مزایا و مضرات استفاده از آلوئه ورا

در رسانه های اجتماعی نظیر تیک تاک و رسانه های اجتماعی دیگر ادعاهای زیادی از طرف کسانی که آلوئه ورا را استفاده کرده اند، وجو دارد که استفاده از آلوئه ورا باعث شده است که پوستشان احیا و روده سالم تری داشته باشند.

این ویدئوها میلیون ها بیننده دارد که ادعا می کنند نوشیدن آب آلوئه ورا برای مدت یک هفته پوستشان را شفاف و بافت آن را بهبود داده و بسیار شفاف تر ساخته است همچنین نفخ را بعد از خوردن غذا از بین می برد. اما واقعیت این است که مردم هر چه دوست دارند در اینترنت می­گویند و بر خلاف سایتهای پزشکی که نتایج به صورت بالینی تایید شده اند، راهنمایی هایی که در مورد سلامت ارائه می­دهند همیشه به لحاظ پزشکی دقیق و صحیح و معتبر نیست. حالا ادعاها در مورد آب آلوئه ورا مشروع است؟

آیا آب آلوئه ورا واقعاً به سلامت معده کمک می­کند؟

ادعاهای زیادی در مورد مزایای نوشیدن آب آلوئه ورا در رسانه های  اجتماعی دیده می­شود. تصور میشود نوشیدنی آلوئه ورا زخم ها را درمان، پوست را احیا و سلامت روده را بهبود می دهد. اما این توصیه تا چه حدی درست است.

آلوئه ورا چیست؟

بیایید با اصل مبحث شروع کنیم-  آلوئه ورا چیست؟ گیاه  آلوئه ورا گیاهی آبدار از خانواده لیلی است به صورت طبیعی در مناطق وحشی و بکر آفریقا و ماداگاسکار می­روید. شواهدی وجود دارد که استفاده از آن در درمان موضعی به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می­گردد. از  آلوئه ورا برای درمان بریدگی­ها، گزیدگی­ها و زخم­ها استفاده میشده است.

چطور می توان آب آلوئه ورا تهیه کرد؟

اگر برگ  آلوئه ورا را بکنید، می توانید آن را بچلانید و به معنای واقعی ببینید که از آن آب می­چکد. همچنین می توانید یک لایه از روی آن بردارید ژل داخل آن را خارج کنید و در مخلوط کن بریزید. با این وجود علارغم مزایایی که برای آب  آلوئه ورا ادعا شده است شواهدی که از آنها حمایت کند نادر است.

آب آلوئه ورا چه مزایایی دارد؟

آب  آلوئه ورا در واقع منبع غنی از ویتامین ها است. مخصوصاً ویتامین E، C و E و همچنین اسید فولیک (ویتامین B9)، کلسیم و منیزیم. به این خاطر که یک منبع غذایی کم کالری و کم چربی است بسیار طرفدار دارد.

 آلوئه ورا مزایایی برای سلامت دارد که عبارتند از:

 آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی فوق­العاده ای دارد و غنی از آنتی اکسیدان است که برای سلامت کلی مفید است. آب  آلوئه ورا به لحاظ نظری به خنثی کردن تنش اکسایشی کمک می­کند. حالا ما توضیح می دهیم که به لحاظ علمی چه چیزی پشت این ادعا است.

هر روز از آنجایی که بافتها نیازمند اکسیژن برای فرآیندهای روزانه خود هستند،  اکسیداسیون اتفاق می­افتد. فرآورده این اکسیداسیون گونه باز فعال اکسیژن (ROS) نامیده میشود. این ها ذرات باردار الکترونیکی است که می­توانند DNA را تغییر دهند. تصور میشود که این ها از ایجاد بسیاری از بیماریهای مزمن که امروزه شاهد آنها هستیم حمایت می­کنند.  آنتی اکسیدان ها حیاتی هستند چرا که این گونه های باز فعال اکسیژن را خنثی و بی اثر می کنند.

به طور خلاصه، آنتی اکسیدان ها ضد التهاب های قوی هستند و به کم کردن سطح التهاب سیستماتیک مزمن کمک می کنند.

