مزیت استفاده از خمیر دندان برای مو

بسیاری از افراد ادعا می کنند که گذاشتن خمیر دندان بر روی موها ایمن و برای اهداف مختلفی مفید است. استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن موهای زیاد بدن، کمک به رشد مو و کمک به رنگ گرفتن مو تنها بخشی از این مزایای مورد ادعا هستند.

اما برخی از این ادعاها به نظر با هم در تضاد هستند و اغلب آنها با مکانیسم مواد تشکیل دهنده اغلب خمیردندانها همخوانی ندارد. ما چندین بررسی بر روی این که آیا خمیردندان می توانند مزایای ثابت شده ای برای مو یا کف سر داشته باشد انجام داده ایم.

استفاده از خمیر دندان برای مو

خمیر دندان چه کاری می تواند برای موها انجام دهد؟

تحقیقات پزشکی تا کنون انجام نشده تا نشان دهد زمانی که از خمیر دندان استفاده میشود چه اتفاقی برای ریشه مو می افتد. مواد تشکیل دهنده رایج در فرمول خمیر دندانها می تواند تا حدودی نشان دهد چگونه می تواند بر مو تاثیر بگذارد. اما فرمول همه خمیردندانها هم یکسان نیست.

به عنوان یک قانون کلی خمیر دندان ممکن است بتواند بر رنگ یا رشد موهای شما تاثیر بگذارد. اما الزاما نه به شیوه ای که امیدوار بودید.

آیا خمیر دندان رنگ مو را روشن تر می کند؟

انواع خاصی از خمیر دندانها مدعی هستند که با مواد سفید کننده مثل هیدروژن پروکسید دندانها را سفید تر می کنند. هیدروژن پروکسید می تواند سبب شود دندانها سفیدتر به نظر برسند که به این معنا است که می تواند سبب شود موها را نیز روشن تر سازد.

اما استفاده از خمیر دندان حاوی هیدروژن پروکسید برای روشن کردن موها قطعا نمی تواند ایده خوبی باشد. به این دلیل که خمیردندان را به سختی می توان متوازن بر روی موها پخش کرد چرا که برای این کار ساخته نشده است. هیچ دستور العمل تست شده ای برای استفاده موثر برای روشن کردن موهای بدن یا سر وجود ندارد.

آیا خمیر دندان می تواند رنگ موها را از بین ببرد؟

بله اگر خمیر دندان برای بلند مدت بر روی مو باقی بماند شاید بتواند رنگ آن را از بین ببرد. اما این بدان معنا نیست که شما باید آن را امتحان کنید. حتی اگر خمیر دندان های سفید کننده بتوانند موی روی پوست یا بدن شما را بی رنگ یا روشن تر کند اما نتیجه چیزی غیر قابل پیش بینی است. اگر خمیر دندان را برای مدت زمان قابل توجهی بر روی قسمتی از موهای خود قرار دهید خمیر دندان رطوبت را از ریشه موهای شما می گیرد آن را خشک کرده و مستعد شکستن می کند. اگر بر روی پوست و سا کف سر استفاده شود می تواند به فولکولهای مو آسیب برساند.

همچنین استفاده از خمیردندان برای بخش وسیعی از موها مقرون به صرفه نبوده و زمانی که خشک میشود خارج کردن خمیر دندان از موها کار سختی خواهد بود.

آیا خمیر دندان می تواند کمکی به از بین بردن موهای زاید نماید؟

احتمالا شاهد ویدئوهای بسیاری در اینترنت بوده اید مبنی بر اینکه خمیر دندان می تواند در ترکیب با مواد دیگر مشکل موهای زیاد را حل کند مخصوصا موهای بدن را. هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر این که این شیوه ای موثر و ایمن برای از بین بردن موهای زاید باشد.

