بیماری های پوستي رايج در ميان بزرگسالان

آيا پوستتان خارش دارد، ترك خورده است يا دچار راش يا لكه هاي عجيب و غريب شده ايد؟ التهاب پوست، تغييرات در بافت، رنگ و لكه مي تواند ناشي از عفونت، بیماری پوستی مزمن يا تماس با مواد آلرژي زا (تحريك كننده) باشد.

دچار مشكلات پوستي شده ايد؟

اگر فكر  مي كنيد دچار يكي از بيماري هاي پوستي رايج در ميان بزرگسالان هستيد بهتر است به پزشك مراجعه نماييد.البته میتوانید قبل از آن از مشاوره آنلاین ما بهره ببرید. اغلب اين مشكلات جزئي هستند اما برخي مي توانند نشانه اي از بيماريهاي جدي تر باشند. در ادامه چند مورد از بیماری های پوستی رایج را بررسی میکنیم. احتمالا مشکل شما نیز در بین آن ها خواهد بود.

بیماری پوستی زونا

زونا

بیماری پوستی زونا (واريسلا زوستر)

نوعی راش(نوعی بثورات پوستی) است، كه توليد دانه هايي مي كند كه به جوشهاي دردناك تبدیل ميشوند. این بیماری سبب سوزش، خارش و حساس شدن شديد پوست ميشود. این بیماری بيشتر بر روي تنه و كپل ها پیدا می شود. اما مي تواند در هر جاي ديگري نيز ديده شود.

شيوع آن دو هفته طول مي كشد. بعد از آن بهبود خواهيد يافت اما درد، كرختي و خارش ممكن است تا چند ماه، چند سال و يا حتي تا مابقي عمرتان باقي بماند. درمان شامل كرم هايي براي پوست، دارهاي ضدويروسي، استروئيدها و حتي داروهاي ضد افسردگي مي‌شود. شما بايد هر چه زودتر درمان را آغاز کنید تا مانع از ايجاد عوارض جانبي بيشتر شوید.

کهیر شدید

کهیر

كهير

كهيرها مثل تاول هستند و مي توانند خارش و سوزش داشته باشند.آن‌ها اندازه هاي مختلفي دارند و ممكن است گاهي به يكديگر بپيوندند. ممكن است در هر قسمتي از بدن ظاهر شوند و ممكن است از چند دقيقه تا چند روز باقي بمانند. علل آن‌ها عبارتند از درماي بالاي بدن، عفونت‌هايي مثل گلودرد استرپتوكوكي، حساسيت نسبت به داروها، غذاها و افزودني هاي موجود در غذاها.

آنتي هيستامين ها و كرمهاي پوست مي توانند كمك كننده باشند.

پسوریازیس در شانه

پسوریازیس

پسوريازيس

پسوریازیس، صدفک یا داءالصدف نوعی بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. علائم این بیماری شامل تكه هاي ضخيم و قرمز پوست می‌شود كه با پوششی فلس مانند به رنگ نقره اي يا سفيد پوشيده شده اند.

در این بیماری سيستم ايمني شما پوست را تحريك مي كند با سرعت خيلي زياد سلول‌هاي جديد توليد كند، اما علت ايجاد اين بيماري هنوز به طور دقیق شناخته نشده است. این تكه ها بيشتر در كف سر، روي ابروها، زانوها و كمر ديده ميشود. پسوريازيس مي تواند در طول عمر چندين بار عود کرده و دوباره ناپديد شوند. درمان‌ها عبارتند از كرم ها و پمادها براي پوست، نور درماني، داروهاي خوراكي و تزريق وريدي.

بیماری های خود ایمنی از جمله پسوریازیس، بدن شما را برای ابتلا به دیگر بیماری های خود ایمنی مثل سلیاک، اسکلروز و لوپوس مستعد تر میکند. همچنین خطر بیماری های دیگری مثل چاقی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را نیز در شما افزایش می دهد.

