تاثیر رژیم هایی غذایی مختلف بر پوست

امروزه انواع مختلفی از رژیم های غذایی معرفی شده اند که هرکدام هدف متفاوتی دارند. این هدف ها از لاغری تا الرژی و چاقی و برخی بیماری ها را در بر میگیرد. از طرفی رژیم غذایی شما بر پوستتان نیز اثر مستقیم دارد. در این مقاله به بررسی ۸ مورد از معروف ترین رژیم های غذایی دنیا و مخصوصا تاثیر رژیم غذایی بر پوست شما می پردازیم.

آیا چیزی که می خورید می تواند واقعا بر پوست شما تاثیر بگذارد؟

همان طور که زنجبیل برای حالت تهوع یا مرکبات برای سرماخوردگی خوب است رژیم های غذایی نیز امروزه درمان های خانگی برای بزرگترین اندام ما یعنی پوست ارائه می دهند. چه کسی است که است که تا به حال داستانهای الهام بخش در مورد رژیم های خاص موثر برای آکنه یا پیری پوست نشنیده باشد؛ اما اثر گذاری آنها در واقعیت و از نظر علمی باید بررسی شود. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید…

تاثیر رژیم غذایی بر پوست

رژیم غذایی ۳۰ روز کامل

رژیم غذایی Whole 30(30 روز کامل) یک شعار ساده دارد: برای ۳۰ روز چیزی جز غذای واقعی نخورید. با این کار بر روی خوردن غذاهای فرآوری نشده یا اجزای تشکیل دهنده ساده تمرکز کرده و از غذای فهرست شده در زیر اجتناب می کنید:

قندها

با خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده مثل شکر سفید، سطح قند خونتان با سرعت بیشتری افزایش می یابد و پانکراس شما با آزاد ساختن انسولین به آن پاسخ می دهد. با حذف قند، شما قادر خواهید بود مقدار انسولین (و در نتیجه تولید چربی و آکنه) که بدنتان می سازد کاهش دهید.

الکل

اگرچه نوشیدن بیش از اندازه الکل به صورت مستقیم سبب آکنه نمیشود اما قطعا می تواند محرک آکنه باشد. هورمون های استروئیدی خاصی مثل گلوکوکورتیکوئیدها و آدرنال اندروژن های در طول استرس رها میشوند. (و نوشیدن کمی بیش از آنچه که باید مصرف میشد نوع دیگری از استرس است). این هورمونها غدد چربی پوست را تحریک کرده و فرآیندی را آغاز می کند که به آکنه منجر میشود. در نتیجه: حد تعادل را رعایت کنید.

غلات

لبنیات

این محصولات می توانند آکنه را تحریک یا بدتر نمایند چرا که شیر حاوی ماده متشکه تستسترون و دیگر اندروژن ها است که بر گیرنده هورمون در پوست تاثیر گذاشته و فرآیندی که سبب ایجاد آکنه میشود را تحریک می نماید.

حبوباتها

افزودنی هایی مثل MSG (مونوسدیم گلوتامات)

شما می توانید در این رژیم هر چه قدر که دوست دارید غذاهای مجاز را بخورید اما اگر خطا کردید باید از اول شروع کنید.

وقتی گفته میشود در این رژیم پوست شما بهبود می یابد به چه معنا است؟

با حذف غذاهای فراوری شده و شکر تصفیه شده: بخشی از رژیم Whole 30 می تواند برای پوست شما سودمند باشد. تاثیر مواد غذایی قند و شکر به دو صورت می تواند سبب آکنه شود: به صورت هورمونی و التهابی.

انسولین و آکنه

انسولین هورمونی است که قند را از خون بیرون می برد و آن را در اختیار سلولها برای استفاده قرار می دهد. این هورمون به پایین آوردن قند خون کمک می کند. تولید فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) تحریک شده که تولید چربی را افزایش داده و بر شدت آکنه می افزاید.

Whole30 می تواند بر پوست شما تاثیر مثبت داشته باشد اما فاکتورهای اولیه اجتناب از قند، الکل، لبنیات و کربوهیدراتهای ساده با شاخص گلیسمی بالا است. اگر داشتن پوست بهتر تنها هدف شما است لیست بلندتری از مواد غذایی ممنوعه وجود دارد که باید از آن ها اجتناب کنید.

