چگونه توقف شیردهی می تواند بر سلامت روانی شما تاثیر بگذارد

دست و پنجه نرم کردن با سلامت روان برای والدینی که به تازگی فرزند دار شده اند امری متداول است. زمانی که پدر و مادر میشوید میزبان چالشهای بسیاری می گردید، از فقدان خواب کافی گرفته تا بر هم خوردن هورومون ها و تغییرات در سبک زندگی و مدیریت شیردهی، که همه اینها می توانند نقش مختل کننده ای در سلامت شما داشته باشند. با این وجود، توقف شیردهی و می تواند با مشکلات عاطفی همراه باشد.

آیا توقف شیردهی میتواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد؟

افسردگی پس از شیردهی اصطلاحی است که از آن برای توضیح احساسات افسردگی و اضطرابی که می تواند بعد از توقف شیردهی اتفاق بیفتد استفاده می شود. شما می توانید مشکلات عاطفی را در هر شرایطی ممکن است تجربه کنید بدون توجه به اینکه چه مدت شیردهی داشته اید و یا اینکه شیردهی را خودتان داوطلبانه متوقف کرده باشید یا به اجبار.

آیا توقف شیردهی میتواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد؟

بر اساس تحقیق جدیدی در نروژ بر روی بیش از ۴۰ هزار زن شیرده، توقف شیردهی چه به صورت هدفمند یا به هر دلیلی می تواند ریسک اضطراب و افسردگی را افزایش دهد. جای تعجب ندارد زنانی که از قبل هم مستعد این بیماری ها بوده اند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات سلامت روان در نتیجه توقف شیردهی هستند.

چه عواملی سبب افسردگی پس از شیردهی می­شود؟

برای بسیاری، توقف شیردهی یک سازگاهی عاطفی است. اگرچه پرستاری از کودک بسیار چالش برانگیز است اما برای یک مادر و کودک وابستگی و صمیمیت به همراه دارد.

شما ممکن است با توقف شیردهی به کودکتان احساس غم، اندوه، خشم، اضطراب یا بی ثباتی هیجانی را تجربه کنید. ممکن است این احساس را داشته باشید که کودک را از دست داده اید چون د یگر به شما خیلی وابسته نیست، و اینکه کودکی او به سرعت می گذرد و او بزرگ میشود و یا احساس گناه کنید که شاید نتوانید نیازهای تغذیه ای کودک را برآورید.

از طرف دیگر، شاید احساسات مثبت مثل لذت و آسایش داشته باشید چرا که می بینید حالا دیگران هم می توانند به کودک شما غذا بدهند و می توانید بیشتر از وقت و آزادی خود لذت ببرید.

در زمان کاهش زمان یا توقف شیردهی معمولا مادران با طیف وسیعی از احساسات مواجهه میشوند که می تواند به احساس تنهایی، انزجار، کشمکش و سردرگمی منتهی شود.

به علاوه، توقف شیردهی می تواند استرس زا باشد. مخصوصا تا کودک شما به طعم ها و بافتهای جدید عادت کند ممکن است ریخت و پاش زیادی داشته و ناامید کننده باشد. همچنین امتحان کردن مواد غذایی که احتمال آلرژی زا بودن آنها بالا است مثل بادام زمینی ممکن است استرس آور باشد.

تغییرات هورمونی

توقف هورمونی در نتیجه توقف شیردهی نیز می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد. هورمون پرولاکتین که مسئول تولید شیر است و اکسی توسین-هورمون عشق که سبب خروج شیر و ایجاد احساس وابستگی میشود در شیردهی نقشی کلیدی ایفا می کنند.

هر دو این هورمون های خوب بر احساسات عاطفی ما تاثیر گذاشته سبب ایجاد احساس عشق و دلبستگی میشوند. زمانی که شیردهی پایان می یابد هم سطح پرولاکتین و هم اکسی توسین پایین می آید که می تواند بر خلق و خو و احساسات ما تاثیر بگذارد.

سطوح استروژن معمولاً در زمان شیردهی پایین تر بوده و بعد از توقف شیردهی با سطح قبل از بارداری افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهند که نوسان این هورمون نیز می تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد.

علائم افسردگی پس از توقف شیردهی

هر کسی می تواند به شیوه متفاوتی افسردگی پس از توقف شیردهی را تجربه نماید. با این وجود، علائم مشترک عبارتند از احساس ناراحتی، اضطراب، نیاز به گریه کردن، عدم تمرکز، احساس فقدان و پرخاشگری. همچنین ممکن است نوسان در خلق و خو و یا از دست دادن تمایل به فعالیتهایی را که سابقا برایتان لذت بخش بود را نیز تجربه نمایید.

آیا افسردگی پس از توقف شیردهی با افسردگی پس از زایمان متفاوت است؟

اگرچه علائم مشابه هستند اما افسردپی پس از توقف شیردهی با افسردگی پس از زایمان فرق دارد. افسردگی پس از توقف شیردهی معمولا بلافاصله پس از توقف شیردهی به وجود می آید اما افسردگی پس از زایمان می تواند در هر زمان بعد از زایمان اتفاق بیفتد.

افسردگی در بارداری (افسردگی پیش از زایمان) نیز متداول است به طوری که از هر ۱۰ زن یک نفر به آن مبتلا میشود. باید به این نکته توجه داشت که افسردگی پسش از توقف شیردهی الزاما در همه زمان به وجود نمی آید.

اگر با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می کنید چه باید بکنید؟

همه با توقف شیردهی دچار مشکلات سلامت روان نمی شوند اما اگر هم دچار مشکلی شدید حتماً باید به دنیال حمایت باشید. اگرچه نمی توانید مانع از مشکلات خلق و خو شوید اما با کارهایی می تواند از این مرحله شیردهی راحت تر عبور نمایید.

با دوستان، خانواده و مادران دیگر صحبت کنید

اولاً صادق و روراست باشید. خیلی خوب است که احساسات خود را با یک دوست، عضو خانواده و یا مادران دیگر در میان بگذارید. حتی شاید بخواهید وقت ملاقاتی با یک درمانگر بگیرید تا به شما در بررسی و پردازش این روند و بسیار از چالش های دیگر که بخشی اجتناب ناپذیر از وطیفه مادری است به شما کمک نماید.

شیردهی را به تدریج و بر اساس روحیه خودتان متوقف کنید

گروههای همسال و گروههای والدین نیز می تواند مکان خوبی برای گفتگو با افراد دیگر و کاهش احساس انزوا باشد.

شیردهی را به تدریج و بر اساس روحیه خودتان متوقف کنید

حتماً زمانی شیردهی را متوقف کنید که احساس آمادگی می کنید. توقف تدریجی شیردهی به این معنا است که به صورت ناگهانی تغییرات هورمونی نخواهید داشت. می توانید تعداد دفعات شیردهی و مقدار شیردهی را در طول زمان کاهش دهید.

با خودتان مهربان باشید

سعی کنید کارهایی را برای خودتان انجام دهید که حالتان را بهتر می کند مثل معاشرت کردن، ورزش یا بودن در طبیعت. راههای دیگری برای لذت بردن از زمان و ارتباط با کودکتان بیابید. مثلاً می توانید با هم بازی کنید، داستان بخوانید یا صرفاٌ از در آغوش گرفتن او لذّت ببرید.

مطلب مرتبط: چگونه علائم اعتیاد به بازی کامپیوتری در کودکان را تشخیص دهیم؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است