خدمات تخصصی پزشکی از راه دور

روانپزشکی از راه دور یا سلامت روان از راه دور به استفاده از فناوری ارتباطات از راه دور (عمدتا کنفرانس ویدئویی و تماس های تلفنی) برای ارائه مراقبت های روانپزشکی از راه دور برای افراد دارای بیماری­های سلامت روان اشاره دارد . این یکی از شاخه های پزشکی از راه دور است. روانپزشکی از راه دور می تواند در درمان افراد مبتلا به بیماری های روانی موثر باشد. در کوتاه مدت می تواند به اندازه مراقبت های رو در رو قابل قبول و موثر باشد.

روان پزشکی از راه دور می تواند دسترسی به خدمات سلامت روان را برای برخی افراد بهبود بخشد، اما همچنین ممکن است مانعی برای کسانی باشد که دسترسی به یک رایانه مناسب، اینترنت یا مهارت های دیجیتال لازم ندارند . عواملی مانند فقر که با عدم دسترسی به اینترنت همراه است نیز با خطر بیشتر مشکلات سلامت روان مرتبط است که شکاف دیجیتالی را به یک مشکل مهم خدمات بهداشتی از راه دور تبدیل می کند. در طول همه‌گیری کووید-۱۹، خدمات سلامت روان با سلامت از راه دور در کشورهای پردرآمد رایج شد و برای استفاده در شرایط اضطراری موثر و قابل قبول بود، اما نگرانی هایی در مورد اجرای طولانی مدت آن وجود داشت.

روانپزشکی از راه دور

نورولوژی از راه دور

نورولوژی از راه دور استفاده از فناوری تلفن همراه را برای ارائه مراقبت های سیستم عصبی از راه دور توصیف می کنند، از جمله مراقبت از سکته مغزی، اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون، اختلالات تشنجی (مانند صرع)، و غیره. استفاده از نورولوژی از راه دور به ما این فرصت را می دهد تا دسترسی به مراقبت های بهداشتی را برای میلیاردها نفر در سراسر جهان، از کسانی که در مناطق شهری زندگی می کنند تا افرادی که در مناطق دورافتاده و روستایی زندگی می کنند، بهبود ببخشیم. شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، ارتباط شخصی با یک متخصص از راه دور را به پزشک محلی خود ترجیح می دهند. چنین مراقبت های خانگی راحت است اما نیاز به دسترسی و آشنایی با اینترنت دارد. یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در سال ۲۰۱۷ از «تماس‌های مجازی در خانه» یا بازدیدهای ویدیویی با افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، ترجیح بیمار برای متخصص از راه دور در مقابل پزشک محلی خود را پس از یک سال نشان می‌دهد. نورولوژی از راه دور برای بیماران مبتلا به بیماری پارکیسون با کاهش حمل و نقل و زمان سفر ارزان‌تر از ویزیت حضوری است. یک بررسی سیستماتیک اخیر توسط ری دورسی و همکاران هم محدودیت‌ها و هم مزایای بالقوه‌ی ‌نورولوژی از راه دور را برای بهبود مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی مزمن، به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد، توصیف می‌کند. افراد سفیدپوست، تحصیل­کرده و دارای دانش تکنولوژیکی بزرگترین مصرف کنندگان خدمات دوراسلامت برای بیماری پارکینسون در مقایسه با اقلیت های قومی در ایالات متحده هستند.

پزشکی از راه دور در شاخه جراحی مغز و اعصاب در طول تاریخ عمدتاً برای ویزیت های بعدی بیمارانی که مجبور بودند برای انجام عمل جراحی سفرهای زیادی را طی کنند، استفاده می شد. در دهه گذشته، پزشکی از راه دور برای انجام دوره های مراقبت ویژه از راه دور و همچنین ارزیابی سریع برای سکته مغزی ایسکمیک حاد و تجویز آلتپلاز داخل وریدی در ارتباط با نورولوژی استفاده شد. از شروع همه‌گیری COVID-19، افزایش سریعی در استفاده از پزشکی از راه دور در تمام بخش‌های جراحی مغز و اعصاب وجود داشت: عروق، انکولوژی، ستون فقرات، و جراحی مغز و اعصاب عملکردی. نه تنها برای ویزیت های بعدی، بلکه برای دیدن بیماران جدید یا دنبال کردن بیماران تثبیت شده صرف نظر از اینکه تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، محبوبیت پیدا کرده است.