تاثیر رژیم غذایی گیاهخواری بر پوست

چگونه اجتناب از فرآورده های گوشتی می تواند به پوست شما کمک نماید؟

تعاریف گسترده ای برای رژیم گیاه خواری بسته به اهداف شما ارائه شده است. اگرچه اغلب رژیم های غذایی بر نخوردن پروتئین هایی که اساس گوشتی دارند اتفاق نظر دارند، اما برخی در استفاده از سس ماهی، خامه در قهوه و تخم مرغ در کیکها نیز محدودیت قائل می شوند.

یکی از مزایای حذف کردن گوشت: اگرچه در گیاه خواری محرکهای اصلی آکنه یعنی لبنیات و قند حرف نشده است اما اغلب رژیم های گیاه خواری حاوی مقادیر کمی چربی اشباع و کلسترول می باشند. مصرف کالری کمتر می تواند تولید چربی پوست را کاهش داده و در کاهش آکنه موثر باشد..

به علاوه، جایگزین کردن چربی های اشباع با چربی های غیر اشباع سالم تر می تواند برای بدن و پوست نقش ضد التهابی داشته و مقدار آکنه کمتری ایجاد کند.

مطالعات نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ که در گروه چربی های غیر اشباع قرار دارند نقش بزرگی در عملکرد و ظاهر پوست ایفا می کنند.

با حذف لبنیات: رژیم گیاه خواری نیز همانند رژیم Whole30 با حذف لبنیات عمل می کند. همان طور که گفته شد رابطه احتمالی میان آکنه و لبنیات این است که لبنیات محرک فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1) است که در همه شیرهای حیوانی حتی شیرهای ارگانیک وجود دارد و می تواند با تولید شیر جذب یا تولید آن در بدن تحریک گردد.

قبل از گیاه خوار شدن چه چیزهایی را باید مد نظر قرار داد؟

رابطه علمی میان گیاه خوار بودن و داشتن پوست بهتر آن طورها هم که در داستان ها گفته شده تایید شده نیست. اگر به قطع کردن خوردن گوشت می اندیشید یا یک متخصص تغذیه مشورت نمایید. آنها می توانند به شما در دریافت مواد مغذی مورد نیازتان کمک کنند. مکملها نیز می توانند کمک کننده باشند.

متخصص تغذیه شما می تواند به شما بگوید که آیا صرفا با مصرف مکمل می توانید نیازهای خود را تامین کنید یا خیر. شاید در این صورت دریافت مواد مغذی خاصی به میزان کافی و مورد نیاز برای شما به سختی انجام شود. مواد مغذی از جمله:

ویتامین های گروه B

ویتامین D

کلسیم

آهن

نتیجه

گیاه خوار شدن می تواند برای سلامت کلی شما خوب باشد مثلا ریسک ابتلای شما به سرطان را کاهش می دهد؛ اما این رژیم چیزی پیچیده تر از صرفا قطع کردن گوشت قرمز، ماکیان و غذاهای دریایی است. حتما برای حفظ سطح سالم مواد مغذی و ویتامین هایی که به صورت طبیعی در غذاهای با پایه حیوانی یافت میشوند، با پزشک تغذیه خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که بیش از اندازه بر نان و برنج سفید، پاستا و دیگر کربوهیدراتها یا مواد غذایی با تراکم مواد مغذی پایین اتکا نداشته باشید. تاثیر رژیم غذایی هایی که شکر افزوده و (لبنیات) بالایی دارند می توانند آکنه را بدتر نمایند.

پیشنهادات غذایی متخصصان تغذیه برای پوست

  • مغزها و دانه ها
  • تخم مرغ
  • توفو
  • سبزیجات بیشتر
  • غلات سالم مثل جو و کینوآ
  • ماست
  • هر گونه میوه مثل توت ها، آلوها و هلو و گرمک(میوه ای تابستانه شبیه خربزه و طالبی)

تاثیر رژیم غذایی کتو

آیا یک رژیم کم کربوهیدرات (کتو) می تواند پوست شما را متحول سازد؟

رژیم کتو هم به یک گرایش در سالهای اخیر تبدیل شده است. اصل پایه و اساسی آن این است که تقریبا هیچ کربوهیدراتی مصرف نکنید- عموما تنها ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهبرات در روز مجاز است.

این کار سبب میشود که بدن دیگر از گلوکز به عنوان انرژی استفاده نکند و در عوض شروع به سوزاندن چربی های ذخیره شده در بدن به عنوان سوخت نماید. این فرآیند کتوز نامیده میشود و می تواند برای افراد خاصی که مبتلا به دیابت یا صرع هستند مفید باشد.

اگر از این رژیم به درستی استفاده نشود می تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد.

