داشتن کودک بعدها در زندگی

دلایل زیادی وجود دارد که صبر کنید و دیرتر به داشتن کودک فکر کنید. شاید بخواهید فعلا بر کار خود تمرکز کنید. یا اول مقداری پول پس انداز کنید. در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا در حدود ۲۰ درصد زنان اولین فرزند خود را بعد از ۳۵ سالگی به دنیا می آورند.

بارداری سالم با افزایش سن مهم است.

شاید شنیده باشید که با افزایش سن باردار شدن بسیار سخت تر میشود. یا این که بارداری در سن بالا هم برای سلامت مادر و هم کودک پرخطرتر است. اگرچه این ها همه مسائلی هستند که در زمان بچه دار شدن در سن بالا باید به آنها توجه داشت اما بسیاری از دغدغه ها از این دست قابل مدیریت هستند.

باردار شدن

با افزایش سن باردار شدن با مشکل صورت می گیرد. دلایل زیادی برای آن وجود دارد. یکی این است که قابلیت باروری با افزایش سن چه در مردان و چه در زنان کاهش می یابد.

زنان با تعداد مشخصی تخمک به دنیا می آیند. در هر ماه، تخمدان یک تخمک رها می کند که می تواند بارور شود. این پروسه تخمک گذاری نامیده میشود. اما قبل از آن، بدن او تخمک‌های زیادی را برای آماده شدن برای این فرآیند به خدمت می گیرد. تعداد انگشت شماری تخمک رشد یافته و بالغ میشود اما معمولا تنها یکی برای تخمک گذاری آماده میشود.

باافزایش سن زنان همچنان قدرت باروری دارند اما شانس بارداری کاهش می یابد. زیرا تعداد تخمک هایی که برای بارور شدن خوب باشند و به صورت طبیعی تقسیم شده و به یک جنین تبدیل شوند، کم میشود.

بعد از سن ۳۰ سالگی، قدرت باروری یک زن هر ساله کاهش می یابد. تعداد و کیفیت تخمک های او تنزل یافته تا زمانی که به یائسگی می رسد. یائسگی معمولا در اطراف ۴۵ تا ۵۵ سالگی اتفاق می افتد. در طول این زمان، زنان دیگر پریود نمیشوند و دیگر بارور نیستند.

مردان سن بالاتر اسپرم کمتر با کیفیت پایین تری دارند. تنزل در کیفیت تخمک و اسپرم به خاطر افزایش سن سبب بالاتر رفتن شانس ایجاد بیماری ها و مشکلات خاصی در کودک میشود که برخی از آنها عبارتند از اختلال طیف اوتیسم، سندروم داون و شیزوفرنیا.

اما اغلب زنان سالمی که در دهه ۳۰ و ۴۰ عمر خود باردار میشوند، صاحب فرزندانی سالم می گردند.

مشکلات ناباروری

اگر بالای ۳۵ سال سن دارید و بعد از ۶ ماه تلاش باردار نشدید. با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است مشکل ناباروری داشته باشید. ناباروی به زمانی گفته میشود که یک زوجی نتوانند باردار شوند یا زنی نتواند نوزاد را در رحم خود تا زمان زایمان حمل نماید.

محققان دلایل ناباروری را هم برای مردان و هم زنان بررسی می کنند. دلایل زیادی برای ناباروری وجود دارد.

رایج ترین علت ناباروری در زنان به ناهنجاری های تخمک گذاری مربوط میشود. عوامل بسیاری بر چرخه تخمک گذاری تاثیر می گذارند. افزایش سن یکی از آنها است. ممکن است به صورت مرتب تخمک گذاری نداشته باشید یا اصلا تخمکی وجود نداشته باشد.

داشتن کودک با یک بارداری سالم

علت دیگر ناباروری اندومتریوز می باشد. اندومتریوز بیماری است که در آن بافتی که به طور طبیعی در رحم (زهدان) یافت میشود در خارج از آن رشد پیدا می کند. اندومتریوز می تواند سبب دردناک شدن قاعدگی، دفع ادرار یا مدفوع با درد شود. حداقل یک سوم ناباروری ها در زنان به همین دلیل است. این مشکل در زنانی که دهه ۳۰ و ۴۰ عمر خود را می گذرانند رایج تر است.

فیبروم ها هم با افزایش سن متداول تر میشود. خود فیبروم از رشد بی رویه سلول های عضله رحم حاصل میشود. فیبروم ها می توانند هم در داخل و هم خارج دیواره رحم رشد پیدا کنند. این رشد ها می توانند مانع از باردار شدن زن شوند. بیشتر زنان حداقل یک فیبروم در طول زندگی خود دارن. اما اغلب این اتفاق بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال می افتد.

