندن این مقاله نشسته اید یا دراز کشیده اید بدن شما هنوز هم کالری می سوزاند اما با سرعتی که نرخ متابولیسم در زمان استراحت نامیده میشود. با افزایش سن، برای هر دهه بعد از دهه ۴۰ معمولا ۵ درصد کاهش می یابد و در اطراف ۵۰ سالگی حدودا به ۱۱۴۰ می رسد.

چربی های اضافه

با افزایش سن، زندگی ما بسیار پیچیده تر میشود. چه به خاطر فرزندان، به خاطر کار یا افزایش سن والدین و غیره ما زمان کمتری برای فعالیت فیزیکی توجه به تغذیه خود داریم. غذا ۲۴ ساعت روز و حتی ۷ روز در وعده های بزرگی که تقریباً اقتصادی هستند در اطراف ما موجود هستند، بنابراین ما اغلب بدون فکر می خوریم و فعالیت های خود را قطع می کنیم.

دهه ۴۰ سالگی

در سن ۴۰ سالگی برای حفظ وزن و اینکه وزن اضافه نکنید باید روزانه ۱۰۰ کالری کمتر مصرف کنید. این چیزی جز روند طبیعی افزایش سن نیست. این نرخ متابولیسم شما در زمان استراحت است.

  • زمانی که تقصیر تا حدودی از متابولیسم برداشته میشود مقصران دیگری شناسایی میشوند. متابولیسم بر اساس سه فاکتور مختلف انجام میشود. اولین فاکتور ژنتیک است. ما در این زمینه به پیشرفتهای زیادی رسیده ایم اما نمی توانیم با قاطعیت چیزی بگوییم هنوز به زمان نیاز داریم.
  • عامل دوم عملکرد تیروئید است و جالب اینجاست که در اینجا جنسیت موثر است. بافت های تیروئید در زنان بزرگتر است. حداقل ۱۰ به ۱ و این اتفاق خیلی تدریجی صورت می گیرد. بنابراین زنان در می یابند که در دهه ۴۰ خود متابولیسم کمتری دارند که دلیلش این است که تیروئیدشان شروع به رشد کرده است.
  • سومین فاکتور تاثیرگذار بر متابولیسم توده عضلانی است. در دهه ۴۰ و بعد از آن سبک زندگی به صورت چشمگیری تغییر می کند. همه ما می توانیم ببینیم که در این سن اغلب افراد نشسته هستند. بنابراین آنچه که اتفاق می افتد این است آنچه را که استفاده نکنید از دست می دهید. در نتیجه در دهه ۴۰ شما عضلات خود را از دست می دهید و آن ها آب میشوند.

بیشتر بخوانید: تغییر در سبک زندگی برای حمایت از سلامت دریچه قلب

مقایسه چربی های اضافه بین خانم ها و آقایان

تحقیقات اخیر نشان می دهد که زنان دو برابر سریع تر از مردان با سن مشابه عضلات خود را از دست می دهند. همین امر تاثیر زیادی برای توانایی آنها برای کاهش یا حفظ وزن می گذارد. عضلات نسبت به چربی ها، به لحاظ متابولیسمی فعال تر هستند و به این معنا است که افراد عضلانی تر راحتر از کسانی که حجم چربی بالایی دارند در زمان استراحت کالری می سوزانند.

بیایید این گونه تصور کنید که جدیدا برای تمرین به باشگاه می روید و یک پوند(۰٫۴۵ کیلوگرم) از وزن شما به ماهیچه تبدیل میشود. وزن شما در ابتدا تغییری نکرده است اما بعد از آن شما در روز بین ۳۵ تا ۵۰ کالری بیشتر می سوزانید. چرا که همین میزان بافت چربی تنها ۵ تا ۱۰ کالری می سوزاند.

بنابراین آنچه که اهمیت دارد این است که ماهیچه نسبت به چربی به لحاظ متابولیکی فعال تر است و شما نباید بگذارید این بافت از بین برود. باید بگوییم که یک مرد از سن ۳۰ تا ۵۰ سالگی بین ۵ تا ۱۰ پوند(۲٫۲۶ تا ۴٫۵ کیلوگرم ) از حجم ماهیچه های خود را از دست می دهد و این در زنان به خاطر کاهش فعالیت فیزیکی و رژیم های مکرر قطعا بیشتر می باشد.

داستان های همسران سالخورده

یک محقق که متابولیسم را در افراد در دهه ۷۰، ۸۰ و بیشتر عمرشان بررسی کرده است بیان می دارد که اگر به اندازه کافی صبر کنید، یعنی در حدود ۲۵ سال، افزایش وزنی که زمانی شروع شده بود خود به خود به حالت اول باز می گردد.

افراد به صورت یکنواخت به صورت میانگین وزن اضافه می کنند البته نه همه- و چربی بیشتری جمع کرده و تا حدود ۶۵ سالگی حجم ماهیچه ها کاهش می یابد و بعد آنچه که اتفاق می افتد این است که گرایش عکس اتفاق می افتد: افراد به تدریج شروع می کنند به وزن کم کردن ، البته دوباره نه همه، ولی گرایش در جمعیت عموم این است که در دهه ۷۰ و ۸۰ تمایل به کاهش وزن وجود دارد.

دلیل این کاهش وزن موضوع تحقیق بسیاری بوده است. شاید دلیلش تغییرات هورمونی، تغییرات متابولیسمی و این حقیقت باشد که آنها دیگر همانند سابق چیزی نمی خورند. آنها اشتهای خود را از دست می دهند که می تواند به خاطر فاکتورهای زیادی از جمله استرس، از دست دادن همسران و دوستان، مسائل مالی و بسیاری چیزهای دیگر باشد.

اما شما نمی توانید منتظر بمانید تا آن زمان فرا برسد!

اگرچه ما کار زیادی نمی توانیم با خرابکاری های بیولوژیکی انجام دهیم اما این بدان معنا نیست که محکوم به چاقی و چربی های اضافه با افزایش سن باشیم. این یک داستان قدیمی است که با رسیدن به میان سالی ۳۰ تا ۴۰ پوند وزن اضافه می کنید. این اتفاق می تواند به راحتی بیفتد اما به سادگی می توان تغییر در نرخ متابولیک را جبران کرد.

برای اغلب افراد این تغییر بیولوژیکی تنها ۱۰۰ کالری هزینه دارد یعنی اگر شما رعایت نکرده و این ۱۰۰ کالری را از رژیم غذایی خود کم نکنید در سال ۱۰ پوند (۴٫۵ کیلو) افزایش وزن خواهید داشت.

ورزش دائم هم برای برگرداندن متابولیسم به حالت اول بسیاری کلیدی است. نوع فعالیت فیزیکی که افراد در دهه ۴۰ انتهاب می کنند آن قدری که باید شدید نیست. بنابراین برای افزایش متابولیک پیشنهاد میشود به شدت فعالیت افزوده شود این بدان معنا است که مثلا به جای پیاده روی بهتر است کوهنوردی شود.

مقاله مرتبط:  بهترین راهکار عملی ترک عادات بد و ایجاد عادات سالم

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است