زمانی که ناراحتی طولانی میشود

احساس ناراحتی و یا کم انرژی بودن هر از چندگاهی طبیعی است. اما این احساسات می تواند گاهی طولانی شود. ناراحتی طولانی می تواند بدتر شده و عاقبت انجام وظایف روزمره را با مشکل مواجه سازد. اگر احساس حزن دارید یا تمایل و علاقه خود را به انجام اغلب فعالیتها برای حداقل دو هفته است که از دست داده اید شاید دارید افسردگی را تجربه می کنید.

افسردگی و ناراحتی طولانی

درک و درمان افسردگی

افسردگی یک اختلال جدّی است. چیزی نیست که بتوانیم بدون کمک گرفتن به سادگی آن را پشت سر بگذارید.

افسردگی تنها یک عامل ندارد. برخی از افراد ژن های دارند که آنها را مستعد افسردگی می سازد. شرایط استرس زا نیز می توانند محرک افسردگی باشند. نمونه هایی از آن عبارتند از مشکلات مالی، از دست دادن کسی که دوستش داشتید یا تغییرات اساسی در زندگی. داشتن بیماری جدّی نظیر سرطان یا بیماری قلبی نیز می تواند به افسردگی منجر شود. و افسردگی می تواند چنین بیماری هایی را بدتر نماید.

برخی از افراد نیز در طول بارداری و یا بعد از زایمان دچار افسردگی میشوند که افسردگی پس از زایمان نامیده میشود. برخی دیگر در طول فصلهای خاصی احساس افسردگی می کنند مثلا اغلب در فصل زمستان یا پاییز این حس ناراحتی طولانی را دارند که اختلال عاطفی فصلی نامیده میشود. علت افسردگی هر آنچه که باشد، درمانهایی وجود دارند که می توانند به افراد کمک کنند حس بهتری داشه باشند. و محققان به دنبال راههای جدیدی برای کسانی هستند که به این درمانها نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: احساسات آزاردهنده

گزینه های درمانی

افسردگی برای هر فردی ممکن است به شکلی خاص نمود داشته باشد. امّا برخی علائم برای همه مشابه هستند. اگر فکر می کنید ممکن است دچار افسردگی شده باشید با پزشک خود مشورت کنید. برخی عفونت ها یا مشکلات پزشکی نیز ممکن است علائم مشابهی با افسردگی ایجاد نمایند. پزشکتان می تواند معاینه فیزیکی از شما انجام داده و آزمایش خون بگیرد تا علل احتمالی دیگر را بررسی نماید.

اگر دچار افسردگی خفیف بودید پزشکتان احتمالاً پیشنهاد خواهد داد به یک مشاور و یا گفتگو درمانی مراجعه کنید. درمانگر به افراد کمک می کنند یاد بگیرند چگونه از حالت ناامید با مشاهده خودشان و دنیا به شیوه ای متفاوت بیرون بیایند.

برخی از تغییرات در سبک زندگی نیز در طول درمان به شما کمک می­کند احساس بهتری داشته باشید. سعی کنید هر روز مقداری فعالیت ورزشی داشته باشید و غذاهای سالم مصرف کنید. از نوشیدن الکل، نیکوتین و مواد مخدر اجتناب کنید. برنامه خواب مرتّب داشته باشید. رابطه خود را با کسانی که از شما حمایت می نمایند حفظ نمایید.

کسانی که افسردگی شدیدتری دارند علاوه بر روشهای درمانی ذکر شده می توانند از دارو درمانی نیز استفاده نمایند. ما داروهایی داریم که در برخی افراد واقعاً خوب جواب می­دهند. داروهای ضد افسردگی و درمانهای روانی اگر با هم همزمان باشند گاهی بهتر جواب می­دهند.

با این وجود چند هفته طول می کشد تا این داروهای ضد افسردگی اثر خود را نشان دهند. و قبل از این مدت نمی تواند تشخیص داد که آیا تأثیرگذاری مثبتی داشته اند یا هیر. ممکن است لازم باشد بیش از یک دارو و یا ترکیبی از داروها را استفاده کنید تا ببینید کدام یک بهترین اثربخشی را بر شما دارد. برای برخی از افراد این نوع داروها می تواند اثرات جانبی جدّی باشد که نیاز به کنترل کامل دارد.

افسردگی پایدار – ناراحتی طولانی

برای برخی از افراد، افسردگی علائم مشاوره و استفاده از دارو پایدار باقی می ماند که افسردگی مقاوم به درمان نامیده میشود.

درمانهای تحریک مغز شاید بتواند به برخی افراد دارای افسردگی مقاوم به درمان کمک نماید. در این درمانها از الکتریسیته و مغناطیس مستقیما برای تغییر فعالیت مغز استفاده میشود.

برای افرادی که بعد از امتحان کردن حداقل دو داروی استاندارد نتیجه ای نگرفتند دارویی که کتامین نامیده میشود یک گزینه محسوب میشود. کتامین معمولاً در ورید تزریق میشود. نوعی کتامین که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید کرده است اسکتامین نامیده میشود که از طریق بینی اسپری میشود.

