دورا سلامت چیست ؟

دوراسلامت توزیع خدمات و اطلاعات مرتبط با سلامت از طریق اطلاعات الکترونیکی و فناوری های مخابراتی است و امکان ملاقات از راه دور بیمار و پزشک، ارائه مراقبت، مشاوره، یادآوری­ها، آموزش، مداخله، نظارت، و پذیرش از راه دور را فراهم می­آورد. پزشکی از راه دور ارائه خدمات بالینی از راه دور، مانند تشخیص و نظارت است. زمانی که محیط‌های روستایی، کمبود وسائل حمل‌ونقل، ناتوانی حرکتی، شرایط ناشی از شیوع همه‌گیری یا پاندمی،کمبود بودجه، یا کمبود کارکنان دسترسی به مراقبت را محدود می‌کند، سلامت از راه دور ممکن است بتواند این شکاف را پر کند و همچنین امکان آموزش از راه دور را ارائه دهد. جلسات، نظارت و مشاوره تیم سلامت؛ مدیریت اطلاعات آنلاین و داده های سلامت و یکپارچه سازی سیستم مراقبت های بهداشتی را فراهم آورد.

دوراسلامت می تواند شامل دو پزشک باشد که در مورد یک بیمار از طریق ویدئو کنفرانس بحث می کنند، یک جراحی رباتیک که از طریق دسترسی از راه دور انجام می شود، فیزیوتراپی که از طریق ابزارهای مانیتورینگ دیجیتال، تماس تصویری و ترکیبی از ابزارها انجام میشود، آزمایشاتی که برای تفسیر برای متخصص ارسال می­شود، نظارت در منزل از طریق ارسال مداوم داده های سلامت بیمار، کنفرانس آنلاین با پزشک؛ یا حتی تلفن تصویری در حین یک مشاوره.

سلامت از راه دور در مقابل پزشکی از راه دور

دوراسلامت گاهی به جای هم با پزشکی از راه دور مورد بحث قرار می گیرد، دومی رایج تر از اولی است. سازمان ملی سلامت آمریکا، سلامت از راه دور را از پزشکی از راه دور در رابطه با محدوده کاری اش متمایز می کند. پزشکی از راه دور به معنی خدمات بالینی از راه دور، شامل تشخیص و مونیتورینگ تعریف می شود، در حالی که دوراسلامت شامل ارائه مراقبت های پیشگیرانه، ترویجی و درمانی است که شامل کاربردهای غیر بالینی فوق الذکر، مانند آموزش مدیریت و ارائه خدمات هم میشود.

سلامت الکترونیک چیست؟

سلامت الکترونیک یک اصطلاح مرتبط دیگر است که به ویژه در بریتانیا و اروپا به عنوان یک اصطلاح مادر استفاده می شود که شامل سلامت از راه دور، سوابق پزشکی الکترونیکی و سایر اجزای فناوری اطلاعات سلامت است .

روش ها و ابزارها در دوراسلامت

سلامت از راه دور نیازمند دسترسی خوب دست­اندرکاران به اینترنت ، معمولاً به شکل یک اتصال پهن باند قوی و قابل اعتماد، و فناوری ارتباطات تلفن همراه پهن باند حداقل ۴G یا LTE  برای دسترسی به ارتباط ویدیویی پایدار می باشد. با بهبود زیرساخت های باند پهن، استفاده از سلامت از راه دور به طور گسترده ای امکان پذیر شده است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب سلامت از راه دور را با ارزیابی نیازها شروع می کنند که مساثلی که می توان با سلامت از راه دور بهبود بخشید، مانند زمان سفر، کاهش هزینه یا مرخصی کارکنان از کار را ارزیابی می کند. این خدمات می‌تواند در چهار حوزه مجزا انجام شود: ویدیوی زنده (همزمان)، ذخیره و ارسال (ناهمزمان)، نظارت از راه دور بیمار ، و ارائه خدمات سلامت با اپلیکیشن های تلفن همراه.

ذخیره و ارسال

ذخیره و ارسال پزشکی از راه دور شامل اندازه گیری داده های پزشکی و انتقال این داده ها به پزشک یا متخصص پزشکی در یک زمان مناسب برای ارزیابی به صورت آفلاین است. در این روش نیازی به حضور هر دو طرف در یک زمان نیست. تله درماتولوژی (بیماری های پوست و مو)، رادیولوژی و آسیب شناسی تخصص های رایجی هستند که برای پزشکی از راه دور ناهمزمان مناسب هستند. یک پرونده پزشکی الکترونیکی باید جزء این انتقال باشد. در فرآیند “ذخیره و ارسال” لازم است که پزشک به جای معاینه فیزیکی در زمان حال به گزارش تاریخچه بیماری و اطلاعات صوتی/تصویری تکیه کند.

