نارسايی دريچه ميترال ؛ علائم و درمان

نارسایی دریچه میترال كه نارسایی میترال نیز نامیده میشود بیماری است كه در آن دریچه میترال قبل محكم بسته نمیشود و باعث میشود خون به قلب بازگردد. اگر نارسایی دریچه میترال شدید باشد خون نمی تواند از قبلخارج شود و به میزان كافی به دیگر قسمتهای بدن برسد و در نتیجه شما همیشه احساس خستگی و تنگی نفس می كنید.

درمان نارسایی دریچه میرتا به اصلاح یا جایگزینی دریچه برای نشت و یا نارسایی شدید بستگی دارد. انسداد دریچه میترال اگر شدید باشد و درمان نشود می تواند به نارسایی قلبی و یا مشكلات در ریتم ضربان قلب (آریتمی) شود. حتی افرادی كه علائمی ندارند شاید لازم باشد تحت معاینه پزشك متخصص قلب و جراحان آموزش دیده در بیماری نارسای دریچه میترال قرار بگیرند شاید كه نیاز به مداخلات اولیه داشته باشند.

نارسايی دريچه ميترال

علائم نارسايی دريچه ميترال

برخی از مبتلایان به نارسایی دریچه میترال برای سالیان طولانی علائمی تجربه نمی كنند. علائم نارسایی دریچه میترال كه به شدت و ضعف پیشرفت بیماری بستگی دارد عبارتند از:

  • صدهای غیر طبیعی قلب (سوفل قلب) كه با گوشی قابل شنیدن است
  • تنگی نفس (دیس پنه) مخصوصا زمانی كه فعالیت زیاد داشته اید یا زمانی كه دراز كشیده اید
  • خستگی مفرط
  • تپش قلب- حس ضربان سریع و سراسیمه ضربان قلب
  • التهاب در پاها مخصوصا در ناحیه قوزك

نارسایی دریچه قلب اغلب ضعیف است و به آرامی پیشرفت می كند. ممكن است سالهای طولان یعلامتی نداشته باشید و آگاه نباشید كه چنین مشكلی دارید و حتی ممكن است پیشرفت هم نكند.

پزشك ممكن است برای اولین بار به خاطر سوفل قلب (صداهای غیر طبیعی) به انسداد دریچه میترال مضنون شود. با این وجود، گاهی مشكل سریعا پیشرفت می كند و شما شروع ناگهانی علائم را تجربه می كنید.

همچنین بخوانید: علائم هشدار دهنده اولیه بیماری های قلبی کدام‌اند؟

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد؟

اگر پزشك هنگام گوش دادن به صدای قلبتان متوجه صداهای غیرطبیعی شد شاید پیشنهاد دهد به یك متخصص قلب مراجعه كرده و اكوی قلب بدهید. اگر علائم در شما پیشرفت كرد كه نشان دهنده نارسایی دریچه میترال و یا مشكلات دیگر در قلب بود سریعا به پزشك خود مراجعه كنید. گاهی اولین نشانه ها در واقع از عوارض انسداد دریچه میترال هستند از جمله نارسایی قلبی بیماری كه در آن قلب نمیتواند خون كافی برای برآوردن نیازهای بدن پمپ كند.

علل

قلب شما چهار دریچه دارد كه جریان خون را در جهت درست هدایت می كنند. این دریچه های عبارتند از دریچه میترال، دریچه سه لتی، دریچه ریوی و دریچه آئورت. هر دریچه لت هایی دارد كه در طول هر ضربان قلب باز و بسته میشود. گاهی دریچه ها به درستی باز و بسته نمی شوند كه باعث مختل شدن جریان خون از قلب به بدن میشود.

در نارسایی دریچه میترال، دریچه میان حفره چپ قلب (دهلیز چپ) و حفره پایین سمت چپ قلب (بطن چپ) خوب و محكم بسته نمیشود و سبب میشود كه خون دوباره به دهلیز چپ نشت كند (نارسایی).