در همین مورد بیشتر بخوانید: ۱۳ درمان خانگی بری از بین بردن آکنه

دانش پشت کتو و گوشت

زمانی که همه کربوهیدراتها را کلا حذف می کنید دیگر غذای های فرآوری شده که محرک هستند را نیز مصرف نمی کنید؛ اما اگر صرفا به دنبال بهبود دادن پوست خود هستید رژیم کتو بهترین گزینه نیست.

شاخص توده بدنی (BMI) مبتلایان به آکنه بهتر است جذب کلی کالری خود را کنترل کنند چرا که بالا بودن شاخص می تواند شدت آکنه را بدتر نماید و آکنه با فرآورده های لبنی بدتر میشود.

در رژیم کتوژنیک سطح گرلین، هورمون تحریک کننده گرسنگی افزایش پیدا می کند همان اتفاقی که در زمان قحطی اتفاق می افتد. گرلین در مبتلایان به آکنه می تواند کاهش پیدا کند.

با این وجود، این موضوع که افزایش سطح گرلین به دنبال برخی از رژیم های خاص بتواند به آکنه کمک نماید پیچیده است و ثابت نشده است.

اگر تنها به دنبال مزیت پوستی از رژیم هستید از کتو اجتناب کنید!

ما از تاثیر رژیم غذایی کتو برای کنترل آکنه حمایت نمی کنیم. اگر باردار یا شیرده هستید از رژیم هایی همانند این یا هر رژیم محدود کننده دیگری استفاده نکنید. رژیم کتو بسیار سخت گیرانه با سطح چربی بالا و پروتئین ریاد و یک رژیم کم کربوهیدرات است که برای کاهش وزن استفاده میشود. در پزشکی از رژیم کتو عموما برای درمان صرع غیر قابل کنترل در کودکان استفاده میشود.

در مورد رژیم کتو بحث و جدل هایی وجود دارد. مخصوصا به حداقل رساندن مصرف سبزیجات و میوه ها ممکن است سبب کمبود مواد مغذی مهم در بدن شده و هر گونه کاهش وزن قطعا برای بلند مدت پایدار نخواهد ماند.

اگر تنها یک نکته مثبت بتوان در مورد کتو گفت این است که در این رژیم از شما خواسته میشود نوع کربوهیدراتی را که می خورید عاقلانه انتخاب کنید.

نتیجه

رژیم کتو می تواند به بهبود آکنه منجر شود چرا که کربوهیدرات قطع شده است از جمله مواد غذایی تصفیه شده و فراوری شده. اگر به فکر استفاده از کتو برای کنترل آکنه هستید استفاده از یک رژیم متعادل تر با شاخص گلیسمی پایین گزینه ایمن تری است..

تاثیر رژیم حذف قند و لبنیات

بالا بودن قند خون و لبنیات هر دو در لیست ظن محرکهای آکنه هستند. پرسیدن این سوال منطقی است که: اگر بر حذف این دو مقصر از رژیم غذایی خود تمرکز کنیم چه؟

با استفاده از رژیم فاقد قند و لبنیات بدون هیچ گونه محدودیت دیگر به نحوی برخورد با دو مقصر اصلی است که تاکنون در فهرست خود به آن رسیده ایم. این رژیم همچنین یکی از رایج ترین راهکار حذفی است که افراد برای پوست اتخاذ می کنند.

چرا رژیم فاقد شکر و لبنیات می تواند جواب دهد؟

شیر می‌تواند بر هورمون‌ها تأثیر گذاشته و بر فرآیندی که به تولید آکنه منجر میشود تأثیر بگذارد. اگرچه چگونگی این مکانیسم هنوز مشخص نیست اما این رابطه برای شیر کم‌چرب قوی‌تر از شیر پرچرب است و برای کسانی که بیشتر از سه وعده در هفته شیر مصرف می‌کنند شدیدتر است. همچنین پنیر، بستنی و ماست نیز ممکن است به آکنه ربط داشته باشند اما این رابطه به طور دقیق اثبات نشده است..

برای عدم تحمل لاکتوز: هیچ رابطه‌ای میان عدم تحمل لاکتوز و مشکلات پوستی وجود ندارد. در این نقطه از زمان، ما بر این باور هستیم که کسانی که مبتلابه عدم تحمل لاکتوز هستند پوست زیباتری دارند چراکه شواهد روزبه‌روز بیشتر رابطه میان مصرف لبنیات و شیوع آکنه را در برخی از افراد ثابت می‌کند .

