چگونه از آکنه پیشگیری کنیم؟

هر کسی که مبتلا به آکنه پایدار است می داند که التیام پوست چقدر می تواند چالش برانگیز باشد. ما در حالی که سعی دارید جوشهایی که دارید تسکین دهید می توانید گامهایی نیز برای پیشگیری از آکنه و ایجاد جوش های جدید بردارید و این چرخه را که معمولا بی رحم به نظر می رسد بشکنید.

۱۴ نکته برای کاهش جوش

اگرچه هیچ راهی نیست که برای همیشه از شر آکنه خلاص شوید اما می توانید شیوع آن را کاهش داده و برای به سالم نگه داشتن پوستتان تا حد ممکن کمک نمایید.

14 راهکار برای پیشگیری از جوش و داشتن پوستی تمیز تر

در زیر ۱۴ راهکار برای پیشگیری از آکنه، جوش و داشتن پوستی تمیز تر پیشنهاد شده است.

پوست خود را به خوبی بشویید

جوشها ممکن است در هر جایی بر روی پوست ظاهر شوند اما اغلب بر روی صورت هستند. در حالی که میکروبیوم پوست پیچیده است، دانشمندان باکتری را یافته اند که پروپیونی باکتریوم آکنه نامیده میشود و می تواند سبب شیوع آکنه شود. این باکتری زمانی که سبوم، روغنی که به طور طبیعی روی پوست یافت می شود،را به اسیدهای چرب تبدیل می کند، باعث التهاب می شود.

از بین بردن چربی، کثیفی و عرق به صورت روزانه می تواند به پیشگیری از آکنه و جوشها کمک نماید اما شستن بیش از اندازه صورت هم می تواند آکنه را بدتر نماید.

زمانی که چربی طبیعی پوست را با شست و شوی افراطی از بین می بریم سبب می شویم پوست برای ایجاد تعادل حتی چربی بیشتری تولید نماید. بنابراین، شستن بیش از اندازه صورت می تواند در واقع آکنه را بدتر نماید همین طور استفاده از تمیز کننده ها و پاک کننده هایی که پوست را زیادی خشک می کنند.

به عنوان یک قانون کلی، بهتر است بیشتر از دو بار در روز صورت خود را نشویید.

از تمیز کننده هایی استفاده کنید که فاقد سولفات و بدون رایحه بوده و برای استفاده دو بار در روز به اندازه کافی ملایم باشند. از سایش فیزیکی شدید و یا تمیز کننده های خشک کننده کف کننده اجتناب کنید.

برای شستن صورت تان:

  1. صورت خود را با آب گرم (و نه داغ) مرطوب کنید.
  2. با استفاده از انگشتانتان و نه یک حوله یک تمیز کننده ملایم را به صورت آرام و با حرکتی دورانی بر روی پوست خود بمالید.
  3. به دقت آب کشی کنید.
  4. با حوله خشک کنید.

پوست خود را بشناسید

شناختن نوع پوست می تواند به تعیین اینکه از چه محصولاتی باید استفاده و از کدامیک باید اجتناب کرد کمک نماید. شما می توانید از پارامترهای زیر برای تعیین نوع پوست خود استفاده کنید اما اگر هنوز هم مطمئن نیستید می توانید از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

  • خشک: اغلب احساس می کنید پوستتان کشیده میشود و پوسته پوسته می گردد.
  • چرب: پوستان در پایان روز اغلب برق می زند.
  • ترکیبی: قسمتهایی از پوستتان را چرب و قسمتهایی را خشک احساس می کنید. قسمتهای چرب معمولا منطقه T یا پیشانی، بینی یا چانه هستند.

حساس: پوست شما به راحتی به محصولات آرایشی واکنش نشان داده و مستعد راش، تغییر رنگ یا خارش است. ممکن است پوستتان چرب یا خشک  و در عین حال حساس باشد.

در کل کسانی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد آکنه هستند. اما هر کسی ممکن است جوش بزند. اینکه اطلاعاتی در مورد نوع پوست خود داشته باشید می تواند انتخاب رژیم غذایی تان را برای تمیز نگه داشتنن پوستتان آسانتر نماید.

اگر پوستی حساس و مستعد آکنه دارید محصولات بسیاری با اجزای تشکیل دهنده فعال مثل شستشو دهنده اسید سالیسیلیک، تونر لایه بردار اسید سالیسیلیک و یک کرم حاوی رتیونل می تواند به سد پوستی شما آسیب رسانده و به شیوع بیشتر آکنه منجر شوند.

