ورزش در دوره قاعدگی

آیا فکر ورزش کردن در زمان قاعدگی سبب شده که کفشای ورزش تان را برای یک هفته ای کنار بگذارید؟ اگر نگران این هستید که پریودی چه تاثیری می تواند بر تمرینات ورزشی شما داشته باشد شما تنها نیستید.

ورزش کردن و دویدن در دوران قاعدگی

آیا می توان در زمان قاعدگی ورزش کرد؟

به دلایل متعددی بسیاری از افراد از تمرین در طول این مدت از ماه اجتناب می کنند. اما واقعا دلیلی برای دوری از ورزش کردن صرفا به این دلیل که پریود هستید وجود ندارد.

مزایای ورزش کردن در زمان قاعدگی

مزایای ذهنی و فیزیکی ورزش تنها به این دلیل که شما پریود هستید از بین نمی رود. در واقع، ادامه دادن به این عادت روزانه میتواند به شما در متوقف کردن برخی از عوارض رایج که با قاعدگی همراه است کمک کند.

قاعدگی از نقطه نظر هومرونی زمان پیچیده ای است. هم پروژسترون و هم استروژن در طول کل فاز چرخه قاعدگی در پایین ترین سطح خود قرار دارند که سبب احساس خستگی و بی انرژی بودن افراد میشود.

اما اجتناباز ورزش نمی تواند سبب ذخیره انرژی یا احساس بهتر در شما شود. به جای متوقف کردن همه فقعالیتهایتان در طول دوره قاعدگی، از این هفته به عنوان فرصتی برای امتحان کردن تمرینات جدید استفاده کنید. در زیر چند مزیت ورزش کردن در این دوران آورده شده است.

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

اگر در دو سه روز قبل از شروع پریودی خستگی مفرط و تغییر حالات روحی را تجریه می کنید ، ورزشهای هوازی مرتب می توانند این علائم را تخفیف دهند.

تحریک کردن ادروفین

از آنجایی که ورزش اندروفین طبیعی شما را بالا می برد می تواند حال شما را خوب کند و در واقع احساس بهتری به شما بدهد. یکی از مزایای اصلی ورزش در زمان پریودی ترشح اندروفین است که در زمان ورزش کردن سطح آنبالا می رود و همچنین از آنجایی که اندروفین یک تسکین دهنده طبیعی است، زمانی که در طول ورزش ترشح میشود می تواند در پریودی های سخت تسکین دهنده باشد.

ورزش، قدرت و توان بیشتر

در تحقیقی مشخص شده است که دو هفته اول چرخه قاعدگی (روز اول همان روز آغاز قاعدگی محسوب میشود) به شما این امکان را می دهد که دستاوردهای بهتری در تمرینات قدرتی را به خاطر پایین رفتن سطح هورمونهای زنانه تجریه کنید.

حالتان را خوب کنید

ورزش کردن در این زمان حال شما را بهتر خواهد کرد و جریان خون را افزایش می دهد. ورزش همچنین انقباظات شکمی، سردرد یا درد پشت مربوط به قاعدگی را تسکین می بخشد.

مبارزه با قاعدگی های دردآور

اگر پریودهای دردآورد که قاعدگی دردناک نیز نامیده میشود را تجریه می کنید. همه به خوبی می دانید که تا چه حد این زمان از ماه می تواند عذاب آور باشد. خبر خوب این است که ورزش هایی مثل پیاده روی سبک می تواند به کاهش این علائم کمک نمایند.

بهترین ورزش برای دوران پریودی

چند روز اول پریودی احتمالا معذب تر هستید مخصوصا اگه خونریزی شما در این زمان زیاد باشد. به همین دلیل است که تمرکز بر حرکات و ورزشهای آرام باید در راس فعالیتهای ورزشی شما باشد.

بهترین ورزش در طول این دوره چیزی است که احساس می کنید دوست دارید آن را انجام دهید. بر اهمیت تنوع تمرین ها در این دوره تاکید میشود. زمان پریودی شما می تواند زمان خوبی برای کاهش شدت تمرین ها باشد. می توانید از قبل چندین ایده جدید براای تمرین کردن در این دوره برای خود برنامه ریزی کنید.

پیاده روی سبک یا تمرین های قلبی عروقی

شدت تمرینات قلبی و عروقی و هوازی خود را در پایین ترین سطح نگه دارید و یا از تعداد دفعات انجام آنها بکاهید. از ورزشهای قلبی عروقی سبک، پیاده روی آرام یا دوره های کوتاه تر ورزشهای هوازی استفاده کنید. تحقیقات نشان داده اند که در روزهای آخر پریودی عملکرد ریه ها بهتر است بنابراین بهتر است این نوع ورزشها را برای روزهای آخر نگه دارید.

ورزش های قدرتی با حجم کم

به خاطر قابلیت افزایش قدرت در طول این دوره انتخاب ورشهای کم حجم قدرتی می تواند حرکتی هوشمندانه باشد. در واقع این زمان زمانی خوبی است برای انجام ترکیبی از تمرین های قدرتی و قلبی و عروقی انعطاف پذیر.

یوگا و پیلاتس

از دو تا سه روز قبل از پریودی بهترین زمان برای انجام فعالیتهایی مثل یوگا  است که می تواند بدن شما را ریلکس کرده و به صورت بالقوه علائمی مثل انقباظات شکمی، سخت شدن شکم . خستگی و درد عضلات را کاهش دهد.

اگر ناراحتی به خاطر پریود احساس نمی کنید می توانید با خیال راحت برنامه روزشی هر روز خود را انجام دهید. فقط به سازگاری هایی که بدنتان در طول این دوره انجام می دهد توجه داشته باشید. اگر احساس می کنید عملکرد فیزیکی شما همانند معمول نیست به خود استراحتی بدهید و از شدت تمرین های خود بکاهید.

ورزشهایی که باید در طول پریودی از آن اجتناب کنید

همان طور که انجام دادن برخی از ورزش ها در دوران قاعدگی بهتر است برخی از ورزش ها نیز هستند که شاید بخواهید از انجام دادن آنها اجتناب کنید. می توان گفت بسیاری از زنان قادر هستند به تمرین های ورزشی همیشگی خود تنها با کمی تغییر و سازگاری ادامه دهند.

در کل باید فشار و حجم ورزش را در این دوران کاهش دهید. این بدان معنا نیست که ورزش را متوقف کنید- برعکس به این معناست که کمی از شدت آن بکاهید. اگر احساس خستگی غیر طبیعی می کنید بهتر است از شدت ورزشهای قلبی عروقی و مقاومتی بکاهید. در طول این دوره زنان نیاز به تقلای بیشتری دارند بنابراین ورزشهایی که در حالت عادی برایشان چندان سخت نبوده حالا به نظر سخت بوده و برای انجام آن نیاز به تلاش بیشتری دارند.

حرف آخر

ورزش مرتب هم برای ذهن و هم برای بدن شما سودمند است. هیچ دلیل علمی برای پرهیز از ورزش در طول دوران قاعدگی وجودندارد. در واقع شواهدی وجود دارد که ورزش می تواند در این زمان حتی مفید هم باشد. حرف آخر این است که : به ورزش خود ادامه دهید، زمان بیشتری به خود برای ریکاوری بدهید و کارهایی را که در این زمان می توانید انجام دهید محترم بشمارید.

بیشتر بخوانید:

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است