تغییر در سبک زندگی برای حمایت از سلامت دریچه قلب

در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، بیماری قلبی علت اصلی مرگ در میان زنان و مردان و در میان همه نژادها و گروه های قومی می باشد. به همین دلیل است که آگاهی از مسائل مربوط به بیماری قلبی عروقی اهمیت دارد. یکی از بهترین راهها برای حمایت از سلامت قلب ومخصوصا سلامت دریچه قلب – و کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی- ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی   می باشد. بسیار اهمیت دارد که سلامت قلب را چه در حال حاضر و چه در آینده در اولویت قرار دهید.

در زیر راههای ساده ای برای بهبود سلامت دریچه قلب تان و تشویق افراد اطرافتان برای انجام گامهای مشابه آورده شده است.

روز جهانی قلب چه روزی است؟

روز جهانی قلب هر سال در ۲۹ سپتامبر پاس داشته میشود. این رخداد جهانی آگاهی در مورد بیماری قلبی عروقی را از جمله نحوه شناحت علائم هشدار دهنده و نحوه کاهش ریسک شما برای ابتلا به بیماری های مربوط به قلب را افزایش می دهد. هدف از ایجاد این روز دستیابی به درمان و حمایت، ایجاد محیطی سالم و مفید برای قلبتان (مثلاً با کاهش آلودگی) و داشتن قلبی سالم برای همه است. روز جهانی قلب مردم را تشویق می نماید که درک بهتری از اینکه چرا و چگونه یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش ریسک بیماری قلبی کمک نماید داشته باشند.

عوامل سبک زندگی نظیر استرس یا رژیم غذایی می توانند نقشی اساسی در سلامت قلب داشته باشند. از آنجایی که بیماریهای قلبی و عروقی زیادی می توانند بر دریچه های قلب تآثیر بگذارند، سلامت دریچه های قلب به طور خاص در اولویت اوّل روز جهانی قلب و بعد از آن قرار دارد.

سلامت دریچه قلب و درد قفسه سینه

بیماری های دریچه قلب کدام اند؟

بیماری دریچه قلب و یا نارسایی دریچه قلب زمانی اتفاق می افتد که هر یک از دریچه های قلب آسیب دیده یا دچار مشکل شود. دریچه­ های قلب باز و بسته شده و بدین طریق به تنظیم مقدار خون وارد و یا خارج شده از قلب کمک می نمایند و الزاما برای ایجاد یک سیستم قلبی عروقی سالم بسیار اهمیت دارند. این بیماری می­تواند عوامل متعددی داشته باشند از جمله عفونت یا بیماری های مادرزادی. نارسایی دریچه قلب انواع اصلی زیر را دارد:

تنگی دریچه:که در آن دریچه قلب بسیار تنگ میشود.

افتادگی دریچه: که در آن دریچه به درستی بسته نمی شود.

نقص تنظیمی: که در آن خون به  عقب به داخل دریچه نشت می کند که گاهی افتادگی دریچه مسبب آن است.

تغییرات سالم در سبک زندگی برای حمایت از سلامت دریچه قلب

تغییرات در سبک زندگی می تواند سلامت دریچه قلب شما را بهبود دهد. در زیر چند تغییر ساده  و سالم که می تواند سبب حمایت بسیار زیاد از سیستم قلبی و عروقی شما شود آورده شده است:

ورزش متوسط

فعالیت فیزیکی مرتّب مزیای بی شماری برای سلامت دارد که نهایتاً سلامت قلب را نیز در پی دارد. ورزش متوسط به از بین بردن وزن اضافه، بهبود تناسب فیزیکی و کاهش استرس کمک می نماید. همچنین می تواند سطح کلسترول بد LDL و فشار خون بالا را پایین بیاورد که هر دو به کاهش ریسک بیماری قلبی کمک می نمایند.

۳۰ دقیقه ورزش متوسط ۵ روز در هفته برای بزرگسالان توصیه شده است. نمونه هایی از ورزش با شدّت متوسط  عبارتند از پیاده روی سبک، رقص، باغباتی و دوچرخه سواری آرام.

همچنین بخوانید: چطور روزی ۱۰۰۰ گام اضافه‌تر باعث افزایش طول عمر شما می‌شود؟

تغذیه سالم

داشتن رژیم غذایی سالم یکی از مهمترین راهها برای پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی می باشد. یک استاندارد خوبی که باید در خاطر داشته باشید این است که حداقل کالری را که می­توانید در روز مصرف کنید. شما می­توانید تعداد کالری هایی را که می سوزانید با افزایش تعداد و شدت فعالیت فیزیکی خود افزایش دهید.

