کاوش در مورد محصولات مراقبت های شخصی

شامپو، کرم اصلاح، خوشبو کننده، لوازم آرایشی، رنگ مو، عطر و ادکلن. اینها و ده ها مورد از محصولات مراقبت های شخصی دیگر ممکن است در حمام، کیف باشگاه یا میز آرایش شما وجود داشته باشند. اما آیا می­دانید داخل آنها چیست؟ آیا هیچ یک از اجزای آنها می­تواند برای سلامت شما مضر باشد؟

مراقب اجزای خطرناک باشید

در کشوری نظیر آمریکا محصولات مراقبهای بهداشتی از جمله لوازم آرایشی تحت نظارت سازمان بهداشت و غذا قرار دارند. اما همانند دارو مبادله نمی­شوند. نیازی نیست قبل از اینکه وارد بازار شوند توسط این سازمان تأیید شوند. بنابراین شرکتها نیازی نیست که قبل از فروش محصولات بهداشت شخصی شان ایمن یا مؤثر بودن آن را ثابت نمایند.

محصولات مراقبت شخصی و پوستی

البته به استثناء محصولات بهداشت شخصی که برای پیشگیری یا درمان بیماری­ها به کار می­روند. این محصولات باید قبل از ورود به بازار توسط سازمان غذا و دارو تأیید شوند. نمونه­هایی از این دست عبارتند از کرم ضدآفتاب و شامپوی ضد شوره.

امّا روی هم رفته لوازم آرایشی یکی از مجموعه محصولاتی است که کمتر مورد نظارت قرار دارد. سازمان غذا و بهداشت زمانی شروع به نظارت بر آنها می­کند که وارد بازار شده باشند و تنها زمانی که نیاز به محافظت از سلامت عمومی باشد اقدامی صورت می­گیرد.

محققان در حال کار کردن هستند تا درک بهتری از تأثیرات اجزای متداول در محصولات مراقبتهای بهداشتی بدست آورند و آنها همچنین راههای ایمن­تر و بهتری برای آزمایش ایمنی چنین اجزایی ارائه داده­اند.

محتوای یک بطری چیست؟

بیشتر اجزا در محصولات مراقبت های بهداشتی در طبقه­ ای قرار دارند که با عنوان “عموماً ایمن” شناخته می­شوند. امّا در بسیاری از این محصولات می­توان مواد شیمیایی یافت که سبب مشکلاتی در سلامت می­شوند. اغلب آنچه که سبب مضر شدن یک ماده شیمیایی می­شوند تماس مکرر با آن است. مقدار “ایمن” برای هر کسی می­تواند متفاوت باشد.

طبقات عمومی که ما بیشتر نگران آنها هستیم عبارتند از فتالات­ ها، پارابن ­ها، پلی فلوئوروآلکیل­ ها و فلزاتی نظیر سرب. دیگر محصولات شیمیایی عبارتند از تری­کلوسان و تری­کلوکربان. بیشتر محصولات مراقبتهای بهداشتی حاوی این مواد شیمیایی هستند تا مانع از رشد باکتری و قارچ گردند.

مواد مختلف محصولات مراقبت های شخصی چه تاثیری میتوانند داشته باشند؟

بسیاری از مواد شیمیایی مورد نگرانی از جمله فتالات­ها، پارابن­ها، پلی فلوئوروآلکیل­ها و تری­کلوسان  مخربهای غدد درون ریز هستند. اینها ترکیباتی هستند که می­توانند از هورمون­های بدن تقلید کرده یا با آنها تداخل داشته باشند. می­توانند مشکلاتی در مغز، رشد و توانایی تولید مثل ایجاد نمایند. برخی نیز ریسک ابتلا به انواع سرطان­ها را افزایش می­دهند.

فلزاتی نظیر سرب و جیوه نیز می­توانند سمّی باشند. آنها می­توانند سبب آسیب به مغز شوند. جزء دیگری که باید مراقب آن بود فرمالدهید است. این ماده در برخی از محصولات مو یافت می­شوند و یا زمانی که محصولات مو گرم می­شوند ایجاد می­گردند. مواجهه با فرمالدهید سبب سرطان می­شود.

تالک نیز یکی از اجزای رایج در لوازم آرایشی است. از تالک در پودها از جمله کرم پودرهای صورت استفاده میشود. این ماده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ایمن تأیید شده است. امّا تالک گاهی ممکن است با آزبست آلوده شود که سبب سرطان میشود. سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراٌ شروع به آزمایش آزبست (پنبه نسوز) در بسیاری از محصولات حاوی تالک کرده است.

حدس زدن اینکه آیا محصولی واقعاً حاوی اجزای پرخطر است کار مشکلی است. شما می­توانید با بررسی برچسب محصول از خرید محصولاتی که حاوی برخی از این مواد شیمیایی هستند اجتناب نمایید. گاهی اسامی برخی مواد شیمیایی اصلا بر روی محصول ذکر نشده امّا باز هم در محصول وجود دارد.

محصولات خوشبو کننده؛ مفید یا مضر؟

خوش­بو کننده یکی از آنهاست. چیزی که با عنوان خوشبو کننده فهرست میشود می­تواند ترکیبی از هزاران ماده شیمیایی باشد. اگر به دنبال محصولات فاقد خوشبو کننده باشید می توانید مواجهه خود با بسیاری از اجزای ناشناخته را کاهش دهید.

