شناخت اختلالات اضطراب

زماني كه ترس، هراس و نگراني ها بر شما غلبه مي كنند

بسياري از ما هر از چندگاهي دچار نگراني ميشويم. مسائل مالي ما را اذيت مي كند، در مورد مصاحبه كاري احساس اضطراب داريم و يا دورهمايي هاي اجتماعي ما را عصبي مي كنند. اين احساسات مي توانند طبيعي و يا حتي كمك كننده باشند. مي توانند به ما انرژي داده و يا در ايجاد تمركز به ما كمك نمايند. اما براي برخي افراد مبتلا به اختلالات اضطراب اين شرايط مي تواند بر آنها غلبه نمايد. قرن ۲۱ ام توسط سازمان بهداشت جهانی قرن اختلالات روانی شناخته شده است و در راس آن اختلالات اضطرابی قرار دارند.

میزان شیوع اضطراب

در كشورهاي توسعه يافته نظير آمريكا از هر ۵ نفر بزرگسال يك نفر در سال مبتلا به اختلالات اضطراب ميشود. افراد مبتلا به اين اختلالات احساس ترس و عدم اطميناني دارند كه با فعاليتهاي روزمره شان تداخل داشته و براي ۶ ماه يا بيشتر باقي مي ماند. اختلالات اضطراب همچنين مي تواند خطر ابتلا به ديگر مشكلات پزشكي مثل بيماري قلبي، ديابت، سوء مصرف مواد و افسردگي را افزايش دهد.

انواع اختلالات اضطرابی

يكي از متداولترين انواع آن اختلال اضطراب اجتماعي يا فوبيا (هراس) اجتماعي است. در زنان و مردان به يك نسبت ديده ميشود. هراس اجتماعي اگر درمان نشود مي تواند سالها يا حتي براي كل زندگي فرد باقي بماند. مبتلايان به هراس اجتماعي قبل از يك رخداد اجتماعي روزها و يا حتي هفته ها احساس اضطراب دارند. آنها اغلب دستپاچه و خجالتي بوده و از اينكه مورد قضاوت قرار گيرند نگران هستند. حرف زدن با ديگران برايشان مشكل بوده و ممكن است وقتي در جمع قرار مي گيرند از خجالت سرخ شوند، عرق كنند و احساس ناخوشي يا دل درد داشته باشند.

ديگر انواع متداول اختلالات اضطراب عبارتند از اختلال اضطراب عمومي و  اختلال هراس. هر دو در زنان دو برابر مردان ديده مي شود.

اختلال اضطرابی منتشر

افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومي در مورد همه مسائل روزمره مثل سلامتي، مسائل مالي يا مشكلات خانوادگي نگراني بي پايان درند حتي با وجود اينكه مي دانند جاي نگراني چنداني وجود ندارد. آنها به راحتي از جا در رفته و نمي توانند آرام باشند وتمركز كنند. به خواب رفتن يا در خواب ماندن برايشان مشكل است. ممكن است دچار سردرد، درد عضلاني و يا دردهاي غير قابل توضيح شوند. علائم اغلب در زمان وارد شدن استرس بيشتر ميشود.

اختلال اضطرابی حمله هراس یا پانیک

مبتلايان به اختلال هراس دوره هاي ناگهاني و تكرار شونده ترس را دارند كه حملات هراس ناميده ميشود كه چند دقيقه يا بيشتر به طول مي انجامد. در طول يك حمله هراس، ممكن است تصور كنند كه نمي توانند نفس بكشند يا دچار حمله قلبي شده اند. ممكن است احساس كنند كنترلي بر خود نداشته و يا نوعي حس توهم داشته باشند. هر كسي كه دچار حملات هراس ميشود الزاما مبتلا به اختلال هراس نيست اما اگر حملات بدون هشدار ايجاد شده و ترس از ايجاد حملات بعدي نمايد در اين صورت به احتمال زياد فرد مبتلا به اختلال هراس است.

نقش ژنتیک در اضطراب

اختلالات اضطراب اغلب به صورت ارثي ديده ميشوند. اما محققان نمي دانند كه چرا در برخي از خانواده ها اين مشكل وجود دارد و در برخي ديگر خير و در واقع هيچ ژن خاصي براي آن يافت نشده است. عوامل مختلفي از جمله ژن ها، استرس، و محيط تاثيرات كمي دارند كه مي توانند به شيوه هاي پيچيده اي بر خطر ابتلاي فرد به اين اختلالات بيفزايند.

بسياري از كودكاني كه به اين اختلالات مبتلا هستند مي توانند آن را پشت سر بگذارند. اما اغلب اختلالات اضطرابي كه در بزگسالان ديده ميشود از كودكي آنها آغاز شده است.

یک خانم دچار اختلال اضطرابی. صورت مشخص کننده وضعیت روحی فرد است.

اختلال اضطرابی در کودکان

اختلالات اضطراب از متداولترين اختلالات رواني در كودكان است به طوريكه از هر سه كودك يكي در دوره اي از كودكي يا نوجواني دچار اضطراب ميشود. حدود نيمي از احتلالات ذهني قابل تشخيص تا سن ۱۴ سالگي شناسايي ميشوند بنابراين، تمايل زيادي به كشف عوامل تاثير گذار بر مغز در سنين نوجواني وجود دارد.

