گذار به طب از دور

استفاده سنتی از خدمات سلامت از راه دور برای درمان تخصصی بوده است. با این حال، یک تغییر الگو در بسیاری کشورها وجود دارد و سلامت از راه دور دیگر یک خدمت تخصصی و خاص در نظر گرفته نمی شود. توسعه این خدمات تضمین شده است و بسیاری از موانع حذف شده اند، زیرا پزشکان متخصص قادر به استفاده از فناوری های ارتباطی بی سیم برای ارائه مراقبت های بهداشتی هستند. این امر در جوامع روستایی بیشتر مشهود است. برای افرادی که در جوامع روستایی زندگی می کنند، مراقبت های تخصصی می تواند تا حدودی دور از دسترس تر باشد. سلامت از راه دور این موانع را از بین می برد، زیرا متخصصان سلامت قادر به انجام مشاوره های پزشکی از طریق استفاده از فناوری های ارتباطی بی سیم هستند. با این حال، این فرآیند به دسترسی خوب هر دو طرف به اینترنت بستگی دارد.

سلامت از راه دور به بیمار اجازه می دهد تا بین بازدیدهای حضوری در پزشک تحت نظر باشد که می تواند سلامت بیمار را بهبود بخشد. سلامت از راه دور همچنین به بیماران اجازه می دهد تا به تخصص هایی که در منطقه بیماران فراهم نیست، دسترسی داشته باشند. این توانایی نظارت از راه دور، بیماران را قادر می‌سازد مدت بیشتری در خانه بمانند و به جلوگیری از صرف وقت غیرضروری در بیمارستان کمک می‌کند. در بلندمدت، این امر به طور بالقوه می­تواند منجر به فشار کمتری بر سیستم مراقبت های بهداشتی و صرف منابع شود.

آمار...

طبق داده‌های IQVIA، در طول همه‌گیری COVID-19، افزایش زیادی در استفاده از پزشکی از راه دور برای ویزیت­های  مراقبت‌های اولیه در ایالات متحده وجود داشت که از میانگین ۱٫۴ میلیون ویزیت در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ۳۵ میلیون ویزیت در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ افزایش یافت . انتظار می‌رود دسترسی به خدمات سلامت از راه دور در سال ۲۰۲۱ سالانه ۴۰ درصد رشد کند. استفاده از پزشکی از راه دور توسط پزشکان عمومی در بریتانیا از ۲۰ تا ۳۰ درصد قبل از کووید به تقریباً ۸۰ درصد در آغاز سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. بیش از ۷۰ درصد پزشکان و بیماران از این امر راضی بودند. گفته می شود که بوریس جانسون، نخست وزیر وقت بریتانیا “فشار زیادی به پزشکان عمومی برای ارائه مشاوره حضوری بیشتر” در حمایت از کمپینی که عمدتا توسط روزنامه دیلی میل سازماندهی شده بود، وارد کرد. کالج سلطنتی پزشکان عمومی ادعا میکند که بیمار “حق” دارد اگر خواسته­هایش به صورت آنلاین قابل پاسخگویی نباشد تقاضای ملاقات رو در رو داشته باشد.

پیشرفت تکنولوژی

تأثیرات عمده

پیشرفت فناوری دستگاه های ارتباطی بی سیم یک پیشرفت بزرگ در سلامت از راه دور است که به بیماران اجازه می‌دهد تا وضعیت سلامتی خود را کنترل کنند و چندان به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اتکا نکنند. علاوه بر این، بیماران تمایل بیشتری به ماندن در برنامه های درمانی خود دارند، زیرا سرمایه گذاری بیشتری بر روی آنها میشود و در فرآیند مشارکت داده میشوند. پیشرفت فناوری همچنین به این معنی است که متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند از فناوری های بهتری برای درمان بیماران برای مثال در مراقبت از مادر و یا جراحی استفاده کنند . یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ که در مجله کالج جراحان آمریکا منتشر شد، نشان داد که پزشکی از راه دور تأثیرات مثبتی دارد و از سطح انتظارات قبلی برای آن دسته از پزشکان و بیمارانی که به صورت آنلاین برای جراحی ها مشاوره داده بودند، فراتر رفته است. پیشرفت‌های فن‌آوری در سلامت از راه دور برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی، به‌ویژه ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی، ضروری است، زیرا منابع برای جمعیت سالخورده‌ای که طولانی‌تر زندگی می‌کنند، محدود هستند.