اگر پوست شما چرب است استفاده از مرطوب کننده که فرمول آن برای پوستهای خشک است می تواند سبب انسداد و بسته شدن منافذ پوستتان گردد.

از یک مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کننده ها به حفظ آب پوست کمک می کنند که برای پوستهای مستعد آکنه تفاوت زیادی ایجاد می کند. اگر پوست شما زیادی خشک شده باشد برای تعدیل خشکی، پوست چربی (سبوم) بیشتری تولید می کند. و همان طور که در بالا اشاره شد سبوم اضافه سبب ایجاد جوش میشود.

با این وجود، بیشتر مرطوب کننده ها حاوی چربی ، رایحه های مصنوعی یا اجزای دیگری هستند که پوست را تحریک کرده و سبب جوش میشوند. قبل از خرید یک مرطوب کننده اول اجزای تشکیل دهنده آن را چک کنید که فاقد رایحه و غیر کوموژنیک ( غیر آکنه زا) باشد.

اگر پوست خشک یا حساسی دارید برای خرید هر گونه محصول آرایشی این  قانون کلی را در ذهن داشته باشید هر چه اجزای تشکیل دهنده کمتر باشند بهتر.

از درمان های آکنه که بدون نیاز به نسخه فروخته میشوند استفاده نمایید

داروهایی که بدون نیاز به نسخه در داروخانه ها فروخته میشوند می تواند به پیشگیری از آکنه کمک نمایند و حتی گاهی از همان اول از بروز آنها پیشگیری می کنند.

تنها به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از این درمانها می تواند به تحریک و خشکی پوست منجر شود بنابراین بهتر است ازدستورالعمل های شرکت سازنده دارو پیروی نمایید.

بهتر است نگاهی داشته باشیم به اجزای فعالی که به صورت متداول در داروهای درمان کننده آکنه که بدون نیاز به نسخه فروخته میشوند یافت می گردند:

  • بنزوئیل پروکساید. بنزوئیل پروکساید برای آکنه التهابی نظیر کیست ها و جوشهای قرمز بیشترین اثربخشی را دارد زیرا که باکتری های مسبب آکنه را می کشد.
  • اسید سالیسیلیک. این ماده برای جوش های سر سیاه و سرسفید ایده آل است چرا که منافذ را باز کرده و التهاب را کاهش می دهد.
  • سولفور. سولفور یک ماده طبیعی و اغلب ملایم تر از اجزای ذکر شده در بالا می باشد. می تواند سبوم اضافه را جذب کرده و سلولهای پوست مرده را خشک کرده و بردارد.

مطمئن نیستید کدام یک از درمانهای آکنه برای پوست شما موثرترین است یا برای اهداف خاصی که می خواهید مناسب است؟ بهتر است برای نظرات تخصصی در مورد پوست خود به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

یک متخصص پوست می تواند توصیه های حرفه ای در مورد محصولات و توصیه هایی در مورد تقابلات بالقوه اجزا که باید به آنها توجه داشته باشید ارائه دهد. برای مثال استفاده از بتا هیدروکسل اسید (همانند اسید سالیسیلیک) هرماه با ریتینول می تواند سبب خشکی و خارش بیش از اندازه شود بنابراین بهتر است به صورت بالقوه از محصولاتی که در آنها این دو ماده با هم ترکیب شده اند اجتناب نمایید.

آب بنوشید

اگر آب بدن خود را از دست بدهید بدنتان به غدد چربی پوستتان فرمان می دهد که چرب بیشتری تولید نماید. از دست رفتن آب بدن پوست شما را کدر می کند و التهاب و تغییر رنگ را سرعت می بخشد.

برای حفظ آب بدن در موارد زیر آب بیشتری بنوشید:

  • بعد از ورزش
  • زمان بارداری یا شیردهی
  • زمانی که در محیط گرم یا مرطوب وقت می گذرانید

آرایش خود را محدود کنید

در حالی که وسوسه میشوید برای پوشاندن جوشها از آرایش استفاده کنید بدانید که این کار سبب بسته شدن منافذ و تحریک شیوع جوشها میشود.

اگر نمی خواهید آرایش را از عادات روزمره خود حذف کنید یک فنداسیون یا کانسیلر انتخاب کنید که ضد آکنه و بدون رایحه باشد تا پوستتان بیش از این تحریک نشود.