اگزما پوست دست

اگزما

اگزما

يك اصطلاح است كه براي بيماري‌هاي پوستی غير مسري متعددي به كار مي رود كه سبب خارش، خشكي، قرمزي و التهاب پوست ميشود. پزشكان نمي دانند كه چه چيزي در وهله اول به این بیماری منجر ميشود اما مي دانند كه استرس، محرك‌ها (مثل صابون ها)، مواد آلرژي‌زا و آب و هوا ميتواند محرك آن‌ها باشد.

اگزما در بزرگسالان، اغلب در ابروها، دستها و جاهايي كه پوست روي هم جمع مي شود، ديده مي‌شود. داروهاي متعددي براي درمان آن وجود دارد. برخي از این دارو ها روي پوست ماليده ميشوند و برخي خوراكي و يا تزريقي هستند.

بیماری پوستی اگزما

اگزما

روزاسه

قرمز شدن پوست مخصوصا در ناحيه بيني، گونه و چانه و پيشاني مي تواند نشانه بیماری روزاسه باشد. پوست مي تواند در طول زمان قرمز تر شده و حاوي رگ‌هاي خوني كه قابل ديدن هستند،باشد. ممكن است پوست ضخيم تر شده و جوشهايي در همان نواحي بزند. حتي چشمها را نيز ممکن است درگیر شوند.

برای این بیماری داروهاي خوراكي و يا ماليدني در بازار موجود هستند. پزشكان مي توانند رگ‌هاي خوني پاره شده يا پوست ضخيم شده و قرمز شده را با ليزر درمان كنند.

بیمای روزاسه

روزاسه

تب خال

ويروس هرپس سيمپلكس مي تواند سبب جوشهاي دردناك، كوچك و پر از مايع در اطراف لب يا بيني شود. تبخال تا ده روز باقي مي ماند و به راحتي از شخصي به شخص ديگر منتقل ميشود. محرك‌هاي آن عبارتند از تب، نور شديد خورشيد، استرس و تغييرات هورموني  مثل قاعدگي.

شما مي تواند این بیماری پوستی را با قرص‌ها و كرم‌هاي ضد ويروسي درمان كنيد. اگر تبخال شما حاوي چرك بود يا قرمزي آن گستردگي زيادي داشت، اگر تب داشتيد و يا چشمهايتان نيز خارش داشت، حتماً حتماً با پزشك خود تماس بگيريد. تبخال با قرص‌ها و كرم‌هاي تجويزي قابل درمان است.

بیماری تب خال

تب خال

راش حاصل از گياهان

تماس با پوشش روغني برخي از گياهان نظير پيچك، بلوط يا سماق سبب راش در بسياري از افراد ميشود. ابتدا با قرمزي و التهاب در محل شروع مي شود و سپس شروع به خارش مي كند. معمولا ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از تماس بر روي پوستتان جوش‌هايي ظاهر ميشود. راش معمولا شبيه يه يك خط قرمز است كه در نتيجه كشيده شدن گياه بر روي پوست حاصل شده است. معمولا تا دو هفته باقي مي ماند. درمان مي تواند شامل کرم‌ها بر روي پوست يا داروهاي خوراکی شود.

تسكين راش‌هاي حاصل از گياهان

داروهاي تجويزي و يا بدون نياز به نسخه مي توانند به تسكين خارش كمك نمايند. كمپرس آب سرد و حمام جو (يك ليوان جوي پرك را آسياب كرده و در آب بريزيد و بعد بر پوست خود بماليد، جو خاصيت ضد التهابي دارد) را امتحان كنيد. پزشكتان ممكن است اگر راش شديد باشد آنتي بيوتيك براي پيشگيري از عفونت تجويز نمايد. حتما اين گياههان را به خاطر داشته باشيد و سعي كنيد از تماس مستقيم با آنها اجتناب كنيد.