مواد تشکیل دهنده محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی

کدام مواد شیمیایی پرخطر هستند؟

اغلب محصولات مراقبت های شخصی ترکیبی هستند از بسیاری از مواد شیمیایی مختلف. همین امر باعث میشود به راحتی نتوان محصولات خاصی را مسبب مشکلات در سلامت دانست. اما محققان نتایج نگران کننده ای را یافته اند.

ما میان خوشبو کننده ها و استفاده از لخت کننده های مو و ریسک ابتلا به سرطان روابطی یافته ایم که تاکنون عبارت بوده اند از سرطان سینه و سرطان تخمدان. همچنین رابطه ای میان استفاده از رنگ موی دائم و سرطان سینه دیده شده است. این ریسک مخصوصا در زنان سیاه پوست بیشتر است.

برای کمک به ایمن تر کردن محصولات نیاز به آزمایشات بیشتری است تا متوجه شد چگونه مواد شیمیایی در بلند مدت بر روی بدن تاثیر می گذارند. محققان در حال ایجاد روشهای جدیدی برای آزمایش مواد شیمیایی بر روی سلولهای انسانی به جای حیوانات هستند. این آزمایشات می­توانند تاثیرات این مواد شیمیایی را آشکار سازند.

چطور مواد شیمیایی مضر تشخیص داده میشوند؟

تیمی از محققان در ابتدا تغییراتی که در سلول ها بعد از مواجهه با مواد شیمیایی با تاثیر شناخته شده اتفاق می افتند را ارزیابی می کنند. سپس مواد شیمیایی جدید را آزمایش می­کنند. اگر این تاثیرات مشابه با  مواد شناخته شده باشند دانشمندان نتیجه می گیرند که به روش مشابهی بر بدن تاثیر می گذارد.

برای مثال، ما می دانیم که التهاب بیش از اندازه بد است. و ما می توانیم نشانگرهای سلولی التهاب را اندازه گیری کنیم. اگر ماده ای شیمیایی سبب افزایش این نشانگرهای التهاب شود می فهمیم که چیز بدی است. التهابی که در طول زمان بدتر شود می تواند سبب مشکلاتی در سلامت شود. این تیم امیدوار هستند عاقبت از این نوع آزمایش ها برای پیش بینی اینکه چه موادی در محصولات مراقبت های شخصی می توانند در مواجه بلند مدت مضر باشند استفاده نمایند.

این تیم همچنین از بافت پوست مهندسی شده برای توسعه آزمایشات بهتر برای آلرژی و تحریک پوستی استفاده می کنند. این مدلها تا حد زیادی برای پیش بینی عوارض جانبی از مواجهه با مواد شیمایی از جمله مواد موجود در لوازم آرایشی استفاده میشود.

یک خریدار آگاه باش

تلاش برای دور نگه داشتن مواد شیمیایی پرخطر از زندگی روزمره می­تواند به شما و خانواده­تان کمک کند سالم­تر بمانید. اما مواقعی وجود دارد که شاید بخواهید محتاط­تر هم باشید. افراد در برهه هایی از ندگی خود در مواجهه با مواد شیمیایی حسا­س تر میشوند. یکی از این زمانها در هنگام بارداری است. در این زمان بافت سینه دچار تغییرات  سریع میشود و مواد شیمایی ممکن است بیشتر سبب ابتلا به سرطان شوند.

حتی مقادیر کمی از این مواد شیمیایی می تواند بر رشد جنین تاثیر بگذارد. در زمان نوزادی و اوایل بلوغ نیز افراد بیشتر در خطر تاثیرات مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون ریز هستند.

اگر در مورد محصولات مراقبتهای شخصی سؤالی دارید می­توانید از یک پزشک عمومی در این رابطه سوال کنید.

انتخاب های عاقلانه

احتیاطها در رابطه با محصولات مراقبتهای شخصی

  • از دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته بندی محصولات مراقبتهای شخصی پیروی کنید. به همه هشدارها توجه داشته باشید.
  • اگر لوازم آرایشی و یا محصولات مراقبتهای شخصی تان سبب تحریک پوستتان شد استفاده از آن را سریعاً متوقف کنید. اگر تحریک ادامه داشت به پزشک مراجعه نمایید.
  • لوازم آرایشی خود را با کسی به اشتراک نگذارید. با این کار میکروبهای مضر منتقل میشوند.
  • از لوازم آرایشی کهنه استفاده نکنید.
  • از هیچ لوازم آرایشی در اطراف چشم استفاده نکنید مگر اینکه به طور خاص برای این منظور ساخته شده باشد. از محصولات حاوی رنگ تایید نشده توسط وزارت بهداشت در اطراف چشم استفاده نکنید.
  • هیچ گاه ابرو یا مژه های خود را رنگ نکنید. این کار می­تواند به چشمهایتان آسیب رسانده و حتی سبب نابینایی شود.
  • رنگ موها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • هیچ گاه محصولات مختلف رنگ مو را با هم ترکیب نکنید.

بیشتر بخوانید: چگونه از آکنه پیشگیری کنیم؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است