علت خونی شدن جرم گوش چیست؟

جرم گوش (که موم گوش نیز نامیده میشود) ماده ای است که به طور طبیعی در گوش وجود دارد. اگرچه گاهی ممکن است ترشح بیش از اندازه این ماده یا انسداد مسیر گشو توسط آن را تجربه کنید اما وجود موم گوش به روان تر کردن کانال گوش و همچنین ممانعت از ورود باکتری ها به گوش میانی و پرده گوش  کمک می کند. خونی شدن جرم گوش علل متفاوتی می تواند داشته باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

خونی شدن جرم گوش

موم طبیعی گوش عموما زرد رنگ است. گاهی اگر موم گوش تجمه کرده باشد ممکن است زرد مایل به قهوه ای، قهوه ای یا سیاه نیز به نظر برسد. با این وجود، موم گوش قرمز رنگ می تواند نشانه از ترکیب شدن آن با خون باشد.

بسیاری از علل موم خونی بودن موم گوش بی اهمیت بوده و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. اما برخی از دلایل نیاز به توجه پزشکی فوری دارند مخصوصا اگر گوشتان دچار جراحت شدید شده یا درد و ناراحتی زیادی را تجربه می کنید.

در مورد علل ممکن خونی شدن موم گوش بیشتر بدانید. همین اطلاعات می تواند در گام بعدی به شما در درمان کمک نماید.

به چه دلایلی ممکن است موم گوش خونی شود؟

موم گوش ممکن است در نتیجه آسیب رسیدن به قسمتی از گوش خونی و قرمز رنگ شده باشد. در زیر برخی از عوامل ممکن آورده شده اند.

آسیب دیدگی کانال گوش

یکی از رایج ترین علل موم گوش خونی آسیب غیر عمدی به کانال گوش است. این اتفاق زمانی می افتد که شما سعی می کنید با انگشت یا یک گوش پاک کن گوش خود را تمیز کنید و گوش شما خراشیده میشود. این گونه آسیب ها ممکن است در کودکان به سبب فرو کردن اسباب بازی ها، مداد رنگی ها یا اشیاء دیگر در گوش ایجاد شده باشد.

اگرچه بسیاری از آسیب های وارده به کانال گوش جزئی هستند اما اگر موارد زیر را مشاهده کردید باید به عفونی شدن گوش ظن ببرید:

  • درد
  • التهاب
  • ترشحات

اغلب موارد خونریزی به خودی خود خوب میشوند. اما اگر همچنان خونریزی ادامه داشت باید به پزشک مراجعه نمایید.

عفونت شدید گوش

عوفنت گوش میانی (اوتیتیس مدیا) در پشت پرده گوش اتفاق می افتد. می تواند سبب التهاب و قرمزی پرده گوش و همچنین ترشحات و درد شود. زمانی که عفونتی وخیم تر میشود ممکن است سبب شکل گیری مایع در پشت پرده شده و منجر به پاره شدن و خونریزی آن گردد.

اگر متوجه موم یا ترشحات خونی از گوش خود شدید ممکن است دچار عفونت شدید شده باشید. در چنین مواردی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش نوع شدید تر جراحت است و در نتیجه پاره شدن غشاء حساسی که پرده گوش را شکل می دهد ایجاد میشود.

علل ممکن پارگی پرده گوش عبارتند از:

  • عفونت شدید گوش
  • جراحت
  • اشیاء تیز که در اعماق کانال گوش چسبیده باشند
  • صداهای بسیار بلند (جراحت صوتی)

جراحت

جراحت پرده گوش تنها می تواند یکی از دلایل خونریزی گوش باشد. تصادفات ماشین، افتادن و ضربه به سر در رقابتهای ورزشی می تواند سبب جراحت گوش شود. در اغلب موارد، جراحت گوش یک فوریت پزشکی محسوب میشود.

کلستئاتوم

کلستئاتوم توده ای از سلولهای خوش خیم (غیر سرطانی) است که در قسمت میانی گوش تجمع می کنند. تنها یک گوش را مبتلا می کند و سبب ترشحات آبکی و ناشنوایی میشود.

این بیماری گاهی با عفونت گوش اشتباه گرفته میشود. اما کلستئاتوم اگر درمان نشود می تواند عفونی هم بشود. برای برداشتن آن نیاز به جراحی است.

سرطان گوش

سرطان گوش نادر است اما جدی و سبب خونی شدن موم گوش می گردد. بیماری سرطان های گوش اغلب به خاطر انواع مختلف سرطان های پوست حاصل میشوند که می تواند گوش بیرونی و کانال گوش را درگیر نماید.

این اتفاق زمانی می افتد که سلول های سرطانی (بد خیم) ئر بیرون گوش تجمع کرده و سپس به داخل کانال گوش و گوش میانی پخش شوند.

مبتلایان به سرطان گوش علاوه بر زخم ها و ضایعاتی در گوش که خونریزی دارند، ممکن است افت شنوایی و کرختی گوش را نیز تجربه نمایند.