علل نارسایی میترال

مشكلات بسیاری می توانند سبب نارسایی دریچه میرتال شوند كه نارسایی اولیه دریچه میترال نامیده میشوند. بیماری های بطن چپ می توانند به نارسایی عملیاتی یا ثانویه دریچه میترال منجر گردد.

علل ممكن نارسایی دریچه میترال عبارتند از:

پرولاپس دریچه میترال

در این بیماری، لت های دریچه میترال در طول انقباض قلب یه سمت دهلیز چپ بر می گردد. این نقص رایج قلبی مانع از محكم بسته شدن دریچه میترال شده و به نارسایی منجر می گردد.

آسیب دیدن بافتهای طنابی: در طول زمان بافتهای طنابی كه به عنوان لنگر برای لت های دریچه میترال دیواره قلب عمل  می كند ممكن است كش آمده یا پاره شود مخصوصا در افرادی كه دچار پرولاپس دریچه میترال هستند. یك پارگی میتواند سبب نشت ناگهانی ار دریچه میترال شود و می توان آن را با جراحی قلب ترمیم كرد. جراحت سینه نیز می تواند سبب پارگی طنابها شود.

تب روماتیسمی

تب روماتیسمی- عارضه ای از گلو درد استرپتوكوكی درمان نشده ایت كه می تواند به دریچه میترال آسیب برساند و به نارسایی دریچه میرتال بعدها در طول زندگی شود. این بیماری تب روماتیسمی در حال حاصر در كشورهای پیشرفته نادر است اما هنوز در كشورهای در حال توسعه دیده میشود.

اندوكارتیت

دریچه میترال ممكن است به خاطر عفونت جداره قلب (اندوكارتیت) كه شامل دریچه های قلب نیز میشود آسیب ببیند.

حمله قلبی

یك حمله قلبی می تواند به ناحیه ماهیچه قلب كه از دریچه میترال حمایت می كند آسیب رسانده و بر عملكرد دریچه تاثیر بگذارد. اگر آسیب دیدگی خیلی گسترده باشد، یك حمله قلبی می تواند منجر بر انسداد ناگهانی و شدید دریچه میترال گردد.

ناهنجاری در ماهیچه قلب (کاردیومیوپاتی)

در طول زمان، بیماریهای خاصی نظیر فشار خون بالا می تواند سبب سخت تر كار كردن قلب و تدریجا بزرگ شدن بطن چپ قلب گردد. در این صورت بافت اطراف دریچه میترال كش آمده و به نشت منجر می گردد.

جراحت. تجربه جراحت مثل یك تصادف با ماشین میتواند به نارسایی دریچه میترال منجر گردد.

نقص مادرزادی قلبی

برخی از نوزادان با نقصهایی در قلب خود متولد میشوند از جمله دیچه های قلب آسیب دیده.

برخی از داروهای خاص

استفاده طولانی مدت از داروهای خاص می تواند به نارسایی دریچه میترال منجر گردد مثل داروهای حاوی ارگوتامین كه برای درمان میگرن و بیماری های دیگر استفاده میشوند.

پرتو درمانی. در موارد نادر، پرتو درمانی برای سرطان كه بر روی ناحیه سینه متمركز است می تواند به نارسایی دریچه میترال منجر گردد.

فیبریلاسیون دهلیزی. فیبریلاسیون دهلیزی یك مشكل رایج در ریتم تپش قلب است كه می تواند علت بالقوه نارسایی دریچه میترال باشد.

