چطور از دخترتان یک رهبر بهتر بسازید + ۳۰ راه

اغلب افراد رویاهای بزرگی برای کودکان خود دارند. شما سخت کار می کنید تا بهترین زندگی ممکن را به آنها هدیه دهید. پس این کاملا طبیعی است که شما خواستار موفقیت آنها باشید. این موفقیت فقط به زندگی شخصی محدود نمیشود و شغل و رابط آنها را هم در بر میگیرد. یکی از بزرگترین عوامل تعیین کننده موفقیت نهایی در حرفه وشغل داشتن ویژگی های رهبری است که با تمرین و پشتکار هر کسی می تواند این ویژگی ها را بدست بیاورد وبه یک رهبر بهتر تبدیل شود. طی این مقاله ۳۰ راه برای پرورش این ویژگی تاثیرگذار در فرزندتان را بررسی میکنیم.

اگرچه در بزرگسالی می توان مهارتهای رهبری را کسب کرد اما تصور کنید اگر این مهارتها در کودکی کسب شوند چقدر میتوانند باعث برتری فرزند شما شوند. برای زنان در محل کار هر مزیت بالقوه ای می تواند خوشایند باشد. اگر شما یک دختر دارید بهتر است یک کاغذ و قلم در کنار دست خود داشته باشید زیرا که با راهکار های این مقاله می آموزید: چگونه می توانید کیفیتهای با ارزش رهبری را از طریق راهکارهای هوشمندانه فرزندپروری به او القا کنید.

از دخترتان یک رهبر بهتر بسازید

۱- با او مستقیما و به عنوان یک رهبر بهتر صحبت کنید.

به کودک خود بیاموزید یاد بگیرد که چگونه به صورت موثر با دیگران ارتباط برقرار کند و از صحبت های سرسری و بی مایه پرهیز کنید .به آنها بیاموزید کمتر از عبارتهای شاید، احتمالا کمتر استفاده کنند و بیشتر از کلمات من باور دارم، من قصد دارم و من می دانم استفاده کنند. زمانی که به کودک خود می آموزیم که با قطعیت صحبت کند، کلمات محتاطانه را که باعث از بین بردن قدرت میشوند را حذف کند دیگران از سطحی از رهبری او فرمان می برند و به دیگران این اطمینان را می دهد که با یک فرد قوی روبهرو هستند . به این روش او می تواند همگان را متقاعد نماید.

۲– زنان پر قدرت در رسانه ها را به او نشان دهید.

زنان بی شمار قوی و الهام بخشی در بیرون در نگاه عموم وجود دارند. مطمئن شوید که دختر شما آنها را می شناسد. والدین باید الگوهایی از زنانی را که در عرصه کسب و کار و هنر پست رهبری داشته یا تغییرات مثبتی در نقش هایشان به عنوان یک رهبر بهتر ایفا کرده اند را شناسایی کرده و و از آنها الگو برداری کنند.

۳- به صحبتهای او گوش دهید هر چه قدر هم که طولانی باشد.

این کار شاید به نظر بسیار ساده برسد اما صرفا گوش دادن به صحبتهای دخترتان راهی عالی برای تشویق او است. مخصوصا اگر صحبتهای او را با افکار خود قطع نکنید. این کار به او این فرصت را می دهد که صحبت کردن را تمرین کند و جدی گرفته شود.

او را جدی بگیرید. صحبت هایش مسخره نکنید و ایده ها و افکار او را نادیده نگیرید. به فکرهایی که دارد و احساساتش علاقه نشان دهید.

۴- شکست را طبیعی جلوه دهید.

یک رهبر جوان باید خواهان شکست باشد. چرا؟ چون می داند که تلاش همه چیز است و تبدیل به آدم بزرگی شدن نیازمند زمان است. اگر دختر شما نتوانست کاری را در دفعه اول کاملا درست انجام دهد وقت بزارید. در این باره با او صحبت کنید و حدس بزنید چه اشتباهی کرده است و چگونه می توان آن کار را دفعه بعد بهتر انجام دهد. با شکست خوردن و به جلو رفتن دختران جوان اطلاعات بیشتری جمع آوری می کنند و موضوعات را عمیق تر می فهمند و در مسیر خود طوری تکامل می یابند که از شکست های خود درس بگیرند.

۵- به او یاد بدهید اولین نفری باشد که داوطلب میشود.