نورروسایکولوژی از راه دور

نورروسایکولوژی از راه دور استفاده از فناوری دوراسلامت/ کنفرانس ویدئویی برای انجام تست های عصبی روانشناختی از راه دور است. تست‌های عصبی روان‌شناختی برای ارزیابی وضعیت شناختی افراد مبتلا به اختلالات مغزی شناخته شده یا مشکوک و ارائه پروفایلی از نقاط قوت و ضعف شناختی استفاده می‌شوند. از طریق یک سری از مطالعات، حمایت فزاینده ای در متون علمی وجود دارد که نشان می دهد که ارزیابی مبتنی بر راه دور با کنفرانس ویدئویی بسیاری از تست های استاندارد عصب روانشناختی به یافته های آزمایشی منجر می­شود که شبیه به ارزیابی های حضوری سنتی هستند و در نتیجه مبنایی برای قابلیت اطمینان و اعتبار ارزیابی از راه دور نوروسیکولوژیکی ایجاد می کند.

توانبخشی از راه دور

توانبخشی از راه دور  ارائه خدمات توانبخشی از طریق شبکه های مخابراتی و اینترنت است. اکثر انواع خدمات در دو دسته قرار می­گیرند: ارزیابی بالینی (توانایی های عملکردی بیمار در محیط زندگی خود) و درمان بالینی . برخی از زمینه‌های عمل توانبخشی که توانبخشی از راه دور را مورد بررسی قرار داده‌اند عبارتند از: عصب‌روان‌شناسی ، آسیب‌شناسی گفتار و زبان ، شنوایی‌شناسی ، کاردرمانی و فیزیوتراپی . توانبخشی از راه دور می تواند درمان را برای افرادی که نمی توانند به دلیل ناتوانی که دارند یا به دلیل زمان یا مسافت طولانی سفر، به کلینیک مراجعه نمایند، مفید باشد. توانبخشی از راه دور همچنین به متخصصان توانبخشی اجازه می دهد تا در یک مشاوره بالینی از راه دور شرکت کنند.

توانبخشی از راه دور تا حد زیادی بسیار بصری است. از سال ۲۰۱۴، متداول ترین رسانه های مورد استفاده وب کم ، ویدئو کنفرانس ، خطوط تلفن ، تلفن های ویدئویی و صفحات وب که حاوی اپلیکیشن­های مبتنی بر وب هستند. ماهیت بصری فناوری توانبخشی از راه دور، انواع خدمات توانبخشی قابل ارائه را محدود می کند.  توانبخشی از راه دور بیشتر برای توانبخشی عصب روانشناختی، نصب تجهیزات توانبخشی مانند ویلچر ، بریس یا اندام مصنوعی و در آسیب شناسی گفتار و زبان استفاده می­شود.

اپلیکیشن­های مبتنی بر وب برای توانبخشی عصبی روانشناختی (با نام مستعار توانبخشی شناختی) اختلال شناختی (از بسیاری از علل) برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. این تلاش به عنوان یک اپلیکیشن دورادرمانی برای برنامه های تقویت مهارت های شناختی برای کودکان مدرسه­ای گسترش یافته است . شنوایی شناسی از راه دور (ارزیابی شنوایی) یک برنامه در حال رشد است. در حال حاضر، توانبخشی از راه دور در عمل به کاردرمانی و فیزیوتراپی محدود است، شاید به این دلیل که این دو رشته بیشتر تعاملی هستند.