در پایان روز حتما آرایش خود را کاملا پاک کرده و بشویید مخصوصا قبل از اینکه به رختخواب بروید.

یک مرطوب کننده رنگی حاوی اسید سالیسیلیک می تواند گزینه خوبی برای پوشاندن و همچنین مبارزه با آکنه در آن واحد باشد.

علاوه بر محدود کردن آرایش باید مراقب هر محصول دیگری که در نزدیکی صورت خود استفاده می کنید مخصوصا محصولات آرایشی مو نیز باشید.

اسپری مو، شامپوها و محصولات حجم دهنده می توانند با پوست شما تماس پیدا مرده و سبب شیوع جوش شوند بنابراین بهتر است از گزینه های ضد آکنه فاقد چربی برای پیشگیری از آکنه این محصولات استفاده نمایید.

سعی کنید صورت خود را لمس نکنید

با لمس صورت ممکن است باکتری ها و آلودگی های مسدود کننده منافذ وارد پوست شما شوند.

نمیشود که کلا به صورت خود دست نزنید اما سعی کنید این کار را تا حد ممکن کاهش دهید. نکته دیگری که می تواند کمک کننده باشد این است که مرتبا دستهای خود را بشویید. در این صورت حتی اگر صورت خود را هم لمس کنید حداقل دستهایتان تمیز و فاقد باکتری و آلودگی است.

مواجهه خود را با نور خورشید کاهش دهید

کمی اشعه خورشید می تواند در کوتاه مدت جوشها را خشک نماید اما در بلند مدت عواقب ناخواسته بر روی پوست خواهد داشت. مواجهه مداوم با نور خورشید آب پوست را خشک کرده و در طول زمان سبب میشود روغن بیشتری تولد و منافذ بسته شوند.

استفاده از کرم ضدآفتاب می تواند به محافظت از پوست و پیشگیری از آکنه شما کمک نماید. البته  همان طور که می دانید کرم های ضد آفتاب بسیار چرب هستند. برای اینکه هم در برابر خورشید محافظت شوید و هم جوش نزنید ضدآفتابهای غیر کمدوژنیک و فاقد چربی را انتخاب کنید.

جوشها را نترکانید

اگرچه مقاومت در برای ترکاندن جوشها سرسفید جلب توجه کننده بر روی نوک بینی کار سختی است اما بهتر است از ترکاندن آنها اجتناب کنید.

ترکاندن جوشها اغلب سبب خونی شدن آنها میشود اما می تواند مشکل را با عوارض زیر بدتر هم نماید:

  • ملتهب شده و منافذ اطراف را نیز مسدود می کند
  • عفونی میشوند
  • جای زخم از خود باقی می گذارد

 روغن درخت چای را امتحان کنید

روغن درخت چای یک درمان طبیعی شناخته شده برای جوش می باشد. این روغن حاوی ترکیبی است که erpinene-4-ol نامیده میشود که نشان داده شده است باکتری ها، ویروسها و قارچ های خاصی را می کشد و همچنین گلبولهای سفید را افزایش داده و سبب تسریع در التیام میشود.

برای استفاده از روغن چای برای جوشها یک یا دو قطره از آن بر روی قسمت ملتهب بچکانید. همچنین می توانید چند قطره به کرم مرطوب کننده یا تمیز کننده صورت خود بیافزایید.

در اغلب موارد، از اسانس های روغنی رقیق نشده بر روی پوست استفاده نمیشود (چون خیلی قوی بوده و سبب خارش و تحریک پوست میشوند). اما برای درمان و پیشگیری از آکنه، قبل از استفاده از روغن درحت چای رقیق نشده بر روی صورت بهتر است اول بر روی قسمتی دیگر از روی پوست آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید سبب تحریک پوستتان نمیشود.

برای این آزمایش

  • چند قطره از آن را پشت گوش یا زیر چانه خود بچکانید
  • چند ساعت تا یک روز صبر کنید.
  • اگر ملتهب و قرمز شد روغن را با  آب به نسبت ۱ به ۱ قبل از استفاده رقیق کنید.

