علائم هشدار دهنده اولیه بیماری های قلبی کدام‌اند؟

مشکلات قلبی همیشه با علائم هشدار دهنده یا علائم آشکار فیزیکی مثل درد عمومی در سینه، تنگی نفس یا تپش قلب همراه نیستند. برخی از علائم هشدار دهنده اولیه بیماری های قلبی حتی در سینه بروز پیدا نمیکنند. که همین امر سبب میشود شناسایی مشکل واقعی سخت به نظر بیاید.

تمام علائمی که می توانند نشانه‌ای از مشکلات قلبی باشند را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم :

۱- درد سینه

این رایج ترین علامت یک مشکل قلبی است. اگر سرخرگ شما بسته شده باشد و دچار حمله قلبی شده باشید ممکن است احساسی از درد یا فشار و له شدن در سینه داشته باشید. هر فردی این حس را یه گونه ای توصیف می کند که از حس یک شیء سنگین بر روی سینه تا سوزش متفاوت است.

این ناراحتی ممکن است برای چند دقیقه طول بکشد و می تواند زمانی اتفاق بیفتد که در حال فعالیت هستید یا حتی خواب باشید. اگر درد لحظه ای باشد و با فشار افزایش یابد در این صورت می تواند به قلب مربوط شود. اما بسیاری از اوقات مشکلات قلبی مخصوصا در زنان، افراد مسن و مبتلایان به دیابت می تواند بدون درد سینه اتفاق بیفتد.

۲- بر هم خوردن وضعیت معده

یک علامت مشکل قلبی که به اندازه درد سینه رایج نیست اما یکی از مهم ترین علائم هشدار دهنده اولیه بیماری های قلبی می‌باشد؛ بر هم خوردن وضعیت معده است که می تواند به صورت درد معده، استفراغ یا اسیدی شدن معده نمود یابد. از آنجایی که این علائم عموما به آنفولانزا یا عفونت معده مربوط میشود ارتباط احتمالی آن با قلب نایده گرفته میشود.

با این وجود، اگر باور دارید آخرین غذایی که خورده اید منجر به این علائم نشده است. در این صورت بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل از یک حمله قلبی نبوده است. همچنین، ضروری است به یاد داشته باشید که احتمال اینکه زنان بر هم خوردن وضعیت معده در رابطه با بیماری قلبی را تجربه کنند در مقایسه با مردان بیشتر است.

درد سینه و علائم هشدار دهنده بیماری های قلبی

۳- درد ناگهانی در بازو، گردن، فک و پشت

این علائم عموماً به خاطر یک حمله قلبی یا آنژین اتفاق می افتد. مخصوصاً اگر به صورت ناگهانی اتفاق افتاده و با  تشویش، تنگی نفس یا عرق کردن همراه باشد. در مورد آنژین، ممکن است این علائم بعد از چند دقیقه به کل از بین بروند. این علائم گاها با اسپوندیلوز گردنی، دندان درد یا دردهای عضلانی اشتباه گرفته میشود.

آنژین صدری یا آنژین قلبی چیست؟ (ویکیپدیا)

۴- احساس سرگیجه

اغلب در یک حمله قلبی یا آنژین ،مخصوصاً اگر ناگهانی و با ناراحتی ظاهر شود، تنگی نفس یا تعرق نیز متداول است. در مورد آنژین، کاملاً بعد از چند دقیقه از بین می‌رود.

 ۵- درد در گلو و دهان

درد در گلو و منطقه دهان به خودی خود علامتی از یک مشکل قلبی نیست.درد در گلو و دهان معمولا نشانه‌ای از سرما خوردگی و انسداد سینوس است. با این وجود، اگر درد در سینه دارید که تا به گلویتان و منطقه دهان می رسد در این صورت می تواند علامتی احتمالی از یک حمله قلبی باشد. برای مطمئن شد از دلیل باید به پزشک مراجعه کنید.

۶- نداشتن انرژی

اگر فعالیت‌های معمول شما نظیر پیاده روی یا کارهای روزمره شما را خسته می کند در این صورت باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. این تغییرات می تواند شاخص های مهمی از مشکلات بزرگتری در سلامت باشد. مخصوصا برای زنان، خستگی مفرط و ضعف که برای چند روز ادامه داشته باشد، می تواند نشانه ای از مشکل قلبی باشد.

۷- تعرق

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده اولیه، شروع ناگهانی عرق سرد بدون هیچ دلیل آشکاری می‌باشد. اگر این علامت در کنار علائم دیگر اتفاق بیفتد حتماً نیاز به کمک پزشکی می‌باشد.

۸- تعرق در کف پاها 

پاها و قوزک در زمانی که خون به درستی عرضه نشود، ممکن است عرق نمایند. ممکن است جریان خون شما در وریدها غیرطبیعی باشد که به ورم پاها منجر میشود. به علاوه، مشکلات قلبی می تواند بر عملکرد کلیه در حذف آب اضافه و سدیم از بدن تاثیر گذاشته و منجر به ورم پاها شود.

مقاله مرتبط: عوارض کلسترول بالا و نحوه اجتناب از آن‌ها

۹- سرفه مداوم

معمولا سرفه مداوم نشان دهنده بیماری قلبی نیست اما اگر در حال حاضر مشکلات قلبی دارید در این صورت می تواند یک زنگ خطر مهم و یک علامت هشدار دهنده اولیه بیماری های قلبی باشد. اگر دچار سرفه‌ای شٌدید که وقتی دراز می کشید شدیدتر می‌شود و با مشکل تنفسی همراه است. می تواند به این معنا باشد که قلب شما به درستی عمل نکرده و سبب شده است که خون در ریه هایتان جمع شود. اگر این علائم را تجربه کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۱۰- ضربان قلب متغیر

زمانی که هیجان زده هستید تند تر زدن قلب یا چند ثانیه توقف در زدن قلب طبیعی است. با این وجود اگر ضربان قلب برای بیشتر از چند ثانیه متوقف شد و یا اگر این اتفاق به دفعات افتاد و با سرگیجه همراه بود باید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

حرف آخر

وجود هریک از علائمی که پیش‌تر گفته شد؛ به تنهایی میتواند زنگ خطر مهمی برای بررسی های بیشتر باشد. هرگز علائم کوچک را نیز دست کم نگیرید. اگر سابقه بیماری های قلبی را در خانواده‌تان دارید بهتر است حتی پیش از شروع هرکدام از علائم بالا با پزشک متخصص صحبت کنید.

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید باید حتما خود را چکاب کنید. پاسخ سریع و درمان دارویی در زمان مناسب می تواند جریان خون را در قلب شما احیا کرده و حتی  زندگی شما را نجات دهد.

بیشتر بخوانید: تغییر در سبک زندگی برای حمایت از سلامت دریچه قلب

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است