كنترل انواع آكنه به طور اصولی!

زماني كه آكنه ملتهب ميشود و زخم ايجاد می كند بر اعتماد به نفس تاثير مي گذارد بنابراين نياز به درمان دارد. چهار نوع اصلی آكنه شديد مي توانند زخم های مزمن بر جای بگذارند و اگرچه امروزه درمانهای خوبی برای کنترل انواع آکنه وجود دارد اما علت ايجاد آن هنوز هم تا حد زيادی مرموز و ناشناخته است.

وجود جوش  آکنه در صورت که می تواند حتی بر اعتماد به نفس تاثیر می گذارد

آكنه شديد چيست؟

برآمدگی های گهگاهی با اندازه و ميزان قرمزی متفاوت كه شايد مدتها هم خوب شدنش به طول بيانجامد آكنه شديد تلقی نميشود. حتی بروز ماهانه آكنه با چند برآمدگی در اينجا و آنجا كه بالاخره ناپديد ميشود آن قدرها جدی نيست كه نياز به درمان گسترده داشته باشد.

آكنه شديد عموما به صورت داشتن كيست و برآمدگي های بزرگ تعريف ميشود. با اين وجود، اين تعريف را می توان به افرادي كه جوش بر آنها تاثير فيزيولوژيكی قابل توجه دارد، افرادي كه سطح وسيعی از پوستشان درگير ميشود، و حتي افرادی كه با جوش های سرسفيد و سرسياه درگير هستند بسط داد. و حتی آكنه خفيف ممكن است در برخی از افراد جای زخم بدی باقی بگذارد كه آن را نيز می توان آكنه شديد تلقی كرد.

يك متخصص پوست مي تواند به درمان آكنه مخصوصا با داروهاي خوراكي، كمك نمايد اما گاهي ممكن است داروهاي موضعي و يا تركيبي هر دو نياز باشد. زخم حاصل از آكنهه نيز ممكن است نياز به درمان داشته باشد كه اغلب از ميكرودرم ابريژن براي برداشتن لايه اي از پوست آسيب ديده استفاده ميشود.

مطلب مرتبط: راش پوستی یا ضایعه های قرمز و خارش دار پوست چیست؟

چهار نوع اصلی آكنه شديد و کنترل آنواع آکنه

برای کنترل انواع آکنه باید نوع ها مختلف آن را بشناسید. درمان هرکدام از انواع آکنه باید به طور اختصاصی و مناسب همان نوع انتخاب شود.

آكنه انواع مختلفي دارد اما انواع زير رايج تر هستند:

آكنه نودولوكيست (Nodulocystic)

مشخصه بارز اين آكنه كيستهاي ملتهب پر شده از چرك، مايع و يا مواد ديگر است. اين كيست هاي دردناك مي توانند بزرگ باشند (چند سانتي متري) و بيشتر در نواحي زير ديده ميشوند:

  • شانه ها
  • پشت
  • سينه
  • گردن
  • صورت
Nodulocystic achne

يك كيست ممكن است به تنهايي بروز كند و يا به صورت گروهي از كيستها به صورت خوشه اي باشد. آكنه نودولوكيست به سختي درمان ميشود اما گزينه هاي درماني عبارتند از:

  • جراحي آكنه- باز كردن وتخليه كيست ها
  • درمان با داروهاي ایزوترتینوئین (Sotret، Claravis، Absorica، Amnesteem، Myorisan و Zenatane).
  • آنتي بيوتيكها
  • تزريق داروهاي کورتیکوستروئید به داخل كيستها

آكنه conglobata

اين نوع آكنه  نادر بوده و شديدتر از نوع آكنه نودولوكيست است و زماني اتفاق مي افتد كه كيستهاي بزرگ و دردناك شكل گرفته و از زير پوست به هم متصل باشند كه جاي زخم هاي مشهود و بدشكلي برجاي مي گذارد. اغلب مردان جوان به آن دچار ميشوند.

conglobata achne

اولين علامت آكنه conglobata برجستگي هايي است كه به مرور زمان به جاي بهتر شدن بدتر مي شوند و بالاخره به كيستهاي ملتهب عفوني تبديل ميشوند. اين كيستها از چرك پر شده و بوي نامطبوعي دارند.

