ابتلا به زونا در طول بارداری

اگر در بچگی مبتلا به آبله مرغان شده باشید هیچ گاه در بزرگسالی به آن مبتلا نمیشوید. اما این بدان معنا نیست که به زونا هم مبتلا نشوید که دلیلش ویروس بسیار مسری واریسلا زوستر است. یعنی همان میروسی که عامل آبله مرغان است. بیماری زونا که از هر ۵ نفر یک نفر به آن مبتلا میشوند یک بیماری دردناک است که موجب جوش هایی روی بدن می شود. زونا می تواند در هر زمانی بروز پیدا کند اما اگر در طول بارداری باشد بسیار هشدار دهنده است. خوشبختانه ابتلا به زونا در طول بارداری بسیار نادر است. و برای اغلب زمانی که در طول بارداری دچار آن میشوند دورنما خوب است.

علائم و تشخیص زونا

بعد از ابتلا به آبله مرغان معمولا در کودکی ویروسی که عامل آن بوده است در بدن در سلول های عصبی خاصی به صورت خفته باقی می ماند. اگرچه سیستم ایمنی معمولا ویروس را در کنترل نگه می دارد اما هر چیزی که بر توانایی سیستم ایمنی بدن برای نگه داشتن ویروس تاثیر بگذارد از جمله بیماری، داروهایی سرکوب کننده ایمنی، استرس شدید یا تغییرات مربوط به افزایش سن می تواند به این ویروس اجازه بازگشت و انتقام را بدهند.

علائم اولیه زونا عبارتند از سوزش و درد شدید و خارش معمولا در یک طرف بدن و یا صورت. برای برخی از افراد درد بسیار شدید است. می تواند با تب، لرز، حالت تهوع و اسهال و مشکل داشتن در ادرار کردن همراه باشد. درد و سورش با راش پوستی همراه میشود که به صورت جوشهای قرمزی اغلب بر روی تنه ظاهر میشود. در عرض چند روز جوشها چرکی شده و معمولا پس از ۷ تا ده روز خشک شده و می ریزند.

حتی زمانی که راش پوستی از بین می رود رنگ پوست در محل راش ممکن است متفاوت باشد. همچنین درد عصب ممکن است در محل راش ادامه داشته باشد (بیماری که نورالژی پس از هرپس نامیده میشود). در حدود یک پنجم از افرادی که به زونا مبتلا میشوند دچار نورالژی پس از هرپس میشوند. در اغلب افراد درد در عرض چند ماه بعد از بروز اولین علائم راش از بین می رود.

تشخیص زونا معمولا کار ساده ای است. اگر در یک طرف بدن دچار راش پوستی شده باشید به علاوه دردی شدید و سوزنده و سابقه آبله مرغان هم داشته باشید پزشک به زونا مشکوک میشود. تشخیص زونا در طول بارداری بسیار حائز اهمیت است.

درمان زونا در طول بارداری

درمانها می توانند شدت زونا را کاهش داده و ریسکنورالژی پس از هرپس را کاهش دهند که عبارتند از داروهای ضد ویروسی آسیکلوویر (acyclovir) و والاسیکلوویر (valacyclovir).

اگر فکر می کنید مبتلا به زونا شده اید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید زیار باید برای گرفتن نتیجه بهتر هر چه سریعتر از یکی از این داروها استفاده کنید. اگر پزشک شما یک داروی آنتی ویروس تجویز کرد باید دقیقا بر طبق دستور العمل مصرف کنید. اغلب تنها یک قرص در روز برای مدت چند روز باید استفاده شوند. اگر این داروها مطابق با دستور العمل استفاده شوند در طول بارداری هم ایمن هستند.

 علاوه بر این داروها پزشکتان ممکن است داروهایی که بدون نیاز به نسخه نیز قابل دریافت هستند و درمانهای خانگی برای کمک به کاهش درد و تسکین خارش و اجتناب از عفونت پیشنهاد دهد که عبارتند از:

  • کمپرس آب سرد و حمام آب سرد برای تسکین درد
  • پوشیدن لباسهای گشاد و گذاشتن گاز استریل تمیز بر روی محلهای مبتلا شده برای جلوگیری از عفونت و التیام جوشها
  • آنتی هیستامین ها (مخصوصا بنادریل) و لوسیون کالامین برای کاهش خارش
  • داروهای بدون نیاز به نسخه مثل استامینوفن. قبلاز استفاده از داروهای بی نسخه حتما با پزشک خود مشورت کنید. زنان باردار نباید در اواخر بارداری از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنند.

