تاثیر الکل روی بدن چگونه است؟

تاثیر الکل بر بدن انسانبه عنوان یکی از مواد مخدر و محرک مورد توجه قرار گرفته است. مصرف الکل به میزان متوسط می تواند تاثیرات جدی بر سلامت بدن داشته باشد. در ادامه به بررسی تاثیرات مختلف الکل بر بدن می پردازیم:

تاثیر الکل روی بدن

مستقیما بر روی سر

سی ثانيه پس از اولین جرعه الکل شروع به فعالیت در مغز می کند. سطح مواد شیمیایی را پایین آورده و فعالیت مسیرهایی که به سلولهای مغز پیام می فرستند را مختل می نماید. در این صورت شما حالت گوش به زنگ دارید واکنشهای شما کند میشود و تعادل خود را از دست می دهید. نمی توانید مستقیما فکر کنید بنابراین احتمالا هر اتفاقی که می افتد را بعدا به خاطر نمی آورید چرا که مغز شما دارد سعی می کند همه چیز را در حافظه بلند مدت ذخیره نماید.

مغز شما کوچک میشود:

تاثیر الکل بر مغز

نوشیدن سنگین در طولانی مدت می تواند بر ظاهر و عملکرد مغز در بلند مدت تاثیر بگذارد. سلولهای آن شروع به تغییر کرده و حتی کوچکتر میشوند. در واقع خوردن زیاد الکل مغز شما را کوچک می کند و همه اینها تاثیرات قابل توجهی بر توانایی شما در فکر کردن، یاد گرفتن و به خاطر آوردن وقایع دارند.. همچنین سبب میشود بدن نتواند دمای خود را ثابت نگه دارد و در طول مدت فرد کنترل خود بر روی حرکاتش را از دست می دهد.

آیا الکل می تواند به خوابیدن شما کمک کند؟

الکل و خواب

تاثیری که الکل بر کند کردن فعالیت مغز می گذارد ممکن است شما را خواب آلود نماید بنابراین راحت تر به خواب می روید اما خوب نخواهید خوابید و خواب کیفیت لازم را ندارد. بدن شما در طول شب الکل خورده شده را پردازش می کند. زمانی که تاثیرات الکل از بین رفتند باعث میشود مرتبا به این ور و آن ور غلت بزنید. در این صورت به خواب عمیق که بدن برای احیای مجدد به آن نیاز دارد نمی روید. و احتمالا در شب دچار کاووس میشوید و رویاهای آشکاری خواهید داشت. احتمالا به دفعات بیشتری هم برای رفتن به دستشویی بیدار خواهید شد.

اسید بیشتر در معده

تاثیر الکل بر معده

مشروب جداره معده را تحریک کرده و سبب ترشح شیره معده میشود. زمانی که سطح اسید و الکل زیادی بالا می رود بالا می آورید. سالها نوشیدن سنگین الکل می تواند سبب زخم های دردناکی شود که زخم معده نامیده می شوند. و سطوح بالای شیره معده به این معنا است که شما احساس گرسنگی نمی کنید. به همین دلیل کسانی که مدت مدیدی است مشروب می نوشند معمولا مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی دارند.

اسهال و سوزش معده

اسهال و سوزش معده

روده کوچک و روده بزرگ شما نیز با خوردن الکل تحریک میشود. الکل با سرعت بیشتری از سرعت طبیعی بدن غذاها را از روده ها عبور می دهد. به همین دلیل است که نوشیدن سنگین الکل می تواند به اسهال منجر گردیده و در بلند مدت تولید مشکل نماید. در ضمن احتمال سوزش معده را نیز افزایش می دهد.

چرا باید دوباره و دوباره ادرار کنید؟

مغز شما هورمونی را ترشح می کند که مانع از ایجاد بیش از اندازه ادرار در کلیه ها می گردد. اما زمانی که الکل وارد عمل میشود به مغز شما امر می کند که این کار را متوقف نماید. این یعنی باید بیشتر به دستشویی بروید که آب بدن شما بیش از اندازه دفع می گردد. زمانی که سالها فراوان الکل نوشیده باشید تاثیرات بار اضافه و سمی الکل می تواند کلیه های شما را فرسوده نماید.

