پیش بینی قد کودک در بزرگسالی

قد کودک یکی از مولفه های مهم رشد و یکی از دغدغه های اصلی تمامی والدین است. به همین صورت پیش بینی قد کودک دلبندتان در آینده نیز مهم می شود. اگر کودک شما رشد مناسبی داشته باشد قد او چقدر خواهد شد؟ چگونه می توانید او را به رشد سالم تشویق کنید؟

ما در زیر اطلاعاتی در مورد میانگین قد دختران و پسران ارائه می دهیم.

اگر شما والدین کوچکترین یا بلندترین کودک در کلاس هستید احتمالا معنای تثبیت قد کودک را درک می کنید. در واقع در وهله اول بر اندازه های کودک بعد  از تولد تاکید میشود. بعد از آن از هر از چند وقتی کودک باید توسط پزشک کودکان چکاپ شود. اگرچه سانتی متر و کیلو ها شاخص مهمی برای سلامت هستند اما آنچه که بیشتر اهمیت دارد چگونگی رشد کودکتان است.

میانگین قد کودکان

اگر رشد کودک مداوم باشد جای نگرانی نیست اما پرش غیرطبیعی در قد یا توقف ناگهانی رشد می تواند علامتی از یک مشکل در سلامت باشد. اما کوتاه و بلند در یک کودک چه معنایی می تواند داشته باشد و چگونه میتوان تشخیص داد قامت او سالم است؟ ما در مورد میانگین قد و اینکه آیا در بلند مدت اهمیت دارد یا خیر با متخصصان صحبت کرده ایم که نتایج آن را می توانید در زیر بخوانید.

متوسط قد چیست؟

در طول سال اول زندگی کودک شما تا ۲۵٫۴ سانتی متر رشد می کند. با این وجود، این قد اولیه نمی تواند پیش بینی کننده قد یا وزن نهایی باشد. ۱۲٫۷ سانتی متر دیگر در طول سال دوم زندگی به قد او افزوده میشود و سپس سال سوم شروع شده و بعد از آن هر سال ۶٫۳ سانتی متر قد می کشد تا به نقطه نهایی و خاتمه رشد خود در سن بلوغ برسد.

متوسط قد دختران: دحتران در سن ۱۵ سالگی به قد نهایی خود می رسند و میانگین قد در دختران ۱۶۴ سانتی متر می باشد.

متوسط قد پسران: پسران تا ۱۶ یا ۱۷ سالگی قد می کشند و متوسط قد پسران ۱۷۵ سانتی متر می باشد.

کودک مدرسه ای که زیر ۵ صدک قد قرار دارد کوتاه قامت در نظر گرفته میشود. یعنی از ۹۵ درصد کودکان هم سن و هم جنس خودش کوتاه تر است. از طرف دیگر، کودکی که در ۹۵ صدک بالا قرار داد تقریبا از همه همکلاسی هایش غیر از چند نفری  بلند تر است. قد متوسط چیزی است بین چهلم تا شصتم صدک.

چه قدی برای کودک کوتاه تلقی میشود؟

کوتاه یک کلمه توصیفی است برای فردی که قدش مقدار زیادی پایین تر از طیف اندازه گیری های نرمال برای سن، جنسیت، گروه نژادی یا خانواده اش باشد. قامت کوتاه همچنین یک اصطلاح آماری است که به افرادی اشاره دارد که زیر ۹۵ درصد همسن های خود با جنسیت مشابه قد دارند. با این وجود، در هر جمعیتی، تقریبا ۵ درصد افرادی که این تعریف آماری را دارند اغلب هیچ مشکل پزشکی و ناهنجاری ندارند.

بسیاری از افرادی که در کودکی کوتاه قد هستند در بزرگسالی به قد طبیعی میرسند و اختلالی ندارند. جز کمی تاخیر در رشد به موقع شان. با این وجود، انواعی از مشکلات پزشکی هستند که که می توانند سبب اختلال در رشد و در نتیجه کوتاه قدی شوند. که عبارتند از بیماری های مزمنی که بر قلب، ریه ها، روده کوچک یا کلیه ها تاثیر می گذارند، سوء تغذیه، استرس روانی قابل توجه و اختلالات ژنتیکی مثل سندرم ترنر.

اگر کودک شما زیر ۵ صدک قد است ممکن است دچار نقص هورمون رشد (GH) باشد که تقریبا از هر ۳۵۰۰ کودک در یک نفر اتفاق می افتد. پزشکان می توانند نسخه های دست ساز هورمون رشد را برای کودکانی که بدنشان به میزان کافی این هورمون را به صورت طبیعی تولید نمی کنند یا از بیماری های خاصی رنج می برند که مانع از رشد آنها شده است تجویز نمایند. این هورمون نمی تواند از یک کودک کوتاه قامت ستاره بسکتبال بسازد. اما می تواند به کودکانی که به صورت غیرطبیعی کوتاه هستند کمک کند کمی قدشان بلندتر شود.

