زمانی که مشکل نوشیدن الکل جدی میشود!

برای برخی افراد یک گیلاس شراب، آبجو یا کوکتل یک تفریح گهگاهی است. برخی دیگر با خود می جنگند که حتی یک پیک هم نخورند برخی دیگر اصلاً نمی توانند جلوی خود را بگیرند. برخی در مصرف الکل میانه رو هستند اما هنوز فکر می­کنند کنترلی بر مصرف خود ندارند. از کجا باید بفهمید مشکل نوشیدن الکل برایتان دردسرساز شده است؟

برخی از افراد باید کلاً از خوردن الکل اجتناب ­کنند مثل زنان باردار یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می­کنند. برای اغلب بزرگسالان به توصیه کارشناسان نوشیدن الکل بهتر است بیشتر از یک­بار در هفته برای خانم­ها و دو بار در هفته برای آقایان نباشد. هر چه کمتر بنوشید برای سلامت شما بهتر است.

نوشیدن الکل میتواند بسیار مضر باشد.

قرار نیست اگر کل هفته را الکل ننوشیدید در تعطیلات آخر هفته یکجا آن را جبران کنید. این نوع نوشیدن که پرنوشی نامیده میشود مخصوصاً خطرناک است. پرنوشی به زمانی گفته می­شود که شما به عنوان یک مرد در طی چند ساعت ۵ گیلاس یا بیشتر و به عنوان یک زن ۴ گیلاس یا بیشتر بنوشید. برای مثال یک نوشیدنی استاندارد برابر است با ۱۲ اُنس گیلاس آبجو، ۵ اُنس شراب یا ۱٫۵ اُنس لیکور .

مشکل نوشیدن الکل

پرنوشی می­تواند به از حال رفتن و یا حتی اُوردوز کشنده منجر شود. زیاده روی و مشکل نوشیدن الکل در کل می­تواند مشکلات زیادی برای سلامت در پی داشته باشد که عبارتند از بیماری کبد، مشکلات قلبی ریوس و ضعف ماهیچه و استخوان.

در سالهای اخیر در آمریکا خبرهای خوبی در مورد نوشیدن الکل به گوش می­رسد. ما شاهد کاهش یکنواخت مصرف الکل زیر سن قانونی و همچنین مرگ و میر ناشی از تصادفات در حین مستی هستیم.

همچنین شاهد جنبشهایی هستیم که این آگاهی را ایجاد می­کنند که افرادی هم هستند که اصلاً الکل نمی ­نوشند.

اما خبرهای بدی نیز وجود دارد. در طول دو دهه گذشته، مرگ و میر ناشی از مصرف الکل بیش از دو برابر شده است. بیشترین افزایش به زنان مربوط میشود.

همه گیری کووید-۱۹ همه چیز را سختر ساخته است. چند مطالعه محدودی که در این زمینه انجام شده است نشان می­دهد که مردم سعی دارند با نوشیدن الکل خود را با استرس ناشی از این بیماری سازگار کنند. و عوامل استرس زا هم متاسفانه در همه جا وجود دارند. نگرانی در مورد بیمار شدن، انزوا، از دست دادن شغل. و برای زمان به طور خاص، افزایش مسئولیت در خانه.

در مورد عادات نوشیدن خود تجدید نظر کنید

اختلال سوءمصرف الکل زمانی است که شما نمی توانید استفاده از الکل را علارغم آسیبی که به کار، سلامت یا زندگی تان می­زند متوقف یا کنترل نمایید. این برای همه یکسان به نظر نمی­رسد. این اختلالی پیچیده است و می تواند خفیف، متوسط تا شدید باشد.

یک عامل خاص علت ایجاد اختلال سوء مصرف الکل نیست. همچنین هر فردی ممکن است ترکیبی از علائم متفاوت داشته باشد.

در زیر گفته شده شده است که باید مراقب چه علائمی باشید و در صورت دیدن این علائم سعی کنید هر چه زودتر عادات نوشیدن خود را تغییر دهید. اگر الکل سبب مشکلاتی در زندگی شما شده است درمانگرهای خبره زیادی در دسترس هستند.

صحبت کردن یا یک درمانگر مثل یک فرد متخصص در درمان رفتاری شناختی می­تواند به شما کمک کرده محرکهای نوشیدنالکل را شناخته و راههای مدیریت آنها را بیاموزید. گروهان همسال نیز می­توانند در طول روند بهبود به شما کمک نمایند.

مواردی که میتوانند به شما کمک کنند.

و داروهای بسیار حوب و ایمنی هم وجود دارند که برای درمان مبتلایان به سوء مصرف الکل می­تواناز آنها استفاده کرد. این داروها اشتها یا تمایل یا نیاز برای نوشیدن در وعده بعدی را کاهش داده یا از بین می­برند. آنها ترک مشروب را راحت­تر می­سازند زیرا کل روز به وعده بعدی نوشیدن الکل فکر نمی­کنید. این داروها که اعتیادآور هم نیستند را می­توان با تجویز روان شناس تهیه کرد.

