بهترين درمانهاي خانگي براي مقابله با آنفولانزا

استفاده از دستگاه بخور، قرار نگرفتن در معرض دود سيگار ديگران، و شستن مرتب دستها مي تواند به مديريت علائم آنفولانزا كمك كرده و مانع از گسترش ميكروب ها به ديگران شود. علائم آنفولانزا مثل تب، دردهاي عضلاني، گلو درد و خستگي مفرط مي توانند به حدي شما را از پاي در بياورند كه حتي قادر به انجام كارهاي روزمره خود نيز نباشيد. در این صورت مقابله با آنفولانزا به مسئله ای مهم تبدیل می شود.

راه های مقابله با آنفولانزا

آنوفلانزا بر خلاف سرماخوردگي، يك بيماري جدي تنفسي است كه مي تواند به عوارض بالقوه خطرناك منجر گردد. اگر دچار عفونت شديد، بايد حتما سعي كنيد مانع از انتقال آن به ديگران شده و از بدتر شدن علائم پيشگيري نماييد.

براي تعديل علائم چه كارهايي مي توانيد انجام دهيد؟

چگونه مي توانيد آنفولانزا را در خانه درمان كنيد؟ از آنجايي كه علت آنفولانزا ويروسي است، مصرف آنتي بيوتيك ها نمي تواند كمكي بنمايد. ممكن است يك تا دو هفته طول بكشد تا دوباره بتوانيد سرپا شويد. در ضمن، براي ايجاد حس بهتر و مقابله با آنفولانزا در خود مي توانيد كارهايي انجام دهيد.

در اغلب افراد علائم با استراحت زياد و مصرف مايعات بسيار بهتر مي شود. نوشيدن آب، غذاهاي مايع، نوشيدني هاي ورزشي و يا نوشيدني هاي حاوي الكتروليت مي تواند از آب زدايي بدن شما پيشگيري نمايد. به خود استراحت دهيد مخصوصا اگر تب داريد چون قدرت كافي براي مبارزه با ويروس را به شما مي دهد.

استفاده از داروهايي كه احتياج به نسخه ندارند. نظير تايلنونل (استامينوفن)، داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي (NSAID) و يا ايبوپروفن و يا ناپروكسن مي تواند به كاهش درد كمك نمايد.

ديگر داروهايي كه بدون نياز به نسخه فروخته مي شوند مثل دكونژستانت ها، ضد سرفه ها و اكسپكتورانت ها هم ميتوانند به درمان علائم مختلف آنفولانزا كمك نمايند. اما براي پيشگيري از اور دوز شدن و عوارض بالقوه خطرناك داروها توجه داشته باشيد كه داروهايي را كه مواد اوليه فعال مشترك دارند را همزمان استفاده نكنيد.

هيچ گاه به كودكان و نوجوانان مبتلا به ويروس داروي حاوي آسپرين ندهيد. آسپرين در كودكان بهبود يافته از ويروس منجر به بيماري سندروم ري مي شود. همچنين بايد به مدت حداقل ۲۴ ساعت و تا زماني كه ديگر تب نداشته باشيد سر كار نرفته و يا كودك را به مدرسه نفرستيد.

همچنین بخوانید: شناخت بیماری های خود ایمنی

براي مديريت علائم آنفولانزاي خود كارهاي زير را مي توانيد انجام دهيد:

  • براي كاهش ناراحتي حاصل از تب يك دستمال مرطوب خنك بر روي پيشاني، بازوها و پاهاي خود بگذاريد.
  • براي اينكه راحت تر بتوانيد نفس بكشيد يك دستگاه بخور در اتاق بگذاريد.
  • براي كاهش گلو درد آب نمك غرغره كنيد.
  • سيگار نكشيد چون علائم آنفولانرا را بدتر مي كند همچنين در معرض دود سيگار ديگران نباشيد.
  • تا بهبود از آنفولانزا از نوشيدن الكل اجتناب كنيد تا آب بدن خود را از دست ندهيد.
  • اگر مجبوريد براي رفتن به پزشك و يا درمانگاه بيرون برويد، ماسك بزنيد و يا دهان و بيني خود را در هنگام سرفه و عطسه با يك دستمال بپوشانيد.
  • دستهاي خود را زود به زود بشوييد تا بيماري به ديگران منتقل نشود.

آيا داروهاي ضد ويروسي مي توانند به درمان آنفولانزا كمك نمايند؟

پزشكتان ممكن است براي كمك به درمان و مقابله با آنفولانزا داروهاي ضد ويروسي برايتان تجويز نمايد. داروهاي ضد ويروسي مي توانند طول بيماري را كاهش دهند و علائم را خفيف تر نمايند همچنين مي توانند ريسك عوارض آنفولانزا را كاهش دهند به همين دليل است كه اين داروها بيشتر براي افراد پرخطر مثل كودكان، افراد مسن و افراد مبتلا به برخي بيماري هاي خاص تجويز مي شوند.

اين داروها به شكل قرص و شربت و داروهاي استنشاقي يافت مي شوند. آنها مانع از گسترش ويروس در بدن شما مي شوند.  داروهاي ضد ويروسي زير براي پيشگيري و درمان برخي از عفونتهاي خاص آنفولانزا در بدن شما پيشنهاد مي شوند.

Tamiflu (oseltamivir) دارويي است كه براي پيشگيري و درمان عفونتهاي خاص آنفولانزا در افراد بالاي دو سال به تصويب رسيده است.

Relenza  (zanamivir) براي درمان عفونتهاي خاص آنفولانزا براي افراد بالاي ۷ سال و پيشگيري از ابتلا در افراد بالاي ۵ سال به تاييد رسيده است. اگر كسي دچار مشكل ريوي مثل آسم و يا بيماري مزمن انسدادي ريه (COPD) است نبايد از   اين پودر استنشاقي استفاده نمايد.

Rapivab  (peramivir) براي درمان بزرگسالان مبتلا به آنفولانزا تاييد شده است. اين دارو به صورت وريدي مصرف مي شود.

داروهاي ويروسي مي توانند طول علائم را تا حدودي كوتاه نمايند اما براي تاثيرگذاري كامل بايد در همان دو روز اول بيماري مورد استفاده قرار گيرند. اگر فكر مي كنيد دچار آنفولانزا شده ايد سريعا به پزشك مراجعه نماييد تا ببينيد آيا داروهاي ضد ويروسي مي تواند تاثيري براي شما داشته باشد يا خير. نوع داروي تجويزي به فصل و نوع آنوفلانزا بستگي دارد.

حرف آخر

بهترين درمان برای مقابله با آنفولانزا پيشگيري است. زدن واكسن آنفولانزا مي تواند اولين گزينه باشد. اين ويروسها مداوما در حال تغيير هستند بنابراين واكسن بر اساس ويروس هايي كه در آن سال بيشتر سبب مريضي شده اند، نحوه گسترش آنها و نحوه عمكلرد واكسن سال قبل ، به روز مي گردد.

مقاله مرتبط: چطور روزی ۱۰۰۰ گام اضافه‌تر باعث افزایش طول عمر شما می‌شود؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است