نظارت مستمر

نظارت از راه دور که به عنوان خود نظارتی یا خود آزمایشی نیز شناخته می شود، متخصصان پزشکی را قادر می سازد تا با استفاده از دستگاه های ویژه این کار، بیمار را از راه دور تحت نظر بگیرند. این روش در درجه اول برای مدیریت بیماری های مزمن یا شرایط خاص مانند بیماری قلبی، دیابت یا آسم استفاده می شود. این خدمات می توانند نتایج بهداشتی قابل مقایسه ای را در مقایسه با مراجعه­های سنتی بیماران به صورت حضوری فراهم کنند، رضایت بیشتری به بیماران عرضه کنند و مقرون به صرفه­تر باشند.

تعامل بی وقفه

مشاوره­ های الکترونیکی از طریق خدمات پزشکی از راه دور تعاملی امکان پذیر است که تعامل بی­وقفه میان بیمار و ارائه دهنده را فراهم می کند. ویدئو کنفرانس در طیف گسترده ای از رشته ها و اقدامات بالینی برای اهداف مختلف از جمله مدیریت، تشخیص، مشاوره و نظارت بر بیماران استفاده شده است.

تلفن تصویری

تلفن ویدئویی شامل فناوری هایی برای دریافت و انتقال سیگنال های صوتی-تصویری توسط کاربران در مکان های مختلف، برای برقراری ارتباط بین افراد بدون وقفه است. در ابتدا این فناوری شامل نوعی تلفن‌های تصویری بود که هر چند ثانیه یک‌بار تصاویر ثابت را بین واحدها از طریق خطوط تلفن معمولی، همانند سیستم‌های تلویزیونی اسکن آهسته  مبادله می‌کردند.

موانع اصلی پزشکی از راه دور

در مطالعه ای اخیراً سه مانع اصلی برای پزشکی از راه دور در بخش های اورژانس و مراقبت های ویژه شناسایی شد که عبارتند از:

  • چالش های نظارتی: مربوط به دشواری و هزینه بالای دریافت مجوز در چندین ایالت، حفاظت از سوء رفتار و خطاهای پزشکی
  • موانع مالی: عدم پذیرش و بازپرداخت توسط پرداخت‌کنندگان دولتی و شرکت‌های بیمه، که بار سرمایه‌گذاری را مستقیماً بر دوش بیمارستان یا سیستم مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌دهد.
  • موانع فرهنگی: عدم تمایل برخی از پزشکان برای تطبیق الگوهای بالینی با روش های پزشکی از راه دور.

ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دوراسلامت

دوراسلامت ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متنوعی دارد که باید به آن رسیدگی شود. در این پارادایم نوین پزشکی، بسیاری مسائل زیرساختی باید حل و فصل شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص این مقاله را بخوانید.

دسته بندی ها

مراقبت های اورژانسی

پزشکی از راه دور اضطراری روزانه به صورت معمول توسط پزشکان در فرانسه، اسپانیا، شیلی و برزیل انجام می شود. موارد اضطراری هواپیمایی و دریایی نیز توسط مراکزی در پاریس، لیسبون و تولوز انجام می‌شود.

پزشکی از راه دور اورژانسی در ایالات متحده نیز پذیرفته شده است. نمونه ای از سلامت از راه دور در این زمینه زمانی است که تیم اورژانس به صحنه یک حادثه می رسد و می تواند نوار قلب بگیرد و سپس مستقیماً برای یک پزشک در بیمارستان ارسال می شود تا تفسیر شود.

پرستاری از راه دور

پرستاری از راه دور به استفاده از فناوری اطلاعات به منظور ارائه خدمات پرستاری در مراقبت های بهداشتی  در صورت وجود فاصله فیزیکی زیاد بین بیمار و پرستار و یا بین پرستاران اطلاق می شود. به عنوان یک رشته بخشی از سلامت از راه دور است و دارای نقاط مشترک بسیاری با سایر کاربردهای پزشکی و غیر پزشکی دوراسلامت مانند تشخیص از راه دور ، مشاوره از راه دور، نظارت از راه دور و غیره است.