همه ما  این سناریو را بارها دیده ایم. کسی درخواست کمک یا یک داوطلب می کند و هیچ کس پاسخی نمی دهد. همه می ترسند نفر اول باشند. بالاخره یک نفر داوطلب میشود و بقیه از او پیروی می کنند و آن شخص به رهبر بهتر تبدیل می شود.

به دختر خود بیاموزید نفر اولی باشد که دستش را بلند می کند. به او یاد دهید برای هر کاری زود تر دست به کار شود. کسی که نفر اول باشد شجاع، با جسارت و با اعتماد به نفس و به عنوان یک رهبر بهتر تلقی میشود.

۶- اجازه دهید در آغوش کشیدن یا بوسیدن دیگران را رد کند.

حتی اگر آن فرد مادربزرگش باشد. در فرهنگ مان، همه می دانیم که مرزهای بدن تا چه اندازه اهمیت دارند با این وجود، هنوز هم دخترانمان (والبته پسرانمان) را مجبور می کنیم زمانی که نمی خواهند هم از خود احساسات نشان دهند. در واقع، ما به آنها می آموزیم خود را مجبور به ابزار احساسات کنند حتی وقتی دوست ندارند. به جای آن زمانی که نیاز است از آدم مهمی مثل مادربزرگ قدردانی شود می توانند به او دست دهند یا به گرمی برایش دست تکان دهد.

۷- رفتارهای مشابه رهبری را مورد تمجید قرار دهید.

چیزی که به والدین پیشنهاد میشود این است که وقتی دخترشان کاری را انجام می دهد که فقط یک رهبر بهتر می تواند انجام دهد، او را تشویق کنند. ما اغلب این کار را تنها برای پسرها انجام می دهیم و نه برای دخترها. برای مثال، زمانی که دختر شما کاری را انجام می دهد که تحسین دیگران را بر می انگیزد. مخصوصا برای دخترانی که احساس می کنند از فعالیتی کنار گذاشته شده اند، همین یک نشانه از توانایی رهبری است. چنین رفتاری باید شناسایی و مورد تشویق قرار بگیرد.

۸- به او کمک کنید برای خود یک شبکه بسازد.

اغلب دختران جوان از فرصتهای کمتری برخوردار هستند چون شبکه های محدودتری دارند. شرکت کردن در فعالیتهای فوق برنامه چند وجهی میتواند یک شروع مهم باشد. . القای پیگیری ، مودب بودن و حتی ارسال نامه های تشکرآمیز، عادت های بزرگی است که به آنها کمک می کند زودتر به شهرت برسند.

قرار دادن دخترانمان در معرض نژادها و ایدئولوژی ها و قومیت های مختلف و غیره می تواند به آنها کمک کند دیدگاه های منحصر به فردی در خود ایجاد کنند و اساس روابط دوستی خود را گسترش دهند. این کار به آنها دراین فضای همیشه در حال تغییر که روز به روز بیشتر جهانی میشود، کمک می کند.

۹- نمونه هایی از صداقت شجاعانه را به او نشان دهید.

یک ویژگی رهبری که ما می توانیم به دختر خود کمک کنیم در خود ایجاد کند صداقت شجاعانه یا تمایل برای ابزار آنچه که به آن باور دارد است. حتی اگر برایش سخت باشد. زمانی که با زنی مواجه میشوید که این کار را انجام داده است (یا خودتان این کار را انجام داده اید) به آن اشاره کنید. به یک فرآیند فکری فرو روید و با خود بلند بگویید:” گفتن باورهایش باید کار خیلی سختی بوده باشد. چون افراد زیادی با او مخالف بودند. اما او به هر حال حرفش را زد و همین باعث شد تغییری مثبت در جهان ایجاد شود.” این مورد یکی دیگر از ویژگی های یک رهبر بهتر است.

۱۰- برای او مخاطب فراهم کنید.

او را تشویق کنید به کلاس تئاتر برود، در یک گروه موسیقی آواز بخواند، به یک کلوپ بحث و گفتگو بپیوندد یا هر چیز مشابهی که می تواند او را در جلوی گروهی از مخاطبین قرار دهد. قرار نیست رهبران حتما در برابر عموم سخنرانی کنند اما بسیاری مجبور به این کار میشوند و این مهارتی بسیار ارزشمند برای رهبران است که به راحتی می توانند آن رادر خود پرورش دهند.

بیشتر بخوانید: آیا برای غلبه بر اضطراب اجتماعی آماده هستید؟

۱۱- خود یک رهبر بهتر باشید.