دو حوزه مهم تحقیقات توانبخشی از راه دور عبارتند از: (۱) نشان دادن ارزیابی معادل و درمان تا ارزیابی و درمان حضوری، و (۲) ایجاد سیستم های جدید جمع آوری داده ها برای دیجیتالی کردن اطلاعاتی که یک درمانگر می تواند در عمل از آنها استفاده کند. تحقیقات پیشگامانه در تله­اپتیک (حس لامسه) و واقعیت مجازی ممکن است دامنه تمرین توانبخشی از راه دور را در آینده گسترش دهد.

در ایالات متحده، موسسه ملی تحقیقات ناتوانی و توانبخشی (NIDRR)  از تحقیق و توسعه توانبخشی از راه دور حمایت می کند. اعطای کمک هزینه NIDRR شامل “مرکز مهندسی و تحقیقات توانبخشی” (RERC) در دانشگاه پیتسبورگ ، موسسه توانبخشی شیکاگو ، دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو، و بیمارستان ملی توانبخشی در واشنگتن دی سی است. سایر تامین کنندگان مالی تحقیقات فدرال عبارتند از: اداره بهداشت جانبازان ، اداره تحقیقات خدمات بهداشتی در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، و وزارت دفاع. در خارج از ایالات متحده، تحقیقات خوبی در استرالیا و اروپا انجام شده است.

فقط چند بیمه درمانی در ایالات متحده، و حدود نیمی از برنامه های Medicare، خدمات توانبخشی از راه دور را پرداخت می کنند . اگر تحقیقات نشان دهد که ارزیابی از راه دور و درمان از راه دور معادل برخوردهای بالینی حضوری است، به احتمال زیاد بیمه‌گران خدمات توانبخشی از راه دور را پوشش خواهند داد.

در هند، انجمن فیزیوتراپیست های هند (IACP) امکانات توانبخشی از راه دور را عرضه می کند. با حمایت و همکاری کلینیک های محلی و پزشکان خصوصی و اعضای IACP، IACP یک مرکز Telemedicine را اداره میکند. IACP لیست آنلاین از اعضای خود را در وب سایت خود ارائه کرده است که از طریق آن بیماران می توانند به صورت آنلاین قرار ملاقات بگذارند.

مراقبت از راه دور آسیب ها (تروما)

پزشکی از راه دور می تواند برای بهبود کارایی و اثربخشی ارائه مراقبت در یک محیط تروما مورد استفاده قرار گیرد. مثالها عبارتند از:

