سفید کردن دندان

امروزه مردم بیشتر و بیشتری حاضر هستند برای دندانهای سفیدتر و براق­تر پول پرداخت نمایند. امّا آیا سفید کردن دندان علمی و ایمن است؟  در زیر به سؤالات متداول در مورد این درمان پاسخ داده شده است.

سفید کردن دندان شامل بلیچینگ آن برای روشن تر کردن رنگ دندان می­شود. نمی تواند دندانهای شما را به سفید درخشنده تبدیل کند امّا می تواند چند درجه از رنگ کنونی دندانهایتان را روشن تر نماید.

دندان سفید نشان از سلامت است.

در پروسه سفید کردن دندان چه اتفاقی می­افتد؟

سفید کردن دندان نوعی اقدام دندان­پزشکی است و تنها باید توسط یک دندان پزشک و یا درمانگر دندان و یا بهدار دندان با تجویز دندان پزشک انجام شود.

برخی از سالنهای زیبایی سفید کردن دندان را هم انجام می­دهند اما این کار اگر یک دندان پزشک در سالن حضور نداشته باشد غیرقانونی است و می تواند سلامت دندانهای شما را در خطر قرار دهد.

همچنین می توانید کیت های سفید کننده دندان در خانه را خریداری نمایید اما آنها نیز ریسکهایی را در پی دارند.

سفید کردن دندان چطور اتفاق می افتد؟

اگر می خواهید دندانهایتان را سفید کنید باید ۲ تا ۳ جلسه به یک جراح دندان مراجعه کنید. دندان پزشک از دندانهایتان یک قالب می گیرد تا گارد دهان بسازد و به شما یاد خواهد داد که چگونه از آن با یک ژل سفید کننده استفاده نمایید. سپس، شما با استفاده از گارد دهان در خانه به طور مرتب از ژل برای یک دوره زمانی مشخص برای چند هفته استفاده می­کنید. برخی از ژلها می­توانند هر بار تا ۸ ساعت بر روی دندانها باقی بمانند که این دوره درمان را کوتاه می­کند.

سفید کردن با لیزر نوعی از این سیستم است که یک دندان پزشک می تواند از آن استفاده کند. یک ماده بلیچینگ بر روی دندانهای شما زده میشود و سپس یک نور یا لیزر بر روی آنها تابانده میشود تا سفید کننده را فعّال نماید. سفید کردن با لیزر تقریباً یک ساعت زمان می­برد.

آیا هر دندان پزشکی می­تواند دندانها را سفید نماید؟

هر دندان پزشکی که مجوز دندان پزشکی داشته باشد میتواند این کار را انجام دهند درمانگرهای دندان و بهداران دندان نیز در صورت داشتن مجوز می توانند با تجویز یک دندان پزشک این کار را انجام دهند.

در مورد کیت های خانگی و سالنهای زیبایی چطور؟

برای سفید کردن دندان تنها به یک دندان پزشک مجوز دارد مراجعه نمایید زیرا سفید کردن دندانها توسط افراد دیگر مثلا در سالن های زیبایی غیر قانونی است. کیتهای خانگی نیز ریسکهایی در پر دارند. قبل از استفاده از این کیتها حتما با دندان پزشک خود مشورت کنید.

کیتهای خانگی و سفید کردن دندان در سالنهای زیبایی چه مخاطراتی می توانند داشته باشند؟

برخی از کیتهای خانگی به میزان کافی حاوی ماده سفید کننده نبوده و بنابراین خیلی مؤثر نیستند.  همچنین، اگر یک دندان پزشک متخصص این کار را انجام ندهد ممکن است گارد دهانی که ارائه میشود کاملا متناسب با دهان نبوده و بنابراین مقداری از ژل بلیچینگ روی لثه ها و درون دهان نشت کند و سبب حساسیت و جوش زدن شود.

سفید کردن دندانهای در سالنهای زیبایی توسط افراد غیرمجرب و غیر متخصص انجام میشود و غیر قانونی بوده و سلامت دهان و دندانهای شما را به مخاطره می­اندازد.

آیا هزینه سفید کردن دندانها را باید به صورت خصوصی پرداخت کرد؟

سفید کردن دندان توسط دندان پزشک تنها به صورت خصوصی انجام میشود زیرا یک درمان زیبایی تلقی میشود و تحت پوشش بیمه قرار نمی­گیرد. هزینه های متفاوت است و سفید کردن با لیزر گران تر است.

از کجا بفهمیم آیا دندانهایمان به سفید کردن نیاز دارد؟

دندان پزشک به شما خواهد گفتکه آیا نیازی به سفید کردن دندانهایتان دارید یا خیر. ممکن است سفید کردن دندان برایتان مناسب نباشد مثلاٌ زمانی که بیماری لثه و یا مشکلی در تاج دندان دارید.

قبل از انجام این کار چه سؤالاتی لازم است از دندان پزشک پرسیده شود؟

از پرسیدن سؤالات به نظر ساده در مورد انواع درمان های سفید کننده درمان، اینکه چه نتایجی را باید انتظار داشته باشید و درمان چقدر طول می­کشد نترسید.

شاید بهتر باشد بپرسید آیا ریسکی در پی دارد مثلاً حساسیت دندانهایتان را افزایش می­دهد یا خیر.

سعی کنید با افراد دیگری که قبلاً این درمان را انجام داده اند صحبتی داشته باشید و یا اینکه با یک پزشک دیگر هم مشورت کنید تا کاملاً مطمئن شوید. همچنین از پزشک بخواهید یک برنامه درمانی کتبی به شما بدهد و قبل از شروع برایتان برآوری از هزینه ها داشته باشد.

آیا سفید کردن دندان دائمی است؟

سفید کردن دندانها دائمی نیست. ممکن است چند ماه تا ۳ سال به همین صورت باقی بماند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

تآثیر سفید کردن دندان اگر سیگار می­کشید یا شراب قرمز، چای یا قهوه زیاد می­نوشید خیلی نمی تواند باقی بماند چرا که این مواد بر روی دندانها لک می اندازند.

آیا سفید کردن بر روی دندانهای مصنوعی نیز تآثیری دارد؟

سفید کردن دندان بر روی دندانهای مصنوعی، تاج دندان، قسمتهای پر شده یا روکشها تاثیری ندارد.

سفید کردن دندانها چه خطراتی دارد؟

مهم نیست از چه درمانی استفاده می­کنید ممکن است لثه هایتان به مواد شیمیایی که به عنوان سفید کننده استفاده میشود حساسیت داشته باشد، مخصوصاً اگر در حال حاضر هم دنداتیان حساس باشند. همچنین ممکن است لثه های دچار سوزش شوند و برخی از کیتهایی که در خانه استفاده میشوند می­توانند به مینای دندان آسیب برسانند.

اگر از نتیجه راضی نبودم چه؟

  • اگر از نتیجه راضی نبودید، با دندان پزشکی که این کار را برایتان انجام داده صحبت کنید شاید توصیه ای داشته باشد.
  • اگر فکر می کنید سفید کردن دندان توسط یک دندان پزشک مجوز دار به دنداهایتان آسیب وارد کرده است. می تواند از او شکایت کنید که به آن رسیدگی میشود.
  • اگر فکر میکنید سفید کردن دنداهایتان به صورت غیرقانونی انجام شده است (به عبارتی، توسط کسی که مجرب نبوده و یا مجوز این کار را نداشته) می‌توانید آن را نیز گزارش دهید.

بیشتر بخوانید: عكس برداری پزشكی ؛ تغيير در مراقبت بهداشتي

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است