رژیم كالری شماری چيست و آيا واقعا مي تواند به كاهش وزن كمك كند؟

رژیم کالری شماری برنامه كاهش وزن ساده مخصوصاً در اینستاگرام و دیگر رسانه های اجتماعی به خاطر روش ساده اش به محبوبیت رسیده است: دریافت كالری كمتر از مقدار كالری كه سوزانده می شود. اما آیا این روش برای كاهش وزن ایمن و موثر است؟

رژیم کالری شماری

رژیم کالری شماری چیست؟

در رژیم كالری شماری نوع غذایی كه خورده می شود اهمیتی ندارد- محتوای كالری است كه اهمیت دارد. برای همین است كه كارشناسان معتدقدند این شیوه ها آن قدرها هم كه به نظر می رسد سالم نیست.

می توانید هر روز فقط كیك بخورید فقط باید بیشتر از میزان كالری آن بتوانید بسوزانید. این ایده پشت كالری شماری است: تا زمانی كه كالری كه می سوزانید بیشتر از كالری كه دریافت می كنید باشد، وزن كم می كنید.

اما به نظر برخی این می تواند مجوزی باشد برای خوردن غذاهای بی خاصیت و تاز مانی كه این معادله ریاضی درست باشد مشكلی پیش نمی آید.

اگر نگاهی به صفحات هشتگ در اینستاگرام برای رژیم كالری شماری بیاندازید. تصاویری از تارت، پای، چیپس، پیتزا و غیره می بینید كه مثلا نشان می دهند شما میتوانید در خوردن حتی غذاهای مضر زیاده روی كرده و با این وجود باز هم وزن كم كنید.

در ضمن خواهید دید كه كاربران این كانالها هزاران پیام در مورد این رژیم فرستاده اند كه در آنها نوشته شده:”من امروز یك ساندویچ بزرگ كالباس برای صبحانه خوردم (چون می دانم كه می توانم آن را بسوزانم).”

رژیم كالری شماری چیست و چگونه عمل می كند؟

اساس كاهش وزن در این شیوه صرفا بر اساس رابطه بین تعداد كالری های دریافتی و تعداد كالری های سوزانده شده است. اگر تعداد كالری دریافتی كمتر باشد وزن كم می كنید. بر عكس، اگر كالری اضافه داشته باشید وزن اضافه می كنید.

كسانی كه شروع به بررسی این معادله ریاضی كرده و غذای خود را رهگیری می كنند به این نتیجه می رسند كه: بله من می توانم هر چیزی بخورم فقط باید كالری مصرفی ام كمتر از كالری باشد كه می سوزانم.

در این شیوه مثلا یك مرد می تواند هر سه ساعت یك بسته اسنك بخورد و ۱۸۰۰ كالری دریافت كند و این مقدار یعنی ۸۰۰ كالری كمتر از میزان برآرود شده برای مردی در اندازه او. در پایان ۱۰ روز، چنین فردی ۱۳ كیلو كم كرده و به ۸۷ كیلو خواهد رسید. شاخص توده بدنی او از ۲۸٫۸ كه دارای اضافه وزن تلقی می شود به ۲۴٫۹ كه طبیعی است كاهش می یابد. كلسترولش هم بهبود یافته كه احتمالا نتیجه همین كاهش وزن است.

در رژیم كالری شماری مجاز به خوردن چه غذاهایی هستید؟

به لحاظ فنی، شما می توانید در رژیم كالری شماری هر چیزی بخورید تا زمانی كه كالری دریافتی كمتر از كالری باشد كه می سوزانید. در بازی كالری شماری، سبزیجات به معنای همه چیز نیست. مثلا می توانید پنكیك، تخم مرغ، بیكن و یك ساندویچ همبرگر و سس فرانسوی سفارش دهید. البته این غذاها سالم نیستند. اما باز هم به خاطر كاهش وزن كلسترول در سطح خوبی باقی می ماند.

مزایای ممكن رژیم كالری شماری چیست؟

در هر رژیمی كه مقدار كالری دریافتی كاهش یابد به كاهش وزن منجر می گردد. در تحقیقی رژیم های كاهش وزن با تركیبات مختلف پروتئین، كربوهیدرات و چربی با هم مقایسه شد. و دیده شده است كه همه تاثیر مشابهای در كاهش كالری دارند.

