چند حقه ساده برای اینکه ذهنتان را جوان نگه دارید

 جامعه به ما مي گويد كه شما نمی توانيد به يك سگ پير حقه های جديد بياموزيد. يعني بزرگسالان بسيار سخت تر از كودكان مي توانند مهارتهای جديد را بياموزند. و به جهات بسياري اين گفته درست است: بچه ها هيچ كار ديگری جز خوردن، خوابيدن و ياد گرفتن ندارند در حالي كه بزرگترها با همه نوع محدوديتهاي زماني، مالي و حقيقي زندگي مواجه هستند. (لازم به ذكر نيست ، زماني كه در چيزي كه بايد در حال حاضر مهارت داشته باشيد و نداريد بسيار اذيت ميشويد.) در این مقاله به شما خوهیم گفت که چطور میتوانید ذهنتان را جوان نگه دارید؟

دوست داريد حافظه تيزتر، مهارت هاي تفكر نقادانه بهتر و پيشرفت اساسي در قدرت مغز خود داشته باشيد؟ پس از برنامه ساده زير پيروي كنيد.

چطور میتوانید ذهنتان را جوان نگه دارید؟

چطور با افزایش سن ذهنتان را جوان نگه دارید

با افزايش سن ما گذری داريم از “ياديگري عمومي” به “يادگيري تخصصي” كه تمركز بر حرفه ما و حوزه های خاص تخصصی ميشود. دقيقا همين تخصصي شدن روز افزون يادگيری است كه به اختلالات شناختي در ابتدا در شرايط ناآشنا و عاقبت در همه زمانها منجر ميشود.

اما به اين صورت هم نيست. در يك تحقيق جديد بحث شده است كه استفاده از شيوه هاي كودكانه براي يادگيري مي تواند به افراد در هر سني براي يادگيري و غلبه بر چالشهای جديد كمك نمايد. تحقيقات نشان مي دهد كه اين شيوه ها نه تنها به بزرگسالان در كسب استعدادها و سرگرمي هاي جديد كمك مي كند. بلكه مي تواند ذهن آنها را جوان نگه داشته، اختلالات شناختي مرتبط با سن را كند كرده و يا به تاخير بياندازد.

بزرگسالان به جاي اينكه در اين دام بيافتند، بايد با استفاده از ۶ راهكار زير به دنبال آموزشهای عمومی تر باشند. در كودكان، نشان داده شده است كه اين رفتارها توانايی های پايه شناختی مثل حافظه عملی، مهار ذهن و تمركز را افزايش می دهند. پيش بينی ميشود كه همين امر برای بزرگسالان نيز مصداق خواهد داشت اگر به آنها واقعا يك فرصت بدهيم.

۱- از كنج راحتی خود بيرون بياييد

ما به عنوان يك برزگسال تمايل داريم هر روز از همان مهارتهای هميشگي  روزهای قبل خود استفاده كنيم: ما ترجيح می دهيم كارهايي را انجام دهيم كه در حال حاضر در آنها تبحر داريم، هميشه از  همان مسيرهاي تكراری هميشگی رانندگی مي كنيم، و كارهاي روزمره اي را انجام مي دهيم كه با آنها راحت تر هستيم. اما همه اين آشناييت ها قسمتهايی از مغز را كه به صورت روزمره و روتين از آها استفاده مي كنيم را محدود می سازد.

اگر سعي داريد مهارت جديدي را بياموزيد و اين مهارت برايتان به نظر آسان می رسد. نشانه اي از اين است كه مشابه مهارتی است كه در حال حاضر هم با آن آشنايي داريد. پس سعي كنيد به سراغ مهارتی برويد كه چالش برانگيزتر باشد. يعني كاملا متفاوت با آنچه كه قبلا انجام داده ايد. چون براي شما مزايای شناختي بيشتري خواهد داشت و در نهایت منجر میشود که شما ذهنتان را جوان نگه دارید.

۲- يك معلم بگیرید.

براي بزرگسالان بسيار مشكل است كه به صورت خود آموز مهارتهای جديد را بياموزند مخصوصا اگر بخواهند چيزی كاملا ناآشنا را امتحان نمايند. گرفتن يك مربی و يا رفتن به كلاس، از طرف ديگر، مي تواند انضباط را الهام كرده و افراد را متعهد به پيگيري آن فرآيند نمايد.

نمي توانيد از عهده درسهای حرفه اي برآييد؟ بهتر است يك گروه تهاتری (تعاملی) تشكيل دهيد كه در آن براي مثال فردي يك هنرمند حرفه اي و فردي ديگر يك موسيقي دان حرفه اي است و در برحه ای از زمان هر كسي مي تواند يك معلم و زماني ديگر يك دانش آموز در اين گروه باشد. در این صورت همه شما از جنبه های مختلفی به خود کمک کرده اید تا ذهنتان را جوان نگه دارید.

۳- خود را باور داشته باشيد تا ذهنتان را جوان نگه دارید!

اين مي تواند سخت ترين قسمت كار باشد. چون ريشه در فرهنگ و كليشه های ما دارد كه شما نمی توانيد به عنوان يك بزرگسال آنها را كنار بگذاريد. بسياري از افراد بر اين باور هستند كه بزرگسالان برای اين كه در حوزه های جديد موفق شوند نياز به استعداد طبيعی دارند و صرفاً سخت كار كردن نمی تواند كافي باشد.