سلامت از راه دور به چندین رشته مختلف اجازه می دهد تا با استفاده از فناوری با هم ادغام شوند و سطح مراقبت بالقوه یکنواخت تری را ارائه دهند. از آنجایی که سلامت از راه دور خدمات اصلی مراقبت های بهداشتی را گسترش می دهد، مفاهیم ارائه مراقبت های بهداشتی به روش سنتی را به چالش می کشد. برخی از جمعیت ها کیفیت و دسترسی بهتر و مراقبت های بهداشتی شخصی تر (Personilized care) را تجربه می کنند.

ارتقاء سلامت

سلامت از راه دور همچنین می تواند تلاش ها  برای ارتقای سلامت را افزایش دهد. این تلاش‌ها اکنون می‌توانند بیشتر برای جمعیت هدف شخصی‌سازی شوند و متخصصان می‌توانند خدمات خود را به خانه‌ها یا محیط‌های خصوصی و امن مانند خانه های سالمندان که در آن بیماران می‌توانند به صورت فردی تمرین کنند، در مورد سلامت، سوالات خود را پرسیده و اطلاعات کسب کنند، گسترش دهند. ارتقای سلامت با استفاده از سلامت از راه دور در کشورهای توسعه نیافته که در آن منابع فیزیکی بسیار ضعیفی در دسترس است به طور فزاینده ای محبوب شده است . مخصوصاً حرکت خاصی به سمت اپلیکیشن­های mHealth صورت گرفته است ، زیرا بسیاری از مناطق، حتی مناطق توسعه نیافته پوشش تلفن همراه و گوشی های هوشمند دارند.

در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۵ که تحقیقاتی را در مورد استفاده از یک برنامه سلامت تلفن همراه در بریتانیا بررسی می‌کند، نویسندگان توضیح می‌دهند که چگونه یک برنامه موبایل به بیماران کمک می‌کند تا سلامت و علائم خود را به طور مستقل مدیریت و نظارت کنند. این اپلیکیشن سلامت موبایل به افراد اجازه می‌دهد تا به سرعت علائم خود را گزارش دهند – ۹۵ درصد از بیماران توانستند علائم روزانه خود را در کمتر از ۱۰۰ ثانیه گزارش کنند، که کمتر از ۵ دقیقه (به‌علاوه رفت‌وآمد) برای اندازه‌گیری علائم حیاتی توسط پرستاران در بیمارستان ها است. برنامه های کاربردی آنلاین به بیماران اجازه می دهد تا در خانه بمانند تا پیشرفت بیماری های مزمن خود را پیگیری کنند. نقطه ضعف استفاده از برنامه های mHealth این است که همه، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، دسترسی روزانه به اینترنت یا دستگاه های تلفن همراه مناسب را ندارند. در کشورهای توسعه‌یافته ، تلاش‌های ارتقای سلامت با استفاده از سلامت از راه دور با موفقیت همراه بوده است. برنامه هندزفری استرالیایی Google Glass نتایج امیدوارکننده ای را در سال ۲۰۱۴ گزارش کرد. این برنامه با همکاری انجمن تغذیه با شیر مادر استرالیا و یک استارت آپ فناوری به نام Small World Social به مادران جدید کمک کرد تا نحوه شیر دادن را بیاموزند. تغذیه با شیر مادر برای سلامت نوزاد و سلامت مادر مفید است و توسط سازمان بهداشت جهانی و سازمان های بهداشتی در سراسر جهان توصیه می شود.

یک مورد پژوهش موفق

تغذیه گسترده با شیر مادر می تواند از مرگ ۸۲۰۰۰۰ نوزاد در سراسر جهان جلوگیری کند، اما این عمل اغلب به صورت نابهنگام متوقف می شود یا به دلیل عدم حمایت اجتماعی، دانش کافی یا عوامل دیگر، انجام آن مختل می شود. این برنامه موبایل در مورد شیردهی و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه شیر دادن به مادر می­داد و همچنین گزینه‌ای برای تماس با مشاور شیردهی از طریق ابزار Google Hangout داشت. وقتی کارآزمایی به پایان رسید، گزارش شد که همه شرکت‌کنندگان به شیردهی خود با کمک این ابزار اطمینان داشتند.