والدین، مخصوصا مادرهایی که خود رهبر هستند یا الهام بخش رهبری هستند خود الگویی برای دخترانشان هستند. در حالی که صحبت کردن در مورد رهبری می تواند شروع خوبی باشد، با عمل نشان دادن اینکه چگونه می توان یک رهبر بهتر بود از آن هم بهتر است. کودکان ازآنچه که والدین انجام می دهند بیشتر الگو میگیرند تا به آنچه که آنها می گویند.

۱۲- به او اجازه دهید لباسهایش را با میل خودش انتخاب کند.

بیایید با این مساله مواجه شویم: لباسهای دخترانه بسیار با مزه هستند. شما وسوسه می شوید که همه لباسهای دخترتان را بر اساس اولویتهای خود انتخاب کنید. بنابراین بسیار مهم است به آنها این اجازه را بدهید که هر چه می خواهند بپوشند البته تا جایی که مناسب با دما، رخداد یا یا دوره سنی دخترتان باشد.

اگر در این باره خوب فکر کنید می بینید که این حوزه ای است که دختران جوان می توانند خود را به خوبی ابزار کنند و با حمایت ما به اعتماد به نفس برسند. زمانی که سلیقه آنها را زیر سوال می برید یا اصلاح می کنید این پیام را به آنها می رسانید که قضاوت خوبی ندارد که می تواند به اعتماد به نفس آنها آسیب برساند.

۱۳- او را به فعالیتهای مختلف تشویق کنید.

همچنین به والدین توصیه میشود دختران خود را در گروه هایی مثل پیشاهنگی مشارکت دهند تا بتوانند چیزهای بیشتری در مورد مهارتهای رهبری بیاموزند. سازمان هایی نظیر پیشاهنگی می دانند که چگونه چنین درسهایی را به گونه ای به دختران بدهند که بتوانند در سن خیلی کم برای کارهای مختلف پذیرفته شوند.

۱۴- او را در معرض قسمتهای سخت تر رهبر بودن قرار دهید.

بسیار مهم است که نشان دهید در آینده در مقام رهبر بودن همیشه کار ساده ای نیست. ” وقتی در سر کار هستید، دخترتان متوجه میشود که زمانی مجبور به اخراج یک کارمند شده اید یا زمانی مشتریان راضی و خشنود نبوده اند. می توانید با هم در مورد جنبه خوب رهبری و همچنین چالشهای رهبری در یک شرکت با هم گفتگو کنید.

۱۵- به او اجازه دهید نه بگوید.

و البته  تا جای ممکن به این تصمیم احترام بگذارید. اگرچه هنوز شما پدر و مادر هستید و حرف آخر با شماست اما بسیار مهم است که دختر جوان تحت تعلیم ما بتواند مرزهایی را تعیین کند و بتواند از کلمه نه استفاده کند. همان طور که همه ما می دانیم بسیار مهم است که دختر ما بتواند نه بگوید و اینکه به این تصمیم احترام گذاشته شود.

۱۶- قبل از نصیحت کردن سوالاتی بپرسید.

زمانی که دخترتان برای کمک خواستن نزد شما می آید، اول کار او را مبنی بر درخواست کمک  و دریافت دیدگاه و بازخورد از کسی که همیشه مراقب او است در نظر بگیرید. یک راست به سراغ حل مساله نروید بلکه نشان دهید که می فهمید او نیاز به کمک دارد. سپس از او بخواهید توضیحات بیشتری در مورد آنچه که اتفاق افتاده و چه احتمالاتی برای حل آن مشکل دارد توضیح بدهد. با انجام این کار به او نشان می دهید که او است که رهبر است و به او اعتماد داریم و می گذاریم اول خود او اقدام کند.

۱۷- خودتان نیز کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید.

اگر حرفه خود را دوست دارید و گام هایی را در جهت موفقیت در کارتان برداشته اید این احساس را با دختر جوان خود در میان بگذارید. بگذارید بدانند برای رسیدن به جایی که هستید چقدر تلاش کرده اید و بر چه چالشهایی غلبه کرده اید. اگر از کارتان راضی نیستنید (چیزی که برای بسیاری از ما اتفاق می افتد) یک فعالیت جانبی که به آن علاقه دارید را شروع کنید. به او نشان دهید که چقدر پرمایه و مبتکر هستید و همیشه به دنبال بهتر کردن شرایط هستید. او از این انرژی شما نیرو می گیرد و می فهمد که هر چیزی ممکن است. رهبران دنیا را پر از فرصت می دانند و تنها زمانی به این احساس می رسند که با این باور که «هر کاری ممکن است» بزرگ شده باشند.