بیشتر بخوانید: چطور از دخترتان یک رهبر بهتر بسازید + ۳۰ راه

اگر کودکی کوتاه قد بوده ولی از همه جهات سالم باشد چه؟

اغلب پزشکان GH را برای کودکانی که نقص هورمونی ندارند تجویز نمی کنند. اما تحقیقات جدید نشان می دهند که این هورمون می تواند تا ۵ سانتی متر به قد نهایی کودکان سالم بیفزاید. با این وجود، این افزایش قد هزینه زیادی دارد. GH باید به صورت روزانه تزریق شود و هزینه بسیار بالایی دارد. عوارض جانبی خاصی ندارد اما ممکن است با عفونتهای گوش، درد مفاصل و عضلات، سردرد، حالت تهوع، رشد سینه و راشهای پوستی همراه باشد.

پیش بینی قد کودک

و در زیر نکاتی برای والدین نگران آورده شده است:

برخی تصور می کنند که کودکان کوتاه قد مخصوصا پسرها به اندازه کودکان بلند قد محبوب نیستند و به خاطر قدشان مسخره میشوند. در معرض قلدربازی قرار می گیرند یا دچار افسردگی میشوند. با این وجود در تحقیقی بر روی تقریبا ۱۰۰۰ کودک دبستانی با قد متوسط و بلند نشان داده که قد تاثیر چندانی در میزان علاقه همکلاسی ها نسبت به هم ندارد. کودکان کوتاه قد تر سازگاری بهتری دارند و به اندازه همکلاسی های بلند قامت خود می توانند دوست پیدا کنند. اگر کودکان بزرگتر در زمانی که تفاوت قد مشهود تر است و ممکن است در معرض قلدری قرار بگیرند مشکلی ندارند. پس کودکان کم سن تر که اصلا با کوتاه قدی خود مشکلی نخواهند داشت.

چه قدی برای کودک بلند است؟

درست همانند کوتاه قدی، قامت بلند نیز از ژنتیک نشات می گیرد، والدین بلند قد احتمالا فرزندان بلند قدی خواهند داشت. کودکی بلند قد تلقی میشود که از اکثریت همسالان خود بلندتر باشد.

به نظر می رسد کودکان بلند قد در راس دنیا قرار دارند اما قد بلند معایب خاص خود را هم دارد. آنها معمولا بزرگتر از سن خود به نظر می رسند و بنابراین بزرگسالان و حتی همسالانشان انتظار دارند بزرگانه تر رفتار کنند. به گفته متخصصان سطح ترشح تستسترون در دختران و پسران بلند قد تر بیشتر است که می تواند منجر به رفتارهای پر خاشگرانه شود. در واقع در تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مشخص شده است که دختران و پسرانی که در سن ۳ سالگی تنها ۱٫۵ سانتی متر بلند تر از همسالان خود هستند در سن ۱۱ سالگی پرخاشگری بیشتری دارند.

قد کودک من چقدر خواهد بود؟

کودک می تواند به هر شکل و اندامی باشد: بلند، کوتاه، چاق یا لاغر قلمی. و اگرچه قد تحت تاثیر عوامل بسیاری می تواند باشد، مثل ژنتیک، مشکلات پزشکی و خواب. اما می توانید به طور کلی قد کودک خود را پیش بینی کنید.

پیش بینی قد کودک پسر: ۱۳ سانت به قد مادر برای بدست آوردن حداقل قد اضافه کرده و قد پدر را ثابت به عنوان حداکثر قد نگه دارید. برای نمونه پسری با مادری با قد ۱۵۸ سانتی متر و پدری با قد ۱۸۵ سانتی متر بین ۱۷۱ سانت تا ۱۸۵ سانت قد خواهد داشت.

پیش بینی قد کودک دختر: قد مادر را به عنوان حداقل قد ثابت  نگه دارید و ۱۳ سانت از قد پدر به عنوان حداکثر قد کم کنید. برای نمونه دختری با مادری با قد ۱۵۸ سانتی متر و پدری با قد ۱۸۵ سانتی متر بین ۱۵۸ سانت تا ۱۷۲ سانت قد خواهد داشت.

حرف آخر

درک از قد تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی از جمله فرهنگ، جنسیت، پیش زمینه خانوادگی و حالت روحی قرار دارد. اگرچه گاهی والدین نگران هستند که کودکشان در مقایسه با همکلاسی هایشان قد متناسبی نداشته باشند اما مساله مهمتر این است که آیا نرخ رشد کودک طبیعی است یا خیر. اگر پزشک کودک شما به مشکلی مظنون شد، مثلا اینکه قد تا یک سن خاصی به طور طبیعی افزایش یافته ولی ناگهان متوقف شده است. احتمالا اندازه گیری های قد کودک را در طول چند ماه به دقت بررسی می کند تا تشخیص دهد آیا الگوی رشد می تواند به خاطر مشکلی در سلامت باشد یا صرفاً واریاسیونی از نرمال است.

به خاطر داشته باشید که کودکی که والدین نسبتا کوتاه قدی دارد بر خلاف کودکی که والدین بلند قد دارد در طول زندگی در انتهای چارت رشد قرار خواهد داشت.

مقاله مرتبط: چگونه علائم اعتیاد به بازی کامپیوتری در کودکان را تشخیص دهیم

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است