نظم در ساعت خواب کودکان

برقرار کردن یک عادت خواب مرتب اما انعطاف پذیر برای کودک خردسالتان یکی از بهترین کارهایی است که شما می توانید برای رفع مشکل خواب و ایجاد عادات خواب سالم انجام دهید. نظم در ساعت خواب کودکان و برنامه خوابی که ساده، با آرامش و مکرر باشد نتایج مثبت بسیاری هم برای کودک و هم برای پدر و مادر دارد. اگر مسئله کج خلقی کودک در زمان خواب است با گامهای زیر می تواند کمی به آرامتر کردن او در هنگام عصر و آماده کردنش برای خواب کمک نمایید.

اهمیت خواب برای خردسالان

تنها شما نیستید که نگران برنامه خواب کودک خردسال خود هستید. مشکلات خواب در زمان این طیف سنی و کودکان خردسالان متداول است به طوری که یک سوم از والدین دارای کودکان زیر ۵ سال این مورد را گزارش کرده اند.

همه ما می دانید که خواب تا چه حدی در رشد ذهنی کودکان مؤثر است. مطالعات زیادی خواب بی کیفیت را با مشکلاتی نظیر ناراحتی، چاقی، عمکلرد تحصیلی ضعیف تر و سیستم ایمنی ضعیف تر مرتبط دانسته اند.

خواب در رشد ذهنی کودکان مؤثر است

وقفه های چرت زدن خردسالان

خردسالان و نوپایان علاوه بر خواب شب نیاز به چرت زدن های کوتاه در طول روز دارند. مواجهه با نور در روز و تاریکی ساعت زیستی درونی ما را کنترل می کند. این امر سبب افزایش سطح هورمون ملاتونین در عصرها شده که سبب میشود احساس خواب آلودگی نماییم و با کاهش سطح ملاتونین و افزایش سطح کورتیزول در روز بیدار می شویم. همچنین هر چه از روز بیشتر می گذرد به خاطر ایجاد فشار خواب (تجمع مواد شیمیایی در مغز که در طول خواب از بین می روند)  بیشتر احساس خواب آلودگی می کنیم.

فشار خواب در خردسالان سریعتر از بزرگسالان بالا می رود و بنابراین خردسالان نیاز به چرت زدن در طول روز دارند. همین چرت زدن ها گاهی باعث میشود فاش خواب به میزان کافی با نزدیک شدن به زمان خواب در شب شکل نگیرد. این اتفاق همچنین در زمان وجود نور در روز (برای پیشگیری از اختلال در ساعت زیستی) نیز ممکن است اتفاق بیفتد.  

زمان خواب خردسالان چه زمانی باید باشد؟

برخی از والدین به دنبال یک پاسخ قطعی برای این پرسش هستند. اما حقیقت این است که شواهد تجربی کمی برای حمایت از پیشنهادات ارائه شده برای زمان خواب وجود دارد.

دانشمندان دریافته اند که زمان خواب کودک خردسال و نوپای شما به دلایل فرهنگی، رابطه والد با کار، به خاطر سبک زندگی و فرزند پروری در هر خانواده ای بسیار متفاوت است. در هر یک از این شرایط تعیین یک زمان خواب ایده آل می تواند غیر واقع بینانه بوده و در والدین ایجاد اضطراب بی مورد نماید. به جای آن بر چیزی که ما تاکید داریم اهمیت مرتب بودن (با کمی انعطاف پذیری) و دیگر این مطلب است که چگونه بیولوژی خواب بر کودکان تاثیر می گذارد به طوری که والدین بتوانند در همین راستا و نه خلاف جهت آن عمل کنند. .

به عنوان یک قانون کلی، خردسالانی که زود از خواب بیدار می شوند و در طول روز چرت نمی زنند باید زودتر از کودکانی که چرت می زنند و یا دیرتر صبحها از خواب بیدار می شوند به رختخواب بروند چرا که فشار خواب آنها احتمالا در زمان های متفاوتی در عصر به اوج خود می رسد.

مقاله مرتبط: پیش بینی قد کودک در بزرگسالی

یک خردسال به چه میزان خواب نیاز دارد؟

بسیاری از متخصصان تاکید دارند که میزان خواب کودک شما یک فاکتور بسیار مهم است. عموما خردسالان نیاز به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب در طول ۲۴ ساعت دارند.

هر کودکی متفاوت است و انحراف کوچکی ازاین پیشنهاد برای خواب برای این طیف سنی طبیعی است. اگر به نظر می رسد که کودک شما شاید بوده و خسته به نظر نمی رسد این نشان دهنده این است که خوابش کافی است. بهتر است ببینید کودکتان عموما چه زمانی از خواب بیدار میشود و ۱۱ تا ۱۴ ساعت به عقب بازگردید و زمان خواب مشخص میشود.

مرتب بودن زمان خواب کودک

زمانی که صحبت از زمان خواب کودکان به میان می آید این باور وجود دارد که این زمان باید پیش بینی شده اما انعطاف پذیر باشد.نظم در ساعت خواب کودکان و ایجاد یک برنامه مرتب و پایدار که داشتن فعالیتهای مشابه در نزدیکی های زمان خواب در عصر نیز میشود سبب میشود زندگی برای نونهالان قابل پیش بینی تر شود. این قابلیت پیش بینی با خود رضایت و آرامش به همراه دارد.

