راههای غیر جراحی برای از بین بردن چین و چروک صورت

همه ما می دانیم که افزایش سن اجتناب ناپذیر و چین و چرک طبیعی است. اما اگر شما جزء آن دسته از بسیار افرادی هستید که از شکل گیری چروکهای عمیق وحشت دارید راههای زیادی برای رفع آنها وجود دارد.

چین و چروک چیست؟

چین و چروک خطوط و شکن هایی هستند که به خاطر عوامل متعددی مثل افزایش سن و یا آسیب دیدگی به خاطر نور خورشید شکل می گیرند.

چین و چروک بخشی طبیعی از فرآیند افزایش سن هستند و زمانی ظاهر میشوند که پوست حالت کشسانی خود را از دست می دهد.

چگونه چین و چروک ها شکل می گیرند؟

با افزایش سن، پوست ما به صورت طبیعی خالت کشسانی خود را از دست دادن و خشک تر میشود که سبب میشود نتواند در مقابل آسیب ها مقاومت نماید. به علاوه با افزایش سن پوست چربی خود را از دست داده و چروکها عمیق تر میشوند.

حرکت های تکرار شونده صورت مثل خنده و اخم نیز می تواند روی پوست چروک ایجاد کند. این اتفاق بیشتر دور لبها و در اطراف چشم می افتد.

سبک زندگی نیز می تواند بر ایجاد چروک تاثیر بگذارد. سیگار کشیدن و زیاده روی در مصرف الکل تاثیر مستقیمی بر بدن و همین طور پوست ما دارد. سیگار کشیدن روند افزایش سن را افزایش می دهد و الکل نوشیدن آب پوست را خشک می کند که سبب میشود چروکهای عمیق تری ایجاد شود. زیاد بیرون بودن در نور آفتاب سبب تجزیه لایه های عمیق تر کلاژن و الاستین در پوست میشود. بنابراین اگر نمی توانید برای نور آفتاب کاری بکنید و مجبورید بیرون باشید لااقل از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

هیچ گاه برای گرفتن تصمیمهای سالم تر برای پوستتان دیر نیست. اما اگر دچار چند چروک عمیق شده اید که شما را اذیت می کند با روشهای زیر می توانید بر آنها غلبه کنید

رتینوئیدها

زمانی که صحبت از مواد ضد پیری می رسد رتینوئیدها حرف اول را می زنند. رتینوئیدها که مشتقاتی از ویتامین A هستند با تحریک گردش سلولی و افزایش تولید کلاژن می تواند به کاهش ظهور چروک ها کمک نماید. نه تنها این بلکه رتینوئیدها همچنین می تواند لکه های حاصل در نتیجه افزایش سن و آسیب به خاطر نور خورشید را از بین ببرند، بافت پوست را بهبود داده و به چهره های جوان تر و شاداب تر منجر شوند. رتینوئیدها به صورت محصولات تجویزی مثل ترتینوئین یا تازاروتن یا محصولاتی که به شکل رتینول بدون نیاز به نسخه در داروخانه ها به فروش می رسند یافت می شوند.

چگونه باید از رتینوئیدها استفاده کرد

رتینوئیدها در همه جا یافت میشوند، اما یک هشدار وجود دارد: آنها بسیار قوی هستند، به این معنی که می توانند باعث تحریک، خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن شوند، به خصوص زمانی که نادرست استفاده شوند. مهم است که رتینوئیدها را به آرامی به پوست خود وارد کنید، به این معنی که فقط دو تا سه بار در هفته از آن استفاده کنید. بعد از چند هفته، یک روز دیگر به استفاده اضافه کنید و همین طور ادامه دهید تا زمانی که به مصرف روزانه برسید (البته اگر پوست شما توانایی تحمل آن را دارد). همچنین می توانید تکنیکی به نام بافرینگ را امتحان کنید، به این معنی که رتینوئید خود را با یک مرطوب کننده مخلوط کنید تا قدرت آن کاهش یابد. همیشه از رتینوئیدها در شب و به دنبال آن از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید. اگر از رتینوئید استفاده می کنید، حتما باید از ضد آفتاب هم استفاده کنید، زیرا رتینوئیدها پوست شما را نسبت به آفتاب حساس تر می کنند.