جوش حاصل از اصلاح

بعد از اصلاح ممكن است جوشهايي به وجود بیایند. دليل این جوش ها اين است كه ممكن است موها به داخل برگشته ودرون پوست شروع به رشد کنند. همين امر مي تواند سبب خارش، جوش و حتي ايجاد جاي زخم شود. براي به حداقل رساندن جوشها پس از اصلاح، مقاله اصلاح خشک صورت را مطالعه کنید تا به بهترین نحو از ایجاد جوش و قرمزی پس از اصلاح جلوگیری کنید.

جوش حاصل از اصلاح

جوش حاصل از اصلاح

تكمه هاي پوستي

برجستگي هاي گوشتي هستند که به رنگ پوست و يا كمي تيره تر كه بر روي پوست ايجاد ميشوند. اغلب بر روي گردن، سينه، كمر، زيربغل، زير سينه ها و يا كشاله هاي ران رشد مي كنند. خطرناك نيستند و معمولا دردي ايجاد نمي كنند مگر اينكه در زمان لباس پوشيدن و يا كشيده شدن چيزي به پوست تحريك شوند. پزشك شما مي تواند آنها را برداشته، فريز كرده و يا بسوزاند. 

آكنه

آكنه زماني اتفاق مي افتد كه منافذ پوست با چربي و سلولهاي مرده پر شده و ملتهب شود. باكتري ها و هورمون ها محرك آكنه هستند. آکنه اغلب بر روي صورت، سينه و پشت ديده ميشوند. براي كمك به كنترل آكنه قسمت‌هايي از پوست را كه چربي بيشتري دارند مرتبا شستشو دهيد و جوشها را نتركانيد در اين صورت عفونت ايجاد شده و جاي جوش‌ها باقي مي ماند.

آكنه صورت

آكنه

بيماري پوستی پاي ورزشكاران

اين عفونت قارچي پوست كه سبب پوسته پوسته شدن، قرمز شدن و يا خارش پوست پا ميشود. همچنين ممكن است جوش بزندو زخم شود. اين بيماري مسري است و مي تواند از طريق تماس مستقيم منتقل شود. براي پيشگيري از آن، از كفشهاي كسي كه مبتلا به اين قارچ است استتفاده نكنيد و يا با پاهاي برهنه بر روي كف خوابگاهها و يا استخرها راه نرويد. درمان آن، استفاده از لوسيون هاي ضد قارچ موضعي است. براي موارد شديد تر پزشك مي تواند دارو تجويز کند. در طول درمان بايد هميشه پاها و داخل كفشهايتان را تميز و خشك نگه داريد.

خال ها

خال‌ها ،كه معمولا قهوه اي يا مشكي هستند، مي توانند در هر جايي در بدن به وجود آيند. ممكن است به تنهايي و يا به صورت چندتايي ظاهر شده و عموما قبل از سن بيست سالگي به وجود می آیند. برخي از خال‌ها در طول زمان كمي تغيير مي كنند. برخي ممكن است در ابتدا مسطح بوده و بعدا برآمده شوند، بر روي آنها مو برويد يا رنگشان تغيير کند. اگر خال‌هايتان دچار تغيير شده اند مثل نامشخص بودن مرز خال، هرگونه رنگ غير طبيعي يا نامتوازن، خونريزي يا خارش به متخصص پوست خود مراجعه نماييد.

خال ها

خال ها

خال ها عموما در دهه سوم زندگی ایجاد می شوند. اگرچه برخی نوزادان نیز دارای خال هستند.

لكه هاي پيري يا لكه هاي كبدي

اين لكه هاي قهوه اي يا خاكستري مزاحم،در واقع به خاطر افزايش سن نيستند اما با افزايش سن بيشتر ديده ميشوند. علت آن‌ها قرار گفتن زياد در معرض آفتاب است به همين دليل است كه بيشتر بر روي پوست صورت، دستها و بازوها ديده ميشوند. مي توانيد كرم هاي سفيد كننده، پيلينگ(لایه بردار) هاي سفيد كننده و درمانهاي نوري براي محو كردن آنها را امتحان كنيد. براي اينكه مطمئن شويد به مشكلات ديگري نظير ملانوم كه نوعي سرطان پوست است مبتلا نيستيد حتما به يك متخصص پوست مراجعه نماييد.