متداولترين علائم آكنه conglobata عبارتند از:

  • آبسه هاي ملتهب عميق در پوست
  • جوش هاي سرسياه كه عموما در كپل، گردن، زير بغل، صورت و ستون فقرات يافت ميشود
  • جاي زخم عميق و يا سطحي
  • آسيب قابل توجه به پوست

آكنه conglobata مزمن است اما ممكن است بعد از چند ماه يا چند سال به خودي خود از بين برود. براي جلوگيري از ايجاد زخم هاي دائمي بر روي پوست بايد سريع و در همان مراحل اوليه درمان شود. درمان ابتدا با استروئيد خوراكي به علاوه ایزوترتینوئین خوراكي شروع ميشود و با اين كار از عود مجدد دوره اي اين نوع آكنه شديد پيشگيري ميشود.

آكنه فولميناس (fulminans)

مشخصه اين نوع آكنه التهاب شديد و ناگهاني است كه كل بدن را درگير مي نمايد. اين نوع آكنه به افزايش هورمون هاي مردانه مربوط ميشود و رايج ترين نوع آكنه در پسرها در دوران نوجواني است. علائم آن عبارتند از:

  • تب
  • درد و التهاب مفاصل و بيشتر در زانوها و لگن
  • آكنه شديد كه جاي آن ها خونريزي دارد اغلب در قسمت بالاتنه
  • كم شدن وزن و كاهش اشتها
  • متورم شدن كبد و طحال

آكنه فولمينانس نوع شديد آكنه conglobata محسوب ميشود. درمان بر كنترل التهاب متمركز بوده و بنابراين اغلب داروهاي غير استروئيدی ضد التهابي (NSAIDs) تجويز مي گردد.

fulminans achne

ممكن است براي كمك به كنترل التهاب نياز به داروهاي کورتیکواستروئیدي نيز باشد. اين نوع آكنه شديد كه از هر چند وقت عود مي كند بايد در بلند مدت تحت نظر منخصص پوست درمان وتحت نظر گرفته شود و ممكن است نياز به درمان سيستماتيك با داروهاي ایزوترتینوئین باشد.

آکنه فولیکولیت گرم منفی (Gram negative folliculitis)

نوعی از آكنه است كه بسيار بد به نظر می رسد. زماني اتفاق می افتد كه فولكولهای روی پوست به خاطر يك عفونت باكتريايي ملتهب ميشود. بيشتر در افرادي به وجود مي آيد كه در بلند مدت به دنبال درمان نوع ديگري از آكنه با آنتي بيوتيكهاي خوراكي و يا موضعي بوده اند.

آکنه فولیکولیت گرم منفی

از شيوه رنگ آميزي گِرم براي تشخيص نوع باكتري استفاده ميشود. اگر با افزودن رنگ به گسترش، به آبي تغيير رنگ نداد مي گوييم “گرم منفي” است.

درمان فولكولهای گرم منفی كار مشكلی است چون باكتری به بسياری از آنتی بيوتيكهايی كه برای درمان آكنه شديد استفاده ميشود پاسخ نمي دهد. با اين وجود، اغلب با داروهاي ایزوترتینوئین و برخي از آنتی بيوتيكها (اغلب آمپيسيلين و يا تری متوپریم) مي توان آکنه فولیکولیت گرم منفی را درمان كرد.

اين نوع از آكنه شديد بدون درمان می توانند زخم های بدی ايجاد كرده و به پوست آسيب برساند. همچنين مشكلات روحی ايجاد و اعتماد به نفس را از بين مي برد. همه نوع آكنه شديد بايد توسط متخصص پوست تشخيص و درمان شود و بسياری از آنها را مي توان با موفقيت مديريت كرد.

همچنین بخوانید: بیماری های پوستي رايج در ميان بزرگسالان

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است