۱۸- او را به شرکت در هر فعالیت تیمی که دوست دارد تشویق بکنید.

بسیار مهم است که به دخترانمان بیاموزیم که تاثیرگذار ترین رهبران کسانی هستند که ذهنیت تیمی دارند. به همین خاطر، شرکت کردن در هر تیمی از هر نوع- چه تیم ورزشی یا تیم بحث و گفتگو یک تجربه ایجاد یک رهبر بهتر است. رهبران تاثیرگذار می فهمند که قدرت در تعداد است و با پذیرش قدرت هر فردی در تیم، ما می توانیم عمق بیشتری در پیام خود ایجاد کرده و راحت تر به هدف دست پیدا کنیم.

۱۹- نظر او را بپرسید.

از او در مورد چیزهایی که برایش مهم است بپرسید. چرا او طرفدار یک برنامه تلویزیونی است؟ به نظر او چرا قوانین ازدواج برای دخترها حیاتی است؟ چه چیزی باعث میشود که نتواند با دوستانش رابطه نزدیکی داشته باشد؟ به نظر او چگونه مدرسه اش می تواند بهتر شود ؟

۲۰- افسانه ها و قصه ها در مورد رهبری را دور بریزید.

در مورد برداشتهای نادرستی که در مورد رهبری وجود دارد و این تفکر نادرست که افراد با توانایی ذاتی رهبری به دنیا می آیند با دختر خود صحبت کنید. گاهی رهبران تا اواخر عمر خود به رهبری نمی رسند. آنها  سالهایی را صرف تمرین و مشاهده برای یادگیری کرده اند تا به یک رهبر بهتر تبدیل شده اند. همین قسمت آخر یعنی مشاهده است که ما می دانیم زنان در آن بهتر از مردان هستند .

بنابراین دختر خود را به مشاهده جهان اطرافش، مردم جهان و اینکه چگونه می تواند افراد اطراف خود را رهبری و به آنها کمک کنند، تشویق کنید.

۲۱- تصمیم گیری هوشمندانه را با او تمرین کنید.

برای شما به عنوان یک بزرگسال طبیعی است که بتوانید نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف را قبل از تصمیم گیری بسنجید اما کودکان نمی توانند این را یه راحتی تشخیص دهند. بار دیگری که دختران خواست برای چیزی تصمیم بگیرد چه برای چیزی بزرگ یا کوچک، با او بنشینید و به او کمک کنید مزایا و معایب انتخابهایش را یاد داشت کند. در مورد آنها با هم صحبت کنید. عاقبت او یاد می گیرد این کار را ذاتا انجام دهد و خود می تواند به تنهایی مزایای تصمیم گیری هایش را بسنجد.

۲۲- او را به کنفرانسها، کارگاهها و جلساتی که می تواند به آنها علاقه داشته باشد ببرید.

قرار دادن دختران جوان در معرض رهبری می تواند مهارت تفکر انتقادی را در او ایجاد کند. او را به عنوان یک دختر نوجوان به کارگاهها و جلسات ببرید تا از رهبری در عمل الگوبرداری کند. همچنین با این کار می تواند ایده های جدید را شنیده و زنان را در مقام قدرت ببیند. بعد از آن فکر او را به کار بگیرید تا افکار و نظراتش را در این باره بیان کند و بنابراین بتواند به راحتی ایده ها و دانسته های خود را به تبادل بگذارد.

می توانید زمانی که برای مدرک دکترا درس می خوانید با هم تکالیفتان را انجام دهید. او می تواند شما را در این موقعیت ببیند. این تجربه می تواند به دختر شما نشان دهد که رویاها می توانند به واقعیت بپیوندند. سخت کوشی بازخود و پاداش دارد. او می تواند وقف کردن خود را برای کاری ببیند. در این صورت در او اشتیاق برای یادگیری به وجود می آید و همچنین می تواند پایش را فراتر از رویاهایش بگذارد.       

۲۳- در مورد احساساتتان صحبت کنید.

ابراز احساسات یک کیفیت مهم در یک رهبر بهتر است. بهترین راه برای رسیدن به هوش عاطفی لمس کردن احساسات است. اینکه یاد بگیرند احساستا خود را بیان کنند و در زمان غم و ناراحتی از بزرگسالان اطراف خود درخواست کمک کنند. هوش عاطفی همان چیزی است که رهبران را متمایز می سازد.