پیشگیری از زونا

ویروس واریسالا زوستر بسیار مسری است. اگر قبلا مبتلا به آبله مرغان نشده اید باید از تماس با کسانی که در حال حاضر دچار این عفونت هستند اجتناب کنید و حتی بهتر است در جاهایی پر ازدحام مخصوصا اگر باردار هستید پرهیز کنید.  اگر در حال حاضر دچار آبله مرغان شده اید از کسی که آبله مرغان یا زونا دارد مبتلا به زونا نمیشوید.

 ابتلا به آبله مرغان در طول بارداری می تواند به عفونت آبله مرغان یا نقص های مادرزادی در کودک پس از تولد بسته به زمان ابتلا به عفونت شود. زونا نیز می تواند سبب مشکلاتی برای نوزاد شود اما اغلب متخصصان بر این باور هستند که خطرات آن کمتر از آبله مرغان است. در یک تحقیق بزرگ هیچ شواهدی مبنی بر تاثیرات مرگباراز زونا در زنان بارداری دیده نشد.

اگر مطمئن نیستید که سابقا دچار آبله مرغان شده اید یا نه پزشکتان می تواند با یک آزمایش خون آنتی بادی ها به این ویروس را شناسایی کند. اگر این آنتی بادی ها در خون شما باشد مشخص میشود که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده ایو و بنابراین امکان دارد در آینده به زونا مبتلا شوید اما از کس دیگری زونا نمی گیرید.

عوارض زونا

زونا می تواند بسیار دردناک باشد. بسیاری از کسانی که به پزشک مراجعه می کنند بیان می دارند که این درد بوده که آنها را وادار به رفتن به پزشک کرده است. برخی می گویند که تحمل کشیده شدن هیچ چیزی را بروی عصب ملتهب شده بر روی پوست را ندارند. حتی زمانی که راش از میان می رود نورالژی پس از هرپس می تواند ادامه داشته باشد حتی برای سالها.

زونا می تواند سبب ایجاد عوارض پایدار دیگری نیز شود. اگر بر روی صورت ظاهر شود می تواند به چشمهایتان آسیب برساند. زونا در چشم می تواند تولید زخم کرده و دید را مختل نماید. همچنین می تواند به آب سیاه منجر شود، یک عفونت چشمی که در سالهای بعدی زندگی می تواند منجر به کوری شود.

زونا همچنین می تواند به مشکلات شنوایی یا مشکلات تعادلی و همچنین ضعف ماهیچه ها در طرف مبتلا شده صورت گردد. در موارد نادر زونا می تواند به مغز یا نخاع نیز گسترش یافته و به عوارض جدی مثل سکته مغری یا مننژیت (عفونت غشای خارجی مغز و نخاع) منجر شود.

در حدود یک سوم از کسانی که مبتلا به زونا میشوند دچار عوارض شدید می گردند. کسانی که سیستم ایمنی آنها با دارو مهار شده است یا کسانی که مبتلا به HIV هستند بسیار در معرض عوارض آن هستند. عوارض نیز در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر است که زنان در سن بارداری خوب قطعا در این طیف سنی نیستند. با این وجود اگر زونا چشمهایتان را مبتلا کرد یا متوجه علائمی در خارج از قسمت شیوع جوشها شدید باید سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

حرف آخر برای شما و برای نوزادتان

احتمال وقوع زونا در زنان باردار بسیار کم است. اگر قصد باردار شدن دارید و نگران زونا هستید در مورد امکان استفاده از واکسن زونا با پزشک خود مشورت کنید. اگر در حال حاضر باردار هستید عادات سالم را تمرین کنید و اگر علائمی دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید. تشخیص و درمان زودهنگام ریسک عوارض را هم برای خودتان و هم برای نوزادتان به حداقل خواهد رساند.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد كيست تخمدان

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است