کیفیت مراقبت های بهداشتی و موانع اتخاذ آن

یک بررسی علمی نشان می‌دهد که به طور کلی، نتایج پزشکی از راه دور به خوبی مراقبت حضوری است یا در شرایط ایده آل می‌تواند در این سطح باشد. مزایای پذیرش غیرمتعصبانه فناوری‌های پزشکی از راه دور موجود مانند تلفن ویدیویی تلفنهای هوشمند ممکن است شامل کاهش خطرات عفونت، افزایش کنترل بیماریها در شرایط اپیدمی، بهبود دسترسی به مراقبتهای مختلف، کاهش استرس و قرار گرفتن در معرض سایر عوامل بیماری‌زا، در طول بیماری برای بهبودی بهتر، کاهش زمان و هزینه های نیروی کار، تطبیق کارآمدتر و در دسترس تر بودن بیماران با علائم خاص به پزشکانی که در این مورد متخصص هستند، و کاهش سفرهای درون شهری و برون شهری باشد.  در حالی که معایب آن شامل نقض حریم خصوصی (مثلاً به دلیل بک دورهای نرم افزاری (نفوذ هکرها) و فروش داده ها، وابستگی به دسترسی به اینترنت و بسته به عوامل مختلف، افزایش بی رویه استفاده از مراقبت های بهداشتی باشد. از نظر تئوری، کل نظام سلامت می تواند از سلامت از راه دور بهره مند شود. شواهدی وجود دارد که سلامت از راه دور منابع کمتری را مصرف می‌کند و به افراد کمتری با دوره‌های آموزشی کوتاه‌تر برای اجرای طرح های آن مورد نیاز است.  مفسران پیشنهاد کردند، که قانونگذاران ممکن است از این بیم داشته باشند که دسترسی از راه دور به طور گسترده، بدون هیچ اقدام دیگری، منجر به استفاده بیماران از خدمات مراقبت های بهداشتی غیر ضروری شود. پزشکی از راه دور همچنین می تواند برای شبکه کردن متخصصان مختلف مراقبت های بهداشتی استفاده شود.

 

پزشکی از راه دور همچنین می تواند انتقال احتمالی بیماری های عفونی یا انگل ها را بین بیماران و کادر پزشکی از بین ببرد. این به ویژه موضوعی است که نگران کننده است. علاوه بر این، برخی از بیمارانی که در مطب پزشک به هر دلیلی احساس ناراحتی می کنند، ممکن است از راه دور بهتر عمل کنند. برای مثال، ممکن است از سندرم کت سفید اجتناب شود. مساله بیمارانی که در خانه بستری هستند و برای حضور نیاز به آمبولانس دارند تا آنها را به کلینیک منتقل کند نیز باید در نظر گرفته شود.

با این حال، اینکه آیا استاندارد کیفیت مراقبت های بهداشتی در حال افزایش است یا خیر، قابل بحث است، برخی از متون چنین ادعاهایی را رد می کنند. برخی تحقیقات گزارش داده اند که پزشکان این فرآیند را دشوار و پیچیده می دانند. علاوه بر این، نگرانی هایی در مورد رضایت آگاهانه و همچنین مسائل قانونی وجود دارد. یک مطالعه اخیر همچنین نشان داد که اجرای سریع و در مقیاس بزرگ سلامت از راه دور در سراسر خدمات حرفه‌ای سلامت NHS انگلستان  ممکن است تفاوت در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر با سواد دیجیتال محدود را افزایش دهد. اگرچه ممکن است مراقبت های بهداشتی با کمک فناوری مقرون به صرفه شود، اما اینکه آیا این مراقبت همچنان “خوب” هم خواهد بود یا خیر، مسئله مهمی است. اگرچه در بسیاری از مطالعات تجربه بیمار نشان دهنده رضایت بالا از پزشکی از راه دور است، اما موارد خلاف آن نیز زیاد دیده شده است. مشکلات عمده برای افزایش پذیرش پزشکی از راه دور عبارتند از کارکنان دارای چالش فنی، مقاومت در برابر تغییر یا عادات و سن بیمار باشد. سیاست های متمرکز کشوری می تواند چندین مانع را باهم از بین ببرد.

