راه هایی برای زندگی بهتر با دست های ملتهب

التهاب، که پزشک شما ممکن است آن را ادما بنامد می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. گاهی خون از مویرگهای دست نشت کرده که می تواند منجر به التهاب گردد. ممکن است این التهاب در نتیجه بارداری یا پس از یک جراحت دیدگی حاصل شده باشد. برخی از داروها نیز می توانند دست های ملتهب ایجاد کنند. بدون توجه به اینکه چه اتفاقی افتاده است دوست دارید بتوانید دوباره از دستهای خود استفاده کرده و کارهایتان را انجام دهید.        

دست های ملتهب

دلایل مختلف، نتایج مشابه

استفاده از هر دو دست

برای بلند کردن اشیای سنگین مثل کتری یا قابلمه پز از آب به جای یک دست از هر دو دست استفاده کنید. همین حرکت کوچک سبب میشود  کشش اضافه از مفاصل کوچک انگشتان دست های ملتهب شما برداشته شود. چه راه های دیگری برای کمک به دستهایتان وجود دارد؟ درها را با کل بدنتان هل دهید نه تنها با نوک انگشتانتان. سعی کنید از یک کیف شانه ای استفاده نکنید نه از یک کیف دستی. سعی کنید به جای بلند کردن اشیا آنها را روی زمین هل دهید.

تمرینات انگشت برای دست های ملتهب

حرکت دادن ماهیچه ها در دستتان می تواند به پمپ کردن خون اضافه کمک نماید. این کار را امتحان کنید: نوک دستها و انگشتانتان را به سمت بالا نگه دارید. انگشتان خود را قلاب کنید تا نوک انگشتانتان کف دستتان را لمس کند، به مدت ۵ ثانیه در همین صورت نگه دارید سپس آنها را راست کنید. سپس، دست را مشت کنید، تا شماره پنج بشمارید و رها کنید.. از پزشک خود در مورد تمرین های دیگری که می تواند برای دستان شما خوب باشد سوال کنید.

مالش دادن

لوسیون را روی دست ملتهب خود قرار دهید. آنها را در یک نقطه راحت روی به روی خود هم سطح با شانه تان قرار دهید. با نوک انگشتان شروع کنید و از ضربه های بلند و آرام برای مالیدن انگشتانتان به سمت بالای دستها و مچ استفاده کنید. فشار بدهید اما آن قدر هم محکم فشار ندهید که به خود آسیب برسانید. مالش دادن قسمتهای ملتهب به سمت قلبتان می توانند به حرکت کردن و خارج شدن مایعات اضافه کمک نماید.

کمپرس سرد

قطعات یخ در کیسه زیپ لاک و یا کیسه فریزر نیز می تواند نتیجه خوبی داشته باشد. تاثیر یکسان ایت: سرما به کاهش التهاب کمک می کند. یک حوله نازک دوره کیسه بپیچید تا پوستتان اذیت نشود. آن را به مدت ده دقیقه بر روی دست قرار دهید بعد از ده دقیقه بردارید و ده دقیقه بعد همین کار را تکرار کنید. هر بار این کار را بیشتر از بیست دقیقه انجام ندهید.

دستکش های طبی دست های ملتهب

آنها طوری ساخته شده اند که راحت و کاملا اندازه بوده و کار آنها این است که فشاری به دستان شما وارد می کند که مانع از ایجاد مایعات میشود. در تحقیقات متعددی مشخص شده است که پوشیدن دستکشهای طبی التهاب و همچنین سختی و درد را برای افراد مبتلا به روماتیسم بهبود می دهد. برخی از دستکشها کل دست را می پوشانند برخی دیگر نوک انگشتان بیرون است و بنابراین می توانید هر چیزی را لمس کرده و راحت تر اشیاء را بگیرید.

اجتناب از نمک و غذاهای خیلی شور

یک قاشق چای خوری از این ماده ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم دارد .. این مقدار برای کل روز یک فرد کفایت می کند. نمک سبب میشود بدن شما آب بیشتری بکشد که همین امر هر گونه التهابی را بدتر می نماید. به جای آن از گیاهان، ادویه ها، سیر و آب لیمو برای افزودن طعم به غذاهایتان استفاده کنید.