لكه هاي پيري يا لكه هاي كبدي

لكه هاي پيري يا لكه هاي كبدي

پیتریازیس روزه‌آ

پیتریازیس روزه‌آ يك راش بي خطر است که معمولا به صورت يك تكه صورتي رنگ كه پوست پوست ميشود با لبه هاي برجسته شروع ميشود. چند روز تا چند هفته بعد شروع به خارش و گسترش در بدن مي كند. اين راش شبیه به درخت كريسمس در كل بدن پخش ميشود. پزشكان با اطمينان نمي دانند علت آن چيست اما فكر نمي كنند مسري باشد. اغلب در عرض ۶ تا ۸ هفته بدون نياز به درمان از بين مي رود. پیتریازیس روزه‌آ اغلب بين سنين ۱۰ تا ۳۵ سال ديده ميشود.

پیتریازیس روزه‌آ

پیتریازیس روزه‌آ

ملاسما (ماسك بارداري)

ملاسما (كلوآسما) لكه هاي قهوه اي مايل به زردي هستند كه در راطراف گونه ها، بيني، پيشاني و چانه ايجاد ميشوند. اغلب ماسك بارداري ناميده ميشود چرا كه در نيمي از زنان باردار اتفاق مي افتد. مردان نير ممكن است به آن مبتلا شوند. اگر بعد از تولد نوزاد خود به خود از بين نرفت، مي توانيد آن را با كرمهاي تجويزي، محصولاتي که نياز به تجويز نسخه ندارند و يا ليزر درمان كنيد. نور خورشيد آن را بدتر مي كند بنابراين هميشه از كرم ضد آفتاب با SPF30 استفاده كنيد.

ملاسما (ماسك بارداري)

ملاسما (ماسك بارداري)

زگيل ها

در اغلب موارد زگيل‌ها بر روي دستها و انگشتها ديده ميشوند.  علت آن ويروس پاپيلوم انساني است. زگيلها زماني كه چيزي را لمس كنيد كه فردي كه مبتلا به اين ويروس بوده است، قبلا آن را لمس كرده باشد منتقل ميشود. براي پشگيري از زگيل هاي بيشتر آن‌ها را با بانداژ بپوشانيد، آن‌ها را خشك نگه داريد و آن‌ها را نكنيد. اغلب بي خطر و بدون درد هستند. مي توانيد آنها را با داروهاي موضعي درمان كنيد. همچنين یک پزشك مي تواند آنها را فريز كرده و يا بسوزاند. درمانهاي پيشرفته تر عبارتند از جراحي، ليزر و استفاده از مواد شيميايي خاص.

زگيل های روی انگشتان

زگيل ها

كراتوز سبورئیك‌

كراتوز سبورئیك‌ رشد هاي غيرسرطاني است كه اغلب با افزايش سن نمود مي يابند. مي توانند در مناطق مختلف پوست چه به تنهايي يا به صورت گروهي ديده شوند. مي توانند تيره يا چند رنگ باشند اغلب سطحي رگه رگه دارند اگرچه مي توانند نرم و پر از مو هم باشند. نيازي به درمان آنها نيست مگر اينكه شما را اذيت كنند و يا از ظاهر آنها خوشتان نيايد. به راحتي ممكن است با سرطان پوست يا خال اشتباه گرفته شوند اما متخصص پوست مي تواند تفاوت ميان آنها را تشخيص دهد.

كراتوز سبورئیك‌ در کنار گوش

كراتوز سبورئیك‌

حرف آخر

اگر هر یک از علائم پوستی گفته شده در بالا را داشتید، فقط به خواندن مقالات سایت های مختلف و روش های درمانی که ارائه میکنند، اکتفا نکنید. حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. بسیاری از بیماری های پوستی در صورتی که به درستی درمان نشوند ممکن است عوارض خیلی بیشتری برای شما به همراه داشته باشند.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است