كسانی كه در حال حاضر رژیم كالری شماری می گیرند صرفا بر كاهش كالری تمركز داشته و تعادل بین مواد غذایی برایشان اهمیتی نداشته ولی واقعا هم وزن كم می كنند.

خطرات باقوه رژیم کالری شماری

اگر در این شیوه از غذاهای فست فودی و فاقد مواد مغذی انتخاب شود، خطر سوء تغذیه وجود دارد. اگر چیزی غیر از شكلات در تمام طول روز نخورید احتمالا كلی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اكسیدان و فیبر از دست خواهید داد. احتمالا پروتئین لازم رادریافت نكرده و چربی سالم را هم مصرف نخواهید كرد.

این برای عملكرد كل بدن اصلا خوب نیست چه به لحلظ ذهنی چه به لحاظ فیزیكی. اگر یك قدم جلوتر بروید، بسیاری از افراد از این مساله غافل هستند كه هر ماده غذایی- كربوهیدارتها، پروتئین و چربی- به شیوه مختلفی در بدن عمل می كنند. مثلا كربوهیدراتهای پیچیده مثل برنج قهوه ای، كینوآ و غلات كامل از غذاهایی فست فودی حذف شده اند. ولی آنها نه تنها حاوی مقادیر بسیاری ویتامین و مواد معدنی هستند. بلكه حاوی فیبر بوده كه هضم را كند كرده و سطح انرژی را ثابت نگه داشته و اشتها را برای چند ساعت پس از غذا تحت كنترل نگه می دارند.

پیشنهادات کمک کننده

آنچه كه مشخص است این است كه باید سعی شود تعادل بین مواد غذایی برقرار باشد. مثلا اگرچه دو سوم این رژیم غذاهای آماده است اما می توان حداقل از قرصهای مولتی ویتامین و یا كنسرو نخود سبز و یا مثلا سبزیجاتی مثل كرفس استفاده كرد. این ها حداقل تا حدی می توانند نتایج را بهبود دهند.

خوردن غذاهای فست فودی به كنار، افراط در كالری شماری كار پسندیده ای نیست. آن قدر مبهوت خوردن شیرینی در هر روز نشوید كه در هنگام كاهش وزن جذب كالری لازم را فراموش كنید. این امر می تواند در بلند مدت تاثیرات نامطلوبی داشته باشد. باید مطمئن شوید كه در هر وعده و بین غذاها كالری لازم را برای حفظ متابولیسم و سطح انرژی مورد نیاز بدنتان دریافت می كنید. بنابراین بتوانید جلوی خود را در خوردن اسنكها گرفته و از گرسنگی زیاده روی نكنید.

در واقع پزشكان در این رژیم محدودیت كالری تعیین نمی كنند. چون دیده شده كه در بسیاری از رژیم ها به خاطر سخت گیری برای كالری های مصرفی بیماران احساس محروم بودن كرده و نتوانسته اند به آن پایبند بمانند.

تاثیرات بالقوه بلند مدت و كوتاه مدت رژیم كالری شماری

در كوتاه مدت احتمالا با رعایت دقیق كالریهای دریافتی و كالری های سوزانده شده، بدون توجه به نوع غذایی كه خورده می شود، وزن كم می كنید. اما متخصصان بر این باور هستند كه در بلند مدت اجرای آن می تواند سخت بوده و تداوم آن ناایمن و ناسالم است. در این شیوه شما به جای تمركز بر تعادل مواد غذایی بر آنچه كه از آن لذت می برید تمركز داشته و البته حتما نوعی از ورزش ثابت را باید داشته باشید.

آیا رژیم كالری شماری می توانید به شما كمكی در كاهش وزن نماید؟

بله احتمالا با رعایت شیوه كالری شماری در كوتاه مدت می توانید به وزن هدف خود برسید. ما همیشه به خاطر داشته باشید: بیش از دو سوم افرادی كه وزن كم می كنند در طی ۴ تا ۵ سال وزنی بیشتر از وزن اولیه خود بدست می آورند یعنی دوباره چاق می شوند. بنابراین بهتر است از این شیوه تحت نظر یك پزشك متخصص تغذیه استفاده شود. او می تواند برای شما یك برنامه متعادل غذایی تنظیم كرده كه با اهداف و سبك زندگی شما هماهنگ باشد و شما می توانید چنین رژیمی را در بلند مدت نیز حفظ نمایید.

مطلب مرتبط:رژیم کتوژنیک چیست؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است