پزشکی از راه دور برای تریاژ (اولویت­بندی) تروما: با استفاده از پزشکی از راه دور، متخصصان تروما می توانند با پرسنل حاضر در صحنه یک تلفات جمعی یا وضعیت فاجعه­بار، از طریق اینترنت با استفاده از دستگاه های تلفن همراه، برای تعیین شدت صدمات تعامل داشته باشند. آنها می توانند ارزیابی های بالینی ارائه دهند و تعیین کنند که آیا مجروحان باید برای مراقبت های لازم به مراکز مجهزتر منتقل شوند یا خیر. متخصصان تروما از راه دور در امر تریاژ می توانند همان کیفیت ارزیابی بالینی و برنامه مراقبتی را ارائه دهند که متخصص تروما از نظر مکانی در کنار بیمار است. پزشکی از راه دور برای بخش مراقبت های ویژه از راه دور (ICU): از پزشکی از راه دور نیز در برخی از ICU های تروما برای کاهش گسترش عفونت ها استفاده می شود. راندهای آموزشی معمولاً در بیمارستان‌های سراسر کشور توسط تیمی متشکل از ده نفر یا بیشتر انجام می‌شود که شامل پزشکان، همکاران، دستیاران و سایر پزشکان می‌شود. این گروه معمولاً از یک تخت به تخت دیگر در یک واحد که در مورد هر بیمار بحث می کند، حرکت می کنند. این عمل به انتقال مراقبت از بیماران از شیفت شب به شیفت صبح کمک می کند، و همچنین به عنوان یک تجربه آموزشی برای تیم عمل می کند. یک رویکرد جدید نشان می‌دهد که تیم با استفاده از یک سیستم ویدئو کنفرانس، دوره های خود را خارج از اتاق کنفرانس انجام می‌دهد.  همزمان دانشجویان، سایر همکاران پزشک، پرستاران و داروسازان می توانند یک پخش زنده ویدئویی را از بالین بیمار تماشا کنند. آنها می توانند علائم حیاتی را روی مانیتور ببینند، تنظیمات روی ونتیلاتور تنفسی و/یا زخم های بیمار را مشاهده کنند. ویدئو کنفرانس به بینندگان از راه دور امکان ارتباط دو طرفه با پزشکان در کنار تخت را می دهد. پزشکی از راه دور برای آموزش تروما: برخی از مراکز تروما با استفاده از فناوری کنفرانس ویدئویی، سخنرانی‌های آموزش تروما را به بیمارستان‌ها و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان ارائه می‌کنند. هر سخنرانی اصول اساسی، دانش دست اول و روش های مبتنی بر شواهد را برای تجزیه و تحلیل انتقادی استانداردهای عمل بالینی تثبیت شده و مقایسه با جایگزین های پیشرفته جدیدتر ارائه می دهد. سایت های مختلف بر اساس موقعیت مکانی، کارکنان و منابع موجود، با یکدیگر همکاری می کنند و دیدگاه خود را به اشتراک می گذارند. پزشکی از راه دور در اتاق عمل تروما: جراحان تروما می توانند بیمار را از یک مکان دور با استفاده از ویدئو کنفرانس مشاهده و در مورد آنها مشورت کنند. این قابلیت به حاضرین در جلسه آنلاین اجازه می دهد تا بیماران را بدون فوت وقت مشاهده کنند. جراح از راه دور توانایی کنترل دوربین را دارد تا بهترین زاویه را به دست آورد و در عین حال مشاوره خود را برای ارائه بهترین مراقبت ممکن به بیمار ارائه دهد.

کاردیولوژی از راه دور

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی را می توان با استفاده از فناوری های بیسیم منتقل کرد. یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های ‌کاردیولوژی از راه دور شناخته‌شده برای انتقال از راه دور ECG در گوالیور، هند در سال ۱۹۷۵ در کالج پزشکی GR توسط Ajai Shanker، S. Makhija، PK Mantri  با استفاده از یک تکنیک بومی برای اولین بار در هند تأسیس شد. این سیستم امکان انتقال بی سیم ECG را از یک ون ICU در حال حرکت یا خانه بیماران به ایستگاه مرکزی در بخش پزشکی ICU فراهم می آورد. انتقال با استفاده از فناوری های بیسیم با استفاده از مدولاسیون فرکانس انجام شد که نویز را حذف میکرد. انتقال نیز از طریق خطوط تلفن انجام می شد. خروجی ECG با استفاده از یک مدولاتور به ورودی تلفن متصل شد که ECG را به صدای فرکانس بالا تبدیل کرد. در انتهای دیگر، یک دمدولاتور صدا را با دقت افزایش خوبی به ECG تبدیل کرد.  ECG درابتدا به امواج صوتی با فرکانس متغیر از ۵۰۰ هرتز تا ۲۵۰۰ هرتز با ۱۵۰۰ هرتز تبدیل شد.

این سیستم همچنین برای نظارت بر بیماران دارای ضربان ساز در مناطق دورافتاده مورد استفاده قرار گرفت. واحد کنترل مرکزی در ICU قادر به تفسیر درست آریتمی بود. این تکنیک به دسترسی به کمک های پزشکی در مناطق دور افتاده کمک کرد.

علاوه بر این، گوشی‌های پزشکی الکترونیکی می‌توانند به عنوان دستگاه ضبط استفاده شوند، که برای اهداف تله‌کاردیولوژی مفید است. نمونه های زیادی از خدمات موفقیت آمیز کاردیولوژی از راه دور در سراسر جهان وجود دارد.

