حقایقی در مورد جراحی های کاهش وزن

جراحی های کاهش وزن می توانند برای کسانی که اضافه وزن زیاد دارند و به اقدامی بیش از رژیم و ورزش نیاز دارند نجات دهنده باشد. بسته به نوع عمل می توانند ۳۰ تا ۵۰ درصد وزن خود را در طول ۶ ماه کم کنند. این یک تصمیم بزرگ است. بعد از آن دیگر نمی توانید همانند قبل زیاد بخورید و یک تعهد بلند مدت در شما برای رژیم و ورزش ایجاد می کند تا وزنهای از دست رفته دوباره باز نگررد. چون یک جراحی ماژور است ریسکهای زیادی هم دارد.

پزشکتان در مورد گزینه های موجود و اینکه کدامیک برایتان موثر تر است راهنمایی تان خواهد کرد. اول می خواهید بدانیم چه انتظاری باید داشته باشیم.

جراحی کاهش وزن تا چه حد می تواند موثر باشد؟

برخی از جراحی های کاهش وزن مانع از گشاد شدن معده به اندازه کامل میشوند. در حالت طبیعی ظرفیت معده در حدود ۶ فنجان غذا است. بعد از برخی از عملها می توانند تنها یک فنجان یا کمی بیشتر غذا را در خود جای دهد. شما سریعتر احساس سیری می کنید بنابراین کمتر می خورید و وزن کم می کنید.

برخی از جراحی ها بخشی از روده کوچک را بای پس می کنند بنابراین کالری کمتری جذب کرده و وزن کم می کنید.

امروزه در جراحی ها اغلب از برشهای کوچک استفاده میشود که جراحی لاپاراسکوپی نامیده میشود. جراح پنج تا شش تا از این برشها بر روی شکم ایجاد می کند ابزارهای کوچک  و یک دوربین از طریق این سوراخها وارد بدن شده و سپس جراح از صفحه نمایش هر آنچه را که اتفاق می افتد می بیند. اگر این کار نباشد یک برش بزرگ در وسط شکم زده میشود.

انواع جراحی های کاهش وزن

جراحی بای پس معده‌ای Roux-en-Y

این یکی از رایج ترین جراحی های کاهش وزن  و رایج ترین عمل مورد استفاده برای بای پس معده ای می باشد.

در طول این جراحی، جراح در ابتدا معده را به دو قسمت تقسیم می کند یک قسمت بزرگتر و یک قسمت کوچکتر. سپس کیسه معده را از قسمت اول روده کوچک (دوازدهه) جدا می کند. و دوباره معده را به بخش دوم روده کوچک (دوازدهه یا ژژنوم) متصل می کنند. این کار بای پس نامیده میشود.

بعد از بای پس معده شما احساس سیری می کنید و غذای کمتری می خورید و وزن کم می کنید. بای پس همچنین سبب میشود کالری کمتری جذب کرده و وزن بیشتری کاهش دهید.

حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده یا گاستریک باندینگ

در این عمل، جراح از ابزارهای لاپاراسکوپی برای قرار دادن نوار یبلیکونی قابل باد کردن دور قسمت بالای معده استفاده می کند. نوار آن قدری سفت می شود که معده به یک کیسه کوچک با خروجی باریک تبدیل شود.

نتیجه این است که شما سریعتر سیر میشود کمتر می خورید و وزن کم می کنید. جراح می تواند نوار را سفت یا شل کند و یا حتی آن را در صورت نیاز خارج نماید.

جراحی اسلیو معده

در این عمل، جراح بیشتر معده شما را برداشته و مابقی آن را به صورت یک لوله یا شبیه آستین شکل می دهد. این بخش به روده کوچک متصل می ماند.

بعد از عمل شما تنها قادر خواهید بود ۲ تا  3 انس غذا را نگه دارید. زودتر احساس سیری می کنید چون معده تان کوچکتر شده اهست. همچنین خیلی گرسنه نخواهید شد چرا که بیشتر بافتی را که هورمون گرسنگی را ترشح می کند و گرلین نامیده میشود برداشته خواهد شد.

این جراحی دائمی است و قابل برگشت نمی باشد.

انحراف بیلیو پانکراسی

این عمل شبیه به بای پس معده Roux-en-Y می باشد با این تفاوت که کیسه کوچک معده را به قسمت  دورتری در روده کوچک متثل می نماید. مرکز معدودی این نوع جراحی کاهش وزن را انجام می دهند. این روش بسیار موثر بوده و انجام دادن آن بسیار سخت است و ممکن است شما را دچار کمبود مواد مغذی نماید.

بازسازی معده با حلقه‌گذاری عمودی

جراح با استفاده از نوار پلاستیکی و بخیه ها معده را کیسه کوچکی تبدیل می کند. در این روش افراد وزن کمتری نسبت به روشهای دیگر کم می کنند. این روش دیگر مثل قبل توصیه نمیشود. بای پس معده Roux-en-Y و اسلیو معده تا حد زیادی جایگزین آن شده اند.

آنچه که انتظار می رود:

از پزشک خود بپرسید حدودا چه مقدار باید وزن کم کنید و برای حفظ این نتیجه چه کاری باید انجام دهید. انتظار می رود غذا خیلی کم بخورید و ورزش مرتب داشته باشید.

همانند هر جراحی ماژور دیگری این عملها هم ریسکهای خاص خود را دارند. عوارض رایج تر بلافاصله بعد از جراحی اتفاق می افتند که عبارتند از عفونت، خونریزی های جزئی، انسداد یا نشت روده بزرگ، که برای رفع برخی از این عوارض نیاز به جراحی وجود دارد.

مشکلات تهدید کننده حیات همانند ایجاد لخته های خون و خونریزی هاای بزرگ، حمله قلبی یا عفونتهای جدی نادر بوده ولی ممکن است اتفاق بیفتند. این ریسکها اغلب در مراکزی صورت می گیرند که این جراحی ها را به صورت معمول انجام نمی دهند.

اغلب افراد بعد از جراحی یک تا دو روز در بیمارستان می مانند. و اغلب بعد از دو تا سه هفته به فعالیت روزانه خود باز می گردند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی در بیماری قلبی کرونری

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است