عوامل خطر

چندین عامل خطر می تووانند ریسك نارسایی دریچه میترال را افزایش دهند از جمله:

  • سابقه پرولاپس دریچه میترال یا تنگی دریچه میترال. با این وجود داشتن هیچ یك از این مشكلات به این معنا نیست كه الزاما دچار نارسایی دریچه میرتال میشوید. داشتن سابقه خانوادگی از بیماری دریچه می تواند ریسك ابتلا به آن را افزایش دهد.
  • یك حمله قلبی. یك حمله قلبی می تواند به قلب شما آسیب رسانده بر نقش دریچه میرتال تاثیر گبذارد.
  • بیماری قلبی. انواع خاصی از بیماری قلبی مثل بیماری سرخرگ كرونری میتواند به نارسایی دریچه میترال منجر گردد.
  • افرادی كه از داروهای حاوی ارگوتامین و داروهای مشابه برای درمان میگرن استفاده می كنند و یا كشانی كه از كابرگولین استفاده می نمایند بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی دریچه میترال هستند. مشكلات مشابهی در استفاده از داروهای ضد اشتها، فن فلورامین و دكس فن فلورامین كه فروش آنها ممنوع شده است دیده میشود.
  • عفونتهایی نظیر تب رماتیسمی یا اندوكارتیت. عفونتها یا التهابهایی كه می توانند به دریچه میترال آسیب برسانند.
  • بیماری قلبی مادرزادی. برایح از افراد كه با دریچه غیرطبیعی میترال متولد میشوند مستعد این نارسایی هستند.
  • سن. در میانسالی اغلب افراد به نوعی دچارنارسایی دریچه میترال میشوند كه علت آن زوال طبیعی دریچه است.

عوارض

نارسایی دریچه میترال اگر خفیف باشد مشكلی ایجاد نمی كند. با این  وجود، نارسایی شدید دریچه میترال می تواند به عوارض زیر منجر شود:

نارسایی قلبی. زمانی ایجاد میشود كه قلب نتواند خون كافی برای برآوردن نیازهای بدن پمپ نماید. نارسایی دریچه میترال فشار اضافه به قلب وارد می نماید زیرا خون پمپ شده دوباره به قلب باز می گردد و با هر بار پمپ خون كمی به كل بدن سرازیر میشود. اگر درمان نشود بطن چپ بزرگتر و ضعیف تر میشود كه می تواند به نارسایی قلبی منجر گردد.

همچنین فشاری به پاها وارد میشود كه به تجمع مایع منجر می گردد كه به قسمت راست قلب فشار وارد می آورد.

فیبریلاسیون دهلیزی. كش آمدن و بزرگ شدن دهلیز چپ قلب می تواند به ضربان نامرتب قلب منجر شود كه در آن حفره های بالایی قلب تند و بی نظم می زنند. فیبریلاسیون دهلیزیی می تواند به ایجاد لخته خون و در نتیجه مشكلات جدی شود مثلا اگر یك لخته مسیر خون به مغز را مسدود نماید می تواند به سكته مغزی منجر گردد.

پرفشاری ریوی. اگر برای طولانی مدت نارسایی میترال درمان نشده داشته باشید و یا اینكه به درستی این مشكل در شما درمان نشده باشد ممكن است دچار نوعی فشار خون بالا شوید كه بر رگهای خونی در ریه ها تاثیر می گذارد (پرفشاری ریوی). یك نشت در دریچه میرتال می تواند فشار در دهلیز چپ را افزایش داده و نهایتا به پرفشاری ریوی منجر گردد. این امر می تواند به نارسایی قلبی در طرف راست قلب گردد.

نارسایی دریچه میترال و بارداری

بارداری در زنان مبتلا به نارسایی میترال ضعیف تا متوسط خطری تولید نمی كند. در مقابل برای زنان مبتلا به نارسایی میترال شدید مخصوصا اگر علائم یا عوارض دیگری از این نارسایی داشته باشند ممكن است در طول بارداری دچار عوارضی شوند. زنان مبتلا به نارسایی میترال باید قبل از اقدام در مورد خطرات و مزایای بارداری و احتمال داشتن جراحی ترمیم یا تعویض دریچه قبل از باردار شدن با متحصص قلب خود مشورت نمایند. جراحی ترمیم یا تعویض دریچه در زول بارداری پیشنهاد نمی شود مگر در شرایط اضطراری.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی در بیماری قلبی کرونری

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است