پاک کردن خانه از سموم

برخی از خطرات که در خانه ممکن است تهدیدکننده باشد، به‌راحتی قابل‌مشاهده هستند. مثل سوکت های برق رهاشده و شل شده، یا قالیچه پاره شده بر روی پله‌ها. اما شناسایی برخی دیگر کار مشکلی است. برخی خطرات دیگر نامشهود هستند مثل ذراتی که با هوا تنفس می‌کنید. برخی این خطرات نامشهود عبارت‌اند از سرب، کپک و یا رادون.که پاک کردن خانه از آنها به سلامت شما کمک میکند.

اما راه‌هایی برای یافتن و از بین بردن این خطرات نامشهود وجود دارد. در این مقاله چیزهایی در مورد مواد سمی ممکن در خانه خود می‌آموزید که می‌تواند زندگی شمارا یک درجه امن‌تر کند. با دانش کافی در این زمینه می‌توانید در جهت رفع آن‌ها اقدام کنید.

پاک کردن خانه از سموم پنهان

بیرون  کشیدن سرب

سرب فلزی است که به‌صورت طبیعی وجود دارد. از آن در ساختن محصولاتی بسیاری مثل باطری‌های ماشین استفاده می‌شود. اما در بدن ما جایی ندارد و می‌تواند به مغز و سیستم عصبی ما آسیب برساند. مواجهه با سرب مخصوصاً برای کودکان خطرناک است. هیچ سطح ایمنی برای وجود سرب در خون وجود  ندارد.

مواجهه با سرب سبب مشکلاتی در تفکر، یادگیری و حافظه می‌شود. همین امر بر یادگیری کودکان در مدرسه تأثیر می‌گذارد. همچنین سبب مشکلاتی در تمرکز و بیش فعالی می‌شود.نیازی نیست که سطح سرب بالا باشد تا شاهد این پیامدها باشیم. حتی در سطوح پایین نیز، که در کودکان رایج‌تر است، می‌توان شاهد برخی از این عوارض بود.

سرب سابقاً به رنگ‌ها و بنزین اضافه می‌شد. اما امروزه دیگر مجاز نیست. اما رنگ‌ها مدت زیادی در خانه باقی می‌مانند. اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که قدیمی است احتمالاً هنوز در دیوارهای آن از رنگ‌های حاوی سرب استفاده‌شده است.

سرب چگونه در کدام قسمت خانه وجود دارد؟

اگر رنگ‌های قدیمی از دیوار برداشته نشده و رنگ جدید بر روی همان رنگ قبلی زده‌شده باشد احتمال وجود گردوغبار سرب کم است. اما ممکن است رنگ رویی درجاهایی که قابل‌رؤیت نیست آسیب‌دیده باشد. این قسمت‌ها عبارت‌اند از چهارچوب‌های در و قاب‌های پنجره. رنگ در حیاط  و فضای  بیرونی خانه نیز می‌تواند با بازی بچه‌ها وارد خانه شود.

سرب ممکن است از طریق لوله‌های قدیمی نیز وارد آب آشامیدنی شود. آزمایش سرب مخصوصاً برای کودکان تا سن ۶ سالگی اهمیت دارد. پزشک شما می‌تواند وجود سرب در بدن را با یک آزمایش ساده خون بررسی نماید. اگر سطح سرب در خون فرزند شما خیلی بالا بود پزشکتان می‌تواند توصیه‌هایی درباره چگونگی درمان آن ارائه دهد.

شما باید توسط یک فرد مجوز دار منبع سرب را از بین ببرید. مراکز بهداشت می‌توانند توصیه‌هایی به شما در مورد اینکه با رنگ‌های سربی چه کاری می‌توانید انجام دهید ارائه دهند. از پاک کردن خانه از سرب توسط خودتان توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : ۱۰ دلیل برای سحر خیر بودن؛ چرا باید سحرخیز باشیم؟

پاک کردن خانه از آب و کپک

اگر یک‌تکه نان یا یک تکه میوه را مدت زمان زیادی در جایی نگه داشته باشید می‌توانید شاهد رشد کپک باشید. اغلب انواع کپک بی‌ضرر هستند اما برخی می‌توانند خطرناک باشند. آن‌ها می‌توانند ترکیباتی ایجاد نمایند که محرک آلرژی و حملات آسم هستند.کپک می‌تواند  در ساختمان وقتی آب وارد خانه می‌شود نیز رشد کند. و هر واحد مسکونی قابلیت آسیب دیدن با آب را دارد.

در جوامع شهری تهویه درستی در حمام‌ها وجود ندارد یا نشت در ساختمان‌ها وجود دارد. اما ممکن است از طریق سیل یا طوفان نیز  آب وارد ساحتمان شود. و اگر در جایی زندگی می‌کنید که رطوبت در بیرون از خانه بالا است، خشک‌کردن وسایل در داخل خانه کار سختی است.