صبور باشید

ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد تا نتایج عمده استفاده از رتینوئید را مشاهده کنید. اگر چند ماه است که از رتینوئید استفاده می‌کنید، به آن ادامه دهید. اگر یک سال بدون نتیجه می گذرد، با متخصص پوست خود در مورد افزایش دوز خود صحبت کنید.

ویتامین C

یکی دیگر از ستاره های ضد پیری، ویتامین C است. ویتامین C  یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد را خنثی می کند و تولید کلاژن را افزایش می دهد که به نوبه خود ظاهر چین و چروک را کاهش می دهد. به عنوان یک امتیاز، ویتامین C همچنین در محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشیدی که باعث خطوط ریز و چین و چروک های عمیق می شود، عالی است. همچنین با تیره شدن پوست، اسکار آکنه، تیرگی و بزرگ شدن منافذ مقابله می کند. آن را با یک ضد آفتاب خوب ترکیب کنید تا پوست شما برای مبارزه با پیری زودرس آماده شود.

چگونه می توان ویتامین C را در مراقبتهای روزمره از پوست تلفیق کرد

وقتی نوبت به ویتامین C می رسد، باید به دنبال یک سرم قوی باشید تا بیشترین استفاده را از این ماده داشته باشید. به دنبال محصولات حاوی اسید اسکوربیک با غلظت حدود ۱۵ درصد باشید زیرا با این درصد بیشترین تاثیرگذاری را دارد. مطمئن شوید که در یک بطری شیشه ای مات یا تیره قرار دارد تا از اکسیداسیون جلوگیری شود. قبل از ادامه روتین مراقبت از پوست، سرم ویتامین C خود را روی پوست خشک بمالید. آن را نیز به آرامی شروع کنید و به تدریج با افزایش تحمل پوست، استفاده خود را افزایش دهید. هنگام استفاده از مواد فعال مانند ویتامین C، همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

لایه بردارهای شیمیایی

لایه برداری شیمیایی با برداشتن لایه خارجی پوست عمل می کند. پس از اعمال این روش، یک لایه از روی پوست برداشته میشود و پوست صاف‌تر و با چین و چروک کمتری در زیر آن ظاهر می‌شود. لایه بردارهای شیمیایی از نظر قدرت متفاوت هستند و می توانند از ترکیبی از اسیدهای مختلف مانند اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و اسید سالیسیلیک در آنها استفاده شده باشد. آنها همچنین خطوط ریز، منافذ بزرگ شده، اسکارهای آکنه و لکه های پیری را هدف قرار می دهند.

بوتاکس

زمانی که صحبت از چین و چروک میشود به ذهن اغلب ما اولین چیزی که به عنوان درمان و اقدام پیشگیرانه می رسد بوتاکس است. بوتاکس از اشکال مختلفی از سم بوتولین تشکیل شده است که زمانی که به ماهیچه تزریق میشود از انقباض آن جلوگیری می کند و همین امر سبب کم عمق شدن چروک ها میشود.

با این وجود  بوتاکس برای همه چروک ها کار ساز نیست.

وقتی صحبت از چین و چروک های پویا یا چروک های ناشی از حرکات مکرر عضلانی مانند لبخند زدن، اخم کردن یا چشم دوختن به میان می آید، بوتاکس یک راه حل عالی است. از بوتاکس می توان برای صاف کردن خطوط پیشانی، خطوط لبخند و موارد دیگر استفاده کرد. از سوی دیگر، چین و چروک های ساکن در اثر آسیب های ناشی از نور خورشید، سیگار کشیدن و از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست ایجاد می شوند. بوتاکس تاثیر زیادی روی این نوع چین و چروک ها نخواهد داشت.

استفاده از بوتاکس چگونه است؟

این روش بسیار ساده است: ارائه دهنده بوتاکس از یک سوزن برای تزریق بوتاکس به یک عضله خاص استفاده می کند. برخی از ارائه دهندگان قبل از تزریق بوتاکس از بی حسی موضعی استفاده می کنند. این کار تنها چند دقیقه با حداقل ناراحتی طول     می کشد.

