مشكلات مهم همراه با چاقي كودكان

چاقي كودكان را هدف قرار دهيم

كودكان با چالشهاي بسياري مواجه هستند چون د رحال رشد هستند: ياد گرفتن اينكه چگونه دست پيدا كنند و آنها را بتوانند حفظ كنند، تكاليف خود را انجام دهند و در حين حفظ ايمني تفريح كنند. اما كودكان امروزه با يك مشكل رو به رشد مواجه هستند كه آنها را در خطر بيماري هایي در سراسر عمر قرار مي دهد که همانا چاقی کودکان است

اما كودكان امروزه با يك مشكل رو به رشد مواجه هستند كه آنها را در خطر بيماري ها در سراسر عمر قرار مي دهد که مشكل چاقی کودکان است

کودکان و آموزش سلامت

كودكان نمي توانند خود به تنهايي بر اين مشكل غلبه كنند. خوشبختانه، خانواده ها و جامعه كارهاي زيادي مي توانند براي كمك به چاقي دوران كودكي انجام دهند.

نرخ چاقي در طول سه دهه گذشته تقريبا سه برابر بیشتر از گذشته است. امروزه، از هر سه كودك و نوجوان يكي در كشورهاي پيشرفته نظير آمريكا چاق يا داراي اضافه وزن است.

اضافه وزن شانس ايجاد بيماري قلبي، سكته مغزي، ديابت نوع دو، آسم، بيماري كبد و انواع سرطان را افزايش مي دهد. بيماريهاي ديگري كه مرتبط با چاقي هستند مثل فشار خون بالا و كلسترول بالا امروزه بيشتر از پيش در دوران كودكي ديده ميشوند.

عوارض چاقی در کودکان

متاسفانه، مسائل پزشكي تنها مشكلاتي نيستند كه اين كودكان با آنها مواجه اند. كودكان و نوجوانان چاق همچنين  ممكن است با تبعيض اجتماعي، اعتماد به نفس پايين و افسردگي در كشمكش باشند. احتمال اينكه اين چاقي در بزرگسالي هم همراه آنان باشد و مشكلات براي آنها ادامه داشته باشد بيشتر است.

علل اصلي اضافه وزن در كودكان همانند بزرگسالان است. چاقي تا حد زيادي ژنتيكي است و تا حدي زندگي ماشيني، نشستن پشت كامپيوتر، خوردن غذا در رستوران ها، منجر به افزایش تعداد افراد چاق شده است. اما شما مي توانيد با ايجاد محيطي براي كودكان براي تشويق آنها به تغذيه سالم و فعاليت فيزيكي يه مقابله با اين عوامل تاثيرگذار كمك كنيد. اين تلاش بايد از خانه شروع شود.

بزرگسالان مي توانند با ارائه فرصتهايي براي خوردن غذاهاي سالم مثل سبزيجات، ميوه ها و غلات كامل و کاهش نوشيدني هاي شيرين و فست فودها محيطي را براي تقابل كودكان فراهم کنند. همچنين بايد زمان نشستن پشت كامپيوتر، تلويزيون و بازيهاي ويدئويي محدود و فرصتهايي براي فعاليت فيزيكي فراهم شود تا عوامل جدی چاقی کودکان کاهش یابند. در این مقاله راهکارهای جامع و علمی که در آمریکا برای تغذیه کودکان توصیه می شود، به تفصیل توضیح داده می شود (زبان اصلی).

داشتن خواب کافی

تحقيقات جديدتر نشان مي دهند كه داشتن خواب كافي نيز براي مديريت وزن اهميت دارد.

كارشناسان هم نظر هستند كه وزن از ساختار محيط زيست تاثير مي پذيرد. آنچه كه با نام “محيط مصنوعی” شناخته ميشود نه تنها شامل خانه شما بلكه همه چيز در همسايگي و جامعه تان از جمله مسيرها، پاركها و منابع غذايي ميشود. بر طبق گفته كارشناسان، محيطهاي مصنوعی نه تنها بر فعاليت فيزيكي بلكه بر غذاهايي كه انتخاب مي كنيم و ميزان زماني را كه درخانه صرف هستیم نيز تاثير مي گذارند.

اگرچه متعهد ماندن به تغذيه سالم و فعاليت براي هر فرد و خانواده ها اهميت دارد، جامعه وسيعتر هم مي تواند نقشي ايفا كند. كودكان به محيطهاي مختلفي می روند كه همه اين محيطها بر تصميمات آنها در مورد غذا و تاثير مي گذارند. والدين، پرستاران كودك، مدارس، دولتها، گروههاي اجتماعي و سازمانهاي مذهبي نيز مي توانند با ايجاد محيطهاي حمايت كننده سالم براي تشويق به اين انتخابها كه تا آخر عمر با كودكان هستند كمك كننده باشند.

نقش سبک زندگی در چاقی

برخي فكر مي كنند كه مسئله چاقی کودکان به عزم راسخ افراد بستگي دارد و همه چيز كاملا در اختيار خود فرد است. اما اگر اين گونه بود ما اپيدمي چاقي را كه در حال حاضر شايع است را نداشتيم. ما در محيطي زندگي مي كنيم كه براي بهبود رژيم غذايي و فعاليت سازماندهي نشده است.