در پاکستان سه پروژه آزمایشی در پزشکی از راه دور توسط وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، دولت پاکستان (MOIT) از طریق اداره دولت الکترونیک و با همکاری  Oratier Technologies(یک شرکت پیشگام در پاکستان که با مراقبت های بهداشتی و HMIS سر و کار دارد) و PakDataCom (یک ارائه دهنده پهنای باند) آغاز شد. سه ایستگاه هاب از طریق ماهواره ارتباطی Pak Sat-I و چهار منطقه با یک هاب دیگر متصل شدند. یک پیوند ۳۱۲ کیلوبایتی نیز با سایت های راه دور ایجاد شد و پهنای باند ۱ مگابیت بر ثانیه در هر هاب ارائه شد. سه مرکز ابتدا به هم متصل شدند: بیمارستان مایو (بزرگترین بیمارستان در آسیا)، JPMC در کراچی و Holy Family در راولپندی. این ۱۲ سایت از راه دور به هم متصل شدند و به طور متوسط ​​۱۵۰۰ بیمار در ماه در هر هاب درمان می شدند. این پروژه پس از دو سال همچنان بدون مشکل در حال اجرا بود.

فناوری ECG سرپایی بی‌سیم: فراتر از فناوری ECG سرپایی قبلی مانند مانیتور هولتر رفته ، اکنون شامل تلفن‌های هوشمند و ساعت‌های اپل می‌شود که می‌توانند پایش ضربان قلب بیمار را در خانه انجام دهند و داده‌ها را از طریق اینترنت برای پزشک ارسال کنند.

رادیولوژی از راه دور

رادیولوژی از راه دور توانایی ارسال تصاویر رادیوگرافی ( اشعه ایکس ، CT، MR، PET/CT، SPECT/CT، MG،US و غیره) از یک مکان به مکان دیگر است. برای اجرای این فرآیند، سه جزء ضروری مورد نیاز است، یک ایستگاه ارسال تصویر، یک شبکه انتقال، و یک ایستگاه بازبینی تصویر. در معمولی ترین پیاده سازی دو کامپیوتر متصل از طریق اینترنت نیاز است. کامپیوتر دریافت کننده باید صفحه نمایش با کیفیتی داشته باشد که برای کاربالینی مناسب باشد. گاهی اوقات رایانه گیرنده دارای چاپگر است تا تصاویر را چاپ کند. فرآیند رادیولوژی از راه دور از ایستگاه ارسال تصویر آغاز می شود. تصویر رادیوگرافی و یک مودم یا اتصال دیگر برای این مرحله اول مورد نیاز است. تصویر اسکن سپس از طریق شبکه به گیرنده ارسال می شود.

 

اینترنت پرسرعت مبتنی بر باند پهن امروزی امکان استفاده از فناوری های جدید را برای رادیولوژی از راه دور فراهم می کند: بازبینی کننده تصویر اکنون می تواند برای مشاهده یک تصویر به سرورهای دوردست دسترسی داشته باشد. بنابراین، آنها برای مشاهده تصاویر به ایستگاه های کاری خاصی نیاز ندارند. برای دسترسی به سرور مرکزی Keosys یک اتصال کامپیوتر شخصی استاندارد (PC) و خط مشترک دیجیتال (DSL) کافی است. هیچ نرم افزار خاصی روی رایانه شخصی لازم نیست و تصاویر را می توان از هر نقطه از جهان در دسترس قرار داد.تله رادیولوژی محبوب ترین کاربرد پزشکی از راه دور است و ۵۰ درصد از کل استفاده از پزشکی از راه دور را به خود اختصاص می دهد.