گاهی می‌توانید کپک را بر روی دیوارها یا سطوح دیگر ببینید. گاه نشتی طوری پشت دیوار است که شما فقط می‌توانید بوی آن را احساس کنید. برخی این بو را بوی نا یا رطوبت توصیف می‌کنند.اگر متوجه وجود کپک در خانه خود شدید  باید مطمئن شوید که منبع آب از بین رفته است. صرف تمیز کردن و رنگ زدن مجدد آن اگر از شر منبع آب خلاص نشوید هیچ فایده‌ای نمی‌تواند داشته باشد.

شما می‌توانید خودتان حوزه رشد کیک را اگر کمتر از سه فوت در سه فوت باشد تمیز کنید اما دقت کنید که در آن محیط نفس نکشید. حتماً از ماسک  N95 و عینک ایمنی استفاده کنید. برای شستن کپک‌ها می‌توانید از آب‌صابون و حوله استفاده کنید.

ممکن است مجبور باشید قسمتی از بتونه‌ها یا دیوار را که کپکی شده است بکنید. یا پارچه‌ها یا فرش‌هایی را که قابل تمیز کردن نیستند دور بی اندازید. اگر قسمتی که دچار کپک شده است مساحت زیادی دارد شاید نیاز به کمک از یک متخصص باشد. از بین بردن این کپک‌ها در ساختمان‌ها احتمال ابتلا به آلرژی و علائم آسم را کاهش می‌دهد.

رادون در فضا

شاید شنیده باشید که دود سیگار یکی از عوامل ابتلا به سرطان ریه است. اما سیگار تنها ماده سمی نیست که ریسک را افزایش می‌دهد. یک گاز بی‌رنگ و بی‌بوی رادیواکتیو که رادون نامیده می‌شود نیز می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

گاز رادون

گاز رادون به صورت طبیعی تقریباً در همه نوع سنگ در همه جای دنیا یافت می‌شود. خطر زمانی ایجاد می‌شود که این ماده از کف خانه‌ها، دیوارها یا پی ساختمان‌ها و دیگر قسمت‌های ساختمان وارد خانه شود.

حتی خانه‌های بدون فونداسیون هم ممکن است حاوی سطح خطرناکی از رادون باشند. مواجهه با رادون مخصوصاً برای افرادی خطرناک‌تر است که تنباکو مصرف می‌کنند. اما تنفس رادون واقعاً برای همه خطرناک است. هیچ سطحی فاقد ریسکی برای رادون وجود ندارد.

با تست‌های رایگان و ارزان قیمتی می‌توان سطح رادون را در خانه آزمایش کرد. اگر سطح رادون بالا باشد یک متخصص در این کار می‌تواند آن را از خانه تخلیه کرده و دوباره آنجا را ایمن سازد. این فرآیند رادون زدایی نامیده می‌شود.

اما خیلی کم پیش می‌آید که کسی برای خانه‌اش تست رادون بدهد. در برخی از کشورها دانش آموزان دبیرستانی برای این کار تعلیم داده می‌شوند و داوطلبان تشویق می‌شوند آزمایش رادون را با استفاده از یابنده‌های دیجیتالی رادون انجام دهند. از این یابنده‌ها می‌توان بارها و بارها استفاده کرد. در برخی از کشورها این کیت‌ها حتی در کتابخانه‌ها ارائه می‌شوند.

کتابخانه‌ها منابع مورداطمینان اطلاعات هستند پس چرا آن‌ها را نباید به مکانی برای ارائه کیت‌های رادون تبدیل نکنیم. همچنین در برخی از جوامع صاحب‌خانه‌ها تشویق به این کار می‌شوند. مستأجرها می‌توانند تست رادون را انجام دهند اما تصمیم برای رادون زدایی تنها بر عهده مالک است.

برخی از مناطق مراکز اصلی گاز رادون هستند که می‌توانید از شهرداری‌ها دراین‌باره پرس‌وجو کنید.

انتخاب‌های عاقلانه

کاهش خطرات خانگی برای سلامت

  • شما می‌توانید جلوی بسیاری از خطرات خانگی را برای سلامت بگیرید:
  • اگر خانه شما قدیمی است مواجهه با سرب را در رنگ‌آمیزی خانه آزمایش کنید. می‌توانید از کیت‌های خانگی که برای این منظور در بازار موجود هستند استفاده کنید یا از یک فرد متخصص کمک بخواهید. برخی از مراکز بهداشت در برخی از کشورها این کیت‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهند.
  • مرتباً برای وجود سرب در خون کودکانتان آزمایش دهید حداقل تا ۶ سالگی.
  • در اتاق‌هایی که رطوبت زیاد  است مثل حمام و دستشویی حتماً از تهویه استفاده کنید تا مانع از رشد کپک شوید.
  • اگر نشتی در خانه دارید قسمت‌های آسیب‌دیده را سریعاً ترمیم کنید.
  • قسمت‌هایی از دیوار را که کپک‌زده است با آب گرم و صابون تمیز کنید. حتماً از ماسک، دستکش و عینک در حین تمیز کردن استفاده کنید.

مقاله مرتبط: چگونه مسمویت غذایی را در خانه مدیریت کنیم

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است