مشکل انگل در سبزیجات

تحقیقات نشان می دهند كه میزان انگل های یافت شده در محصولات امروزه بسیار كمتر از گذشته است و در تحقیقی ۹۴ درصد متخصصان تغذیه می گویند كه ترس از وجود انگل در سبزیجات و دیگر محصولات می تواند مانعی برای خوردن میوه و سبزیجات كافی باشد.

انگل های موجود هم در محصولات ارگانیك و هم سنتی بسیار كم و در ریسك پایین است و نمی تواند تاثیرات منفی بر سلامت داشته باشد.

ترس از وجود انگل در سبزیجات

مصرف كنندگان باید بر خوردن انواع میوه ها و سبزیجاتی كه در دسترس دارند تمركز نمایند و اغلب به اندازه میزان پیشنهاد شده مصرف نمی كنند.

آیا شما به میزان كافی میوه و سبزی می خورید؟

اگر الگوی مصرف شما مشابه اغلب مردم باشد باید بگوییم پاسخ منفی است. با وجودی كه میوه و سبزیجات در مواد مغذی كه بدن ما آنها را دوست دارد غنی هستند، ۸۷ درصد مردم میزان پیشنهاد شده سبزیجات و ۷۶ درصد به میزان كافی میوه مصرف نمی كنند.

اگرچه همه چیز از خوردن غذاهای سرپایی تا دسرهای مختلف می تواند خوردن انواع میوه ها و سبزیجات را مشكل سازد، در تحقیقی اخیراً اشاره شده است كه یك مانع بالقوه دیگر برای مصرف كنندگان ترس از وجود انگلها در محصولات است.

بر اساس تحقیقی ۹۴ درصد متخصصان تغذیه بر این باور هستند كه ترس از انگلها به افزایش دغدغه در مورد ایمنی خوردن میوه ها و سبزیجاتی كه به روشهای رایج كشت میشوند شده است.

در وهله اول در حال حاضر میزان خوردن میوه ها و سبزیجات به محدوده پیشنهادی توسط سازمان بهداست نزدیك هم نیست و دغدغه وجود انگلها حتی این آمار را بدتر هم كرده است.

محصولات ارگانیک و مشکل انگل در سبزیجات

كمپین هایی كه محصولات ارگانیك را به خاطر كمتر بودن انگل در سبزیجات موجود در آنها تبلیغ می كنند نیز به مصرف كمتر میوه ها و سبزیجات كمك می کنند چرا كه بسیاری از افراد دسترسی و قدرت خرید صرفا محصولات ارگانیك را ندارند.

این باعث میشود كه مردم كلا از خوردن میوه ها و سبزیجات صرف نظر كنند، درست همان طور كه متخخصان تغذیه باور دارند.

بسیاری از افراد نگران خوردن محصولاتی هستند كه به صورت ارگانیك كشت نشده اند و نهایتا در بلند مدت اگر محصولات ارگانیك در دسترسشان نباشد خیلی كمتر میوه و سبزیجات می خورند.

حس استرس و ترس در مورد غذاهای خاص و اقدامات كشت و كار لذت خوردن را از بین می برد. حتی می تواند مانع از مصرف غذاهایی شود كه در واقع برای سلامت بدن سودمند هستند.

آیا باید در مورد انگل ها در محصولات سنتی نگران باشیم؟

پاسخ كوتاه است: نه. مخصوصا اگر این ترس مانع از خوردن میوه و سبزیجات در شما شود.

اما برخی متخصصان باز هم توصیه می كنند: خوردن محصولات ارگانیك بهتر است.

بقایای آفت كشهای بالقوه چه در محصولات سنتی و چه ارگانیك آن قدر ریز هستند كه نمی توانند هیچ تاثیر جانبی بر سلامت داشته باشد. بنابراین دلیلی برای نگرانی در مورد سطوح پایین ریسك انگل ها و آفت كش های یافت شده در محصولات وجود ندارد.

همچنین آنچه كه بیشتر جای نگرانی دارد پاتوژن های میكروبی- باكتری ها و ویروس ها- است تا انگل ها. اما هنوز هم نمی گوییم ریسك محصولات سنتی با ارگانیك با هم برابر است. اجازه استفاده از آفت كشهای خاصی در كشاورزی ارگانیك داده میشود اما اساس طبیعی تری دارند. آنها اساس شیمیایی نداشته و بنابراین جایی برای نگرانی نیست.

مزیت محصولات ارگانیک

در این صورت محصولات سالم تر با میزان آنتی اكسیدان های سودمند بیشتری تولید خواهد شد. این محصولات احتمالا سالم تر هستند. اما تحقیقات علمی ثابت نكرده اند كه خوردن محصولات ارگانیك و دوری كردن از آفت كش ها مزیتی قابل توجه دارد.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند كه محصولات ارگانیك نسبت به محصولات رایج در بازار نسبت به محتوای مواد مغذی برتری ندارند. محصولات ارگانیك نتایج ثابت شده بهتری در سلامت نداشته اند. روی هم رفته باید مصرف كنندگان مصرف انواع میوه ها و سبزیجات در مقدار زیاد از هر نوع كه در دسترس دارند را مد نظر قرار داده و زیاد نگران ریسك كم بقایای آفت كشها نباشند. با این وجود باز هم می خواهید جذب آفت كشها در بدن خود را كاهش دهید؟

در زیر برخی از كارشناسان تغذیه با شما همدردی كرده اند. به گفته یك متحصص تغذیه و مشاور سلامت او متوجه افزایش واكنش التهابی و مسائل بهداشتی میكروبیوم در بیماران شده است كه تا حدی آن را به بقایای آفت كشها نسبت میدهد.

۱- محصولات محلی و ارگانیك را به صورت تلفیقی در رژیم غذایی خود داشته باشید.

افراد به خوردن هر چه بیشتر غذاهای ارگانیك تا حد ممكن تشویق میشوند. برای كسانی كه مواد غیر ارگانیك را انتخاب می كنند پیشنهاد میشود محصولاتی را انتخاب كنند كه پوست ضخیم تری دارند مثل آواكادو یا موز. باید به خاطر داشته باشید كه خرید نباید به صورت سیاه سفید باشد. برخی از خانواده ها فكر می كنند كه خوردن غذاهای ارگانیك یعنی اینكه همه غذاهایشان باید ارگانیك باشد. این امر برای بسیاری اصلا واقع گرایانه نیست. همچنین می توانید به بازارهای محلی خود برای خرید محصولات فصلی و محلی مراجعه كنید.

۲- محصولاتی را كه می خرید خوب بشویید:

وقت بیشتری را صرف شستن و پاك كردن محصول صرف كنید تا از پردازش و كنترل ایمن آن پس از آوردن به خانه مطمئن شوید. میوه ها و سبزیجات را با دستهایتان و در زیر آب سرد خوب بمالید. می توانید كمی جوش شیرین و سركه سفید نیز به ظرف حاوی آب سرد خود بیافزایید.

۳- اگر می توانید چند نوع سبزی در خانه خود بكارید:

اگر نگران آفت كشها هستید و كمی فضا در خانه خود دارید می توانید چند نوع سبزی در بكارید. در این صورت كنترل بیشتری بر عرضه آن خواهید داشت. می توانید در گلدان ها در لبه پنجره ها سبزی و كاهو بكارید. با انتخاب سبزیجاتی كه كشت آنها ساده است به راحتی می توانید با باز كردن پنجره خود به سبزی های سبز رنگ تازه دسترسی داشته باشید.

مطلب مرتبط: تاثیر رژیم هایی غذایی مختلف بر پوست

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است