سازگاری با سوگ

از دست دادن كسی كه دوستش داشتید می تواند دنیای شما را تغییر دهد. دلتان برایش تنگ میشود و دوست دارید كه برگردد. احساس ناراحتی، تنهایی و حتی عصبانیت می نمایید. ممكن است در تمركز و یا خوابیدن دچار مشكل شوید. اگر خیلی درگیر پرستاری از او بوده اید زمانی كه اوقاتی را كه با او می گذرانده اید را به یاد می آورید دچار اندوه میشوید. این احساسات طبیعی هستند. نمی توان گفت برای سوگواری كردن چه شیوه ای درست و چه شیوه ای نادرست است. در این مطلب راه های سازگاری با سوگ را بررسی میکنیم.

سازگاری با سوگ

زندگی بعد از فوت یك عزیز

باورهای فرهنگی و سنتها نیز می تواند بر میزان ابراز ناراحتی فرد تاثیر بگذارد. برای مثال، در برخی از فرهنگها، غم در خفا و سكوت ابراز میشود. در برخی دیگر، می تواند بلند و عمومی باشد. این فرهنگ است كه طول مدت مورد انتظار برای اندوه فوت یك عزیز را تعیین می كند.

بسیاری از افراد تصور می كنند كه باید به شیوه خاصی در چنین مواقعی رفتار كنند اما همین بایدها می تواند به احساسات بدتری منجر گردد. باید به خود اجازه دهید غمگساری كنید و هر گونه كه دوست دارید احساسات خود را بروز دهید. برخی افراد بسیار با خود سخت رفتار می كنند و در برابر احساساتشان انتقادی هستند. با خود مهربان و دلسوز باشید.

سازش با سوگ فوت عزیز از دست رفته

شما باید به خود اجازه دهید كه به شیوه و تا مدت زمان مورد نیاز خودتان سوگواری كنید. هر كسی شیوه خاص خود را برای ابراز احساسات و سازگاری با سوگ دارد. برای مثال، برخی ممكن است احساسات خود را با انجام دادن كاری ابراز نمایند و نه به صورت كلامی. آنها غم خود را با رفتن به پیاده روی و شنا و یا انجام كارهای خلاقانه نظیر نوشتن و نقاشی كردن تخلیه می كنند. برای برخی دیگر، حرف زدن با افراد خانواده و یا دوستان و یا یك مشاور در مورد فرد از دست رفته می تواند كمك كننده باشد.

اگرچه بسیاری رابطه ای بین خنده و لبخند و سوگواری نمی بینند اما اینها نیز واكنش های سالمی به غم از دست دادن عزیزان بوده و می تواند محافظت كننده باشد. مشخص شده افرادی كه در عواطف خود انعطاف پذیری دارند بهتر از دیگران می توانند با غم از دست دادن عزیزانشان كنار آمده و در طول زمان سالم تر باقی می مانند.

در اینجا مسئله ابراز كردن و یا جلوگیری از برزو احساسات نیست بلكه می توان بر حسب شرایطی كه پیش می آید ابراز احساسات نمود .كسی كه در عواطفش انعطاف پذیر است زمانی با یادآوری خاطرات خوشحال كننده فرد از دست رفته ابراز شادی می نماید و زمانی دیگر با یادآوری خاطرات منفی مثل بحثی كه با او داشته ابراز خشم وعصبانیت می نماید.

معنای سوگواری

سوگواری به این معنا است كه بگذارید زمان بگذرد و فوت عزیز را بپذیرید و بتوانید بدون او زندگی كنید. طول مدت این فرآیند در هر فردی متفاوت است. افراد اغلب در ابتدا در زمانی كه عزیزی را از دست می دهند یك غم قوی و حاد را تجربه كرده و در عین حال به تدریج فرآیند سازش با این فقدان را شروع می كنند. برای سازش با فوت یك عزیز، باید بپذیرید كه او دیگر نیست و بفهید كه برای او این فقدان چه معنایی دارد. همچنین باید به دنبال راهی برای از نوساختن زندگی با رویای احتمالات ممكن از شادی های پیش رو بوده و در عین حال برای رابطه بلند مدتی كه با فرد از دست رفته داشته اید احترام قائل باشد.

یافتن معنایی برای زندگی پس از فوت یك عزیز می تواند به سازگاری با سوگ كمك نماید. پرداختن به كارهایی كه برایتان اهمیت بیشتری دارد می تواند به شما در تطابق با موقعیت كمك نماید.

انواع سوگواری

سوگ پیچیده

در حدود ۱۰ درصد از افراد داغ دیده سوگ پیچیده را تجربه می كنند شرایطی كه تطابق فرد با فوت عزیزش را سخت تر می نماید. افرادی كه دچار چنین غم شدید و طولانی مدتی میشوند اغلب دچار نوع خاصی از افكار هستند. ممكن است فكر كنند كه نباید مرگ  اتفاق می افتاد و یا حداقل نباید به این صورت می بود. آنها همچنین غم خود را قضاوت می كنند كه مثلا خیلی زیاد است و یا كافی نیست و از یادآوری هر آنچه كه به فرد از دست رفته مربوط میشود اجتناب می نمایند.

