برخورد با ريزش مو به عنوان يك زن

اهمیت ریزش مو

در زنان نيز همانند مردان هورمونها و عوامل ديگري مي توانند سبب ريزش مو شوند و در حالي كه كم شدن حجم موها و طاسي اغلب باعث سرخوردگي در زنان ميشود اما قابل درمان است. زماني كه به طاسي و از دست دادن مو فكر مي كنيد. ممكن است در وهله اول يك مرد ميان سال با سري كه مي درخشد به نظرتان بيايد. اما زنان نيز از اين مسئله ايمن نيستند.

ریزش موی گیر کرده در شانه، ریزش مو مشکل جدی روزمره خیلی ها است. موهای این دختر با شانه کردن جدا شده و می ریزند.

ریزش مو یک مساله مهم سلامتی

در گذشته، ريزش مو و طاسي به عنوان يك مشكل زيبايي جزئي تلقي ميشد كه نيازي به درمان نداشت. اما امروزه، پژوهشگران دريافته اند كه كم شدن حجم مو در زنان يك مشكل جدي است كه اگر درمان نشود. مي تواند سبب كاهش اعتماد به نفس و خجالت شده و كيفيت زندگي آنها را تحت تاثير قرار دهد.

تاثيرات اجتماعي از دست دادن مو در زنان بيشتر از مردان است. زنان بي رحمانه خود را قضاوت مي كنند و مكانيسم هاي تطابق كمتري نسبت به مردان در رابطه با طاسي دارند.

كم شدن حجم مو: فاكتورهايي كه بر زنان تاثير مي گذارند

آلوپسي (يا طاسي منطقه اي غير طبيعي) در زنان عوامل متعددي مي تواند داشته باشد. از هورمونها گرفته تا اتوهاي موي سراميكي كه براي صاف كردن موها استفاده ميشوند.

هورمونها:

اين باور وجود دارد كه علت آلوپسي آندروژنيك و يا طاسي با الگوي مردانه دی هیدروتستسترون یا DHT است. اين ماده فرمي از تستسترون است كه با كاهش اندازه فولكولهاي مو به آنها حمله مي كند. اگرچه ميزان تستسترون در زنان بسيار كمتر از مردان است اما يائسگي مي تواند موجب تغييرات هورموني شود. كه مي تواند منجر به ريزش موي آنها شود. قرصهاي ضدبارداري نيز مي توانند در برخي از زنان موجب تحريك ريزش مو شوند.

شاخص آندروژني:

ايمپلنت پروژسترون و تزريقات هورموني همه مي توانند به ريزش مو در زنان كمك نمايند. پيشنهاد ميشود كه همه زنان از قرصهاي ضد بارداري استفاده كنند كه حاوي شاخص آندروژني پايين هستند و زناني كه سابقه خانوادگي ريزش مو دارند از شيوه هاي كنترل بارداري غير هورموني استفاده نمايند.

استرس:

زايمان، جراحي، بيماري، سوء تغذيه، و ديگر اشكال استرس مي توانند سبب تلوژن افلوویوم شوند كه اين مشكل در زنان عامل اصلي ريزش مو است. وضعيت ازدواج نيز مي تواند نقش داشته باشد. پژوهشگران دريافتند كه زناني كه استرس از دست دادن همسر را تجربه كرده اند چه با مرگ و يا طلاق، نسبت به زنان متاهل ريزش موي بيشتري داشته اند.

اختلالات خود ايمني:

گاهي بدن در مقابل موهاي خود آنتي بادي توليد مي كند. در آلوپسيا آره آتا، گلوبولهاي سفيد خون به فولكولهاي مو حمله كرده و به صورت تكه تكه سبب ريزش مو ميشوند.

شيمي درماني:

شيمي درماني با حمله بر فولكولهاي مو مي توانند سبب ريزش كامل مو شود. شیمی درمانی یک روش درمان دارویی است که در بیماران مبتلا به سرطان های بدخیم استفاده می شود. البته این ریزش مو دائمی نیست و پس از پایان درمان، موها مجدد در می آید که البته ممکن است موهای جدید کم پشت تر و یا ضعیف تر باشند که باید رسیدگی های مناسب پس از آن صورت پذیرد.

