مزايای خواب کامل


ما از وقت خود تقاضاهای بسیاری داریم: برای كارمان، خانواده، پیغام هایمان و ممكن است زمانی برای استراحت كردن نداشته باشیم. برای آنكه هر كاری در وقت خودش انجام شود، ما اغلب خواب را قربانی می كنیم. اما بی خوابی هم بر سلامت ذهن و هم بر سلامت جسم ما تاثیر می گذارد. خواب برای سلامت ما ضروری است. در این مقاله مزایای چرت زدن را بررسی میکنیم.

مزایای چرت زدن و خواب کامل

خواب خوب برای سلامت شما حیاتی است. برای اینكه هر روز، روزی ایمن و پر بازده داشته باشید، سعی كنید شب خواب خوبی داشته باشید.

مزایای خوابیدن

خواب سبب میشود كه هر روز احساس آسایش داشته باشید. اما وقتی كه می خوابید مغز و بدنتان كاملا از كار نمی افتند. اندامها و فرآیندهای داخلی در طول شب نیز به سختی به كار خود ادامه می دهند.

خواب به شیوه های متفاوتی به همه جنبه های بدنی ما از جمله در سطح مولكولی، در تعادل انرژی، عملكرد ذهنی، هشیاری و احساسات كمك می كند.

وقتی شما خسته هستید، نمی توانید به خوبی كارهایتان را انجام دهید. خواب به بهتر فكر كردن شما، سریعتر رسیدن به آرامش و تمركز بهتر كمك می كند. واقعیت این است كه، وقتی به افراد موفق نگاه می كنید، نسبت به افرادی كه سعی می كنند با یك یا دو ساعت كمتر خوابیدن در شب به موفقیت برسند، سطح فعالیت متفاوتی دارند.

از دست دادن زمان خواب سبب آسیب رسیدن به سطوح بالاتر تعقل، توانایی حل مشكلات و توجه به جزئیات میشود. افراد خسته در زمان كار بازدهی كمتری دارند. آنها بیشتر در خطر تصادفات ترافیكی قرار دارند. بی خوابی همچنین بر روی احساسات شما و در نتیجه تقابلات شما با دیگران تاثیر می گذارد. كمبود خواب در طول زمان می تواند همچنین شما را در خطر بزرگتر ایجاد افسردگی قرار دهد.

نتیجه تحقیقات مختلف بر روی خواب

 خواب تنها برای مغز ضروری نیست و تقریبا بر روی همه بافتهای بدن ما تاثیر می گذارد. بر هورمونهای رشد و استرس، سیستم ایمنی ما، اشتها، تنفس، فشار خون و سلامت قلبی و عروقی ما تاثیر می گذارد.

تحقیقات نشان می دهد كه بی خوابی احتمال چاقی، بیماری های قلبی و عفونتها را افزایش می دهد. در طول شب، ضربان قلب، سرعت تنفس و فشار خون شما بالا و پایین می رود، فرآیندی كه می تواند برای سلامت قبی و عروقی اهمیت داشته باشد. بدن شما هورمونهایی در طول شب آزاد می كند كه به بازسازی سلولها و كنترل مصرف انرژی توسط بدن كمك می كند. این تغییرات هورمونی می تواند بر وزن بدن شما هم تاثیر بگذارد.

تحقیقات نشان می دهد كه بی خوابی می تواند بیماریهای دیابتی در افرادی ایجاد كنند كه اگر خواب سالم می داشتند دچار این مشكلات نمی شدند.

همچنین اخیرا نشان داده شده است كه خواب می تواند بر بازدهی واكسنها نیز تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهند كه افرادی كه واكسن آنفلانزا دریافت كرده و استراحت كافی داشته اند نسبت به این بیماری مقاومت بالاتری از خود نشان داده اند. 

قسمت های مختلف یک خواب کامل

یك خواب خوب در شب از ۴ تا ۵ چرخه خواب تشكیل شده است. هر چرخه شامل دوره هایی از خواب عمیق و حركت تند چشم در خواب (REM) میشود كه در آن زمان شما در رویا هستید. با پیشرفت خواب، بخشی از این چرخه كه REM نامیده میشود بیشتر می گردد. به نظر می رسد كه این الگوی چرخه و پیشرفت برای بیولوژی خواب ضروری است.

اگرچه نیازهای هر فردی متفاوت است اما به صورت میانگین هر بزرگسال به ۷ تا ۸ ساعت خواب در هر شب نیاز دارد. نوزادان عموما ۱۶ ساعت از شبانه روز را در خواب هستند. كودكان حداقل به ۱۰ ساعت خواب و نوجوانان به ۹ ساعت خواب نیاز دارند.برای دست یافتن به مزایای كامل احیا كنندگی خواب، داشتن یك خواب با كیفیت در هر شب بسیار اهمیت دارد.