تا چه حد می تواند بد باشد؟ یک قوطی سوپ نودل مرغ می تواند ۹۴۰ میلی گرم سدیم در یک فنجان داشته باشد. کالباس نیز بهتر از این نیست: ۲ انس (یعنی تنها چند برش) تقریبا نیمی از نیاز روزانه سدیم شما را تامین می کند. در نان ها و پیتزا و ناگتهای مرغ نیز مقدار زیادی سدیم نهفته است. در زمان خرید کردن برچسب غذاها را با هم مقایسه کنید و غذاهایی را انتهاب کنید که در هر وعده سدیم کمتری داشته باشد.

برای هر کاری از ابزار درست استفاده کنید

برخی از آیتم ها با در نظر داشتن مفاصل سخت و دست های ملتهب شما ساخته شده اند مثل خودکارهایی که با راحتی می توان آنها را در دست نگه داشت، قیچی هایی که به راحتی باز و بست میشوند و در بازکن هایی که نیاز به فشار ندارند.  به جای استفاده از ظروف پیرکس درد دار از نمونه های پلاستیکی یا ملامینی که سبک تر هستند استفاده کنید. از دستگیره های شیر آب اهرمی در حمام و آشپزخانه استفاده کنید که نیازی به گرفتن و پیچاندن نداشته باشد. از ظرفهایی برای قرار دادن غذاها در یخچال استفاده کنید که به راحتی باز شده یا برداشته شوداز قطعات کوچک یا چفتهای پیچیده اجتناب کنید.

در زمان کار و تمرین

متخصصان دقیقا نمی دانند چرا دستهای برخی از افراد در طول ورزش دچار التهاب میشود یا چگونه می توان از آن اجتناب کرد، اما هنوز راههایی برای راحت تر بودن وجود دارد. قبل از شروع انگشترهای خود را بیرون بیاورید مچ بندهای خود را شل کنید. در زمان تمرین هر از چندگاهی بازوی خود را به صورت دورانی به جلو و عقب بچرخانید یا انگشتان خود را اول به جلو کشیده و سپس مشت کنید تا مایعات جمع شده پراکنده گردد.

اصلاح جواهرات

نمی توانید تصور کنید که چگونه می توان با انگشتان ورم کرده گیره یک گردنبد را باز و بست کرد؟ می توانید از دستبند و گردنبند هایی استفاده کنید که گیره مغناطیسی دارند تا به راحتی بتوانید آنها را باز و بست کنید. برخی از سازندگان جواهرات انگشترهایی طراحی کرده اند که گسترده میشوند بنابراین نیازی نیست آنها را از روی بند ا نگشتان متورم عبور دهید.

مصرف منیزیم در زمان ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی

تنها شکم شما نیست که در حدود زمان قاعدگی تان متورم میشود. دستهایتان (و پاهایتان) نیز می توانند ملتهب شوند. در یک تحقیق نشان داده شده است که مصرف ۲۰۰ میلی گرم منیزیم در روز به زنان مبتلا به این سندروم کمک می کند آب کمتری در بدن خود نگه دارند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که ویتامینهای B خاصی و ویتامین E نیز می تواند کمک کننده باشد. قبل از گرفتن هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کرده و مطمئن شوید که برای شما ایمن هستند.

سعی کنید چند بار در روز دستهای را بالاتر از سطح قلب قرار دهید تا به جاذبه این شانس را بدهید که مقداری از مایعات را از بدن شما خارج نماید. در شب، دست و بازوی خود را روی یک پشته متکا قرار دهید تا مابعات بتوانند در زمان خواب نیز تخلیه شوند.

علت زمینه ای دست های ملتهب را درمان کنید

در روماتیسم مفصلی التهاب در اطراف یک مفصل اتفاق می افتد. آرتریت پسوریاتیک می تواند کل طول انگشت را ملتهب کند مثل یک سوسیس. التهاب همچنین می تواند نشانه یک مشکل جدی تر مثل نارسایی قلبی، آسیب کلیوی یا مشکلاتی در سیستم لنفاوی شما باشد که به از بین بردن مایعات اضافه در بدنتان کمک می کند. اگر یک مشکل پزشکی دارید از دستورالعملهای پزشک خود پیروی کنید.

مراقب باشید

هر کاری از دستتان بر می آید برای مراقبت از خود انجام دهید. هر گونه آسیبی به پوست روی قسمت ملتهب مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد و احتمال ابتلا به عفونت در آن بیشتر است.

اگر نقطه ملتهبی درد می کند یا در آن قسمت احساس گرما می کنید، اگر دچار قرمزی در محل شده اید یا زخم بازی وجود دارد یا اگر احساس تنگی نفس می کنید با پرشک خود تماس بگیرید.

مطلب مرتبط: ترومبوز ورید عمقی (DVT) چيست؟

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است