در فرآیند از بین بردن موها از پوست، این احتمال وجود دارد که خمیر دندان سبب خارش و التهاب شود. خمیر دندان نیز حاوی الکل و هیدوژن پروکسید است که هر دو پوست را خشک می کنند. با راههای ایمن تر و موثر تری می توان موهای زاید بدن را از بین برد و استفاده از خمیر دندان نمی تواند مزیت خاصی داشته باشد.

خمیر دندان و رشد موها

بسیاری از انواع خمیر دندانها حاوی روغن، عصاره یا طعم دنده نعنا هستند. شاید به همین دلیل باشد که برخی از افراد تصور می­کنند استفاده از خمیر دندان بر روی کف سر می تواند سبب افزایش رشد مو شود.

درست است که روغن نعنا یک درمان خانگی طبیعی برای رشد مجدد مو است و می تواند جریان خون به کف سر را تحریک نماید. حتی تحقیقات بالینی موثقی برای حمایت از استفاده از فرآورده های روغن نعنا برای کمک به رشد مو وجود دارد.

اما این بدان معنا نیست که مالیدن خمیر دندان بر روی کف سر نیز همین اثر را می تواند داشته باشد. روغن نعنا باید شدیدا تغلیظ شده باشد تا بتواند تاثیری بر رشد موها داشته باشد و مواد تشکیل دهنده دیگر خمیر دندان سبب رقیق شدن عصاره های نعنا در خمیر دندان شما میشوند. بنابراین احتمالا استفاده از خمیر دندان نمی تواند تاثیری بر رشد مو داشته باشد.

آیا خمیر دندان می تواند تاثیری موضعی بر پوست کف سر و یا صورت داشته باشد؟

برخی از اجزای تشکیل دهنده خمیردندان با دیگر محصولات مراقبتی پوست و داروهای آکنه مشترک هستند. جوش شیرین و سدیم لوریل سولفات دو ماده ی هستند که هم در مراقبت از مو و هم در فرومل خمیر دندانها از آنها استفاده میشود.  فرمول همه خمیردندانها حاوی مواد ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال مثل تری کلوزان دارند که سبب تمیزی دندانهایتان میشوند. به همین دلایل برخی استفاده از خمیر دندان را برای از بین بردن لکه ها و جو شبه همان شیوه  که از کرمهای مخصوص جوش استفاده میشود توصیه میکنند.

حمیر دندان شاید بتواند برخی از  جوشهای باکتریایی را خشک کند و حتی شاید التهاب یا قرمزی را کاهش دهد. اما برای درمان آکنه پیشنهاد نمیشود. استفاده از خمیردندان بر روی پوست می تواند نتایج غیر قابل پیش بینی داشته و محرک شیوع بیشتر شده و در نتیجه به موارد زیر منجر شود:

  • خشکی
  • قرمزی
  • باز شدن منافذ پوست
  • پوسته پوسته شدن

آیا خمیر دندان می تواند لکه های حاصل از رنگ مو را از بین ببرد؟

گاهی استفاده از رنگ مو سبب ایجاد لکه هایی در کف سر در اطراف تاج سر میشود. خمیر دندان به خاطر داشتن مواد سفید کننده در اجزای تشکیل دهنده اش به عنوان راهی برای از بین بردن این لکه ها پیشنهاد شده است. دوباره تحقیقی پزشکی برای جمایت از استفاده از خمیر دندان برای استفاده برای این منظور انجام نگرفته است.

آیا استفاده از خمیر دندان بر روی موها می تواند عوارضی هم داشته باشد؟

عوارض جانبی پوشاندن موها با خمیر دندان عبارتند از:

  • خشک و شکننده شدن تارهای مو
  • موهایی که دیگر حالت نمی گیرند
  • شکستگی مو
  • رگه رگه شدن رنگ مو
  • خارش کف سر و التهاب فولیکولهای سر
  • خارش و پوسته پوسته شدن کف سر (درماتیت سبوره‌ای)

همچنین بخوانید: سفید کردن دندان

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است