گام هایی به سمت بیماری کبدی

تاثیر الکل بر کبد

کبدها تقریبا همه الکلی را که شما می نوشید را تجزیه می کنند. طی این فرآِند, باید مقادیر زیادی مواد سمی را کنترل نماید. در طول زمان، نوشیدن سنگین این اندام را چرب کرده و بافت فيبري ضخیم تری در آن شکل می گیرد. در این صورت خون کمتری عرضه میشود و بنابراین سلولهای کبد خونی را که برای ادامه حیات نیاز دارند دریافت نمی نمایند. بدین صورت می میرند و کبد زخم میشود و نمی تواند به خوبی کار کند بیماری که سيروز نامیده میشود.

آسیب به پانکراس و دیابت

الکل و پانکراس

در حالت طبیعی، این اندام انسولین و مواد شیمیایی دیگر را می سازد که به روده کوچک در تجزیه غذاها کمک می نماید. اما الکل این فرآیند را تحت فشار قرار مي د هد. مواد شیمیایی در داخل پانکراس باقی می مانند. علاوه بر اینکه الکل مواد سمی تولید می کند سبب التهاب در این اندام شده و به آسیب جدی منجر می گردد. بعد از سالها، این بدان معنا است که قادر نخواهید بود انسولین مورد نیاز خود را بسازید و در نتیجه به دیابت مبتلا می گردید. همچنین احتمال سرطان پانکراس در شما افزایش می یابد.

خماری چيست؟

چشمان خواب آلود، دهان كج در صبح روز بعد پس از مشروب خواري تصادفي نيست. تاثیر الکل بر بدن، آب بدن شما را مي گيرد و رگهاي خوني در بدن و مغز شما را متسع مي نمايد. در اين صورت دچار سردرد ميشويد. معده شما مي خواهد مواد سمي و اسيد حاصل از خوردن الكل را دفع نمايد كه سبب تهوع و استفراغ ميشود. و از آنجايي كه كبد به سختي مشغول پردازش الكل بوده است قند كافي به خون رها نكرده است و همين امر باعث ضعف و لرز شما ميشود.

بر هم خوردن ریتم تپش قلب

ریتم تپش قلب و الکل

یک شب زیاده روی در نوشیدن الکل می تواند در سیگنال های الکرتیکی که ریتم قلب را ثابت نگه می دارند را بر هم زند. اگر سالهاست که این کار را انجام می دهید این تغییرات ممکن است دائمی شوند. و تاثیر الکل بر بدن به معنای واقعی می تواند قلب را فرسوده نماید. در طول زمان ماهیچه های قلب را شل و افتاده می کند همانند یک کش لاستیکی قدیمی. قلب نمی تواند به خوبی خون را پمپ کند و این امر بر همه قسمتهای بدن تاثیر می گذارد.

تغییر در دمای بدن

تغییر دمای بدن

تاثیر الکل بر بدن احتمالاً میتواند رگ های خونی را گشاد می کند و سبب میشود خون بیشتری به پوست جریان یابد. در این صورت برافروخته می شوید و احساس گرما می کنید. اما نه برای طولانی مدت. گرمای حاصل از جریان خون اضافه از بدنتان سریعا خارج میشود و سبب افت دما در بدن میشود. از طرف دیگر، نوشیدن بلند مدت و سنگین فشار خون شما را بالا می برد. در این صورت بدن هورمون های مربوط به استرس را ترشح می کند که رگهای خون را تنگ می نماید و بنابراین باید قلب با سرعت و شدت بیشتری بزند تا خون را به سرتاسر بدن پمپ کند.

