فواید خیال پردازی: از خلاقیت تا آرامش

مردم اغلب از نشستن و فکر کردن اجتناب می­کنند، ترجیح می­دهند حواسشان را با تلفن هوشمندشان پرت کنند.  بر اساس تحقیقات جدید به این دلیل است که مردم فکر می­کنند «فکر و خیال کردن خسته­ کننده است» و از فواید خیال پردازی بی خبرند.

زمانی که افراد وقتی را برای هدر دادن دارند، اغلب به تلفن­های هوشمند خود متوصّل می­شوند تا پیام‌هایشان را چک کنند و اخبار بخوانند. شاید با خود فکر می­کنند که “تنها فکر کردن” و یا “تنها انتظار کشیدن” خسته کننده است. در مقابل، تحقیقات نشان می­دهد افراد از این که با افکار خود تنها باشند بیشتر از حد مورد انتظارشان لذت می­برند.

خیال پردازی کنید

در دنیای مدرن دیجیتال، در زمان اوقات فراغت کشتن وقت آسان است. اما شاید ایده خوبی باشد که در چنین شرایطی خود را در تفکراتمان غرق کنیم. تفکر آزاد بیشتر از آنچه که فکرش را می­کنید لذت بخش است.

فواید خیال پردازی

خیال پردازی می­تواند فراتر از این که لذت بخش است مزایایی نیز داشته باشد. دانشمندان متوجه شده­اند چون از تأمل کردن در سکوت اجتناب می­کنیم این مزایا را نیز از دست می­دهیم.

با این وجود، محققان بیان می­دارند که این فعالیت می­تواند بیش از آن چیزی که مردم انتظار دارند لذّت­‌بخش باشد. تحقیقات نشان می­دهند که رها کردن ذهن، خلّاقیت و توانایی حل مسأله را در شما ارتقاء می­دهد. برای رها شدن از ابزارهای الکترونیکی خود وقت بگذارید. این کار به شما در رسیدن به آرامش و استراحت ذهن‌تان کمک می­کند.

بیشتر بخوانید: مقصرین اصلی عدم تمرکز

تحقیقی برای خیال پردازی

تحقیقی در مورد لذت و فواید خیال پردازی بر روی ۲۵۹ نفر برای رسیدن به این نتایج انجام شد. شرکت کنندگان این تحقیق دانشجویانی از ژاپن و انگلستان بودند. در هر آزمایش تعدادی از این افراد شرکت داشتند.

آزمایش اول

در اولین آزمایش، محققان از افراد خواستند برای ۲۰ دقیقه فقط بنشینند و فکر کنند و بعد بگویند لذتی را که از این کار بردند، چقدر با آنچه که تصورش را می­کردند متفاوت بوده است. آنها اجازه استفاده از هر آنچه که حواسشان را پرت می­کرد مثل خواندن، راه رفتن یا چک کردن تلفن­های هوشمند خود را نداشتند. بعد از آن، به میزان لذتی که این جلسه بردند نمره بدهند.

آزمایش دوم

تجربه دوم ماهیتاً مشابه بود ولی تغییراتی نیز داشت. برای نمونه، در یک آزمایش، از شرکت کننده­ها خواسته شد در یک اتاق کنفرانس خالی بنشینند در حالی که تعداد دیگری آنها در یک اتاق تاریک که نمی­توانستند چیزی را ببینند، نشسته بودند. مقدار زمان نشستن و فکر کردن نیز متفاوت بود.

در یک آزمایش از یک گروه خواسته شد لذّتی را که از فکر کردن می­برند و از گروه دیگر خواسته شد لذتی را که از بررسی اخبار می­برند پیش‌­بینی کنند. اگرچه برآورد گروهی که تنها فکر کرده بودند، کمتر بود اما هر دو گروه در انتها به یک میزان از فعالیت مربوطه لذت برده بودند.

در هر آزمایش، نتیجه کلی مشابه بود: افراد از فکر کردن بیشتر از آنچه که پیش­‌بینی می­کردند لذت ­بردند. با این وجود، محققان متوجه شدند که شرکت کنندگان به تفکر نمره فوق العاده لذّت بخش نداده بودند. صرفا لذت بخش‌­تر از آن چیزی بود که تصورش را می­کردند. الزاما همه فکرکردن‌ها سرگرم کننده نیست. برای نمونه، برخی از افراد زمانی که تفکر آزاد بدون پرت کننده های حوس دارند بیشتر به سمت تفکرات منفی گرایش دارند.

با این وجود برای تعمیم نتیجه، این آزمایش باید در میان دیگر جمعیت­‌ها نیز تکرار شود چون شرکت کنندگان در این تحقیق بسیار محدود بودند.

برای رهایی و آرامش وقت بگذارید

با پی بردن به این حقیقت که فکر کردن در تنهایی آن قدرها هم که افراد فکر می­کنند خسته کننده نیست، از انسانها خواسته شد زمان بیشتری را برای رها ساختن ذهن و آرامش وقت بگذارند.

هر فردی با چالشهای مختلف، عوامل استرس‌­زا و مسئولیت های بی­‌شماری در طول روز مواجه است. انسانها برای اینکه بازدهی داشته باشند باید باطری خود را شارژ کنند. یک راه برای این کار جدا شدن از تلفن همراه است:

  • در سر کار برای نهار خوردن خود اولویت قائل شوید. در هنگام نهار خوردن موبایل را به کناری بگذارید.
  • هنگام غذا خوردن اصلاً تلفن خود را روشن نکنید. مخصوصاً اگر با اعضای خانواده غذا می­خورید. 
  • زمانی که قصد استراحت و آرامش دارید تلفن خود را در حالت هواپیما قرار دهید تا چیزی حواستان را پرت نکند.
  • در انتها، از قبل برای لذت بردن از زمان استراحت خود بدون اینکه به خاطر مسئولیت­های پیش­رو استرس داشته باشید، برنامه‌­ریزی کنید.

مقاله مرتبط: ۱۰ دلیل براس سحرخیز بودن

حرف آخر

در حالی که پر کردن اوقات فراغت با تفکر به برخی افراد کمک می­کند استراحت نمایند اما همیشه این مورد برای کسانی که مستعد تفکر منفی هستند کارساز نیست.

با این وجود، کارشناسان پیشنهاد می­دهند به صورت دوره‌­ای استفاده از تلفن هوشمند را متوقف کنید و موقتاً شلوغی و دردسرهای زندگی را نادیده بگیرید. با این کار می­توانید باطری­ خود را دوباره شارژ کنید و از مزایایی که این کار برای سلامت شما دارد بهره ببرید.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است