تجربه كردن این نوع سوگ پیچیده دلسرد كننده است اما باید یاد بگیرید كه در چنین شرایطی خود را قضاوت نكرده و نگذارید دیگران هم در مورد شما قضاوت نمایند.

در تحقیقاتی یك نوع درمان تخصصی برای سوگ پیچیده پیشنهاد و بررسی شده است. هدف از این درمان كمك به افراد در شناسایی افكار، احساسات و واكنش هایی است كه در مسیر تطابق با این غم وجود دارد. آنها همچنین بر تقویت فرآیند طبیعی این سازگاری تمركز داشتند. تحقیقات نشان داد ۷۰ درصد از افرادی كه در این نوع درمان شركت داشتند بهبود علائم را تجربه كرده اند. در مقایسه، صرفا ۳۰ درصد افرادی كه درمانهای استاندارد برای افسردگی را دریافت كرده بودند بهبود علائم را نشان دادند.

سوگ انتظاری

شما حتی ممكن است غم از دست دادن عزیزی را قبل از مرگش تجربه نمایید. این غم سوگ انتظاری نامیده میشود. این نوع سوگ در افرادی دیده میشود كه مدتی طولانی پرستار عزیز از دست رفته در زمان بیماری بوده اند. ممكن است در چنین حالتی از تغییراتی كه با آن مواجه خواهید شد احساس ناراحتی نمایید. تحقیات نشان داده اند اگر بیماران، پزشكان و اعضای خانواده قبل از اینكه فوت اتفاق بیافتد در مورد جنبه های این تغییر با یكدیگر صحبت نمایند بهتر می توانند در زمان این اتفاق با آن سازش كنند.

ادامه زندگی بعد از فوت عزیز

محققان همچنان در حال بررسی جنبه های مختلف فرآیند غمگساری هستند و امیدوارند با یافته های خود راههای جدیدی برای كمك به افراد برای سازگاری با سوگ و غم از دست دادن عزیزانشان پیشنهاد دهند.

اگرچه از دست دادن یك عزیز می تواند فردی را از پای درآورد اما بسیاری از افراد با كمك گرفتن از خانواده و دوستانشان سعی می كنند این فرآیند را قابل قبول تر سازند. مراقب خود باشید، پیشنهادها برای كمك از طرف افراد دور و بر  خود را بپذیرید و حتما در صورت نیاز به یك مشاور مراجعه نمایید.

ما بر این باور هستیم كه سوگ نوعی عشق است و بعد از فوت یك عزیز باید جایگاه خاص خود را در زندگی فرد بیابد. اگر فكر می كنید نمی توانید زندگی را به صورت طبیعی پیش ببرید نیاز به كمك حرفه ای دارید. لطفا امید خود را از دست ندهید. راههای خوبی برای كمك به شما وجود دارد.

سازگاری با سوگ و غم از دست دادن

مراقب خود باشید. سعی كنید مرتبا ورزش كنید، غذای سالم بخورید و خواب كافی داشته باشید. از عاداتی كه شما را در خطر قرار می دهند مثل نوشیدن بیش از اندازه الكل و یا سیگار كشیدن اجتناب نمایید.

با دوستانی كه مراقب شما هستند صحبت نمایید. اگر نیاز به صحبت كردن با كسی را داشتید حتما دیگران را در جریان قرار دهید.

سعی كنید در آن زمان تغییرات اساسی ایجاد نكنید. بهتر است برای گرفتن تصمیمات بزرگ مثل جا به جا كردن خانه و یا تغییر در كار مدتی صبر كنید.

به یك گروه حمایتی حضوری و یا آنلاین بپیوندید. با این كار می توانید با افراد سوگوار دیگر صحبت كنید. برای یافتن چنین گروههایی به بیمارستانها، جوامع مذهبی و آژانسهای دولتی محلی خود مراجعه نمایید.

به دنبال یك حمایت حرفه ای باشید. گاهی صحبت كردن با یك مشاور در این باره می تواند كمك كننده باشد.

با پزشك خود مشورت نمایید. اگر با انجام فعالیتهای روزمره خود مثل لباس پوشیدن، خوابیدن و یا غذا درست كردن مشكل دارید حتما این موضوع را با پزشك خود در جریان بگذارید.

با خود مهربان باشید. سوگواری زمان می برد. تجربه كردن تركیبی از احساسات در این مدت امری طبیعی است.

همچنین بخوانید: غربالگری سرطان: آیا من در خطر ابتلا به سرطان هستم؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است