برخی از افراد هم از مشاوره خانوادگی برای ترمیم روابط آسیب دیده­شان در نتیجه مصرف الکل بهره می­برند. انواع دیگری از درمان مثل حرفه درمانی و سرگرمی درمانی به مردم می­آموزند چگونه از مصرف الکل در زندگی شخصی و کاری خود اجتناب نمایند. اگر از چندین درمان همزمان استفاده کنید شانس بهبود بیشتری خواهید داشت. 

تغییر در مغزتان

ممکن است در بار اولی که تلاش می­کنید موفق به ترک و یا کاهش مصرف الکل نشوید. بازگشت در اختلال سوء مصرف الکل رایج است. اگر هر از گاهی دچار لغزش می­شوید هنوز در مراحل اولیه بهبود هستید.

ممکن است برای اینکه دوباره کنترل کامل خود بر مصرف الکل را بدست بیاورید نیاز به چندین بار تلاش باشد. دلیلش این است که الکل واقعاً می­تواند مغز شما را تغییر دهد. محققان در تلاش هستند درک بهتری از این تغییرات و نحوه بازگرداندن این تغییرات به حالت اولیّه بیابند.

تیمی از پزشکان در حال بررسی تفاوت های میان مغز کسانی هستند که الکل زیاد و یا میانه مصرف می کنند با کسانی که اصلاً الکل مصرف نمی­کنند. آنها میخواهند بدانند مصرف الکل چه تأثیری می­تواند بر عملکرد مغز داشته باشد. آنها از اسکن ­های مغز برای بررسی تأثیرات الکل بر مناطق مختلف مغز استفاده می­کنند. سپس می­توان مناطق آسیب دیده را با درمان­های جدید مورد هدف قرار داد.
آنها همچنین به دنبال راههای برای تغییر دادن واکنشهای مغز به الکل هستند. آنها مخصوصاً به واکنشهای التهابی مغز علاقه مند هستند.

درمان خماری مرتبط با مشکل نوشیدن الکل

خماری ها با مصرف داروهای ضد التهابی مثل آسپرین بهتر میشود شاید همین ثابت کند که افراط در نوشیدن سبب ایجاد التهاب در مغز میشود. این تیم پزشکی بررسی می­کنند آیا این التهاب محرک فعالیت مغز برای تحریک آنها به بیشتر نوشیدن الکل میشود و چگونه می­توان با استفاده از دارو جلوی این چرخه را گرفت.

درک اینکه الکل چگونه مغز را تغییر می­دهد می­تواند به راههای جدیدی برای پیشگیری و درمان اعتیاد شود. اما در حال حاضر اگر با الکل دست و پنجه نرم می­کنید با کسی که به او اعتماد دارید این مسئله را در میان بگذارید.

از یک پزشک یا درمانگر یا یک دوست، فردی از فامیل یا حتی یک روحانی کمک بگیرید. همیشه کسی هست که در طول درمان به شما کمک کند.

انتخابهای عاقلانه

رابطه شما با الکل چگونه است؟

اگر پاسخ شما به یک یا چند سؤال زیر مثبت بود یا پزشک خود مشورت کنید چرا که احتمالاً مبتلا به اختلال سوء مصرف الکل هستید. در سال گذشته:

  • زمانی هایی بوده است که بیشتر و یا طولانی تر از آنچه که قصد داشته اید بنوشید نوشیده اید؟
  • بیش  از یکبار سعی کرده اید مصرف الکل را قطع و یا کمتر نمایید یا حتی خواسته اید اما نتوانسته اید؟
  • دوست داشته اید آن قدر بنوشید که به چیز دیگری فکر نکنید؟
  • متوجه شده اید که زیاده روی در نوشیدن باعث شده است که نتوانید از عهده مراقبت از خانه و خانواده تان برآیید؟ و یا سبب مشکلاتی در مدرسه یا کارتان شده است؟
  • باز هم به خوردن ادامه داده اید حتی با وجودی که مشکلاتی در میان دوستان و خانواده برایتان ایجاد شده است؟
  • برای نوشیدن فعالیتهایی را که برایتان مهم یا جالب بوده و یا احساس خوشی به شما می داده اند کنار گذاشته و یا محدود کرده اید؟
  • برای رسیدن به تاثیری که قبلاً الکل بر شما داشته مجبور شده­اید مقدار بیشتری بنوشید؟
  • متوجه شده اید که وقتی مستی الکل تدریجاً از بین می­رود علائمی مثل لرزش دست، حالت تهوع، تعرق و یا افزایش ضربان قلب دارید
  • بیش از یک بار در شرایطی واقع شده اید که بعد از نوشیدن ممکن بوده به شما  آسیبی برسد؟
  • با وجودی که احساس افسردگی و اضطراب می­کنید و یا به مشکلات پزشکی مبتلا شده­اید نمی­توانید از آن دست بکشید؟

مطلب مرتبط: دیابت و سلامت کبد: نکاتی برای کاهش ریسک بیماری کبد چرب غیر الکلی

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است