پاتولوژی از راه دور

پاتولوژی از راه دور انجام تشخیص آسیب شناسی از راه دور است. در این فناوری از ارتباطات راه دور برای تسهیل انتقال داده های آسیب شناسی چندرسانه ای بین مکان های دور برای اهداف تشخیصی، آموزشی و تحقیقاتی استفاده می شود. اجرای برنامه آسیب شناسی از راه دور مستلزم آن است که یک آسیب شناس تصاویر ویدئویی را برای تجزیه و تحلیل و ارائه تشخیص های ممکن مشاهده کند. استفاده از ” میکروسکوپ تلویزیونی “، پیشرو در آسیب شناسی از راه دور، مستلزم این نیست که آسیب شناس مشارکت عملی فیزیکی یا مجازی در پروسه آماده سازی بافت ها داشته باشد، انتخاب میدان های دید میکروسکوپی برای تجزیه و تحلیل و تشخیص کافی است. یک پاتولوژیست به نام رونالد اس. واینستین، در سال ۱۹۸۶ اصطلاح ” پاتولوژی از راه دور” را ابداع کرد. او و همکارانش اولین مقاله را در مورد تله آسیب شناسی رباتیک منتشر کردند. واینستین همچنین حق ثبت اختراع ایالات متحده برای سیستم های آسیب شناسی رباتیک از راه دور و شبکه های تشخیص از راه دور را دریافت کرد. واینستین برای بسیاری به عنوان “پدر آسیب شناسی از راه دور” شناخته می شود. پس از گذشت چندین دهه، این خدمات هنوز هم فعال است. هزاران بیمار در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا از خدمات پاتولوژی از راه دور  بالینی بهره برده اند. تله آسیب شناسی با موفقیت برای بسیاری از کاربردها از جمله انجام تشخیص آسیب شناسی بافت از راه دور، برای آموزش و برای تحقیقات استفاده شده است. اگرچه تصویربرداری دیجیتال آسیب شناسی ، از جمله میکروسکوپ مجازی، روش انتخابی برای خدمات تله آسیب شناسی در کشورهای توسعه یافته است، تصویربرداری از راه دور پاتولوژی آنالوگ هنوز برای ارائه خدمات به بیمار در برخی از کشورهای در حال توسعه استفاده می شود.

درماتولوژی از راه دور

درماتولوژی از راه دور اجازه می دهد تا مشاوره بیماری های پوستی از راه دور با استفاده از ارتباطات صوتی، بصری و داده ای انجام شود و مشخص شده است که کارایی، دسترسی به مراقبت های تخصصی و رضایت بیمار را بهبود می بخشد. کاربردهای آن شامل مدیریت مراقبت های بهداشتی مانند تشخیص، مشاوره و درمان و همچنین آموزش (پزشکی مداوم) می شود. متخصصین پوست Perednia و Brown اولین کسانی بودند که در سال ۱۹۹۵ اصطلاح درماتولوژی از راه دور را ابداع کردند ، آنها ارزش خدمات از راه دور درماتولوژیک را در یک منطقه روستایی که فاقد دسترسی به متخصصان پوست بود را نشان دادند.

در Mizoram، هند، منطقه ای کوهستانی با جاده های نامناسب، بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، با استفاده از چشم پزشکی از راه دور به بیش از ۱۰۰۰۰ بیمار مراقبت ارائه شد. این بیماران توسط پرستاران آشنا با امراض چشمی به صورت محلی معاینه شدند، اما عمل جراحی با قرار قبلی و پس از مشاهده آنلاین تصاویر بیمار توسط جراحان چشم در بیمارستان در فاصله ۶ تا ۱۲ ساعت انجام شد. برای مثال به جای میانگین پنج بار سفر برای یک عمل آب مروارید، فقط یک بار سفر برای جراحی به تنهایی مورد نیاز بود، زیرا حتی مراقبت های بعد از عمل مانند برداشتن بخیه ها و قرار ملاقات­ها برای تعیین عینک به صورت محلی انجام می شد. بنابراین صرفه جویی زیادی در هزینه های سفر وجود داشت.