۲۴- به او اجازه دهید گاهی کارها را اشتباه انجام دهد.

هیچ کس با خوب بودن در همه کار شروع نکرده است. هر کسی نیاز دارد قبل از اینکه در کاری به برتری دست یابد با آن مواجه شود. به یاد داشته باشید که می تواند در هر فعالیتی که دوست دارد شرکت کند چه بهترین در گروه باشد یا بدترین. برای او یک تجریه مثبت ایجاد کنید و خود یک گام به عقب بگذارید و نظاره گر باشید. او را تشویق کنید برای یادگیری کنجکاو باشد و به او نشان دهید که هیچ چیز دور از دسترس او نیست. تدبیر مشخصه ای مهم برای رهبران خوب است.

۲۵- بر مهربانی تاکید داشته باشید.

رهبری به معنای حاکمیت بر دیگران نیست بلکه به معنی کمک به افراد در بدست آوردن یک هدف مشترک است. با دختر خود صحبت کنید و به او گوشزد کنید که در هر شرایطی باید مهربان باشد.

۲۶- اگر می خواهد کار کند به او این اجازه را بدهد.

چه فروشنده شدن در بوفه مدرسه باشد چه یک خرده فروشی یا پرستاری از بچه در سن بالاتر، به دختر خود اجازه دهید اگر تمایل دارد کار کند. این کار نه تنها باعث میشود بداند پول با چه زحمتی بدست می آید و قدر آن را بداند، بلکه متوجه میشود مسئولیتهای کاری چیست.

۲۷- با کشمکش های درون خانه به عنوان فرصت هایی برای یادگیری برخورد کنید.

با صحبت کردن در مورد هر گونه اختلاف نظرهایی که ممکن است در خانه ایجاد شود می توانید در دختر خود مهارتهای حل موثر کشمکشها را بیاموزید. بگو و مگوهای سخت در اطراف ما هر روز هستند. یادگیری راه حلهای اساسی برای مواجه با کشمکشها به هوش عاطفی مربوط میشود. این مهارتهای می تواند بسیار ساده باشد مثلا درخواست کردن به جای شکایت کردن، پرسیدن در مورد نیت دیگران و آشکار ساختن تاثیرات آن ها. این مهارتها را می توان در خانه در زندگی روزمره تمرین کرد.

۲۸- او را تشویق کنید از دختران دیگر تعریف کند.

تعریف کردن می تواند مزایای زیادی داشته باشد. بنابراین او  تشویق کنید از دوستانش تعریف کند – نه از لباسها یا ظاهر آنها بلکه از هوش و ذکاوت، شفقت، مهربانی و مهارتهایشان که آنها را برجسته تر کرده است. از دختر خود بپرسید چه چیزی را در دوستانش می ستاید و سپس او را تشویق کنید همان ها را به دوستش بگوید. امروزه جامعه دخترها را در مقابل یکدیگر قرار داده است. اما بهترین رهبران کسانی هستند که بتوانند نقاط قوت افراد دیگر را شناسایی کرده و از آن ها حمایت کند.

۲۹- با یکدیگر داوطلب کمک کردن به دیگران شوید.

خدمات دادن بخشی از رهبری است. دادن فرصتهایی به دختران جوان برای همکاری کردن به آنها کمک خواهد کرد بفهمند که حتی در مقام قدرت هم مسئولیت دارند نسبت به دیگران دلسوزی کنند و نسبت به آنها با وقار و متانت رفتار کنند. در هر شرایطی که باشند.

مقاله مرتبط: مشکلاتی که شما به عنوان یک دختر جوان ممکن است با آنها موجه شوید

۳۰- تعریف و تمجیدها را برای زمانی ذخیره کنید که واقعا چنین قصدی دارید.

قطعا دختر شما استعدادهای بسیاری دارد اما هیچ بچه ای در همه چیز خوب نیست. از روی واکنش پیش فرض خود به خاطر هر کاری که انجام می دهد از او تعریف و تمجید نکنید. کودکان شهودی هستند بنابراین اگر برای انجام هر کاری به آنها بگویید که نابغه است در حالی که در واقع این گونه نبوده، عاقبت متوجه واقعیت میشود. خیلی خوب است که از تلاشهای او حمایت کنید اما تعریف و تمجدیها را برای زمانی نگه دارید که واقعا شایسته آن باشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است