چند نکته برای سازگاری با ریزش مو و بیماری مزمن

ریزش مو علامتی رایج از بسیاری از بیماری های مزمن می باشد. همچنین یکی از مشکلاتی است که خیلی به سختی میشود با آن کنار آمد.

“ریزش مو هویت من را از بین برد اما به تدریج من یاد گرفتم که چگونه با آن کنار بیایم.”

ریزش مو و بیماری مزمن

موهای ما بخش بزرگی از هویت ما هستند بنابراین زمانی که شروع به ریزش می نند این حس به ما دست می دهد که خود نیز داریم از بین می رویم. همچنین می تواند نشانه ای هشدار دهنده از وجود یک بیماری در طول دوره خاموشی اش باشد.

بیش از هر چیز زمانی که ریزش مو شروع میشود ما دچار شکی بزرگ میشویم.

بیماری های مزمن مسبب ریزش مو

ریزش مو بخش بزرگی از بیماری مزمن من یعنی لوپوس می باشد. من در حال حاضر بزرگترین دوره عود بیماری را در طول یک دهه عمرم تجربه می کنم که همچنین سبب شده مقدار زیادی از موهایم بریزند.

دروغ نمی گویم این چیزی است که خیلی من را درگیر خودش کرده است. من موهایی خرمایی بسیار متمایزی داشتم که بخشی لاینفک از هویت من بود بنابراین این که می بینم دسته دسته زیر دوش حمام می ریزند واقعا غمگینم می کند.

با این وجود من به تدریج یاد گرفتم که با آن کنار بیایم. در زیر نکاتی برای کمک به شما برای اینکه حس بهتری در رابطه با ریزیش مو به خاطر بیماریهای مزمن داشته باشید آورده شده است.

احساسات خود را درک کنیدغمگین بودن طبیعی است اما بدترین کاری که می توانید در این شرایط بکنید این است که با احساساتتان بجنگید و با آن کلنجار بروید. این کار در واقع ریزش موی شما را بدتر می کند چون استرس می تواند یک محرک دیگر باشد.

وقت بگذارید و احساسات خود را بررسی کنید. به جای اینکه شبها در رختخواب غلت بزنید و به این مسئله فکر کنید یک برنامه بریزید.

این می تواند شامل گرفتن وقت ملاقات از یک پزشک و صحبت کردن با او در مورد تجربه تان باشد، بررسی تغییرات در رژیم غذایی تان و یا وقت گرفتن از یک آرایشگر که نکاتی برای پیشگیری از ریزش موی بیشتر باشد شود.

همچنین بخوانید: چگونه مو و ناخن های سالم تری داشته باشيم؟

با  کسی که شما را درک کند صحبت کنید:

درد دل می تواند به تسکین دردها کمک کند. چه با دوستتان صحیت کنید با یا خانواده یا شریک زندگی تان و یا یک درمانگر فرقی نمی کند این کار به شما کمک می کند از شر این افکار آزار دهنده حلاص شوید.

در این مورد با خانواده و دوستان خود صحبت کنید همچنی می توانید به گروههای آنلاین مبتلایان به آلوپسی (ریزش مو) بپیوندید آنها می توانند در هر جنبه ای شما را راهنمایی کنند. این گروهها به شما کمک می کنند درک بهتری از سلامت و نوع موهای خود داشته باشید.

تغییر در سبک زندگی روتین:

به جایی اینکه دسته موهایتان را دم اسبی کتید موهایتان را شل ببندید تا فشار اضافه به ریشه موهایتان وارد نشود. همچنین بهتر است از سشوار و دیگر ابزارهایی که گرما دارند تا جای ممکن برای موهایتان استفاده نکنید چرا که آنها به موهایتان آسیب می رسانند.

اگر قسمتهایی از موهایتان تاس و یا کم پشت شده است سعی کنید جهت فرق رستان را عوض کنید یا طوری موهایتان را دم اسبی شل کنید که آن قسمتها را بپوشاند.

همین تغییرات کوچک می تواند تاثیری قابل توجه بر سلامت ذهن و اعتماد به نفس شما داشته باشد.

رژیم غذایی خود را بهینه کنید:

کمبود مواد غذایی می تواند با بیماری های مزمن دست به دست هم دهند و سبب سوء جذب مثل بیماری التهابی روده (IBD) شود. این مشکل هم به ریزش مو نیز ربط دارد.

خوردن یک غذای غنی از پروتئین می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. غذاهای حاوی ویتامین A و C نیز می توانند سودمند باشند مثل:

  • توت ها
  • سیب زمینی شیرین
  • اسفناج
  • فلفل های شیرین
  • آواکادو

اگر از طریق رژیم غذایی نتوانستید همه مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کنید مکملها می توانند کمک کننده باشند. در یک بازبیینی متتون تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ مشخص د که مکملهای ویتامین A، B، C و D و آهن و سلنیوم و روی به شکل مولتی ویتامین می تواند به رشد مجدد موها کمک کند. شما می توانید این مولتی وتامین ها را در اکثر داروخانه ها بیابید.

یک چیز جدید را امتحان کنید:

به جای چسبیدن به سبک قدیم موهایتان یا غصه خوردن برای موهای از دست رفته حالا زمان آزمایش کردن چیزهای جدید است.

موهایتان را به سبک جدیدی کوتاه کنید، مدل موی تاج خروسی یا مدل بانمک پیکسی را امتحان کنید. حتی می توانید شجاع باشید و موهای خود را  بتراشید و پولی را که باید صرف موهایتان می کردید به خیریه بدهید. شاید حتی رخدادی تدارک ببینید که دیگران نیز همین کار را انجام دهند.

اگر در مورد ریزش موهای خود احساس خجالت می کنید ، می توانید کلاه گیس یا روسری مختلف را امتحان کنید که می تواند متناسب با سبک شما تغییر کند.

آن را بپذیرید

شاید گفتن این حرف به نظر آسان برسد اما این آخرین کاری است که میتوانید بکنید. پذیرش زمانی انجام میشود که هر کاری از دستتان بر آمده باشد کرده باشید. پذیرش با اجبار نمیشود.

هیچ کس شما را مجبور نمی کند آن را بپذیرید اما زمانی که به این باور رسیدید حس آزادی خواهید داشت. خود پذیرش به شما این اجازه را می دهد که شاد باشید.

بهترین توصیه من به شما این است که شما مالک موهایتان باشید نگذارید موهایتان تعریف کننده شما باشند. با یا بدون مو، شما هنوز خودتان هستید. همان کاری که فکر می کنید بهتر است انجام دهید اما باید دوباره خود را دوست داشته، بپذیرید و در آغوش بکشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر ریزش موی شما ناگهانی بوده و یا با علائم دیگری همراه باشد می تواند نشانه ای از این باشد که بیماری تان در حال بدتر شدن است یا نیاز به نظارت دارد. شاید بهتر است وقتی برای یک چکاب با پزشکتان بگذارید.

به یاد داشته باشید که ریزی مو در بسیاری از بیماری ها کاملا رایج است اما زندگی کردن در بدبختی امری عادی نیست.

همچنین بخوانید: ۵ نكته براي مواجه با شوره های پسوریازیس پوست سر

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است