پرستاری از راه دور در بسیاری از کشورها به دلیل عوامل متعددی در حال رشد است: دغدغه کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی، افزایش تعداد جمعیت سالخورده و مبتلایان به بیماریهای مزمن، افزایش پوشش مراقبت های بهداشتی برای مناطق دوردست، روستایی، کوچک یا کم جمعیت.

از جمله مزایای پرستاری از راه دور، کمک به رفع کمبود فزاینده پرستار، کاهش مسافت طی شده توسط پرستاران به صورت حضوری و صرفه جویی در زمان سفر و دور نگه داشتن بیماران از بیمارستان می‌­باشد. رضایت شغلی بیشتری نیز در بین پرستاران از راه دور ثبت شده است.

مراقبت تسکینی از راه دور

مراقبت تسکینی یک رویکرد مراقبت پزشکی میان رشته‌ای است که با هدف بهینه‌سازی کیفیت زندگی و کاهش رنج در میان افراد مبتلا به بیماری‌های جدی، پیچیده و اغلب لاعلاج انجام می‌شود. در گذشته، مراقبت تسکینی یک رویکرد مختص بیماری لاعلاج بود ، اما امروزه سازمان بهداشت جهانی (WHO) رویکرد گسترده‌تری را اتخاذ می‌کند و پیشنهاد می‌کند که مراقبت تسکینی باید در اولین فرصت ممکن برای هر بیماری مزمن و کشنده اعمال شود. دوراسلامت به طور فزاینده ای در مراقبت های تسکینی استفاده می شود و اغلب به عنوان مراقبت تسکینی از راه دور نامیده می شود. انواع فناوری به کار رفته در مراقبت تسکینی از راه دور معمولاً فناوری های مخابراتی هستند ، مانند کنفرانس ویدیویی یا پیام رسان برای پیگیری، یا ارزیابی علائم به صورت دیجیتال از طریق پرسشنامه های دیجیتالی که هشدارهایی را برای متخصصان مراقبت های بهداشتی ارسال می کند نشان داده شده است که مراقبت از راه دور یک رویکرد عملی برای ارائه مراقبت های تسکینی در بین بیماران ، مراقبان و متخصصان مراقبت های بهداشتی است. مراقبت تسکینی از راه دور می تواند یک سیستم حمایتی اضافی را فراهم کند که بیماران را قادر می سازد از طریق دستگاههای مخصوص و حتی تلفن همراه خود گزارش علائم و ارائه مراقبت فردی شخصی سازی شده در خانه بمانند و خدمت دریافت کنند. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از سلامت از راه دور در مراقبت‌های تسکینی عمدتاً مورد استقبال بیماران قرار می‌گیرد، و این که مراقبت از راه دور ممکن است دسترسی به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در خانه را بهبود بخشد و احساس امنیت و ایمنی را در بیماران دریافت‌کننده مراقبت‌های تسکینی افزایش میدهد. علاوه بر این، مراقبت تسکین دهنده از راه دور ممکن است استفاده کارآمدتر از منابع مراقبت های بهداشتی را ممکن سازد. همکاری بین سطوح مختلف مراقبت های بهداشتی را ترویج دهد و باعث شود متخصصان مراقبت های بهداشتی نسبت به تغییرات در وضعیت بیماران پاسخگوتر باشند.

مراقبت تسکینی یک تخصص پزشکی چند رشته ای است که شامل متخصصان رشته های مختلف است که مراقبت‌ها را به گروهی ناهمگن از بیماران با بیماری‌ها، شرایط و علائم مختلف ارائه می‌دهند. این امر توسعه دوراسلامت را که برای همه بیماران و در تمام زمینه‌های مراقبت تسکینی مناسب است، به چالشی تبدیل می‌کند. برخی از موانع مراقبت از راه دور، به گزارش علائم و شرایط پیچیده و نوسان دار این بیماران با استفاده از پرسشنامه های الکترونیکی مربوط می شود. علاوه بر این، مراقبت تسکینی به رویکردی جامع تأکید دارد که باید به اختلالات روحی و روانی مرتبط با بیماری‌های جدی رسیدگی کند. با این حال، مطالعات کمی در خصوص گزارش­دهی بیماران از نگرانی های جسمی یا روانی و حال عمومی منتشر شده اند. متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است از ارائه مراقبت های عاطفی یا روانی از راه دور احساس راحتی نکنند.

