چطور روزی ۱۰۰۰ گام اضافه‌تر باعث افزایش طول عمر شما می‌شود؟

در تحقیقات جدید مشخص شده است که هر چه بیشتر در روز راه بروید عمر طولانی تری خواهید داشت. البته نیازی نیست که خود را به راه رفتن های متمادی و طولانی متعهد کنید تا سلامت خود را بهبود دهید و از مزایای افزایش طول عمر بهره ببرید.

چند قدم پیاده روی در روز مزایای زیادی برای سلامت دارد مثل سلامت قلب، بهبود کیفیت خواب و سلامت ذهنی بیشتر. یافته هایی که امروزه در کنفرانس سلامت سبک زندگی و متابولیک قلبی/ پیشگیری و اپیدمیولوژی انجمن  قلب آمریکا ارائه شده اند. نشان می دهند که افرادی که هر روز پیاده روی بیشتری دارند ریسک مرگ و میر در آنها نسبت به کسانی که غیرفعال‌تر هستند، کمتر است.

تاثیر پیاده روی در افزایش طول عمر

مزایای پیاده روی چه به صورت منفصل باشد و چه به صورت پشت سر هم یکی است.

راه بروید تا از مزایای مثبت آن بر سلامت از بهبود در عملکرد قلبی عروقی، کیفیت بهتر خواب و بهبود سلامت ذهن بهره ببرید. نیازی نیست که به پیاده روی طولانی مدت در هر روز متعهد باشید تا سلامت خود را حفظ کنید. گنجاندن پیاده روی در چند مرحله از طریق فعالیت های روزمره هم می‌تواند همان مزایا را برای سلامتی داشته باشد.

پیاده روی ساده ترین و ارزان ترین راه ورزش متعادل است. پیاده روی به غیر از یک کفش مناسب نیازی به هیچ تجهیزات خاص دیگری ندارد. از آنجایی که هیچ نیازی به تقلای زیاد و عرق کردن برای رسیدن به مزایای آن برای سلامت نیست، حتی نیازی به لباس های خاصی نیز ندارید.

به نظر می رسد پیاده روی با افزایش طول عمر ریسک مرگ و میر را کاهش می دهد.

در تحقیقی ۱۶۷۳۲ زن ۶۰ ساله و بیشتر که گام شمار به کمر خود بسته بودند از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار گرفتند.

گام های هر شرکت کننده به دو گروه تقسیم شد: پیاده روی های طولانی تر که حداقل ۱۰ دقیقه زمان می بردند و دوره های کوتاه پیاده روی. مثل بالا رفتن از پله ها یا راه رفتن برای رسیدن به ماشین.

محققان شرکت کننده ها در تحقیق را برای ۶ سال آینده یعنی تا سال ۲۰۱۹ نیز مورد پایش قرار دادند. آنها متوجه شدند که مرگ و میر در میان کسانی که حداقل ۲۰۰۰ قدم راه می رفتند به میزان ۳۲ درصد کاهش می یابد.

یعنی هر ۱۰۰۰ گام در روز به میزان ۲۸ درصد نرخ مرگ و میر را کاهش میدهد.  

مزایای که ۴۵۰۰ گام در روز می تواند برای شما داشته باشد در کسانی که در دفعات کوتاه مدت پیاده روی داشتند با کسانی که پیاده روی های ممتد بدون توقف داشتند یکسان بود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل برای سحر خیر بودن؛ چرا باید سحرخیز باشیم؟

چگونه پیاده روی سلامت ما را بهبود می دهد؟

بر اساس گفته یک متخصص قلب و عروق، فعالیت فیزیکی مداوم ریسک دیابت و فشار خون بالا را کاهش داده و پروفایل‌های چربی خون را بهبود می دهد.

پیاده روی همچنین می تواند به کاهش بیماری قلبی که عامل اصلی مرگ و میر در جهان است کمک نماید. حتی یک افزایش کوچک در تعداد گام‌ها می تواند تاثیری عمیق بر سلامت قلب و عروق داشته باشد.

