علل خون دماغ و نحوه درمان آن

خون دماغ بسیار رایج است. ممکن است ترسناک باشد اما به ندرت نشان دهنده مشکل جدی جسمی می باشد. بینی رگهای بسیاری دارد که در نزدیکی سطح در جلو و عقب بینی قرار دارند. آنها بسیار شکننده بوده و به راحتی خونریزی می کنند. خونریزی در بزرگسالان و کودکان ۳ تا ۱۰ سال رایج است.

خون دماغ و راه های درمان آن

دو نوع خون دماغ وجود دارد. خون دماغ قدامی زمانی اتفاق می افتد که رگها در جلوی بینی پاره شده و خونریزی می کنند.

خون دماغ خلفی که در عقب و در عمیق ترین قسمت بینی اتفاق می افتد. در این مورد، خون به عقب یعنی به گلو جریان می یابد. خون دماغ های خلفی می توانند خطرناک باشند.

علل خون دماغ

خون دماغ انواع مختلفی دارد. یک خون دماغ ناگهانی یا گهگاهی به ندرت می تواند نشان دهنده مشکلی باشد. اگر مداوما خون دماغ می کنید ممکن است یک مشکل جدی داشته باشید.

خشکی هوا رایج ترین علت خون دماغ می باشد. زندگی کردن در آب و هوای خشک و استفاده از سیستم های مرکزی گرمایش می توانند غشاهای بینی یعنی بافت داخلی بینی را خشک نماید.

این خشکی سبب پوسته شدن داخل بینی میشود. در این صورت به خارش می افتد و تحریک پذیر میشود. اگر بینی خارانده شود خونریزی می کند.

استفاده از آنتی هیستامین ها و داروهای ضداحتقان برای حساسیتها، سرماخوردگی ها یا مشکلات سینوسی می تواند سبب خشکی غشاهای بینی شده و سبب خون دماغ شود. گرفتن بیش از اندازه بینی با دستمال نیز می توان سبب خونریزی دماغ شود.

علل متداول دیگر خون دماغ

  • وارد شدن جسم خارجی به بینی
  • محرکهای شیمیایی
  • صدمه به بینی
  • عطسه های پی در پی
  • گرفتن بینی با دستمال
  • هوای سرد
  • عفونت در دستگاه تنفس
  • مصرف دوز زیاد آسپرین

دلایل دیگر خون دماغ عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • اختلالات انعقاد خون
  • اختلالات لخته شدن خون
  • سرطان

بیشتر خونریزی های بینی نیاز به توجه پزشکی ندارند. با این وجود، اگر خون دماغ شما بیش از ۲۰ دقیقه به طول انجامید یا اگر بعد از صدمه خوردن اتفاق افتاد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این می تواند از یک خون دماغ خلفی باشد که جدی تر است.

صدمه هایی که می توانند به خون دماغ منجر شوند عبارتند از افتادن، تصادف با ماشین یا خوردن ضربه ای به صورت. خون دماغی که بعد از آسیب دیدگی اتفاق می افتد می تواند نشانه ای از شکستگی بینی، تر خوردن جمجمه یا خونریزی داخلی باشد.

تشخیص

اگر برای این مشکل به پزشک مراجعه کردید او در ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا علت را شناسایی نماید. بینی را بررسی می کنند تا شاید علامتی از ورود جسم خارجی پیدا نمایند. همچنین سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و داروهایی که در حال خاضر مصرف می کنید می پرسند.

هر گونه علامت دیگری که دارید یا اگر اخیرا دچار صدمه شده اید پزشک خود را در جریان قرار دهید. هیچ آزمایش واحدی برای تعیین علت خونریزی بینی وجود ندارد. با این وجود، پزشکتان ممکن است از تستهای تشخیصی برای پیدا کردن علت استفاده نماید. این تستها عبارتند از:

  • شمارش کامل گلبولهای خون (CBC) که یک آزمایش خون است که برای بررسی اختلالات خونی استفاده میشود.
  • زمان نیمه ترومبوپلاستین (PTT) که یک آزمایش خون است که بررسی می کند چه زمانی طول می کشد تا خون شما لخته گردد.
  • اندوسکوپی بینی
  • سی تی اسکن بینی
  • اشعه ایکس از بینی و صورت

نحوه درمان

درمان بسته به نوع و علت خون دماغ متفاوت است. در ادامه روشهای درمان برای انواع خونریزی بینی ارائه شده است.