چیزهای بسیاری می توانند خواب را مختل كنند. محركهایی مثل كافئین یا داروهای خاصی می توانند شما را بیدار نگه دارند. عوامل بر هم زننده حواس مثل وسایل الكترونیكی مخصوصا نور تلویزیون ها، تلفن های همراه و تبلتها می توانند مانع از خواب شما شوند.

با بالا رفتن سن، ممكن است به خاطر بیماری، داروها یا اختلالات خواب نتوانید به درستی بخوابید. دو اختلال خواب متداول عبارتند از: بی خوابی و وقفه تنفسی هنگام خواب.

مشکلات مرتبط با بی خوابی

افراد مبتلا به اختلال بی خوابی در به خواب رفتن یا در به خواب ماندن مشكل دارند. اضطراب برای به خواب رفتن اغلب شرایط را مشكل  تر می سازد. اغلب ما گاهی دچار بی خوابی میشویم. اما بی خوابی مزمن، كه حداقل ۳ شب در هر هفته برای بیش از یك ماه ادامه دارد، می تواند محرك مشكلات جدی در طول روز مثل خستگی مفرط، تحریك پذیری و مشكل در ایجاد تمركز شود.

درمانهای متداول عبارتند از: ریلكسیشن و تكنیك تنفس عمیق. گاهی دارو نیز تجویز میشود. اما قبل از امتحان قرصهای خواب آوری كه بدون نسخه فروخته میشوند حتما با یك پزشك مشورت كنید چون آنها حس خستگی و كوفتگی در روز را به همراه دارند.

وقفه تنفسی یا آپنه خواب

افراد مبتلا به وقفه تنفسی هنگام خواب خرهای بلند و ناجور می كشند (البته هر كسی كه خر میكشد الزاما دچار این اختلال نیست). تنفس مكررا قطع یا سطحی میشود. اگر دچار اختلال وقفه تنفسی در خواب هستید، یعنی اكسیژن كافی دریافت نمی كنید و مغز خواب شما را قطع میكند تا راه تنفسی تان را باز كند.

وقفه تنفسی خطرناك است. به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر در هر دفعه تبادل هوا به كمی صورت می گیرد. سطح اكسیژن پایین می رود و عكس العمل مقابله ای بدن فعال میشود. فشار خون بالا می رود، ضربان قلب نوسان می یابد و مغز شما را تا حدودی بیدار می كند تا تنفس شما دوباره آغاز شود. این چرخه بر بدن فشار وارد می كند.

وقفه تنفسی در خواب می تواند در شما احساس خواب آلودگی و زودرنجی ایجاد كند. ممكن است نتوانید به خوبی فكر كنید. همچنین وقفه تنفسی بر رگهایی كه به مغز منتهی میشوند تاثیر گذاشته و بنابراین احتمال سكته مغزی افزایش می یابد.

درمان

اگر این اختلال را به صورت خفیف دارید، باید سعی كنید به بغل بخوابید و برای كم شدن علائم ورزش كرده یا وزن خود را كم كنید. یك ماشین CPAP كه هوا را به گلو پمپ می كند تا مسیر تنفسی باز بماند نیز می تواند كمك كننده باشد. یك درمان دیگر یك “صفحه گازگیری” است كه فك تحتانی را جلو نگه می دارد. با این وجود، در برخی موارد، افراد مبتلا به اختلال وقفه تنفسی نیاز به جراحی دارند.

اگر به صورت مزمن خر می كشید و برای دریافت اكسیژن از خواب می پرید و در روز احساس خواب آلودگی می كنید، به پزشك خود این موضوع را بگویید تا شما را معاینه نماید.

در حال حاضر تحقیقات زیادی برای به دست آوردن بینشی عمیق تر از اختلال تنفسی در خواب و دیگر چنبه های خواب در حال انجام است. در یك تحقیق ۵ ساله بر روی ۱۰ هزار زن باردار تاثیرات سوء اختلال تنفسی بر سلامت مادر و نوزاد مشخص شد. این تحقیق سبب شد كه بیشتر به این اختلال توجه و بر ضرورت درمان آن تاكید شود.

انتخابهای عاقلانه

برای داشتن خواب با كیفیت:


  • هر شب در زمان مشخصی به رختخواب بروید و ساعت مشخصی در روز از خواب بیدار شوید.
  • در مكانی تاریك، راحت و ساكت بخوابید.
  • هر روز ورزش كنید (اما نه درست قبل از خواب).
  • استفاده از وسایل الكترونیكی را قبل از خواب محدود كنید.
  • قبل از خواب آرامش داشته باشید. یك دوش آب گرم یا مطالعه می تواند كمك كننده باشد.
  • از مصرف الكل  و محركهایی مثل كافئین در اواخر روز اجتناب كنید.
  • نیكوتین مصرف نكنید.
  • اگر جدیدا دچار مشكل بی خوابی شده اید حتما با یك پزشك مشورت كنید.

بیشتر بخوانید:خمیازه زیاد و درمان آن

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است