تاثیرات بر دستگاه گوارش

آب آلوئه ورا همچنین می تواند بر سلامت دستگاه گوارش تاثیر بگذارد. برای نمونه، آب  آلوئه ورا می تواند به عنوان یک ملین عمل کند.  آلوئه ورا حاوی ترکیبات گیاهی است که گلیکوزیدهای آنتراکوئینون نامیده میشود که تاثیرات ملین کننده قوی دارند. آنها مانع از جذب سدیم در روده شده و جریان آب به روده کوچک را تحریک کرده و سبب میشود مدفوع نرم تر شده و یبوست تسکین یابد. اما این تاثیر هنوز در تحقیقات کوتاه مدّت نشان داده نشده است.

در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، مطالعات در مورد استفاده از آب آلوئه ورا بهبود معنادار به لحاظ آماری را در علائم نشان داد.

تسکین رفلاکس

در یک تحقیق کوچک نتیجه گیری شده است که شربت آلوئه ورا در شب رفلاکس معده به مری را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بهبود می دهد. یافته ها همچنین نشان می دهند که شواهد قطعی وجود ندارد که بتوان از آن به جای دارو یا دیگر تمهیدات در سبک زندگی استفاده کرد.

کنترل سطح گلوکز خون

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب  آلوئه ورا می تواند به کنترل سطح گلوکز خون در بیماران پیش دیابت کمک نماید. با این وجود باید توجه داشت که اگرچه نتایج بدست آمده از این تحقیقات نویدبخش هستند. اما نمی توان این فرضیه را ارائه داد که از این نتایج می توان در افراد مبتلا به دیابت نیز استفاده کرد. نوشیدنی  آلوئه ورا برای کسانی که در حال حاضر به دیابت نوع دو مبتلا هستند به عنوان درمان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آیا آب  آلوئه ورا می تواند به کاهش وزن کمک نماید؟

پودر ژل  آلوئه ورا در محصولات کاهش وزن مثل آب میوه ها و مکملهای گیاهی و پروبیوتیک به صورت متداول دیده میشوند. این ادعا وجود دارد که  آلوئه ورا اگر قبل از غذا مصرف شود که افزایش متابولیسم و همچنین هضم غذا و سوزاندن چربی ها کمک   می کند.

با این وجود تحقیقات در این زمینه نادر است. برای تایید ادعای استفاده از  آلوئه ورا برای کاهش وزن تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.

استفاده از آلوئه ورا و آب آن

آیا آب  آلوئه ورا برای پوست مفید است؟

تحقیقات زیادی نشان داده اند که استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا بر روی پوست مفید است به همین دلیل است که جزء متداولی از بسیاری از محصولات مراقبت پوست و مو محسوب می گردد.  آلوئه ورا در محصولاتی نظیر ماسکهای صورت یافت میشود و حتی تقریبا به صورت طبیعی استفاده میشود. می تواند خون تازه و اکسیژن را به سطح پوست برساند. در نتیجه، محصولات  آلوئه ورا می تواند قرمزی و پف را کاهش داده و چهره را متوازن سازد.

به علاوه، بنیان ملی پسوریازیس آمریکا بیان داشته است که ژل  آلوئه ورا قابلیت تسکین اگزما و پسوریازیس را دارد اما تحقیقات در این زمینه محدود است.

اما استفاده از  آلوئه ورا در زخم های شدید توصیه نمی شود چرا که این ژل زخم را بدتر کرده و می تواند فرآیند بهبود زخم را کند نماید.

در زمان استفاده از توصیه های بهداشتی از رسانه های اجتماعی باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

آیا استفاده از  آلوئه ورا ایمن است؟

استفاده ایمن از آب  آلوئه ورا تنها تا دو ماه توصیه میشود و ایمنی استفاده بلند مدت از آن ناشناخته است. باید گاهی این نکته را به یاد داشت چرا که ممکن است سبب بر هم خوردن تعادل الکترولیتی شود.

