خواص کره مغزیجات برای سلامت

احتمالا تا کنون از کره بادام زمینی استفاده کرده اید. یا حداقل نام آن به گوشتان خورده است. حتماً اگر از نمونه های کاملا ارگانیک استفاده کرده باشید، طعم بی نظیر آن را به یاد خواهید آورد.همانند بادام زمینی از باقی مغزیجات نیز میتوان کره گیری کرد که هرکدام از آن ها طعم فوق العاده و البته خواص بسیاری برای بدن شما دارند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص کره آجیل ها و تاثیرات آنها روی بدنتان را بررسی میکنیم. در انتها به موارد منع مصرف ابن مواد غذایی فوق العاده و مواردی که باید به آن ها دقت کنید پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

کره بادام درختی

کره مغزیجات کمک به کنترل وزن

درست است که مغزیجات حاوی مقادیر زیادی چربی هستند اما به این معنی نیست که شما باید از خوردن آنها پرهیز کنید. پروتئین و فیبر بالای مغزیجات شما را طی روز سیر و پر انرژی نگه می دارد و میتواند صبحانه ای عالی برای شروع روزتان یاشد. همین امر به شما کمک می کند در ادامه روز کالری کمتری مصرف کرده و وزن کم کنید. مغزیجات همچنین به بدن شما کمک می‌کنند انرژی بیشتری بسوزانید، حتی زمانی که در حال استراحت هستید. اگر رژیم هستید و از کره مغزیجات استفاده کنید، احتمال پایبندی شما به رژیم‌تان بیشتر می‌شود.

حاوی چربی های خوب

کنترل قند خون با کره آجیل

بیشتر چربی مغزیجات غیر اشباع است که بهتر از چربی غیر اشباع گوشت یا چربی های ترانس در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. مغزیجات می توانند به تثبیت قند خون و انسولین کمک نمایند. انسولین هورمونی است که قندخون را تنظیم می کند.

مملو از مواد مغذی

انتخاب کره آجیل مناسب

مغزیجات نه تنها غنی از پروتئین و فیبر و چربی های سالم هستند که برایتان مفید هستند بلکه حاوی مواد مغذی دیگری نظیر ویتامین E، B6، اسید فولیک، نیاسین، منیزیم، روی، مس و پتاسیم هستند. ختماً در هنگام خرید به برچسب تغذیه‌ای برند خریداری شده توجه کنید. برخی حاوی نمک و شکر افزوده و مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بیشتر مضر هستند تا اینکه مزیتی داشته باشند.

غنی از آنتی اکسیدان ها

تاثیر کره مغزیجات بر روده

آنتی اکسیدان‌ها مواد معدنی نظیر سدیم و منیزیم، ویتامین C و E و همچنین فلاونوئیدها، فنولها، پلی فنولها و مواد دیگر هستند. این مواد به صورت یک تیم با همکاری هم از سلولهای شما محافظت می‌کنند. و مغزیجات مملو از این آنتی اکسیدان‌ها هستند. این نیز دلیل دیگری است که مغزیجات و کره مغزیجات بیشتری استفاده کنید تا قلب سالم تری داشته باشید. مغزیجات  همچنین می توانند به پیشگیری از سرطان روده هم کمک نمایند.

در کنترل نگه داشتن کلسترول

تاثیر کره مغزیجات بر رگ ها

بالا بودن کلسترول می تواند سرخرگ‌هایتان را تنگ کرده و به سکته مغزی و بیماری قلبی منجر گردد. به نظر می رسد که بادام درختی، فندق و دیگر مغزیجات درختی زمانی که کلسترول بالا می رود به پایین آوردن آن کمک می کنند. بیشتر کلسترول در خود بدن ساخته میشود اما مقداری نیز از غذاهایی که می خورید دریافت میشود. خوشبختانه  مغزیجات کلسترول ندارند یا مقدار بسیار کمی دارند.

بیشتر بخوانید: عواملی که میتوانند به افزایش تاگهانب کلسترول منجر شوند

پیشگیری و کنترل دیابت نوع دو

از آنجایی که مغزیجات به کنترل وزن کمک می کنند بنابراین سطوح بالای قند (گلوکز) و چربی ها (لیپیدها) را در خون تنظیم کرده و بنابراین می توانند به پیشگیری از این بیماری کمک کنند. مغزیجات همچنین جداره رگ‌ها (اندوتلیوم) را  سالم و کشش پذیر نگه می دارند که مانع از مشکلات قلبی در رابطه با دیابت میشود.

