۷ نکته برای کمک به فرد سیگاری

اگر یکی از عزیزان شما درگیر اعتیاد به سیگار است، قطعا ترک سیگار دغدغه شما هم می باشد. اما در ارتباط با این فرد نکاتی وجود دارد که دانستن آنها میتواند در موثر بودن برنامه ترک سیگار عزیزتان نقش مهمی داشته باشد. در ادامه این مطلب به بایدها و نباید های گفتاری و رفتاری شما در ارتباط با این افراد میپردازیم.

۱- شما مسئول کسی نیستید.

 باید بدانید که خود فرد سیگاری مسئول ترک آن است. این یک تغییر درسبک زندگی آنها و چالش خود آنهاست و نه شما. از فردی که سیگار را ترک می کند بپرسید آیا واقعا دوست دارد از روند کارش جویا شوید. بپرسید چه احساسی دارد و نه تنها اینکه آیا هنوز در ترک است. به او بفهمانید که می تواند هر وقت دلش خواست با شما درد دل کند. گاهی آنها نیاز به شنیدن حرفهای تشویق کننده دارند. کمک کنید هر چه در این رابطه نیاز دارد در اختیار داشته باشد مثل آبنبات های سفت، و سبزیجات تازه برش زده شده و نگه داشته شده در فریزر.

۲- نگذارید به سیگار فکر کند

 سعی کنید با کسی که در حال ترک سیگار است وقت بگذرانید و تفریحاتی داشته باشید تا ذهن او را از سیگار کشیدن دور کنید. به سینما بروید، به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بروید تا او را از وسوسه سیگار منحرف کنید. سعی کنید او را از دیدگاه کسی که سیگار را ترک کرده است نگاه کنید. برای یک فرد سیگاری، سیگار همانند یک دوست قدیمی است که همیشه در دوران سخت زندگی در کنارش بوده است. کنار گذاشتن این دوست کار سختی است..

۳- همه سیگار ها را دور بریزید:

 هر چه سیگار در خانه دارید دور بریزید. یعنی هیچ‌کس حق ندارد در هیچ جای خانه سیگار بکشد. همه زیرسیگاری‌ها و فندک‌ها را از خانه دور کنید. هر آنچه را که یادآور سیگار باشد نباید در دسترس و دید باشد. لباس‌هایی را که بوی سیگار می‌دهند را بشویید. فرش‌ها و زیراندازها را بشویید. از اسپری های خوش‌بوکننده هوا برای کمک به خلاص شدن از شر بوی تنباکو استفاده کنید .البته ماشین را نیز فراموش نکنید!.

خمیازه فراوان:نشانه خستگی یا چیزی بیشتر؟

۴- کمک حالش باشید:

 سعی کنید هر کاری را که می‌تواند استرس را از او بردارد انجام دهید مثلاً در مراقبت از بچه‌ها، آشپزی یا تمیز کردن خانه به او کمک کنید.

۵- حمایتگر باشید:

 خوشحالی خود را از این کار نشان دهید و ترک سیگار او را جشن بگیرید. ترک سیگار کار خیلی بزرگی است. در توانایی افراد در ترک سیگار شک نکنید. حفظ ایمان شما به آن‌ها می‌تواند مشوقشان در ترک سیگار باشد. قضاوت نکنید، غر نزنید، آن‌ها را تحریک نکنید، اوقات‌تلخی نکنید. در این صورت فردی که در حال ترک سیگار است احساس بدی نسبت به خود پیدا می‌کند. شما قطعاً نمی‌خواهید کسی که دوستش دارید دوباره برای تسکین خود به سیگار روی بیاورد.

۶- علائم ترک سیگار را بشناسید:

 ترش‌رویی کسی که سیگار را ترک می‌کند را در طول کنار گذاشتن نیکوتین طبیعی است. به آن‌ها بگویید که درک می‌کنید که علائم ترک سیگار واقعی هستند و به آن‌ها یادآوری کنید که این علائم برای همیشه باقی نمی‌مانند. علائم معمولاً در عرض دو هفته بهتر می‌شوند. نصیحت نکنید. فقط بپرسید برای کمک به برنامه‌ای که دارند کمکی از دستتان برمی‌آید یا نه.