در حالی که سعی دارید رژیم غذایی سالمی داشته باشید موارد زیر را نیز مد نظر قرار دهید:

  • از خوردن غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید
  • به دنبال غلات کامل و غذاهایی که بیشتر از غلات کامل تهیه شده اند باشید.
  • پروتیئن خود را از منابع سالم مثل حبوبات ها، آجیلها، غذاهای دریایی و گوشت کم چرب تأمین کنید.
  • از روغن های گیاهی مایع استفاده کرده و از روغن های مثل روغن پالم اجتناب کنید.
  • از انواع متنوعی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.
  • شکر افزوده را محدود کنید.
  • از خوردن نمک اجتناب کنید.
  • خوردن الکل را محدود کرده یا ترجیحاً اصلاً استفاده نکنید.

با چند برنامه ­ریزی اضافه می توانید این رژیم را چه زمانی که در خانه هستید و چه زمانی که به رستوران می روید رعایت نمایید.

توقف مصرف تنباکو

در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا از هر ۵ مرگ در سال یکی به خاطر سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن تقریباً برای همه اندامهای بدن ضرر دارد مخصوصاً برای قلبتان. در واقع سیگار کشیدن ریسک اصلی برای بیماری قلبی است.

زمانی که سیگار می کشید مواد شیمیایی را استنشاق می­کنید که به قلب و رگهایتان آسیب می رساند. این می تواند شما را بیشتر مستعد ایجاد پلاک در شریان ها و تنگ شدن رگهایتان شود. حتی تنفس دود سیگار دیگران نیز می تواند آسیبهای مشابهی در افرادی داشته باشد که سیگار نمی­کشند.

به همین دلیل است که توقف مصرف تنباکو نه تنها برای حفظ سلامت  قلب خودتان بلکه سلامت افرادی که در اطراف شما هستند ضروری می باشد.

بهداشت دندان

شاید تعجب کنید اما بهداشت دندان با سلامت قلب مخصوصاً سلامت دریچه قلب رابطه­ ای نزدیک دارد.

بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۸ که توسط انجمن قلب آمریکا ارائه شد رابطه میان عادات مسواک زدن و ریسک ابتلا یا فوت کردن در اثر یک حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سکته بررسی شد.

محققان دریافتند کسانی که در روز کمتر از دو بار برای کمتر از دو دقیقه مسواک می زنند سه برابر ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری ها دارند.

مشخص است که بسیار اهمیت دارد که دندانهایتان را دو بار در روز برای مدت دو دقیقه یا بیشتر مسواک بزنید تا نه تنها سلامت دهان بلکه سلامت قلب و عروق خود را حفظ نمایید.

افزایش آگاهی

به طرق مشابه آگاهی داشتن از آمار در مورد بیماری قلبی می تواند تاًثیر به سزایی داشته باشد.  شناخت علل و علائم هشدار دهنده نیز می تواند به شناسایی و پیشگیری از بیماری قلبی کمک نماید.

در زیر مطالبی را که باید به طور خاص در مورد بیماری دریچه قلب بدانید آورده شده است:

بیماری دریچه قلب در بزرگسالان مسن رایج تر است. در کشور پیشرفته­ای نظیر آمریکا ۲٫۵% از جمعیت آمریکا به بیماری دریچه قلب مبتلا هستند.

تقریباً ۲۵ هزار مرگ و میر در سال در کشور پیشرفته­ای نظیر آمریکا ناشی از بیماری دریچه قلب به خاطر عللی به غیر از بیماری روماتیسم (که به خاطر تب روماتیمسی ایجاد می­شود) اتفاق می افتد.

علائم بیماری دریچه قلب عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • درد سینه
  • خستگی مفرط
  • تب
  • افزایش وزن سریع
  • ضربان قلب نامنظم

بیماری دریچه قلب ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد تا زمانی که به مرحله پیشرفته می­رسد. به همن دلیل است که معاینه فیزیک مرتب اهمیّت دارد.

همکاری با پزشکتان

بهتر است برای چکاب مرتب سلامت کلی تان به پزشک مراجعه کنید. امّا اگر با دیدن علائمی به بیماری دریچه قلب دچار تردید شدید حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

پزشکتان می تواند با کنترل فشار خون، کلسترول و دیگر شاخص­های بالقوه بیماری قلبی و عروقی به شما کمک نماید. همچنین می توانید با پزشک خود برای ایجاد یک سری تغییرات سالم در سبک زندگی خود همکاری  کنید. این تغییرات عبارتند از شناسایی و تلفیق یک ژِم غذایی سالم، شناسایی راههایی برای کاهش استرس  و کمک به ترک سیگار یا نوشیدن الکل در صورت نیاز.

اگر بیماریهای متعددی دارید که نیاز دارید تحت حمایت پزشکی باشید، یک تیم پزشکی می تواند با شما برای طراحی یک برنامه کلی درمان کمک نماید.

حرف آخر

سلامت قلب اهمیت دارد و بهتر است سلامت قلبتان را خود در دست بپیرید. ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی می تواند به شما در حمایت از سلامت قلب خود و کسانی که در اطرافتان هستند کمک نماید. با  همدیگر می توانیم بیماری قلبی را کاهش دهیم.

مقاله مرتبط: هر آنچه که باید در مورد اهدا کردن کبد بدانید

افکار خود را به اشتراک گذارید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است