چشم پزشکی از راه دور

چشم­ پزشکی از راه در یکی از شاخه‌های پزشکی از راه دور است که مراقبت از چشم را از طریق تجهیزات پزشکی دیجیتال و فناوری ارتباطات از راه دور ارائه می‌کند. امروزه، کاربردهای چشم­پزشکی از راه دور شامل دسترسی به متخصصان چشم به بیماران در مناطق دورافتاده، غربالگری بیماری های چشمی، تشخیص و نظارت و همچنین آموزش از راه دور است. چشم­پزشکی از راه دور ممکن است با ارائه تست های غربالگری از راه دور و کم هزینه مانند غربالگری رتینوپاتی دیابتی برای بیماران کم درآمد و بیمه نشده به کاهش نابرابری ها کمک کند. در ایالات متحده، برخی از شرکت‌ها به بیماران اجازه می‌دهند یک معاینه بصری آنلاین را تکمیل کنند و ظرف ۲۴ ساعت نسخه‌ای از یک اپتومتریست معتبر برای عینک، لنز تماسی یا هر دو دریافت کنند. برخی از ایالت های آمریکا مانند ایندیانا تلاش کرده اند این شرکت ها را از انجام کار تجاری منع کنند و آن را رایگان نمایند.

جراحی روباتیک از راه دور

جراحی از راه دور (همچنین به عنوان تله سرجری نیز شناخته می شود) انجام عمل جراحی بر روی یک بیمار است حتی اگر از نظر فیزیکی در یک مکان قرار نداشته باشند. این نوعی حضور از راه دور است . جراحی از راه دور از  رباتهای جراح گرانقیمت، ارتباطات راه دور پیشرفته مانند اتصالات داده با سرعت بالا، تله اپتیک و سایر سیستم های مدیریت اطلاعات سلامت استفاده می کند . در حالی که جراحی رباتیک به خوبی رشد کرده است اما همچنان اکثر این ربات ها توسط جراحان در محل جراحی کنترل می شوند. جراحی از راه دور یک کار از راه دور برای جراحان است که در آن فاصله فیزیکی بین جراح و بیمار مهم نیست. این شیوه نوید می­دهد که تخصص جراحان متخصص در دسترس بیماران در سراسر جهان باشد، بدون اینکه بیماران به خارج از بیمارستان محلی خود سفر کنند. جراحی از راه دور، اجرای روش‌های جراحی است که در آن جراح از نظر فیزیکی در همان محل بیمار قرار ندارد، با استفاده از یک سیستم رباتیک تله اپراتور که توسط جراح کنترل می‌شود. اپراتور راه دور بازخورد لمسی به کاربر میدهد. جراحی از راه دور عناصر رباتیک و داده های گردآوری شده با سرعت بالا را ترکیب می کند. اگرچه در مورد جراح در دو سوی اقیانوس اطلس هم انجام شده اما نشان داده شده است که یک عامل محدودکننده حیاتی، سرعت، تأخیر و قابلیت اطمینان سیستم ارتباطی بین جراح و بیمار است که بعنوان یک محدودیت عمل میکند.

بر اساس یک مطالعه در مورد درمان هپاتیت C ، پزشکی از راه دور می تواند مراقبت های تخصصی ارائه شده توسط پزشکان مراقبت های اولیه را تسهیل کند. تخصص های مختلف در درجات مختلف به پزشکی از راه دور کمک می کنند.

در همه‌گیری مداوم COVID-19، پزشکان مراقبت‌های اولیه برای ادامه ارائه مراقبت‌ها در محیط‌های سرپایی به سلامت از راه دور متکی شدند. سامانه های سلامت مجازی در فراهم کردن دسترسی بیماران به مراقبت (به ویژه مراقبت‌هایی که نیازی به معاینه فیزیکی ندارد، مانند تغییرات داروها، به‌روزرسانی‌های جزئی وضعیت سلامت) با جلوگیری از قرار دادن بیماران در معرض خطر COVID-19 مفید بوده است. پزشکی از راه دور همچنین در تسهیل آموزش پزشکی به دانشجویان مفید بوده و در عین حال که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی کافی را در طول همه‌گیری COVID-19 فراهم می‌کند. بسیاری از دانشکده‌های پزشکی به جایگزینی برنامه درسی مجازی روی آوردند و هنوز هم می‌توانند در پایان همه گیری از این روش ها بهره ببرند.

 

ارائه مراقبت های تخصصی در همه گیری

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است