بیماری قلبی

کره ها و تاثیر بر فلب

بیماری های قلبی و عروقی زمانی اتفاق می افتند که رگها سخت شده باشند (آترواسکلروز). در این صورت قلب ضعیف شده و به نارسایی قلبی منجر می گردد. همچنین می تواند سبب سکته  مغزی، حمله قلبی یا ضربان های نامرتب قلب ( آریتمی های قلبی) منجر گردد. کسانی که مغزیجات بیشتر یا کره آنها را  مصرف می کنند کمتر دچار تصلب شرایین یا آترواسکلروز میشوند. مصرف حدودا ۲۸ گرم یا دو قاشق مربا خوری دوبار در هفته به نظر برای کمک به این امر کافی باشد.

تاثیرات منیزیم موجود در کره مغزیجات

این ماده معدنی برای اعصاب، ماهیچه ها، استخوانها، قند خون، فشار خون و حتی مواد ژنتیکی یا DNA شما مفید است. بسیاری از افراد کمبود منزیم دارند. مغزیجات نظیر بادام زمینی، درختی و هندی و کره هایی که از آنها ساخته میشوند حاوی مقادیر زیادی از این ماده هستند.

کره بادام درختی

بادام درختی یک از متداول ترین نوع بادام ها است و منبع خوبی از ویتامین B7 است که بیوتین نیز نامیده میشود. این ماده مغذی برای کمک به پردازش چربی، قند و پروتئینی که می خورید در بدن شما ضروری می باشد. بیوتین به ثابت نگه داشتن قند خون و سلامت پوستتان کمک می کند.

کره بادام برزیلی

بادام برزیلی

این بادام ها منبعی عالی از سلنیوم هستند که عملکرد غده تیروئید شما تنظیم می کنند. به بدن شما برای ساختن مواد ژنتیکی (DNA) کمک کرده و سیستم ایمنی شما را ارتقاء می دهد. همچنین به نظر می رسد از سلولهای شما در برابر ذرات آسیب رسان که رادیکال های آزاد نامیده می‌شوند، محافظت می نماید. و به نظر می رسد کسانی که منابع سلنیوم کمتری دارند بیشتر دچار انواع خاصی از سرطان میشوند.

کره فندق

فندق یکی از بهترین منابع غیر حیوانی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت قلب بسیار مفید می باشند. فندق نوعی اسید چرب امگا ۳ به نام اسید آلفا لینولنیک(ALA) تولید می کند که به عنوان بلوک سازنده انواع دیگر امگا ۳ ها عمل می کند. این کره را ممکن است نتوان به راحتی در قفسه فروشگاه‌ها یافت اما می توانید خودتان آن را به راحتی در غذاساز آماده نمایید.

انواع مغزیجات

کلمه ای از باب احتیاط

۵ تا ۱۰ درصد افراد مبتلا به آلرژی غذایی هستند. بادام زمینی و مغزیجات درختی از محرک‌های اصلی آلرژی هستند. اگر مبتلا به آلرژی شدید هستید، ممکن است حتی لمس کردن مغزیجات سبب ایجاد التهاب، تهوع و اسهال در شما گردد. حتی میتواند گلویتان را متورم کرده و نفس کشیدن و صحبت کردن را برایتان مشکل کند. آلرژی شدید که می تواند کشنده باشد، شوک آنافیلاکسی نامیده میشود. اگر چنین علائمی را مشاهده کردید با ۱۱۵ تماس بگیرید.

مقاله مرتبط: چگونه مسمومیت غذایی را در خانه مدیریت کنیم؟

چگونه از کپک زدن کره ها پیشگیری کنیم

مغزیجات گاهی کپک می زنند که همین کپک هم می تواند وارد کره ای که از آنها ساخته میشود گردد. یک نوع کپک آفلاتوکسین می سازد که می تواند منجر به سرطان کبد شود. اما سازمان غذا و داروی آمریکا قوانین و آزمایشاتی را مقرر کرده است که این امر بسیار به ندرت اتفاق می افتد. و این اتفاق هم بیشتر در جاهای گرم و مرطوب می افتد. اما اگر خودتان کره مغزیجات را تهیه کردید. آن را در مکانی سرد و خشک نگهداری کنید. در هنگام تهیه بادام های کپک زده، چروک خورده یا رنگ پریده را دور بیاندازید. با نگهداری مغزیجات در فریزر نیز می توانید مانع از خراب شدن آنها شوید. 

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است