خون دماغ قدامی

اگر خون دماغ قدامی یعنی خونریزی از جلو و سوراخ بینی دارید می توانید سعی کنید آن را در خانه رفع کنید. در حالی که نشسته اید،  قسمت نرم بینی خود را فشار دهید. مطمئن شوید که سوراخ بینی تان کاملا بسته شده باشد. برای مدت ده دقیقه بینی را بسته نگه دارید کمی به جلو خم شوید و از طریق دهان نفس بکشید.

در زمانی که سعی میکنید خون را بند بیاورید دراز نکشید. دراز کشیدن سبب میشود خون را قورت داده و سبب تحریک معده شود. بعد از ده دقیقه نوک بینی خود را رها کنید و ببنید خون بند آمده است یا نه. اگر خونریزی هنوز ادامه داشت این مراحل را تکرار نمایید.

می توانید از کمپرس سرد بر روی تیغه بینی با از اسپری ضد احتقان بینی برای بستن مویرگهای بینی استفاده کنید.

اگر خودتان نتوانستید خون ریزی را متوقف کنید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. ممکن است دچار خونریزی خلفی شده باشید که نیاز به درمان گسترده تری دارد. 

خونریزی خلفی

اگر دچار خون دماغ خلفی شدید یعنی خونریزی از انتهای بینی دارید. خون تمایل دارد از انتهای بینی به گلو بریزد. خونریزی های خلفی متداول نیستند و اغلب جدی تر از خون دماغ قدامی محسوب میشود.

خونریزی خلفی نباید در خانه درمان شود. اگر فکر می کنید دچار خون ریزی خلفی شده اید سریعا به پزشک مراجعه کرده یا با فوریت های پزشکی تماس حاصل نمایید.

خونریزی در نتیجه وارد شدن شیء خارجی

اگر شیء خارجی سبب خونریزی شده است بهتر است پزشک آن شیء را خارج نماید.

سوزاندن

یک تکنیک پزشکی که سوزاندن نامیده میشود می توانند خونریزی مداوم بینی را متوقف نماید. در این روش پزشک رگهای بینی را یا یا با یک ابزار گرمایشی یا نیترات نقره می سوزاند. نیرات نقره ترکیب است که برای برداشتن بافت استفاده میشود.

ممکن است پزشک بینی را با پنبه یا باند یا فوم پر کند. همچنین ممکن است از بالون کاتتر برای اعمال فشار به رگها و توقف خونریزی استفاده نماید.

چگونه از خون دماغ پیشگیری کنیم؟

چندین راه برای پیشگیری از خونریزی بینی وجود دارد.

  • استفاده از یک دستگاه بخور در خانه برای مرطوب کردن هوا.
  • اجتناب از دستکاری کردن بینی
  • محدود کردن جذب آسپرین که خون را رقیق کرده و به خون دماغ کمک می نماید.

برای توقف مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنید شاید مزایای استفاده از آن به عوارضش ارجحیت داشته باشد.

  • از آنتی هستامین ها و داروهای ضد احتقان به میزان متعادل استفاده کنید. این داروها می توانند مسیر بینی را خشک نمایند.
  • از یک اسپرس نمک یا ژل برای مرطوب نگه داشتن مسیر بینی استفاده نمایید.

حرف آخر

خونریزی بینی رایج است و اغلب جدی نمی باشد. اغلب قدامی هستند و در خانه قابل درمان می باشند. این اتفاق اغلب به صورت ناگهانی می افتد و خیلی طول نمی کشد.

می توانند علل زیادی داشته باشد مخصوصا خشکی هوا و خاراندن مکرر یا گرفتن بینی. اگر نتوانستید خونریزی حاصل از خونریزی قدامی را متوقف کنید باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

خونریزی خلفی می تواند جدی تر باشد. اگر فکر می کنید دچار خونریزی خلفی شده اید  سریعا به پزشک مراجعه کرده یا با فوریتهای پزشکی تماس بگیرید.

مرطوب نگه داشتن هوای خانه، اجتناب از دستکاری کردن بینی و استفاده از مرطوب کننده های بینی برای مرطوب نگه داشتن مسیر بینی راههای خوبی برای پیشگیری از خونریزی هستند.

همچنین بخوانید:علت خونی شدن جرم گوش چیست؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است