چگونه نور آبی حاصل از تلفن های همراه می توانند به چشمهايتان آسيب برساند

آيا كامپيوتر و يا تلفن همراه می تواند به چشمهايتان آسيب برساند؟ در زير به علائم خستگی چشم و نكاتی برای كاستن از تاثيرات منفی نور آبی با تغييراتی در سبك زندگی، فيلترها و عينك ها آورده شده است.

نور آبی اتساع شده از وسایل الکتریکی در شب و در اتاق خواب شما

نور آبی در زندگی هرروزه ما

ساعت موبايلتان صبح زنگ مي زند: غلتی می زنيد، ايميل و شبكه هاي اجتماعي خود را چك مي كنيد، سپس به سركارتان می رويد و هشت ساعت بعد را پشت كامپيوتر مي گذرانيد، آخر شب هم دوباره در مبلمان راحتی خود فرو رفته و چند قسمت از يك مجموعه تلويزيونی را نگاه مي كنيد. چشمهای شما چه حسي دارند؟

بسياري از ما مدتهای طولانی از روز را به صفحه مانيتور خيره شده ايم. اما سوال اين است: چگونه اين زماني كه صرف تماشای صفحات اسكرين می شود بر سلامت چشم و كل بدن ما تاثير مي گذارد؟

پاسخ خيلي مشخص نيست.

تاثیرات نور آبی بر چشمان شما

برخی از پزشكان نگرانند كه قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از ابزارهای الكترونيكي تاثيری منفی بر چشمها داشته باشد. نور آبي از اين جهت نگران كننده است كه قرنيه و عدسي هاي چشم نمي توانند آن را فيلتر كرده و بنابراين مستقيما به پشت چشم مي رسد. برخي از متخصصان بر اين باورند كه اين نور مي تواند به شبكيه آسيب رسانده و به مشكلاتي نظير تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا منجر گردد. البته هنوز تحقيقی برای تاييد اين نگرانی ها انجام نشده است.

در تحقيقی مشخص شده است خيره شدن بلند مدت به صفحه مانيتور و نور آبی که از آن ساتع میشود می تواند به خستگی ديجيتالی چشم منجر شود كه با نام سندروم اختلالات بينايی با رايانه نيز ناميده ميشود. علائم آن عبارتند از تاري ديد، ناتواني در تمركز بر روي يك چيز، قرمزي و خارش و خشكي چشمها و سردرد.

حالا اين طور فكر كنيد: اگر در يك محل براي مدتی طولاني چمباتمه بزنيد پس از مدتی پاهايتان واقعا خسته مي شوند و ديگر نمی توانيد در همان موقعيت باقي بمانيد. همين اتفاق برای چشمها هم مي افتد. به منظور تمركز بر چيزها، ماهيچه های چشمتان بايد مرتبا به سمت يكديگر كشيده شوند و بعد از مدتي اين عضلات خسته مي شوند.

تاثیرات دیگر نور آبی چیست؟

به علاوه، تحقيقات نشان داده اند كه نور آبی مانع از ترشح ملاتونين ميشود. اين هورمون به بدن در حفظ چرخه هاي زيستي كمك نمايد. در اين صورت به خواب رفتن به سختي صورت مي گيرد و بي خوابي مي تواند عواقب بلند مدتي بر سلامت داشته باشد.

اگرچه براي ارزيابي عوارض جانبي عادات تكنولوژيكي ما نياز به تحقيقات بيشتري است اما شما مي توانيد با چند راهكار ساده صفحات مانيتور را ايمن ساخته و از چشمهايتان محافظت نماييد. در زير نكاتي كه همه پزشكان بر روی آنها اتفاق نظر دارند آورده شده است.

۱-به چشمان خود استراحت بدهید

    اگر قرار است براي مدتي طولاني به صفحه اسكرين خيره شويد قانون ۲۰/۲۰/۲۰ را رعايت كنيد. هدف اين است كه از هر ۲۰ دقيقه، ۲۰ ثانيه استراحت داشته و به چيزي با فاصله حداقل ۲۰ فوت (۶متر) دورتر نگاه كنيد.  مثلا مي توانيد از پنجره بيرون را تماشا كنيد يا به دوترين مكان در دفتر كار خود نگاهي داشته باشيد. براي ايجاد اين عادت، بر روي تلفن همراه خود زنگ بگذاريد تا اين وقفه ها را به شما يادآوري كند.

    همچنين: شايد احمقانه به نظر برسد اما سعي كنيد پلك بزنيد. زماني كه تمركز مي كنيد سرعت پلك زدنتان كاهش مي يابد كه سبب ميشود همه آب روي سطح چشم تبخير شده و منجر به تاري ديد، خارش، قرمزي و درد چشم شود.

    ۲-اپليكيشن كاهنده نور را دانلود كنيد

    چندين اپليكيشن براي كاهش نور آبي وسايل شما وجود دارد همانند f.lux. همچنين مي توانيد از حالت Nighshift در تلفن هاي همراه خود استفاده كنيد.

    اما بهترين راه براي پيشگيري از تداخل ابزارها با چرخه زيستي بدنتان اين است كه يك ساعت قبل از رفتن به رختخواب آنها را خاموش كنيد. در عوض به فعاليتهايي كه كمتر تحريك آميز هستند مثل خواندن كتاب و يا گوش دادن به موسيقي هاي آرام بپردازيد.

    ۳-در مورد لنز های خود هوشيار باشيد

    عينكهاي آفتابی ضد نور آبی كه اين اشعه را فيلتر مي كنند (و ظاهری نه چندان خوب با شيشه های نارنجی دارند) چندين سال است كه به بازار عرضه شده اند ولي زدن چنين عينكهايی در دفتر كار زياد جالب به نظر نمي رسد. خوشبختانه گزينه ديگری وجود دارد كه همان كار را مي كند و آن قدر هم جلب توجه نمي كند. پيشنهاد ميشود بر روی عينك هاي خود از لنزهای موقتی تطبيقی استفاده كنيد. اين لنزها هم نور آبي موجود در خورشيد و هم در صفحات اسكرين شما را فيلتر مي كنند.

    انتخاب عينكهاي درست همچنين مي تواند به كاهش خستگي ديجيتالي چشم كمك نمايد. با افزايش سنتان توانايي نگاه كردن به نزديك را از دست مي دهيد. سعي كنيد عينكي براي خواندن انتخاب كنيد كه با آن بهتر بتوانيد صفحه مانيتور را ببينيد (كه ممكن است قدرت متفاوتي با عينكي كه براي خواندن كتاب و يا مجله استفاده مي كنيد داشته باشد). در واقع بايد عينكي را انتخاب كنيد كه براي فاصله بين شما و ابزاري كه با آن كار مي كنيد مناسب باشد.

    همچنین بخوانید: علت پف چشم: چرا چشم پف مي كند؟

    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است