 

مراقبت‌های تسکینی به‌عنوان تکنولوژی سطح بالا توصیف شده‌اند، که علاقه کم متخصصین این رشته استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژیکی را در هنگام مداخلات محدود می‌کند. برای بهینه‌سازی مزایا و به حداقل رساندن چالش‌های استفاده از سلامت از راه دور در مراقبت‌های تسکینی خانگی ، در تحقیقات آینده باید کاربران در فرآیند طراحی و توسعه محصولات گنجانده شوند . درک پتانسیل سلامت از راه دور برای حمایت از روابط درمانی بین بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی و آگاهی از مشکلات و تنش های احتمالی که ممکن است ایجاد کند برای استفاده موفق و قابل قبول آن بسیار مهم است.

داروسازی از راه دور

داروسازی از راه دور ارائه مراقبت های دارویی از طریق مخابرات به بیماران در مکان هایی است که ممکن است تماس مستقیم با داروساز نداشته باشند . این نمونه ای از پزشکی از راه دور است که در حوزه داروسازی پیاده سازی شده است . خدمات داروخانه از راه دور شامل نظارت بر دارودرمانی ، مشاوره بیمار، ارائه نسخه قبلی و صدور خودکار نسخه برای داروهای تجویزی، و نظارت بر انطباق فرمول دارویی با کمک کنفرانس از راه دور یا ویدئو کنفرانس است . توزیع از راه دور داروها توسط سیستم‌های بسته‌بندی و برچسب‌گذاری خودکار نیز می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از داروسازی از راه دور در نظر گرفته شود. خدمات داروسازی از راه دور را می توان در سایت های داروخانه ها یا از طریق بیمارستان ها، خانه های سالمندان یا سایر مراکز مراقبت پزشکی ارائه کرد. نتایج بهداشتی زمانی که خدمات داروخانه از طریق داروخانه از راه دور ارائه می شود در مقایسه با ارائه خدمات سنتی مشابه به نظر می رسد.

عادات سالم بسازید

تغذیه از راه دور

تغذیه از راه دور به استفاده از ویدئو کنفرانس / تلفن برای ارائه مشاوره آنلاین توسط متخصص تغذیه اشاره دارد . بیمار یا مراجعه کنندگان رژیم غذایی، لاگ­های رژیم غذایی، تصاویر غذا و غیره خود را در یک پورتال تغذیه از راه دور بارگذاری می کنند که سپس توسط متخصص تغذیه برای تجزیه و تحلیل وضعیت سلامت فعلی آنها استفاده می شود. سپس متخصص تغذیه می تواند اهدافی را برای مشتری/بیماران مربوطه تعیین کند و با مشاوره های بعدی به طور منظم پیشرفت آنها را بررسی کند. پورتال های تغذیه از دور می توانند به افراد کمک کنند تا برای خود و/یا خانواده خود به دنبال مشاوره از راه دور باشند و می تواند برای بیماران مسن یا بستری در رختخواب که می توانند از خانه راحت با متخصص تغذیه خود مشورت کنند بسیار مفید باشد. نشان داده شد که ارزیابی تغذيه از راه دور امکان پذیر بوده و اکثر بيماران به جاي ويزيت‌هاي حضوری اما بدون پیگیری در طي قرنطينه همه‌گيري COVID-19، به ویزیت­های تغذیه از راه دور اعتماد کردند.

حوزه های نوپای دوراسلامت

دندانپزشکی از دور

دندانپزشکی از راه دور استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور برای مراقبت از دندان، مشاوره، آموزش و آگاهی عمومی به همان شیوه دوراسلامت و پزشکی از راه دور است.

شنوایی سنجی از دور

شنوایی شناسی از راه دور استفاده از سلامت از راه دور برای ارائه خدمات شنوایی شناسی است و ممکن است دامنه کامل عملکرد شنوایی شناسی را شامل شود.

خدمات تخصصی پزشکی از راه دور

ارائه خدمات پزشکی تخصصی حوزه دیگری از خدمات دوراسلامت است که در زیرمجموعه تله مدیسین یا دوراپزشکی قرار میگیرد. در این حوزه می توان از موارد زیر نام برد:

  1. روانپزشکی از راه دور
  2. کاردیولوژی از راه دور
  3. جراحی از راه دور
  4. مراقبت سوانج از راه دور
  5. نورولوژی از راه دور
  6. نروسایکولوژی از راه دور
  7. رادیولوژی از راه دور
  8. آسیب شناسی از راه دور
  9. درماتولوژی از راه دور
  10. چشم پزشکی از راه دور
  11. مراقبت سقط جنین از راه دور
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است