در حالی که تحقیقات نشان می دهند که اسانس های روغنی مزایایی برای سلامت دارند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا کیفیت یا خلوص آنها را کنترل نکرده است. قبل از شروع به استفاده از اسانس های روغنی با یک متخصص پوست مشورت کنید تا از کیفیت محصولات برند خریداری شده خود مطمئن شوید. همیشه قبل از استفاده از یک اسانس روغنی جدید حتما آزمایش گفته شده در بالا را انجام دهید.

 از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید

اگر استفاده از داروهایی که بدون نیاز به نسخه فروخته میشوند تفاوتی ایجاد نکرده یک متخصص پوست می تواند برای کمک به کاهش التهاب و باکتری ها بر روی پوستتان آنتی بیوتیک تجویز نماید. آنتی بیوتیک ها که هم به صورت موضعی و هم خوراکی استفاده میشوند تعداد باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه را بر روی پوست شما کاهش داده و به کاهش شیوع و پیشگیری از آکنه کمک می کند.

متخصص پوست شما ممکن است داروهای زیر را تجویز نماید:

  • آنتی بیوتیک های موضعی نظیر (کلیندامایسین) برای آکنه خفیف
  • آنتی بیوتیک های خوراکی نظیر داکسی سیلین برای آکنه شدید
  • استفاده از ژل بنزوئیل پروکساید به همراه درمان تجویز شده

در طول بلند مدت بدن شما ممکن است نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شود که از اثربخشی این داروها می کاهد. استفاده از رژیمی که متخصص پوست شما تعیین کرده کرده است ضروری است تا بتوانید بهترین نتیجه را به همراه داروهای تجویز شده بگیرید. همچنین هر گونه داروی دیگری را که استفاده می کنید به اطلاع پزشک خود برسانید تا تداخل دارویی ایجاد نشود.

از خاک رس سبز فرانسوی استفاده کنید

خاک رس فرانسوی جاذب و غنی از مواد معدنی با قابلیت های التیام بخشی دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ خاک رس سبز فرانسوی قابلیتهای ضدباکتریایی دارد. به بیرون کشیدن آلودگی ها کمک می کند، التهاب را کاهش می دهد و روغن اضافه را که می تواند به جوش منجر شود را بیرون می کشد.

شما می توانید خاک رس سبز را به شکل پودر تهیه نمایید. این پودر را با آب مخلوط می کنید و یک ماسک صورت تهیه می کنید. همچنین می توانید اجزای دیگری مثل ماست یا عسل که خاصیت تسکین دهنده دارند برای ماسک با قابلیت طبیعی پویاتر اضافه کنید.

از خوردن برخی از غذاهای خاص اجتناب کنید

غذایی که می خورید نیز یک فاکتور مهم در آکنه است.

برخی از مسئولین اصلی برای دغدغه های پوستی نظیر آکنه عبارتند از:

  • غذاهای فرآوری شده
  • فرآورده های لبنی
  • الکل
  • قندهای تصفیه شده

کاهش جذب این غذا یا پیروی از یک رژیم غذایی ضد آکنه می تواند مانع از شیوع و اوج گیری شود. اگر کاهش مصرف این غذاها به نظر کمکی به کاهش تعداد جوشها نکرد شما می توانید یک رژیم حذفی را امتحان کنید تا ببینید کدام غذا بیشتر  عامل جوشهای شما می باشد.

رژیم حذفی عموما شامل قطع گلوتن، لبنیات، تخم مرغ، سویا، فست فودها و الکل برای مدت ۲۳ روز میشود. شاید این مدت کمی زیاد به نظر برسد اما بعد از ۲۳ روز شما می توانید هر بار یکی از این غذاها را به رژیم خود اضافه کنید و هر گونه تغییری را که بر روی پوستتان اتفاق می افتد ثبت کنید. این کار به شما به شناسایی غذاهایی که محرک آکنه برای شما هستند کمک می نماید.

مهم: قبل از شروع هر گونه رژیم جدیدی بهتر است اطمینان از جذب میزان کافی کالری و مواد مغذی برای برآوردن نیازهای بدنتان حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 فعالیت های کاهنده استرس را امتحان کنید

استرس سبب جوش نمیشود اما سبب بدتر شدن آن میشود. در زمان استرس بدن هورمون های محرک چربی بیشتری تولید می کند.