در تحقيقي از مغز ۲۰۰ نوجوان ۱۴-۱۵ ساله تصاوير MRI گرفته شد كه برخي از آنها مبتلا به اختلال و برخي ديگر سالم يودند. سپس دانشمندان بررسي كردند كه ساختارها و فعاليتهاي مغز چه رابطه اي مي توانند با اين اختلالات داشته باشند. آنها نشان دادند كه تجزيه و تحليل اتصالات مغز مي تواند به پيش بيني بزرگسالاني كه درمان رفتاري شناختي (CBT) برايشان موثر خواهد بود كمك نمايد. CBT نوعي گفتگو درماني شناخته شده است كه مي تواند براي مبتلايان به اختلالات اضطراب موثر باشد. اين درمان مي تواند به آنها در تغيير الگوهاي فكري و نحوه واكنششان به محركهاي اضطراب كمك نمايد. اما اين درمان براي همه جواب نمي دهد.

درمان اضطراب

خبر خوب اين است كه اغلب اختلالات اضطراب با درمان بهتر ميشوند. دوره درمان به نوع اختلال اضطراب بستگي دارد. داروها، روان درماني (گفتگو درماني) يا تركيبي از هر دو معمولا مي تواند علائم دردسرساز را كاهش دهند. بسیاری از درمان های این اختلالات از راه دور ممکن است. اختلالات اضطراب يكي از قابل درمان ترين مشكلات پزشكي است. با اين وجود به دلايلي كه هنوز خيلي براي ما قابل درك نيست بسياري از مبتلايان حاضر به دريافت درمانهايي كه حقيقتا مي تواند به آنها كمك كنند نميشوند.

از ۳۸ بزرگسال مبتلا به هراس اجتماعي كه به سه ماه درمان CBT بهترين پاسخ را داشتند، الگوهاي مشابهي از اتصالات مغزي ديده شد. تجزيه و تحليل مغز در مقايسه با ارزيابي هاي صرفا باليني، به پيشرفتهاي قابل توجهي در پيش بيني واكنش به درمان منجر شد.

تشخیص اضطراب با تصویربرداری

نهايتا ما اميدواريم كه عكس برداري از مغز بتواند به پيش بيني نتايج باليني كمك كرده و بتوان درمانهايي مختص هر فرد ايجاد كرد و فهميد كه آيا بهتر است از روان درماني براي درمان آنها استفاده شود يا با استفاده از داروهاي خاص.

محققان ديگري بر روي احساسات و توانايي ما و  تطابق با آنها تحقيق كرده اند. آنها  مي خواهند نه تنها بفهند كه چگونه احساسات مي توانند به ما كمك كنند بلكه اگر شدت آنها زياد باشد و يا در موقعيتهاي خاص به شيوه اي اشتباه بروز داده شود چه مشكلاتي ميتواند در پي داشته باشند.

راه های غلبه بر اضطراب

همه ما براي سازگاري با عواطف خود راهكارهاي مختلفي استفاده مي كنيم بدون اينكه به آن فكر كنيم. اگر چيزي شما را عصباني سازد، سعي مي كنيد احساسات خود را رام كنيد تا صحنه بدي ايجاد نشود. اگر چيزي شما را آزار دهد ممكن است سعي كنيد آن را ناديده بگيريد، اصلاح كنيد و يا كلا از مواجه با آن اجتناب كنيد.

اما اين راه ها مي توانند در طول زمان آسيب سان شوند. براي مثال، مبتلايان به هراس اجتماعي ممكن است تصميم بگيرند كه از حضور در يك كنفرانس شغلي اجتناب كنند تا بتوانند اضطراب خود را در كنترل داشته باشند. با اين كار آنها فرصتهاي شغلي خود و شانس ملاقات با افراد و دوست پيدا كردن را از دست مي دهند.

درمان های جدید اضطراب

محققاني تفاوتهاي نحوه تنظيم احساسات افراد مبتلا به اضطراب و افراد سالم را بررسي كردند. آنها دريافتند كه CBT در برخي بسيار موثر است چون افراد یاد میگیرند كه به صورتي موثر تر از شيوه هاي تنظيم احساسات استفاده كنند. سپس آنها درتوانايي خود براي استفاده از اين صلاحيتها در زندگي روزمره شان قابليتهاي بيشتري بدست مي آورند.

بايد دانست كه انواع بسياري از درمانها وجود دارند و بسياري مبتلايان به اختلالات اضطراب به اين درمانها خوب پاسخ مي دهند. بهترين راه براي شروع صحبت كردن با يك پزشك است. اگر فرزندان دچار مشكل است با متخصص كودك خود صحبت كنيد. اين افراد مترصد كمك به شما براي شناسايي چنين مشكلات هستند و به بيماران براي دريافت مراقبتهاي مورد نيازشان كمك مي كنند.

پيشنهادهاي آگاهانه

مشكل اضطراب؟

اگر احساس مي كنيد كه اضطراب بر شما غلبه داشته و با فعاليتهاي روزمره شما  تداخل دارد:

  • به پزشك يا پرستار خانوادگي خود مراجعه  نماييد.
  • گام بعدي صحبت كردن با يك متخصص در حوزه روان است. سعي كنيد كسي را بيابيد كه در زمينه درمان رفتاري-شناختي تجربه داشته و امكان تجويز دارو در صورت نياز را داشته باشد. ممكن است مجبور شويد چند نوع دارو را امتحان كنيد تا دارويي را كه مناسب شما است پيدا كنيد.
  • سعي كنيد عضو يك گروه حمايتي براي در ميان گذاشتن مشكلات و دستاوردهايتان با ديگران بشوید.
  • شيوه هاي مديريت استرس و ذهن آگاهي و مديتيشن مي توانند به كاهش علائم اضطراب كمك نمايند.
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است