چه کسانی می توانند از بوتاکس استفاده  کنند

هر کسی که از ظاهر چین و چروک های پویا ناراحت است می تواند بوتاکس کند. هیچ “سن مناسبی” برای شروع بوتاکس وجود ندارد. شما همچنین می توانید بوتاکس را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک انجام دهید.

چه عوارض جانبی دارد؟

تزریق بوتاکس تقریبا ایمن است. با این وجود همانند هر درمان دیگیری با ریسک همراه است. برخی از عوارض خفیف جانبی آن عبارتند از درد و کبودی در محل تزریق، افتادگی پلک، خنده نامتقارن، سردرد یا علائم شبیه به آنفولانزا و سرازیر شدن آب دهان.

فیلرها (پر کننده های) پوست

 پرکننده های پوستی مواد ژل مانندی هستند که برای صاف کردن چین و چروک ها به پوست تزریق می شوند. پرکننده های پوستی برای چین و چروک های ناشی از کاهش حجم صورت عالی هستند. آنها می توانند حجم از دست رفته را بازگردانند و چهره را حجیم کنند تا ظاهری جوان تر داشته باشند. برخلاف بوتاکس، پرکننده های پوستی را می توان برای صاف کردن چین و چروک های ساکن ناشی از از دست دادن کلاژن، خاصیت ارتجاعی و چربی و همچنین آسیب جاذبه و نور خورشید استفاده کرد.

انواع فیلرهای پوست:

• هیالورونیک اسید: ماده ای که به طور طبیعی در پوست وجود دارد، اسید هیالورونیک به سلول ها کمک می کند رطوبت را حفظ کنند و در نتیجه پوستی سالم داشته باشند.

هیدروکسی لاپاتیت کلسیم: هیدروکسی لاپاتیت کلسیم ماده ای است که به طور طبیعی در استخوان های ما وجود دارد. این نوع پرکننده برای چین و چروک های عمیق و حجم از دست رفته عالی است.

پلی-ال-لاکتیک اسید: پلی-ال-لاکتیک اسید یک ماده مصنوعی زیست سازگار و زیست تجزیه پذیر است  که با کمک به بازسازی طبیعی کلاژن پوست، خطوط و چین ها را صاف می کند.

• پلی متیل متاکریلات: یک راه حل دائمی تر برای چین و چروک ها می باشد. پلی متیل متاکریلات یک ماده مصنوعی زیست سازگار است که در زیر پوست به شکل یک توپ کوچک یا “ریزکره” برای ایجاد حمایت و ساختاردهی باقی می ماند.

فیلرهای اسید هیالورونیک محبوب‌ترین هستند، زیرا برای هر نوع پوستی فوق العاده اند، نتایج سریعی را ارائه می‌دهند و به راحتی قابل برگشت هستند. اگر فردی از فیلر هیالورونیک اسید خود ناراضی باشد، می توان آن را با تزریق هیالورونیداز حل کرد.

میکرونیدلینگ

این روش که با نام درمان تحریک کلاژن سازی نیز نامیده میشود روشی است که در آن از سوزن های کوچک برای سوراخ کردن پوست استفاده میشود. این عمل سبب افزایش تولید کلاژن، کاهش ظاهر چروک ها و بهبود بافت کلی پوست میشود. میکرونیدلینگ همچنین به جای زخم آکنه، تیره شدگی، پوست خشن و منافذ بزرگ کمک می کند.

از یک بی حس کننده موضعی بر روی پوست اصتفاده میشود. از یک ابزار که سوزن های کوچکی دارد بر روی پوست برای ایجاد سوراخهای خیلی ریز استفاده میشود که بدن را تحریک به ایجاد کلاژن و الاستین بیشتر می کند. در این زمان ممکن است کمی پوست شما خونی شود. و می توان از یک سرم برای پوست در این موقع استفاده کرد.