در کوتاه مدت کسانی که بیشتر راه می روند ترکیب بدنی و تناسب اندام بهتری دارند. در بلند مدت، هر چه تعداد گام‌ها در روز بیشتر باشد ریسک بیماری قلبی عروقی، سکته های قلبی و مرگ و میر کاهش می یابد.

فعالیت‌های فیزیکی همانند راه رفتن قدرت ماهیچه ها را افزایش داده و به پیشگیری از افتادن و آسیب دیدگی ها کمک می کند. راه رفتن همچنین ورزشی عالی برای کل بدن است. در این ورزش نه تنها از عضلات کل پا بلکه همچنین ماهیچه سٌرینی(باسن) و عضلات میان تنه نیز برای ایجاد ثبات و نیروی محرک استفاده می‌شود.

چطور می‌توانیم تاثیر پیاده‌روی روی افزایش طول عمر را بیشتر کنیم؟

اگر سرعت خود را در طول پیاده روی تغییر دهید مزایای بیشتری می تواند برای سلامتتان داشته باشد. برای نمونه، هر سی ثانیه سرعت خود را کمی تندتر کرده و دوباره سی ثانیه با سرعت کمتر راه بروید. این کار سرعت ضربان قلب را افزایش داده و سبب میشود بتوانید کالری بیشتری بسوزانید و سلامت قلبی و عروقی خود را بهبود دهید.

شواهد نشان می دهد که راه رفتن بیشتر در طول روز کیفیت خواب در شب را نیز بهبود می دهد. همچنین در تحقیقات بسیاری نشان داده شده است افرادی که فعالیت فیزیکی دارند نسبت به کسانی که ندارند سلامت ذهنی بهتری دارند.  تحقیقات دیگری نیز نشان داده اند که پیاده روی حتی به صورت تفریحی علائم افسردگی را بهبود می دهد و عواطف و احساسات مثبت را در میان بزرگسالان را ارتقاء می دهد.

پیاده روی می تواند علاوه بر افزایش طول عمر به بهبود کیفیت زندگی افراد، افزایش سطوح انرژی، بهبود کیفیت خواب و داشتن حال و هوای بهتر کمک کرده و همچنین روند زوال ذهن را کٌند کند.

چگونه گام‌های بیشتری را در برنامه روزانه خود بگنجانیم؟

قرار دادن دوره ای کوتاه پیاده روی در روز که بر اساس این تحقیق مزایایی مشابه با پیاده روی های طولانی مدت دارد، برای بسیاری از افراد کار ساده تری است. بهترین راه برای گنجاندن گام‌های بیشتر، ایجاد تغییراتی کوچک در طول روز است. سعی کنید در طول زمان استراحت برای نهارتان راه بروید. خانه را تمیز کنید یا در حالی که تلویزیون نگاه می کنید در جا راه بروید.

می توانید به جای استفاده از پله برقی و یا آسانسور از پله ها بالا بروید یا ماشین خود را کمی دورتر پارک کنید و سعی کنید فواصل بیشتری را برای رسیدن به مقصد پیاده طی کنید. این تغییرات کوچک می توانند تبدیل به یک پیاده روی بلند شوند.

این تغییرات کوچک می توانند به تعداد گام‌های روز شما بیافزایند، از آنجایی که نیازی نیست خود را مجبور به عرق کردن بکنید، پس برای برگشتن به فعالیت‌های طبیعی روزانه نیازی به تعویض لباس ندارید.

حرف آخر

تحقیقات جدید نشان داده اند که برداشتن گام‌های بیشتر در طول روز به طولانی تر شدن عمر کمک می کند. نیازی نیست برای بهبود سلامت خود به پیاده روی های طولانی مدت متعهد باشید. گنجاندن دوره های کوتاه راه رفتن در فعالیتهای روزمره نیز بر اساس تحقیقات مزایای مشابهی دارد.

گامهای بیشتر در روز طیف گسترده ای از مزایا از جمله سلامت قلب، بهبود کیفیت خواب و سلامت ذهنی مثبت به همراه دارد.

مقاله مرتبط: تغییر در سبک زندگی برای حمایت از سلامت دریچه قلب

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است