برخی از گزینه ها که به شما در مدیریت استرس کمک می کنند عبارتند از:

  • یوگا
  • مدیتیشن
  • ماساژ
  • آروماتراپی
  • ورزش
  • رویداد نگاری

همچنین بخوانید: راههای غیر جراحی برای از بین بردن چین و چروک صورت

مدیریت آکنه

بسیاری از راههایی که برای پیشگیری از جوش می کنید می تواند برای مدیریت آن نیز موثر باشد. برای نمونه، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، کاهش استرس و نترکاندن جوشها می تواند مدت زمان انتشار آنها را کاهش دهد و به پیشگیری از آکنه کمک نماید.

اگر مبتلا به آکنه شدید هستید که حتی بعد از اقدام به پیشگیری نیز باقی ماند بهتر است درمانهای قوی تجویزی مثل موارد زیر را امتحان نمایید:

  • رتینوئیدهای موضعی. این مشتقات ویتامین A می تواند به پیشگیریاز بسته شدن روزنه ها کمک نماید.
  • قرص های ضدبارداری یا عوامل آنتی آندروژن.  این ها می تواند هورمون هایی را که تولید سبوم را افزایش می دهند کم کنند.
  • ایزوترتینوئین خوراکی. این رتینوئید مانع از بسته شدن روزنه ها شده و تولید سبوم، التهاب و باکتری های پوستی را کاهش می دهد.

داروهای قوی تجویزی ممکن است طیفی از عوارض جانبی را به همراه داشته باشند که برخی از آنها جدی هستند. متخصص پوست شما می تواند به شما در سنجیدن نقاط مثبت و منفی داروها به شما کمک کرده و تعیین کند کدام درمان برای شما موثر تر است.

علت آکنه چیست؟

هورمون ها مخصوصا آندروژن که تولید سبوم را تحریک می کند می تواند محرک جوش زدن باشد.

ژنتیک، رژیم غذایی، استفاده بیش از اندازه از محصولات پوستی و فاکتورهای زیست محیطی مثل آلودکی نیز می توانند سبب آکنه و دیگر انواع تحریکات پوستی شوند.

دیگر دلایل رایج عبارتند از:

  • بلوغ، بارداری و چرخه قاعدگی
  • دستکاری کردن و ترکاندن جوشهای موجود
  • شستن یا مالیدن خیلی خشن پوست
  • فشار از جانب چیزهایی مثل لبه کلاه و بندهای کوله پشتی
  • رطوبت بالا
  • لوازم ارایشی نظیر محصولات پایه روغنی
  • برخی از داروها

آکنه و جوش با هم چه تفاوتی دارند؟

اگرچه شاید متوجه شده باشید که در بیشتر مواقع دو کلمه “جوش” و “آکنه” به جای یکدیگر استفاده میشوند اما بر اساس تعریف متخصصان آکنه یک بیماری پوستی است که فولیکل های مو و غدد را تحت تاثیر قرار می دهد. جوش یکی از علائم این بیماری پوستی است.

انواع مختلف آکنه می توانند شامل انواعی از جوشها شوند از جمله:

  • جوشهای سر سیاه (روزنه های بسته شده بر روی سطح پوست)
  • جوشهای سرسفید ( روزنه های بسته زیر سطح پوست)
  • پاپول ها (جوشهای سرخ یا صورتی رنگ)
  • پوستول ها (جوشهایی که نوک دارند)
  • ندول ها (برآمدگیهای بزرگ و دردنام در عمق زیر پوست)
  • کیست ها (برآمدگی های دردناک پر شده با چرک زیر سطح پوست)

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

آکنه بسیار رایج بوده و تهدید کننده حیات نیست. اما بسیار تولید ناراحتی کرده و نیازی به گفتن نیست که اعتماد به نفس را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.

زدن هر از چندگاهی چند جوش در اینجا و آنجا که خیلی زود از میان می روند جای نگرانی ندارد اما زمانی که دچار جوشها و کیست های سرسخت و جای زخم میشوید بهتر است حتما به یک متخصص مراجعه کنید. نیازی نیست فکر کنید که محکوم به زندگی با آکنه هستید.

علائم زیر نشان می دهند که شما نیاز به مراجعه به یک متخصص پوست دارید:

  • آکنه ای که بخش قابل توجهی از بدن شما را پوشانده باشد.
  • ضایعات پوستی دردناک و عمیق که سبب ناراحتی میشود
  • آکنه های کیستی پر از مایع
  • جای زخم آکنه
  • التهاب و تغییر رنگ پوست
  • آکنه ای که با دارهایی که بدون نیاز به نسخه فروخته میشوند بهبود نیافت

عموما، باید بعد از ۴ تا ۶ هفته شروع یک درمان جدیدی با درمان خانگی متوجه بهبود بشوید. اگر آکنه از بین نرفت گام بعدی بهتر است مراجعه به یک متخصص پوست باشد. همچنین می توانید در مورد درمان های آکنه با یک داروساز یا پزشک عمومی نیز مشورت کنید.