نظم در زمان خواب باید به صورت انعطاف پذیر و نه سخت گیرانه اجرا شود. برای نمونه حالا اگر کودک شما تصادفا ظهر چرتی زد والدین باید پیش بینی نمایند که فشار خواب او دیرتر از زمان معمول اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی والدین باید زمان خواب را تا زمانی که فشار خواب کودک به میزان کافی ایجاد شده و با رفتن به رختخواب سریعا و به راحتی به خواب برود به تاخیر بیاندازند.

اجبار کودک به خواب زمانی که فشار خواب او زیادی پایین است نتیجه معکوس دارد (هیچ کدام از ما با فرمان و دستور به خواب نمی رویم) و تنها زمان ماندن در رختخواب طولانی تر شده و استرس ایجاد می کند. تنها نتیجه سخت گیری در زمان خواب افزایش اضطراب و چالش میان کودک و والد است.

نمی گوییم که داشتن یک زمان بندی منظم برای خواب سودمند نیست اما باید به خاطر داشت که انعطاف پذیر بودن آن بسیار کلیدی است. شواهد نشان می دهند که رابطه ای میان زمان خواب مرتب کودکان و خود تنظیمی هیجانی بهتر و ریسک کمتر چاقی در آنها وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میشود که والدین زمان خواب را از همان نوزادی و در طول کودکی تنظیم نمایند.

مزایای داشتن زمان خواب برنامه ریزی شده  عبارتند از بهبود:

  • رشد زبانی
  • سواد آموزی
  • تنظیم عاطفی و رفتاری
  • دلبستگی فرزند به پدر و مادر
  • عملکرد خانوادگی

چگونه کودک را به یک برنامه خواب عادت دهیم؟

چیزی که باید بدانیم این است که داشتن یک برنامه برای خواب و نظم در ساعت خواب کودکان سودمند است اما اگر کودک شما در به خواب رفتن مشکل دارد اجرای این کار به نظر سخت می رسد. نکته کلیدی این است که با عصرها را با چند فعالیت شروع کنیم که آرام کننده و اجرای آن ساده باشد. هدف از این فعالیتها کمک به کودک شما برای کسب آرامش است تا فشار خواب به آستانه خود برای شروع خواب رسیده و کودک بتواند به راحتی و با سرعت به خواب برود.

اگر عصر با اضطراب، درد، تآثّر و یا هیجان بگذرد در این صورت کودک زمان زیادی را در رختخواب بیدار می ماند. بنابراین والدین باید به کودکان در کسب آرامش قبل از خواب کمک نمایند.

فعالیتهای آرامش بخش در زمان خواب برای خردسالان عبارتند از:

  • شب بخیر گفتن به همه
  • دست شویی رفتن
  • مسواک زدن دندانها
  • خواندن یک داستان
  • کمی همدیگر را در آغوش گرفتن
  • لالایی خواندن
  • پخش موسیقی آرام
  • نوشیدن یک لیوان شیر

سه تا از این فعالیتهای را انتخاب کنید و سعی کنید با ترتیب مشابه ای هر شب آنها را تکرار کنید. اگر کودک بداند چه برنامه ای برای انجام دادن دارد راحت تر خواهد بود. مهم نیست کدامیک را انتخاب می کنید مطمئن شوید که همیشه نور کم باشد. بااین کار ترشح ملاتونین را تحریک می کنید.

چگونه با کج خلقی کودک در زمان خواب کنار بیاییم؟

کج خلقی کودکان هم والدین و هم کودک را از پای در می آورد. اگرچه کج خ لقی واکنشی طبیعی تلقی میشود اما اگر این اتفاق هر روز در زمان خواب بیفتد وادار کردن او به خوابیدن با مشکل مواجه میشود. گریه کردن محرک تولید کورتیزول است- هورمونی که محرک استرس بوده و مانع از خوابیدن ما میشود.

راههای اضافه دیگری نیز هستند که می تواند به کودک شما در رسیدن به آرامش در عصرها و در نتیجه نظم در ساعت خواب کودکان کمک نماید:

فعالیت فیزیکی: مطمئن شوید که کودکتان به میزان کافی فعالیت فیزیکی در روز داشته باشد و در زمان خواب سطح انرژی او به پایین ترین سطح ممکن رسیده باشد.

مانیتور تلویزیون و ابزارههای الکترونیکی: به آنها اجازه ندهید حداقل یک یا دو ساعت قبل از خواب پای تلفن هوشمند یا تبلت بنشینند. تحقیقات نشان داده اند که میان ابزارهای الکترونیک مانتیور دار و مشکلات خواب در خردسالان رابطه ای وجود دارد. این ابزارها از خود نور آبی ساطع می کنند که مانع ازترشح ملاتونین میشود.

محیط اتاق خواب: مطمئن شوید که محیط خواب آنها راحت و همچنین تاریک و ساکت باشد. دمای اتاق نیز باید تنظیم بوده و همچنین می توانید از چراغ خواب استفاده کنید تا نور آرامش بخشی داشته باشید.

تنظم زمان خواب: خردسالان گاه زمانی که زیادی خسته باشند یا زمانی که هنوز برای خوابیدن انرژی زیادی داشته باشند کج خلقی می کنند. اگر هیچ کاری جواب نداد ببینید شاید تغییر زمان خوابشان و در نتیجه نظم در ساعت خواب کودکان کمک کند.

بیشتر بخوانید: چطور از دخترتان یک رهبر بهتر بسازید + ۳۰ راه

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است