آرايش مو:

فر كردن و بافت آفريقايي و بسياري ديگر از انواع آرايش مو كه در آنها مو بسيار كشيده ميشود. مي تواند به كم شدم حجم و ريزش مو منجر شود. ديگر عوامل ريزش مو عبارتند از مواد شيمايي كه براي درست كردن موها به كار مي روند و اتوهاي مو.

كم شدن حجم مو مو مي تواند هم براي مردان و هم براي  زنان تخريب كننده باشد، بنابراين مداخله زود هنگام پيشنهاد ميشود. در چرخه ريزش مو نيز همانند اغلب مشكلات پزشكي، درمان زودهنگام بسيار اهميت دارد.





از محصولات مراقبت موی جوزای بنفش بازدید کنید

درمانهاي ريزش مو

خوشبختانه، چندين گزينه درماني براي ريزش و كم شدن حجم مو وجود دارد. پزشكتان ممكن است يك يا چند شيوه زير را پيشنهاد دهد:

داروهاي بازدارنده تستسترون: با نزديك شدن سن زنان به دوره يائسگي، سطوح استروژن در آنها در مقايسه با تستسترون كاهش مي يابد. درمانها در جهت دور نگه داشتن تستسترون از فولكول مو است نمونه هايي از اين دست داروها عبارتند از Eulexin (flutamide) و Aldactone (spironolactone) كه مي توانند در درمان ريزش مو كمك كننده باشند.

روگين (ماينوكسيديل موضعي): تنها درمان براي طاسي الگوي زنانه كه توسط FDA تاييد شده است. روگين به صورت محلولهاي ۲ و ۵ درصدي بدون نياز به نسخه فروخته ميشود و عملكرد آن از طريق تحريك رشد موهاي جديد است.

درمان مشكلات اساسي: درمان مشكل اصلي كه سبب ريزش مو شده است. از جمله يك اختلال التهابي مي تواند سبب پيشگيري از مشكل ريزش مو شود.

كورتيزون تزريقي و يا موضعي: مي تواند به برعكس كردن روند ريزش مو كمك نمايد.

كاشت مو: شامل برداشتن موي سر از قسمتهاي پرپشت تر به جاهايي كه موها ريخته اند ميشود. احياي مو به شيوه جراحي براي زنان درمان بسيار موثري است. چون معمولا منطقه طاسي در زنان بسيار كمتر از مردان است و بنابراين راحت تر مي توان مو را پرپشت تر نشان داد.

فوتوتراپي ليزري

این روش که با نام ليزر كم توان نيز ناميده مي شود يك درمان نوري جديد است كه به رويش مجدد مو كمك مي كند. اما اين درمان نياز به بازبيني دارد چون تاثيرگذاري آن در اغلب بيماران هنوز ثابت نشده است. اما لیزر یک روش درمانی است که بایستی حتما در کلینیک های پزشکی و مطب ها صورت پذیرد و این کار بسیار اشتباهی است که برخی به مداخله گران سلامت که در مکان های غیر مطب و کلینیک اقدام به درمان با لیزر می نمایند، مراجعه می کنند و سلامتی خود را به خطر جدی می اندازند. از جمله مراکز پزشکی معتبر گروه پزشکی اندیشه سلامت و زیبایی، در شهر مشهد می باشد که شامل چندین مطب پزشکی است که در کنار هم این خدمات را ارائه می دهند.

البته در حالت های خفیف تر استفاده از محصولات بهداشتی مو مانند شامپوهای مناسب که در فروشگاه های معتبری مانند جوزای بنفش عرضه می شوند، موثر است.

خبرهای اميدبخش درباره كاهش حجم مو                                     

تحقيقات در رابطه با رد اين برداشت كه برخي از انواع ريزش مو دائمي هستند ادامه دارد. براي مثال برخي از محققان اخيرا دريافتند در افرادي كه با ريزش مو درگير هستند. قبلا تصور ميشد سلوهاي فولكول ريشه موي آنها مرده است. ولي حالا مشخص شده است كه صرفا نمي توانند به خوب كار خود را انجام دهند كه قابل درمان است. و در تحقيق ديگري نيز مشخص شد موشهايي كه دچار زخم پوستي عميق شده بودند، موهايشان در آن قسمت مي تواند رشد كند كه اميدي است براي درمان طاسي در انسانها.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است