براي مثال، در بسياري از جوامع خواربار فروشي وجود ندارد كه به معناي عدم دسترسي به غذاهاي تازه و مغذي است. در برخي جاها، غذاهاي آماده كنسروي و بسته بندي كه در بقالي ها فروخته ميشود تنها انتخابهاي موجود هستند.

در برخي از جوامع زمين هاي بازي و پياده روهاي ايمن وجود ندارد بنابراين كودكان مجبورند اوغات فراغت خود را در خانه بگذرانند. نشستن به جاي تحرك داشتن، نگه داشتن وزن در محدوده سالم را بسيار مشكل مي سازد.

در تحقيقات جديد به جاي تمركز محض بر رفتارهاي فردي، عوامل مختلف تاثيرگذار بسياري از جمله جامعه سازمانهاي جوانان، مدارس، خانه و خانواده مورد بررسي قرار مي گيرند.

 ورزش در محیط مناسب یکی از راه های بسیار موثر در کاهش چاقی است.
چند کودک در حال بازی در فضای باز

رویکرد ترکیبی در درمان چاقی

امروزه تمركز بر شيوه هاي چند سطحي است. در اين شيوه ها نه تنها فرد بلكه خانواده، پزشك، مدارس و جوامع بزرگتر نيز مورد بررسي قرار مي گيرند. ما در مورد عوامل تاثيرگذار در يك محيط خاص چيزهاي زيادي مي دانيم اما كودكان فقط در خانه زندگي نمي كنند.

والدين، معلمان و جوامع بايد در اين مبارزه و براي سلامت يك نسل احساس مسئوليت كنند و خود براي رفتارهاي سالم الگو باشند.

پدر و مادرها حرفهاي واقعا مهمي دارند كه سياست گذاران بايد بشنوند. والدين و جوامع بايد هر آنچه را كه نياز به تغيير دارد شناسايي كرده و از دولت براي آن تغييرات درخواست كمك كنند. ببينيد چه چيزي در اين رابطه براي كودك شما اهميت دارد، مثلا شايد بخواهيد خيابانها يا پاركهاي بيشتر كه براي پياده روي مناسب باشند داشته باشيد يا نياز به دسترسي به غذاهاي سالم تر يا بازارهاي خانوادگي بيشتر داريد.

سعي كنيد فهرستي از تغييرات مثبتي كه مي توانيد در جامعه خود ايجاد كنيد تهيه نمائيد. سپس با همسايگان و مسئولين محلي خود جمع شوید و ببينيد چگونه مي توانيد اين ايده ها را به واقعيت تبديل كنيد. مثلا براي ارائه غذاها و تبلیغ آن در مدرسه با مسئول انجمن اولياي مربيان مدرسه صحبت كنيد و به کاهش چاقی کودکان کمک کنید.

تغییر در محیط شهری

بسياري از جوامع با فراهم آوردن دسترسي و حفظ پاركهاي محلي، درخواست براي راهها و پياده روهاي ايمن براي پياده روي، درخواست براي غذاهاي سالمتر و فعاليت فيزيكي بيشتر در مدرسه و بررسي علت فقدان گزينه هاي غذايي مغذي و خواروبار فروشي ها اين چالش را برای مبارزه با چاقی کودکان شروع كرده اند.

در حالي كه براي ايجاد يك محيط زيست سالم تر تلاش مي كنيد به خاطر داشته باشيد كه رفتارهاي خود شما الگوي قوي براي فرزندانتان است. اگر والدين تغييرات و انتخابهاي سالم را در زندگي خود اعمال كنند در اين صورت نمي توان از كودكان انتظار داشت كه بفهمند چه چيزي بهتر است و براي خودشان انتخابهاي عاقلانه داشته باشند.

منابع بسياري مي توانند به شما و كودكتان براي گام برداشتن در جهت سبك زندگي سالم كمك نمايند.

انتخابهاي عاقلانه

وزن مناسب داشته باشيد

كودكي زمان ايده آلي براي تشويق به عادات سالم است و كودكان مي توانند اين عادات را در بقيه عمر خود اجرا كنند. اين عادات عبارتند از:

  • کودکان بهتر است از خوردن غذاهاي پركالري كه ارزش غذايي پاييني دارند خودداری كنند.
  • ميوه ها و سبزي ها را بخشي از وعده هاي غذايي خود قرار دهيد.
  • به برچسب “حقايق غذايي” هر محصول مراجعه كرده و غذاها را با هم مقايسه كنيد.
  • سعي كنيد وعده هاي غذايي تان چه در  خانه و چه در رستوارانها كوچك باشد.
  • به جاي نوشيدني هاي گاز دار از آب يا شير كم چرب استفاده كنيد.
  • براي فعاليت فيزيكي كل خانواده برنامه ريزي كنيد.
  • اسباب بازي هايي را در اختيار كودكان قرار دهيد كه به فعاليت فيزيكي تشويق شوند از جمله توپ، بادبادك و طناب.
  • از منابع متنوعی كه در اختيار داريد استفاده نمائيد.
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است