آیا آب آلوئه ورا واقعاً مانع از دست رفتن آب بدن میشود؟

اگرچه ادعاها بیان می دارند که آب  آلوئه ورا آب بدن را تامین می کند اما در واقع برعکس است و آب بدن را به مجاری روده کوچک هدایت می کند و به این معنا است که سبب کم آبی بدن میشود و نه اینکه مانع از آن شود. فکر کنید وقتی اسهال می­شوید چه حسی به شما می دهد با خوردن  آلوئه ورا نیز همین حس را خواهید داشت- تاثیر ملینی آن سبب میشود شما نیاز به آب بیشتری داشته باشید.

در مورد تاثیرات ضدویروسی آن چه؟

در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد تاثیرات آنتی ویروسی آب  آلوئه ورا صورت نگرفته است.

آیا آب  آلوئه ورا می تواند کبد را تمیز نماید؟

کار کبد خارج کردن مواد سمی از بدن است بنابراین بدون کمک  آلوئه ورا نیز این کار را انجام می دهد. گزارشاتی ارائه شده است که آب  آلوئه ورا هپاتیت را القا می کند که به معنای التهاب کبد است. آب  آلوئه ورا القا کننده مسمومیت کبدی توصیف شده است به این معنا که به سلولهای کبد آسیب رسانده و آن ها را تخریب می کند.

ریسک استفاده از آب  آلوئه ورا چیست؟

اگرچه آلوئه ورا ممکن است بی خطر به نظر برسد اما قبل از خوردن آن و یا استفاده از موضعی از آن بر روی پوست بهتر است موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

برای مثال ممکن است نسبت به  آلوئه ورا حساسیت داشته باشید که سبب درماتیت تماسی شده و خوردن آلوئه ورا ممکن است سبب اسهال و استفراغ در شما شود.

بنابراین هر کسی که نسبت به گیاهان خانواده سوسنیان حساسیت دارد نمی تواند آن را هضم کند. اعضای این خانواده گیاهی عبارتند از پیاز، سیر و لاله.

اگر نوعی بیماری کبدی یا قلبی دارید،  آلوئه ورا می توانند به تغییراتی در الکترولیت ها تا دو ماه و هم چنین تغییراتی در سطوح سدیم و پتاسیم شود. مطالعات بلند مدت هنوز انجام نشده است بنابراین نمی توان ایمنی آن را تضمین کرد.

همچنین اگر از داروهای پایین آورنده قند خون استفاده و مبتلا به دیابت نوع دو هستید احتیاط کنید زیرا احتمال اینکه  آلوئه ورا گلوکز خون را پایین بیاورد هنوز به خوبی شناخته نشده است و ریسک افت شدید قند خون وجود دارد.

 آلوئه ورا در بارداری

اگر باردار هستید، آب آلوئه ورا را نباید مصرف کنید. تاثیرات بر روی تاثیرات آن بر روی تولید مثل محدود است اما در تحقیقات حیوانی مشخخص شده است که آب  آلوئه ورا می­تواند به اسپرم ها آسیب زده و باعث مرگ آنها شود.

عصاره زردی که از برگ داخلی  آلوئه ورا گرفته میشود لاتکس نامیده میشود که مخصوصاً برای کسانی که باردار و شیرده هستند ایمن نمی باشد و مشخص شده است که یک ملین بسیار قوی است.

نکاتی برای مصرف ایمن  آلوئه ورا

  • همیشه برچسب روی محصول را بررسی کنید زیرا که آب آلوئه ورای صنعتی اغلب حاوی شکر افزوده است.
  • به دنبال آب خالص و ارگانیک آن باشید.
  • آب آن را در یخچال قرار داده دور از نور آفتاب نگهداری کرده و هر چه سریعتر آن را مصرف کنید.
  • بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.
  • به کودکان ندهید.
  • آن را با مقادیر زیادی آب استفاده کرده و یا در هنگام استفاده با آب رقیق کنید چرا که می تواند آب بدن را خشک نماید.
  • اگر متوجه عوارضی مثل اسهال یا نفخ زیادی شدید مصرف آن را قطع نمایید.
  • اگر از هر بیماری مزمنی رنج می برید و یا دارویی را به صورت مداوم مصرف می کنید مثل استروئیدها و داروهای ادرارآور حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب برای سلامت پوست

افکار خود را به اشتراک گذارید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است