 

در یک بررسی تعدادی از اقدامات بالقوه خوب و مشکلات فهرست شده و استفاده از «تبادلات مجازی» برای تأیید هویت، گرفتن رضایت برای انجام مشاوره از راه دور در یک جلسه معمولی، و هنجارهای استاندارد حرفه‌ای برای محافظت از حریم خصوصی و محرمانه بودن بیمار توصیه شده است. در این بررسی همچنین دریافتند  که همه گیری کووید-۱۹ به طور قابل توجهی، به طور داوطلبانه، پذیرش مشاوره تلفنی یا ویدئویی را افزایش داد و نشان می دهد که فناوری پزشکی از راه دور “یکی از عوامل کلیدی در ارائه مراقبت های بهداشتی در آینده است”.

ارزیابی های اقتصادی

به دلیل ماهیت دیجیتالی سلامت از راه دور ، اغلب تصور می شود که باعث صرفه جویی در هزینه سیستم سلامت می شود. با این حال، شواهد برای حمایت از این موضوع متفاوت است. هنگام انجام ارزیابی‌های اقتصادی خدمات سلامت از راه دور، افرادی که آنها را ارزیابی می‌کنند باید از پیامدهای بالقوه و مزایای خارج بالینی خدمات سلامت از راه دور آگاه باشند. دوام اقتصادی متکی به مدل بودجه در داخل کشور مورد بررسی (خدمات بخش عمومی در مقابل خصوصی)، تمایل مصرف کنندگان به پرداخت، و پاداش مورد انتظار پزشکان یا نهادهای تجاری ارائه دهنده خدمات است (نمونه هایی از تحقیق در مورد این موضوعات را در درموسکوپی از راه دور در استرالیا می­توان یافت.

تحقیقات مرتبط

در یک کارآزمایی سلامت از راه دور در انگلستان که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، گزارش شد که هزینه های سلامت می‌تواند به طور چشمگیری با استفاده از نظارت بر سلامت از راه دور کاهش یابد. هزینه معمول لقاح آزمایشگاهی (IVF) در هر دوره حدود ۱۵۰۰۰ دلار خواهد بود. با سلامت از راه دور به ۸۰۰ دلار برای هر بیمار کاهش یافت. در آلاسکا، شبکه دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی فدرال ، که ۳۰۰۰ ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی را به جامعه متصل می‌کند، در ۱۶۰۰۰۰ مشاوره از راه دور از سال ۲۰۰۱ شرکت کرد و ۸٫۵ میلیون دلار در هزینه‌های سفر فقط برای بیماران Medicaid صرفه‌جویی کرد. [۱۶۱]

مطالعه دیگری در بریتانیا همچنین نشان داد که ترکیب سلامت از راه دور ( پلتفرم نظارت از راه دور ، Clinitouch)، با مربیگری بالینی و مداخله پرستاران متخصص بیماران تنفسی مزمن COPD ، صرفه جویی کلی برای سازمان سلامت بریتانیا یا  NHS  بیش از ۱۱۷۵۰۰ پوند بود.

همچنین به نظر می رسد که مداخلات دیجیتال برای بیماری های روانپزشکی در مقایسه با عدم مداخله یا پاسخ های غیر درمانی مانند نظارت، بسیار مقرون به صرفه باشد. با این حال، در مقایسه با درمان حضوری یا دارودرمانی، ارزش افزوده آنها در حال حاضر نامشخص است.