رابطه میان قند و التهاب

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه قند تولید آکنه می‌کند. در تحقیقی در سال ۲۰۱۱ نشان داده شد که با مصرف تنها یک یا دو قوطی نوشابه در روز سطح پروتئین گیرنده C (CRP) تا حد قابل‌ملاحظه ای افزایش می دهد. CRP یکی از بهترین معیارهای نشان‌دهنده التهاب است و داشتن التهاب برای افرادی که مستعد آکنه هستند خبر خوبی نیست. نان سفید، برنج سفید و دیگر کربوهیدرات‌های ساده غذاهایی هستند که شاخص گلیسمی بالایی دارند و قند خون را بالا برده و می‌توانند عامل به وجود آوردن آکنه باشند.

نکاتی در مورد رژیم فاقد لبنیات

در وهله اول استفاده از همه فرآورده‌ای لبنی را کلاً قطع کنید و ببینید تأثیری بر روی آکنه شما داشته است یا خیر.

همه نوع شیر، ماست، پنیر، کره، بستنی و کشک فرآورده‌های حاوی کازئین (مثل پروتئین ماهیچه ای، پروتئین بار و غیره) را برای مدت حداقل دو هفته قطع کنید. متوجه کاهش آنی تولید چربی و جوش‌ها خواهید شد.

نتیجه رژیم حذف قند و لبنیات

سطح بالای قند خون به التهاب منجر می‌شود و ما در حال حاضر می‌دانیم که التهاب برای بدن از جمله پوست اصلا خوب نیست. اگر قصد محدود کردن قند و لبنیات را دارید نباید کاملاً با آن خداحافظی کنید. اینکه چه مقدار از آن‌ها استفاده کنید و کدام‌یک از فرآورده‌ها را مصرف نمایید نیز می‌تواند تأثیر متفاوتی داشته باشد.

تاثیر رژیم نوشیدن آب بیشتر بر پوست

آیا نوشیدن آب بیشتر می‌تواند به پوست کمک نماید؟

شما نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید. احتمالاً این جمله را زیاد در اینترنت، تلویزیون و حتی از پزشکتان یا حتی مادرتان دیده و شنیده باشید؛ اما چه مقدار آب کفایت می‌کند. بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اگر انتخاب اصلی شما از مایعات آب باشد هر زمان که تشنه شدید همان آب را بنوشید و همراه غذا هم آب بنوشید. در این صورت دیگر نیازی نیست که نگران کمبود آب بدن باشید.

این بدان معنا است که چه هشت لیوان یا ۲ لیتر، حجم آب مورد نیاز شما چیزی نیست که برای همه ثابت بوده و بتوان محاسبه کرد.

آیا اگر بتوانیم به این میزان رویایی آب بنوشیم می تواند مزیتی برای پوست ما داشته باشد؟

نوشیدن آب بیشتر چه کاری می‌تواند برای پوست شما انجام دهد؟

بدن ما مخصوصاً اندام‌های داخلی ما زمانی بهتر عمل می کنند که مایعات خوراکی کافی به ما برسد؛ بنابراین، آب کافی و نوشیدنی‌های کم کربوهیدرات برای رفع تشنگی بنوشید و بدین ترتیب مقدار آبی را که از طریق تنفس یا تعریق از دست می‌رود، جبران می کنید.

در بازبینی در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که در برخی تحقیقات علائم خشکی و ترک‌خوردگی پوست با جذب آب بیشتر کاهش یافته است اما برای اثبات این که افزایش جذب مایعات می تواند علائم خشکی پوست را کاهش دهد، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

طی تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نیز بر روی ۴۹ زن در اوایل دهه بیست تا اواسط سی نشان داد که تاثیر رژیم غذایی نوشیدن ۲ لیتر اضافه آب در هر روز بر پوست آن‌ها اثر مثبت داشته و سطح آب‌رسانی به پوست را بهبود داده است.

بیشتر بخوانید: چگونه از آکنه پیشگیری کنیم؟

نتیجه

به خود برای جذب و مصرف میزان توصیه‌شده آب استرس وارد نکنید. بر آنچه می‌نوشید تمرکز کتید و هر زمان که نیاز داشتید آب بنوشید. یاد بگیرید که بدن شما برای تأمین بهینه مایعات به چه چیزی نیاز دارد: ممکن است برای شما این میزان کمتر یا بیشتر از هشت لیوان آب در روز باشد- درواقع این میزان به رژیم غذایی شما بستگی دارد.

همچنین سعی کنید از نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید چراکه در حال حاضر می‌دانیم که شکر می‌تواند برای پوست بد باشد. اگر احساس می‌کنید که پوست شما نیاز به آب‌رسانی دارد اما خوردن آب کفایت نمی‌کند می‌توانید از آب‌رسانی موضعی برای دادن آنچه که پوست تشنه شما به آن نیاز دارد استفاده کنید.