سوالاتی که به صورت متداول پرسیده میشوند

چه غذاهایی سبب آکنه میشوند؟

دانشمندان همچنان در حال بررسی نقش بالقوه غذاها بر آکنه هستند. شواهد اخیر نشان می دهند که مصرف غذاهای سبک اروپایی که به وفور در آنها گوشت و فراورده های لبنی و شکر استفاده میشود سبب آکنه در بزرگسالان میشود و تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که غذاها با گلیسمی بالا آکنه را بدتر می نمایند.

این رابطه میان غذا و آکنه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. خوردن غذاها تاثیرگذار بر آکنه نظیر شکر و فرآورده های لبنی ممکن است در همه آکنه را بدتر ننماید. شاید حتی متوجه شده باشید که برخی از غذاها به بهبود آکنه کمک می کنند.

اگر فکر می کنید غذاهای خاصی محرک جوش زدن در شما هستند برای چند هفته هر آنچه را که می خورید یادداشت کنید و رابطه میان غذاها را به صورت خاص با سلامت پوست خود بررسی کنید.

آیا می توان جلوی جای زخم آکنه را گرفت؟

بسیاری از افرادی که دچار آکنه مقاوم هستند جای زخم آکنه را تجربه می کنند. پیشگیری از ایجاد جای زخم توسط آکنه مستلزم پیشگیری از آکنه است. شما می توانید با کارهای زیر احتمال ایجاد جای زخم آکنه را کاهش دهید:

تحت درمان آکنه قرار گیرید

مراقب باشید جوشها را نترکانید (ترکاندن و دستکاری جوشها می تواند سبب افزایش التهاب شود که جای زخم ها را بدتر می نماید).

از سیگار کشیدن و مواجهه طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید هر دو اینها بر التیام پوست تاثیر می گذارند.

اگر متوجه مقداری جای زخم شدید به یاد داشته باشید که گزینه هایی برای درمان وجود دارند. هم محصولاتی که بدون نیاز به نسخعه فروخته میشوند و هم درمانهای در مطب میتوانند ظاهر جای زخم آکنه را به حداقل برسانند.

آیا می توان مانع از آکنه های کیستی شد؟

آکنه کیستی اغلب به خاطر بسته شدن روزنه ها و التهاب ایجاد میشود. شما می توانید با اقدامات زیر احتمال توسعه آکنه کیستی را کاهش دهید:

  • تمیز کردن پوست
  • استفاده از درمان های مناسب برای روزنه های بسته
  • شستن مرتب صورت برای پیشگیری از ایجاد باکتری و سبوم

با این وجود باز هم نمی توان به صورت کامل جلوی آن را گرفت چرا که این کارها تاثیری بر برخی از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار نظیر ژنتیم، سن، سابقه خانوادگی آکنه و هورمون ها ندارد.

درمان آکنه های کیستی در خانه سخت تر است بنابراین اگر فکر می کنید مستعد این نوع آکنه هستید گام بعدی بهتر است مراجعه به یک متخصص پوست باشد.

حرف آخر

بسیاری از افراد هر از چند گاهی جوش می زنند. تلاش برای پیشگیری از آکنه می تواند کمک کننده باشد اما تضمین شده نیست. فاکتورهای زیادی از جمله هورمون ها، استرس، ژنتیک و رژیم غذایی می توانند تولید جوش نمایند. برخی از داروها حتی می توانند محرک جوش زدن باشند.

باید گفت شما گزینه های بسیاری برای درمان و مدیریت جوشها دارید. هر برنامه ای که برای پیشگیری انتخاب کرده باشید صبر و تداوم برای بهبود کلیدی هستند. کمی بنزوئیل پراکساید می تواند یک شبه باعث شود یک شبه یک جوش کوچتر شود اما اغلب درمانها برای ایجاد نتایج نیاز به چندین هفته چند هفته زمان است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ باور نادرست در مورد ريزش مو در زنان

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است