۷- همواره مشوق او باشید:

 اگر فردی که در حال ترک سیگار است قبلاً هم این کار را کرده است فکر نکنید که دوباره مثل قبل به سیگار کشیدن روی خواهد آورد. در حالی که برای فرد در حال ترک کردن سیگار است زدن یک یا دو پک به سیگار کاری طبیعی است. به او یادآور شوید که تا حالا چه مدت زیای از سیگار نکشیدن او گذشته است. سعی کنید به او یادآور شوید که به چه دلایلی به ترک سیگار روی آورده است و به او کمک کنید فکر کردن به حتی یک پک سیگار را برای همیشه فراموش کند. به حمایت و تشویق خود ادامه دهید. به او یادآور شوید که او سیگار را ترک کرده است و دیگر یک فرد سیگاری نیست. او را سرزنش نکنید و او را مقصر ندانید و کاری نکنید که احساس تقصیر نماید. مطمئن شوید که کسی که سیگار را ترک می‌کند، بداند که شما به فکرش هستید چه سیگار بکشد و چه نکشد.

اگر فرد دچار شکست شد:

تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب افراد سیگاری چندین بار قبل از ترک موفقیت‌آمیز سیگار با شکست مواجه شده‌اند. بازگشت به حالت قبل از ترک می‌تواند چندین بار اتفاق بیافتد.

 اگر این بازگشت اتفاق افتاد سعی کنید یک‌بار دیگر آن را امتحان کنید. از تلاش برای حمایت و تشویق فردی که دوستش دارید دست نکشید. اگر فردی که مراقبت از او را بر عهده دارید بازهم موفق به ترک نشد.

از او برای تلاشش برای ترک سیگار و برای مدتی که موفق به ترک سیگار شده بود (هرچند روز یا هفته یا ماه که باشد) از او تقدیر و تشکر کنید. به او یادآور شوید که این یک شکست نیست بلکه تجربه‌ای بوده است برای یادگرفتن روش ترک سیگار و شما برای هرچند باری که او بخواهد برای ترک تلاش کند در کنارش خواهید بود. او را تشویق کنید که بازهم امتحان کند.

  به او نگویید: «آیا بازهم دوباره امتحان می‌کنی »

 بگویید: « کی دوباره امتحان خواهی کرد.»

 تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر کسانی که موفق به ترک سیگار نشده‌اند آمادگی ترک دوباره آن در آینده نزدیک را دارند.

او را تشویق کنید از این تجربه درس بگیرد. چیزهایی که فرد از یک تلاش ناموفق برای ترک می‌آموزد می‌تواند به او برای تلاش بعدی کمک کند. یادگرفتن مهارت  با هوس کشیدن سیگار نیاز به زمان دارد. بگویید: عدم موفقیت در چند تلاش اول طبیعی است. اغلب افراد این را می‌فهمند و می‌دانند که باید دوباره برای ترک سعی و تلاش کنند. این دفعه برای مدت‌زمان طولانی‌تری سیگار نخواهی کشید. حالا می‌دانی که می‌توانی برای مدتی سیگار نکشی. این دفعه حتی می‌توانی این مدت‌زمان را بیشتر هم بکنی.

اگر خود شما نیز سیگار می‌کشید

  • بیرون از خانه و دور از کسی که در حال ترک سیگار است این کار را انجام دهید.
  • سیگار, فندک و کبریت‌های خود را دور از دید قرار دهید. این‌ها می‌تواند برای کسی که دوستش دارید محرکی برای سیگار کشیدن باشد.
  • به کسی که در حال ترک سیگار است ،حتی برای شوخی، هیچ‌گاه هیچ نوع تنباکویی را تعارف نکنید.
  • به برنامه ترک سیگار کسی که دوستش دارد بپیوندید. این کار برای سلامت شما بهتر است و شاید دونفره بهتر و باانگیزه بیشتری بتوانید از پس این کار بربیایید.

اشتراک‌گذاری:

حدیث توسلیانAuthor


ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است