نکاتی برای آب‌رسانی به پوستتان

  • اگر هوا خشک است می‌توانید از یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • بلافاصله پس از اینکه صورت خود را شستید و یا پس از حمام از کرم مرطوب‌کننده و آب‌رسان استفاده کنید. نکته کلیدی این است که زمانی از کرم استفاده کنید که پوست هنوز کمی رطوبت دارد.
  • زمانی که حمام می‌کنید از استفاده از آب داغ تا حد ممکن اجتناب کنید.

تاثیر رژیم غذایی پالئو بر پوست

آیا رژیم پالئو (غارنشینی) و رژیم سالم خوری برای پوست بهتر عمل می‌کنند؟

رژیم پالئو در چند سال اخیر شهرتی حتی بیش از رژیم کتو کسب کرده است و بدنسازان و وبلاگ داران بسیاری از آن طرفداری کرده‌اند. مفهوم این رژیم ساده و جذاب است: آنچیزی را بخورید که اجداد شما می‌خوردند، به سبک پدربزرگ‌های شکارچی خود بازگردید و به پروتئین سالم، کربوهیدرات‌های کامل تصفیه نشده و غذاهای تازه روی بیاورید.

به نظر می‌رسد که وقتی صحبت از رژیم پالئو و سلامت پوست می‌شود یک شیوه مورد توافق یا تحقیق خاص قطعی وجود ندارد.

رژیم پالئو به معنی استفاده بیش از اندازه از گوشت به همراه سبزیجات، مغز ها و میوه‌ها به عنوان مکمل است. این رژیم الزاماً نمی‌تواند برای پوست خوب باشد. رژیم‌هایی که گوشت بالایی دارند می‌توانند ریسک سرطان پوست را افزایش دهند و می‌توانند بر پیری زودرس پوست تأثیر منفی بگذارند اگرچه که برای تائید این مطلب نیاز به تحقیقات بیشتری است.

رژیم سالم خوری خیلی مبهم است:

رژیم «خوردن سالم» نیز همانند رژیم Whole30 بر خوردن غذاهای فراوری نشده و تازه و حذف اجزای تصفیه‌شده و افزودنی‌های مصنوعی است. همچنین شامل فهرست بلندی از مواد ممنوعه می‌شود که الزاماً پشتوانه علمی ندارند و پیروی از آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اگرچه این چنین حذفیاتی همان‌طور که در بالا ذکر شد، به‌عنوان یک تغییر گسترده در رژیم غذایی برای سلامت پوست پیشنهاد می‌شود اما به این معنا نیست که برای دیدن نتایج، حتماً باید آن‌ها را دنبال کنید.

روی‌هم رفته خوردن متعادل‌تر غذاها به عنوان یک شیوه کلی می‌تواند برای سلامت کلی شما و مخصوصاً پوستتان مفید باشد.

یافته‌های اولیه نشان می‌دهند که تاثیر رژیم غذایی غنی از سبزیجات و چربی‌های غیراشباع و کم لبنیات و کم قند می‌تواند به پوست سالم‌تر منجر شود؛ بنابراین بخشی از رژیم پالئو می‌تواند به پوست بهتر منتهی شود اما برای نسبت دادن این رژیم به پوست به تحقیقات بیشتری نیاز داریم..

رژیم های غذایی : تجاری یا پزشکی

تحقیقات پزشکی در مورد مزایای اغلب رژیم‌های مدرن وجود ندارد. بیشتر آن‌ها گرایش‌های تجاری هستند تا پیشنهاد‌های پزشکی. اگر رابطه‌ای میان یک رژیم و مزایای آن برای پوست باشد سال‌ها و حتی دهه‌ها طول می‌کشد تا تحقیقات علمی بتوانند این رابطه را ثابت کنند.

اگر می‌خواهید ببینید چه چیزی محرک مشکلات پوستی شما بوده است می‌توانید از رژیم حذفی استفاده کنید. این گونه می توانید تاثیر رژیم غذایی خود را بر روی پوستتان بسنجید. در طول یک دوره ۵ تا ۶ هفته‌ای تدریجی گروه‌های غذایی را مجدداً به رژیم غذایی خود می‌افزایید تا بتوانید محرک را شناسایی کنید.

حرف آخر

اگر از سلامت کلی خود مطمئن هستید می‌توانید از یک رژیم متعادل و سالم پیروی کنید که روش خوبی برای حصول اطمینان از به حداکثر رساندن سلامت پوست است.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است