توانمندسازی های مفید

پزشکی از راه دور می تواند برای بیماران در مناطق دورافتاده مفید باشد، که می توانند از پزشکان یا متخصصان دور مراقبت دریافت کنند بدون اینکه بیمار مجبور باشد برای ملاقات با آنها سفر کند. پیشرفت‌های اخیر در فن‌آوری تلفن همراه می‌تواند به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در مکان‌های مختلف اجازه دهد تا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و در مورد مسائل بیماری خود به گونه‌ای بحث کنند که گویی در یک مکان هستند. نظارت از راه دور بیمار از طریق فن‌آوری تلفن همراه می‌تواند نیاز به ویزیت‌های سرپایی را کاهش دهد و تأیید نسخه از راه دور و نظارت بر تجویز دارو را فعال کند، که به طور بالقوه هزینه کلی مراقبت‌های پزشکی را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است برای بیماران با مشکلات حرکتی، به عنوان مثال، بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون، این روش ترجیح داده شود. پزشکی از راه دور همچنین می‌تواند آموزش پزشکی را با اجازه دادن به پرسنل درمانی برای مشاهده و مشاوره با همکاران خود در زمینه‌های مختلف و به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌ها، تسهیل کند.

در زمان جنگ و بلایا

جراحی از راه دور و انواع ویدئو کنفرانس برای مشاوره تخصصی  برای حمایت از پزشکان در اوکراین در طول تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار گرفته است .

مصارف غیر بالینی

  1. آموزش از راه دور شامل آموزش مداوم پزشکی، معاینه­های روزانه گسترده و آموزش بیماران
  2. استفاده های اداری از جمله جلسات در بین شبکه های سلامت از راه دور، نظارت و ارائه
  3. تحقیق در مورد سلامت از راه دور
  4. اطلاعات آنلاین و مدیریت داده های سلامت
  5. یکپارچه سازی سیستم مراقبت های بهداشتی
  6. شناسایی دارایی، فهرست بندی، و تطبیق بیمار بر اساس دارایی و حرکت
  7. مدیریت کلی سیستم مراقبت های بهداشتی
  8. کاهش حرکت دادن بیمار و پذیرش از راه دور

محدودیت ها

در حالی که بسیاری از شاخه‌های پزشکی مدت‌هاست که می‌خواهند سلامت از راه دور را به طور کامل بپذیرند، خطرات و موانع خاصی وجود دارد که ادغام کامل سلامت از راه دور را حتی در بهترین کیفیت منع می‌کند . برای شروع، این که آیا یک متخصص می‌تواند به طور کامل تجربه معاینه حضوری کنار بگذار، مورد تردید است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود که سلامت از راه دور جایگزین بسیاری از مشاوره‌ها و سایر تعاملات بهداشتی خواهد شد، اما هنوز نمی‌تواند به طور کامل جایگزین معاینه فیزیکی شود، این امر به ویژه در تشخیص بیماران جدید، توانبخشی یا ارزیابی سلامت روانی صادق است.

 

مزایای ناشی از سلامت از راه دور، ابزارهای رایج ارائه مراقبت های بهداشتی را که هم در قانون و هم در عمل دیده شده اند را به چالش می کشد. بنابراین، کاربرد روزافزون سلامت از راه دور بر نیاز به مقررات، دستورالعمل‌ها و قوانین به‌روز شده تأکید می‌کند که منعکس‌کننده روندهای فعلی و آینده اقدامات مراقبت‌های بهداشتی است. سلامت از راه دور امکان مراقبت به موقع و انعطاف پذیر را برای بیماران در هر کجا که ممکن است فراهم می کند. اگرچه این یک مزیت است، اما حریم خصوصی ، ایمنی ، اخلاق پزشکی و بازپرداخت هزینه های درمانی را نیز تهدید می کند . هنگامی که یک پزشک و بیمار در مکان‌های مختلف هستند، تشخیص اینکه کدام قوانین اعمال می‌شوند، دشوار است. هنگامی که مراقبت های بهداشتی از مرز کشورها عبور می کند، نهادهای دولتی مختلف به منظور تنظیم و حفظ سطح مراقبتی که برای بیمار یا مصرف کننده سلامت از راه دور تضمین می شود، درگیر می شوند.