كسانی را كه اين فرآيند را باور ندارند ناديده گرفته و خود را مجبور كنيد كه به خود ايمان داشته باشید. باید بدانيد كه می توانيد و با تمرين بهتر مي شويد.

۴- سعي كنيد در اطراف خود كسانی را نگه داريد كه مشوق شما هستند.

ترس از انجام اشتباه دليل ديگری است كه بزرگسالان اين قدر در يادگيري چيزهاي جديد كند هستند. اگر ما امتحان كرده و شكست بخوريم مي توانيم با انتقاد مواجه شده، براي پول از دست رفته خود غصه نخورده و يا كارهاي انتحاري انجام دهيم. اگر در حال حاضر كاري را نمي توانيم خوب انجام دهيم بايد كسي باشد كه به ما گوشزد كند كه از كار خود منصرف نشويم.

به همين دليل ايجاد يك گروه حمايتي از افراد- در سر كار و در خانه- كه به شما اين اجازه را بدهند كه اشتباه كرده و از اين اشتباهات چيزهايي بياموزيد بسيار اهميت دارد. سعي كنيد افراد مثبت نگر را در اطراف خود جمع كنيد. اين يك درس كلي در زندگي است اما در اينجا نيز كاربرد دارد.

همچنین بخوانید: بهترین راهکار عملی ترک عادات بد و ایجاد عادات سالم

۵- يك تعهد جدی ايجاد كنيد و از آن منصرف نشويد

آن چه كه در هر فردي ايجاد انگيزه مي كند بسيار فردي است و شما بايد خودتان بيابيد كه چه چيزهايي به شما براي هر كاري الهام مي دهد. مثلا ممكن است براي فردی يكي از دلايل گرفتن معلم پيانو اين باشد كه اگر معلم نباشد و او را مجبور به ادامه كار در هر هفته نكند وقت خود را به كار ديگري اختصاص مي دهد.

برخي تحقيقات نشان مي دهند كه اعلام كردن يك هدف جديد به دوستان و خانواده نيز مي تواند به حفظ انگيزه كمك نمايد. اگر توانستيد از عهده آن برآييد، پول خود را صرف يادگيري يك مهارت جديد بكنيد. مثلا براي كلاس تنيس پيش پرداخت بدهيد و يك راكت زيبا بخريد و يا براي تمرين ايتاليايي يك تور به رم رزرو كنيد. در اين صورت انگيزه بيشتري براي ادامه داريد.

۶- در هر زمان بيش از يك مهارت برای يادگيری در نظر داشته باشيد.

از آنجايي كه زمان براي ما بسيار ارزشمند است تمايل ما بر اين است كه تمام وقت خود را براي كسب مهارت و يا تفريحي بگذاريم كه دوست داريم در آن بهتر باشيم. اما تقسيم كردن همين زمان و انرژی براي سه يا چهار حوزه مي تواند مغز شما را در چندين جهت توسعه دهد و کمک کند ذهنتان را جوان نگه دارید.

اين بدان معنا نيست كه شما بايد هر چهار چالش را با هم شروع كنيد. ممكن است مثلا در سال ۹۵ شروع به يادگيري يك زبان جديد كرده باشيد و در سال جديد كلاس آواز خواندن را اضافه كنيد و سال ديگر چيز ديگري را امتحان كنيد. شما بايد بر اساس توانايي خود در مديريت فرآيندها به تدريج كارهاي جديد را اضافه نماييد.

سعي كنيد فعاليتهاي مختلف را امتحان كنيد. اگر چيزهاي جديد در حوزه هاي مختلف را امتحان كنيد مثلا يكي مرتبط با فعاليت فيزيكي، يكي به موسيقي و ديگري به يك كار هنري، مغز شما بهتر از زماني توسعه مي يابد كه مهارتهايی مربوط به يك زمينه مثلا نقاشي، طراحي و مجسمه سازي را بياموزيد تا ذهنتان را جوان نگه دارید.

حرف آخر

اين ايده كه اين ۶ راهكار مي توانند مانع از اختلال شناختي شوند هنوز بايد با تحقيقات علمي بيشتر بررسي شود. اما اين نظريه نياز به حداقل پنج دهه تحقيق داشته و ما به نتايج تحقيقات خوش بين هستيم.

اما به نظر ما اولين در اولين مرحله بايد به خاطر داشته باشيد كه اين نوع سبك زندگی فقط در كوتاه مدت مي تواند خوب باشد اما در بلند مدت بسيار مخرب است. گام دوم يافتن راههايی برای امتحان كردن كارهای مختلف و افزودن يك مهارت جديد به زندگی روزمره است. حتي فقط ۱۰ دقيقه هم بهتر از هيچی است.

ما هم تاييد مي كنيم كه صرف هزينه و زمان برای ياديگيری يك كار لاكچري (تشريفاتی) بوده كه هركسی از عهده آن بر نمي آيد . مخصوصا افراد وقتی به خاطر انجام كاری كه در حال حاضر در آن مهارت دارند از طرف محيط كار، افراد ديگر و ضمير نفس خود مورد تشويق قرار مي گيرند ديگر به دنبال كار ديگری نمی روند.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است