آیا می توان در خانه میکرو نیدلینگ انجام داد؟

حتما متوجه شده اید که ابزارهای میکرونیدلینگ در خانه روز به روز محبوبیت بیشتری می یابند. توصیه ما؟ نه ما این کار را توصیه نمی کنیم. این روش نه تنها اثربخشی ندارد بلکه ریسک اینکه به پوست آسیب برسانید یا سبب شوید پوست عفونت کند هم بسیار زیاد است. بهتر است این کار را به یک فرد حرفه ای بسپارید و نتایج ایمن تری دریافت کنید.

درمان لیزر فرکسل

فرکسل یک لیزر میکروسکوپی است که برای درمان خطوط ریز و چین و چروک‌ها به پوست نفوذ می‌کند تا تولید کلاژن و الاستین پوست را تقویت کند.  فرکسل همچنین آسیب های ناشی از نور خورشید، تیرگی پوست و اسکار آکنه را درمان می کند. فرکسل با ایجاد آسیب های ریز در پوست عمل می کند که باعث تحریک رشد کلاژن و الاستین می شود.

آیا درمان با لیزر فرکسل نیاز به استراحت دارد؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت فرکسل این است که به حداقل زمان استراحت نیاز دارد. انتظار حدود یک هفته (کمتر یا بیشتر) استراحت را داشته باشید.  ابتدا پوست قرمز و متورم و سپس پوسته پوسته می شود. مهم است که پوسته ها را نچینید و نکشید، در غیر این صورت خطر زخم شدن پوست خود را دارید.

با این وجود، انتظار نتایج آنی را نداشته باشید.

برای چین و چروک های عمیق، ممکن است از اینکه متوجه شوید به حدود سه تا پنج جلسه با فاصله حدوداً چهار هفته از همدیگر نیاز دارید تا به طور کامل آنها را هدف قرار دهید، ناامید شوید. فرکسل ارزان نیست و می تواند هر جلسه هزینه زیادی را به شما تحمیل نماید.

درمان های فرکانس رادیویی

در درمان‌های فرکانس رادیویی از تابش با انرژی کم برای گرم کردن درم استفاده می‌شود که تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند و ظاهر خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست را کاهش می‌دهد. از آنجایی که فرکانس رادیویی فقط درم را هدف قرار می دهد بدون اینکه به لایه بالایی آسیب برساند، پس از عمل نیازی به استراحت وجود ندارد، اگرچه ممکن است پوست کمی قرمز باشد. پس از درمان، پوست شما شروع به تولید کلاژن جدید می کند و در نتیجه پوست سفت تر و سفت تر می شود.

در زیر نمونه ای از یک درمان فرکانس رادیویی آورده شده است:

یک درمان تاییدشده است که در آن از فرکانس رادیویی دو قطبی برای نفوذ در پوست و ارتقاء تولید کلاژن و الاستین و تجریم رشد سلول استفاده شده و در نتیجه ظاهر چروکها، بافت پوست و تیرگی آن را بهبود می دهد. تاثیرات آن را می توان تنها پنج روز بعد از درمان مشاهده کرد. این روند تنها ۳۰ دقیقه طول می کشد تاثیرات آن برای دو تا پنج ماه باقی می ماند.

پیشگیری حیاتی است

آسیب دیدگی به خاطر خورشید یا پیری در نتیجه آفتاب یکی از دلایل اصلی پیری زودرس است که منجر به خطوط ریز و چین و چروک های عمیق می شود. در حالی که نمی توانید پیری را متوقف کنید، می توانید از پیری زودرس ناشی از آسیب خورشید جلوگیری کنید.

هیچ وقت برای شروع به افزودن ضد آفتاب به روتین مراقبت از پوستتان دیر نیست. اگر از ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده نکنید، گران ترین و مؤثرترین درمان ها اهمیتی ندارند. بسیاری از درمان های ذکر شده در بالا پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر می کنند و محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید باز هم مهم تر می شود. اطمینان حاصل کنید که از ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده می‌کنید و تقریباً از نصف قاشق چای خوری ضد آفتاب چه در باران چه در زیر نور خورشید استفاده نمایید. در آینده پوستتان و خودتان ممنون این کار خواهید شد.

کلمات کلیدی: چین و چروک، کلاژن، الاستین، نور خورشید، کرم ضدآفتاب

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است