ضعیف شدن سیستم ایمنی

ضعیف شدن سیستم ایمنی و الکل

ممکن است رابطه ای میان نوشیدن شبانه الکل و سرماخوردگی نبینید اما ارتباطی می تواند وجود داشته باشد. الکل سیستم ایمنی را ضعیف می کند. بدن شما نمی تواند تعداد گلوبولهای لازم برای مبارزه با میکروبها را بسازد. بنابراین برای ۲۴ ساعت پس از نوشیدن الکل احتمال مریض شدن در شما بیشتر است. کسانی که بلند مدت و سنگین مشروب می نوشند احتمال ابتلا به ذات الریه و سل در آنها بیشتر است.

نوسان هورمونی

نوسان هورمونی

این مواد شیمیایی قدرتمند همه چیز را در بدن از رابطه جنسی گرفته تا سرعت هضم غذا را تنظیم می کنند. برای اینکه همه چیز به خوبی پیش برود باید تعادل هورمون ها حفظ گردد. اما الکل تعادل آنها را بر هم می زند. در زنان می توانند سبب بر هم زدن چرخه قاعدگی و یا مشکلاتی در بارداری شود. در مردان می تواند در نعظ مشکل ایجاد کرده سبب کمتر شدن تعداد اسپرم ها، کوچک تر شدن بيضه ها و رشد سینه ها شود.

ضعف شنوایی

تاثیر الکل بر بدن و شنوایی

الکل بر شنوایی تاثیر می گذارد اما هیچ کس نمی داند چگونه. شاید در قسمتی از مغز که صداها را پردازش می نماید اختلال ایجاد می کند. یا شاید هم به اعصاب و موهای نازکی که در گوش داخلی وجود داشته و به شنوایی کمک می کنند آسیب می رساند. با این وجود، این اتفاق می افتد، نوشیدن یعنی شما برای شنیدن نیاز به صداهای بلندتری دارید. و این آسیب می تواند دائمی شود. کسانی که مدت مدیدی است که الکل می نوشند اغلب دچار افت شنوایی میشوند.

استخوانهای نازک و ماهیچه های کمتر

نوشیدن سنگین می تواند سطح کلسیم بدن شما را پایین بیاورد. تاثیر الکل بر بدن علاوه بر تغییرات هورمونی می تواند مانع از تولید استخوانهای جدید در بدن شما گردد. استخوانها باریک تر و شکننده تر میشوند بیماری که پوکی استخوان نامیده میشود. نوشیدن بیش از اندازه الکل همچنین جریان خون به ماهیچه ها را محدودی می نماید و مانع از تامین پروتئین که سبب ساخته شدن آن می شوند می گردد. در طول زمان، توده ماهیچه ای در شما کاهش یافته و توانایی کمتری خواهید داشت.

همان طور که بسیاری از دانشجویان در زمان امتحانات برای خلاص شدن از موقعیت های پرچالش به نوشیدن الکل روی می آورند بسیاری از انسانها در سراسر جهان نیز در این موقعیتهای چالش بر انگیز کرونا به آن روی آورده اند. در گزارشی بیان شده است که فروش نوشیدنی های الکلی در جهان در ۵۵ درصد در طی روزهای اولیه قرنطینه بالا رفته است. و نوشیدن الکل باعث افزایش وزن شما هم میشود.

اولا کلی کالری بی مصرف دریافت می کنید سپس انگيزه هاي بازدارنده را در شما سست می کند از جمله هر آنچه را که به خوردن مربوط میشود. بعد از خوردن دو جام همراه با شام، خوردن سالم از دست در می رود. در نهایت الکل موجب اختلال در خواب شده و تند تند از خواب می پرید و احتمالا خواب سالمی نیز نخواهید داشت. بسیاری از افراد نوشیدن الکل را مقصر اصلی اضافه وزن خود می دانند.

کم کم ممکن است الکل جای غذا را بگیرد. نوشیدن الکل هر چه پیش می رود نگرانی بیشتری با خود به همراه دارد و در هیچ یک از آنها احساس رضایت وجود ندارد. حتی بهتر است یک بسته شکلات بخورید تا یک پیک مشروب. این ها همه در اختیار شما هستند و این شما هستید که باید انتخابی آگاهانه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: رابطه موسيقی و سلامت

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است