دو جنبه هیجان انگیز در درمان کتامین وجود دارد. یکی اینکه خیلی سریع عمل می کند. در عرض چند ساعت سبب میشود فرد احساس بهتری داشته باشد. نکته دیگر این است که این دارو بر روی کسانی که هیچ دارویی برایشان اثربخش نبوده به خوبی جواب می دهد.

نکته منفی درمان کتامین اثرات جانبی آن است. ممکن است در طول درمان احساس عجیب، سرگیجه یا توهّم داشته باشید. برخی از افراد حتی ممکن است اختلال گسستگی را تجربه نمایند که تجربه ای خارج از بدن است.

محققان در حال بررسی ترکیباتی هستند که در بدن در زمان تجزیه کتامین ساخته میشود تا از آنها به عنوان درمانهای جدید بالقوه استفاده شود. امید می رود که این ترکیبات همان تاثیر سریع ضدافسردگی را داشته باشند که کتامین دارد اما البته بدون عوارض جانبی.

آزمودن درمان های جدید

محققان همچنین در تلاش هستند راههای جدید گفتگو درمانی را برای افسردگی ابداع نمایند. گروهی از محققان نوعی از درمان را آزمایش می کنند که به افراد کمک می کند بر روی لذت، هیجان و دیگر حالت های مثبت تمرکز داشته باشند.

درمانهای استاندارد بیشتر عواطف منفی و ناراحتی طولانی را کاهش می دهند تا عواطف مثبت را افزایش دهند. اما افراد مبتلا به افسردگی اغلب در حس کردن چیزهای مثبت مشکل دارند.

پزشکان سعی دارند بیماران را قادر سازند که بر روی بخشهای مثبت زندگی شان تمرکز نمایند. در یکی از تحقیقات اولیه نشان داده شد که این شیوه شدیدا مؤثر است.

جدیدا پزشکان از روشی که نروفیدبک نامیده میشود برای افراد مبتلا به افسردگی استفاده می کنند تا بتوانند از عواطف و خاطرات مثبت خود لذّت ببرند. این تکنیک به افراد می آموزد که مستقیماً فعالیت در قسمتهای مختلف مغزشان را کنترل نمایند.

فعالیت در قسمت های خاصی از مغز همان چیزی است که به شما امکان استفاده از خاطرات مثبتتان به شیوه ای سالم را می دهد. تصویربرداری در زمان واقعی به شما این اجازه را می دهد که جریان خون را در قسمتهای مختلف مغز ببینید. سپس پزشک به شما می آموزد که زمانی که خاطرات مثبتی را به یاد می آورید کدام قسمت از مغز خود را فعال تر نمایید. این فعالیت سبب میشود از خاطرات احساس مثبتی بدست آورید.

پیشگیری از افسردگی

محققان همچنین به پیشگیری از افسردگی قبل از ایجاد تمایل دارند. که به معنای شروع در سنین خیلی کم است. اما پیشگیری از ظهور احساس افسردگی خیلی بیشتر از درمان تاثیرگذار است.

مطالعات نشان می دهد که یاد دادن مهارتهایی مثل ذهن آگاهی می تواند به پیشگیری از افسردگی در کودکانی که در معرض خطر قرار دارند کمک نماید. ذهن آگاهی به آنها کمک می کند بر روی زمان حال و آنچه که در درون آنها و در اطرافشان می گذرد بدون قضاوت کردن تمرکز نمایند. محققان اپلیکیشینی را بررسی می کنند که به نوجوانان چنین مهارتهایی را برای مدیریت عواطف منفی شدید بیاموزند.

اگر با افسردگی و یا ناراحتی طولانی دست و پنجه نرم می کنید خجالت نکشید و درخواست کمک کنید. دیگر دوره آن روزهایی که کسی در مورد افسردگی اش صحبت نیم کرد گذشته.

انتخابهای  هوشمندانه

علائم افسردگی

اگر در دو یا چند هفته گذشته علائم زیر را داشته اید حتماً به پزشک مراجعه نمایید:

  • حالت غم پایدار، ناراحتی طولانی ، اضطراب و یا تهی بودن
  • احساس ناامیدی
  • احساس پرخاشگری، ناامیدی یا بی قراری
  • احساس گناه، بی ارزش بودن یا بیچارگی
  • از دست دادن تمایل یا لذت بردن از سرگرمی ها و فعالیتها
  • کاهش انرژی یا احساس خستگی مفرط
  • مشکل در تمرکز، به خاطر آوردن یا تصمیم گیری
  • مشکل در به خواب رفتن، مشکل در بیدار شدن صبح زود یا خواب بیش از اندازه
  • تغییرات در اشتها و یا تغییرات ناخواسته در وزن
  • درد، سرد درد، انقباضات عضلانی یا مشکلات گوارشی بدون دلیل آشکار فیزیکی که با درمان هم تسکین نیابد
  • افکار مرگ  یا خودکشی و یا تلاش برای خودکشی

مطلب مرتبط: فواید خیال پردازی: از خلاقیت تا آرامش

افکار خود را به اشتراک گذارید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است