سبک زندگی

برخی از عادتها در سبک زندگی مثل شنا کردن، ورزش کزدن و تمیز کردن مداوم گوشها می تواند به افزایش ریسک آسیب دیدگی و عفونت گوشها کمک نموده و منجر به خونی شدن هر از گاهی موم گوش شود.  ممکن است به خاطر تغییرات فشار ناگهانی پرده گوش دچار پارگی شود (باروتروما). فعالیتهایی که می توانند سبب آن شوند عبارتند از:

  • کوه نوردی
  • غواصی با اسکویا
  • پرواز با هواپیما

در موارد بالا نیز ممکن است خونریزی گوش را تجربه کنید.

چگونه می توان عامل خونی شدن جرم گوش را تشخیص داد؟

برای تشخیص علت خونریزی گوش پزشک ممکن است هر دو گوش شما را معاینه کند. نگاهی دقیق به پرده گوش مشا خواهند انداخت تا شاید بتواند پارگی یا عفونت را تشخیص دهد. اگر مشکوک به رشد غیر طبیعی سلولها شد نمونه برداری انجام شده و برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده میشود. عکسبرداری مثل سی تی اسکن نیز ممکن است تجویز شود.

اگر افت شنوایی را تجربه می کنید پزشکتان ممکن است پیشنهاد انجام تست شنوایی را بدهد که می تواند به ارزیابی شدت افت شنوایی و همچنین تشخیص اینکه مشکل در یک گوش است یا هر دو گوش کمک نماید.

در مورد فوریت پزشکی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. تروما و جراحت های شدید ممکن است علاوه بر نشانه های زیر سبب خونریزی در گوش شود:

  • خون دماغ
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • از دست دادن تعادل و هماهنگی
  • از دست دادن شنوایی
  • بی هوشی

چگونه جرم گوش خونی درمان میشود؟

درمان دقیق موم گوش خونی به علت اصلی آن بستگی دارد. پزشک شما ممکن است موارد زیر را پیشنهاد دهد:

شیوه انتظار و پایش. این کار برای آسیب های جزئی و یا خراشها در کانال گوش و همچنین عفونتهای گوش میانی توصیه میشود. پارگی پرده گوش هم اگر خفیفی باشد ممکن است در عرض چند ماه خود به خود ترمیم شود.

آنتی بیوتیکها: اگر یک عفونت جزئی پس از چند روز بهبود نیافت ممکن است پزشکتان آنتی بیوتیک خوراکی یا به صورت قطره برای گوش تجویز کند.

تیوب های گوش. این ابزارها برای عفونتهای مزمن (عود کننده) برای کمک به خارج کردن مایع از گوش استفاده می شود.

خارج کردن جسم. اگر جسمی سبب آسیب رسیدن به گوش شده و به داخل آن چسبیده باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا آن را بیرون بیاورد. یک پزشک می تواند آن را بدون آسیب بیشتر خارج کند.

برداشتن سلولهایی که رشد غیرطبیعی دارند با جراحی. این جراحی برای کلستئاتوم و همچنین برداشتن سلولهایی که رشد سرطانی دارند از داخل گوش استفاده میشوند.

ترمیم پرده صماخ: نوع دیگری از جراحی نیز وجود دارد که برای کمک به ترمیم پرده گوش در زمانی که خود به خود پس از جراحت ترمیم نشده باشد پیشنهاد می گردد.

درمان های خانگی برای خونی بودن موم گوش

درد و ناراحتی مربوط به جراحت ها و عفونتهای جزئی را می توان در خانه با آرام بخش هایی که بدون نیاز به نسخه فروخته میشوند مثل ایبوپروفن و یا استامینوفن درمان کرد.

همچنین می توانید در مورد قطره هایی درمانی خانگی برای کمک به تسکین درد از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

برای جدا کردن موم گوشی که به گوش چسبیده است می توانید از روغن زیتون گرم در داخل کانال گوش استفاده کنید.

احتیاط

استفاده از شمع گوشها پیشنهاد نمیشود.  برای جدا کردن موم خونی از گوش از وارد کردن گوش گاک کن های چسبنده و دیگر اشیا اجتناب کنید.

آیا خونی شدن جرم گوش می تواند عوارضی داشته باشد؟

مشکلات جزئی که سبب خونی شدن موم گوش میشوند ممکن است علائم گذرا مثل ترشحات، درد، التهاب و تب ایجاد کنند. مومی که با فشار به داخل گوش هل داده شود (فشردگی) نیز می تواند به عفونت منجر گردد. 

برخی مواقع موم گوش خونی به علتهای اساسی جدی ایجاد شده است. اگر درمان نشود عوارض بلند مدت زیر ممکن است ایجاد شوند:

  • افت شنوایی
  • تاخیر در گفتار و بیان (در کودکان)
  • زنگ زدن گوش
  • سرگیجه
  • دردی که شدیدتر میشود
  • مننژیت به خاطر عفونتی که از گوش میانی به مغز سرایت می کند

حرف آخر

خونی شدن جرم گوش عمدتا به خاطر آسیب های جزئی حاصل میشوند که چند قطره خون تولید کرده و با موم گوش طبیعی ترکیب شده است. چنین مواردی خود به خود حل میشوند. اما اگر علائمی از عفونت مثل درد، تب و ترشحات را تجربه کردید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

اگر خونریزی های شدیدتر از گوشهایتان داشتید که متوقف نمیشد سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی از گوش شما به تصاوف یا تروما مربوط میشود فوریت پزشکی محسوب میشود و باید سریعا پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: وزوز گوش یا صدای داخل گوش چیست؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است