 

نمونه‌ای از این محدودیت‌ها شامل زیرساخت‌های بازپرداخت فعلی آمریکا است، جایی که Medicare هزینه خدمات بهداشتی از راه دور را تنها زمانی بازپرداخت می کند که بیمار در منطقه ای زندگی می کند که کمبود متخصص دارند یا در شهرستان های محروم خاص. این منطقه بر اساس این که آیا یک مرکز پزشکی در نزدیکی خانه بیمار وجود دارد یا نه تعریف می شود. Medicare فقط خدمات ویدیوی زنده (همزمان) را بازپرداخت می کند، نه نظارت بر سلامت و بهداشت بیمار از راه دور (اگر شامل ویدیوی زنده نباشد). برخی از بیمه‌گران در حال حاضر هزینه‌های سلامت از راه دور را بازپرداخت می‌کنند، اما هنوز همه آنها این کار را نمی‌کنند. بنابراین، ارائه دهندگان و بیماران باید قبل از ادامه، تلاش بیشتری برای یافتن بیمه گذاران مناسب انجام دهند. مجدداً در آمریکا، ایالت ها معمولاً متخصصین را وادار می کنند برای انجام جراحی در آن ایالت مجوز طبابت داشته باشند بنابراین آنها تنها زمانی می­توانند خدمات ارائه دهند که برای مکانی که خود زندگی نمی کنند اما خدمات ارائه می­دهند نیز مجوز دریافت کرده باشند

قوانین و مقررات خاص تر و گسترده تر باید به همراه فناوری تکامل یابند و باید کاملاً مورد توافق قرار گیرند، برای مثال، آیا همه پزشکان در هر جامعه ای که خدمات بهداشتی از راه دور ارائه می دهند به مجوز کامل نیاز دارند یا ممکن است مجوز از راه دور با استفاده محدود وجود داشته باشد؟ آیا مجوز استفاده محدود همه مداخلات بالقوه سلامت از راه دور یا فقط برخی از آنها را پوشش می دهد؟ اگر یک وضعیت اورژانسی رخ دهد و پزشک نتواند کمک فوری ارائه دهد، چه کسی مسئول خواهد بود – آیا شخص دیگری باید همیشه در زمان مشاوره در اتاق با بیمار باشد؟ در زمان وقوع تخلف یا اقدام نادرست، قانون کدام ایالت، شهر یا کشور اعمال می شود؟

یکی از اقدامات حقوقی اصلی که تاکنون در سلامت از راه دور انجام شده است، مسائل مربوط به تجویز آنلاین بوده است و اینکه آیا می توان یک رابطه مناسب پزشک و بیمار را به صورت آنلاین برقرار کرد تا تجویز را ایمن نمود، و این موضوع نیاز به بررسی دقیق دارد. ممکن است لازم باشد که پزشک و بیمار شخصاً یک بار قبل از انجام نسخه‌نویسی آنلاین یکبار یکدیگر را ملاقات کنند، یا اینکه حداقل یک کنفرانس ویدیویی زنده برگزار شود، نه فقط تکمیل پرسشنامه‌ها یا نظرسنجی‌های غیرشخصی شده برای تعیین نیاز بیمار.

موانع سلامت از راه دور

سلامت از راه دور دارای پتانسیل زیادی برای تسهیل تکنیک های خود مدیریتی در مراقبت های بهداشتی است، اما برای بهره مندی بیماران از آن، ابتدا باید ارتباط و تماس مناسب با پزشک و بیمار برقرار شود. این کار با یک مشاوره آنلاین شروع می‌شود و تکنیک‌ها و ابزارهایی را برای بیماران فراهم می‌کند که به آنها کمک می‌کند در رفتارهای سالم شرکت کنند و همکاری مشترکی بین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و بیمار آغاز می‌شود. راهبردهای خود مدیریتی در دسته بندی گسترده تری به نام فعال سازی بیمار قرار می گیرند که به عنوان «تمایل و توانایی بیماران برای انجام اقدامات مستقل برای مدیریت سلامتی خود» تعریف می شود که می توان با افزایش دانش و اعتماد بیماران برای انطباق با بیماری خود و مدیریت آن از طریق “ارزیابی منظم پیشرفت و حمایت حل مشکل” به آن دست یافت. آموزش بیماران در مورد شرایط و راه های مقابله با بیماری های مزمن به آنها این امکان را می دهد که در مورد بیماری خود آگاه بوده و تمایل به مدیریت آن داشته باشند و زندگی روزمره خود را بهبود بخشند.