علت دیگر ناباروری می تواند درمان ها برای بیماری های دیگر باشد. زنانی که تحت درمان سرطان هستند تعداد تخمک هایشان کاهش می یابد. اگر بیماری های دیگری داشته اید که نیاز به جراحی برای برداشتن یک تخمدان یا فیبروم بوده است که در طول آن بر روی رحم عمل داشته اید همین امر می تواند بر باروری و احتمال داشتن کودک شما تاثیر بگذارد.

مقاله مرتبط: خونریزی قاعدگی شدید: طبیعی یا نگران کننده

درخواست کمک

اگر توانایی داشتن کودک برای شما به یک مسئله تبدیل شد، درمان هایی وجود دارند. اکثریت زنان می توانند با دریافت کمک بچه دار شوند.

درمان ها برای ناباروری به علت بستگی دارند. اندومتریوز و فیبروم ها را می توان با داروها، جراحی و روش های دیگر درمان کرد. داروها می توانند به تحریک تخمک گذاری کمک کنند که داروهای باروری نامیده میشوند. برخی خوراکی و برخی دیگر تزریقی هستند.

از گزینه های دیگر، فناوری های تولید مثل کمک کننده هستند. نمونه هایی از این دست عبارتند از باروری در شرایط آزمایشگاهی (IVF) و تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI). این روشها به شما در باردار شدن با استفاده از روش های مختلف باورسازی یک تخمک کمک می کنند.

گروهی از محققان حفظ و نگهداری تخمک را بررسی می کنند که شامل فریز کردن تخمک ها میشود. این کار به زنانی که با بیماری های کاهنده قدرت باروری مواجه هستند کمک می کند. اما این روش پرهزینه است.

سالم ماندن

ناباروری تنها مسئله ای نیست که زوجهای مسن با آن مواجه هستند. اینکه زنی با افزایش سن بتواند صاحب فرزند شود به سلامت او نیز بستگی دارد. در زنان مسن تر احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون بالا که دو بیماری اصلی  تاثیرگذار بر بارداری هستند زیادتر میشود.

چاقی، بیماری های قلبی، و سرطان نیز می تواند با توانایی زنان در باردار شدن یا باردار ماندن تاثیر بگذارد. چاقی قدرت باروری مردان را نیز کاهش می دهد.

قبل از اقدام به بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما برای باردار شدن ایمن تر کمک نمایند. با افزایش سن همچنین احتمال ابتلای شما به مشکلات در سلامت در نتیجه بارداری و زایمان بیشتر میشود. این مشکلات عبارتند از بیماری قلبی، عفونت، خونریزی، فشار خون بالا و لخته های خون.

فشار خون بالا زنان را بیشتر در معرض خطر پری اکلامپسی قرار می دهد. پری اکلامپسی یک بیماری جدی است که سبب زایمان پیش از موعد میشود. همچنین می تواند منجر به مرگ گردد.

مهم نیست چه سنی هستید با داشتن سبک زندگی سالم احتمال باردار شدن و حفظ بارداری و داشتن کودک در شما افزایش می یابد.

انتخابهای عاقلانه برای یک بارداری سالم:

مهم نیست چند سال دارید، نکات خاصی می توانند به شما در داشتن کودک سالم و یک بارداری سالم تر کمک نمایند.

در مورد رژیم غذایی خود، داروهایی که مصرف می کنید و هر گونه بیماری که دارید با پزشک خود مشورت کنید. قبل از بارداری مرتبا تحت نظر باشید.

  • مکمل های اسید فولیک استفاده کنید. حداقل در روز ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید.
  • الکل، تنباکو یا مواد مخدری مثل ماری جوآنا استفاده نکنید.
  • سعی کنید در معرض مواد سمی مثل سرب، اشعه یا مواد شیمیایی که حلال نامیده میشوند و در بسیاری از محلهای کار دیده میشوند قرار نداشته باشید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و وزن خود را در محدوده سالم حفظ نمایید.
  • از غذاهای خاصی که می توانند در طول بارداری خطرناک باشند مثل ماهی خام، گوشت نیم پز، گوشت هایی که در اغذیه فروشی ها فروخته میشوند و پنیرهای پاستوریزه نشده اجتناب کنید.
  • به میزان کافی فعالیت فیزیکی داشته باشید. در مورد اینکه چه ورزشهایی در زمان بارداری ایمن هستند با پزشک خود مشورت کنید.
  • جذب کافئین خود را محدود کنید.
  • مرتبا دندان های خود را چکاب کنید.
  • سعی کنید از ابتلا به عفونت هایی که بر بارداری تاثیر می گذارند اجتناب کنید. 

بیشتر بخوانید:

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است