نکات منفی پزشکی از راه دور شامل هزینه تجهیزات مخابراتی و مدیریت داده و آموزش فنی به پرسنل پزشکی است که آن را به کار خواهند گرفت. درمان پزشکی مجازی همچنین مستلزم کاهش بالقوه تعامل انسانی بین متخصصان پزشکی و بیماران، افزایش خطر خطا در هنگام ارائه خدمات پزشکی در غیاب یک متخصص دارای مجوز، و افزایش به مخاطره افتادن اطلاعات بهداشتی محافظت‌شده از طریق ذخیره‌سازی و انتقال الکترونیکی میشود . همچنین این نگرانی وجود دارد که پزشکی از راه دور به دلیل مشکلات تکنیکی و لجستیکی ارزیابی و درمان بیماران از طریق تعاملات مجازیف زمان بیشتری از کادر درمان بگیرد. برای مثال، تخمین زده شده است که یک مشاوره درماتولوژی از راه دور می تواند تا سی دقیقه طول بکشد، در حالی که پانزده دقیقه برای یک مشاوره سنتی معمول است. علاوه بر این، کیفیت بالقوه پایین سوابق ارسال شده، مانند تصاویر یا گزارش‌های پیشرفت بیمار، و کاهش دسترسی به اطلاعات بالینی مرتبط، خطرات بالقوه ای برای تضمین کیفیت هستند که می‌توانند کیفیت و تداوم مراقبت از بیمار را برای پزشک گزارش‌دهنده به خطر بیندازند.

موانع دیگر برای اجرای پزشکی از راه دور عبارتند از مقررات قانونی نامشخص برای برخی از اقدامات پزشکی از راه دور و مشکل در مطالبه بازپرداخت از بیمه‌گران یا برنامه‌های دولتی در برخی زمینه‌ها. برخی از سازمان‌های پزشکی بیانیه‌ای درباره استفاده صحیح از پزشکی از راه دور در حوزه خود ارائه کرده‌اند.

یکی دیگر از معایب پزشکی از راه دور ناتوانی در شروع فوری درمان است. به عنوان مثال، ممکن است به بیمار مبتلا به عفونت باکتریایی، قبل از تجویز آنتی بیوتیک به شکل قرص، در کلینیک آنتی بیوتیک تزریقی داده شود و از نظر هرگونه واکنش تحت نظر قرار گیرد. این امر در طب از راه دور میسر نیست. ما همچنین باید مراقب عدالت باشیم. بسیاری از خانواده ها و افراد در ایالات متحده و سایر کشورها در خانه های خود به اینترنت دسترسی ندارند. ناگفته نماند که آنها ممکن است فاقد تجهیزات لازم برای دسترسی به خدمات بهداشتی از راه دور، مانند لپ تاپ، تبلت یا تلفن هوشمند هم باشند.

مسائل اخلاقی

رضایت آگاهانه مسئله دیگری است – آیا بیمار باید قبل از شروع مراقبت آنلاین رضایت آگاهانه خود را بدهد؟ یا اگر مراقبتی باشد که عملاً فقط از راه دور قابل انجام است، تلویحاً چه خواهد گفت؟ هنگامی که سلامت از راه دور شامل مشکلات فنی مانند خطاهای انتقال داده، نقض امنیتی یا مشکلات ذخیره سازی باشد، می تواند بر توانایی سیستم برای برقراری ارتباط تأثیر بگذارد. ممکن است عاقلانه باشد که ابتدا رضایت آگاهانه را شخصاً دریافت کنید، و همچنین گزینه های پشتیبان برای زمانی که مشکلات فنی رخ می دهد، داشته باشید. بیمار میتواند شخصاً ببیند چه کسی در مراقبت از او نقش دارد (یعنی خودش و پزشک وی در یک مشاوره)، اما در فضای آنلاین افراد دیگری مانند ارائه دهندگان فناوری وجود خواهند داشت، بنابراین ممکن است برای افشای هر کسی که در انتقال  و امنیت اطلاعات که اطلاعات  آنها را خصوصی نگه می دارد نقش دارد اخذ رضایت مورد نیاز باشد در حالی که در مقابل در مراجعه حضوری تنها معمولاً افشای نام و مشخصات پزشک مورد نیاز است.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است