حفاظت از پوست: چگونه از پوست خود حمایت کنید


زمانی که صحبت از اندام های مهم بدن میشود اولین مواردی که به ذهن می رسد قلب، ریه یا کلیه ها است. اما در بیشتر مواقع بزرگترین و مشهودترین اندامتان یعنی پوست را نادیده می گیرید. حفاظت از پوست علارغم اینکه در ظاهر تاثیرگذار است نقشی حیاتی در محافظت از بدن در برابر ارگانسیم های مضر و تنظیم دمای بدن ایفا می نماید.
پوست چیزی بیش از آن چیزی است که در آینه می بینید. سلامت خوب پوست می تواند به سلامت عمومی بهتر منجر گردد. در زیر بخوانید پوست شما در واقع چه کاری انجام می دهد و چگنه می توانید از این اندام ابرقهرمان به بهترین نحو مراقبت نمایید. پوست در واقع چه کاری انجام می دهد؟
پوست ۱۵ درصد وزن بدن شما را تشکیل می دهد. همچنین عملکردهای متفاوتی دارد. پوست بخشی از یک تیم از اندامها است که با یکدیگر کار می کنند.

پوست سالم نشاندهنده سلامت است.


شما نمی توانید پوست را صرفاً چیزی بدانید که بدن شما را پوشانده است بلکه یک سیستم اندامی ضروری و مهم بسیار پیچیده است که نقشهای متعددی بر عهده دارد.

پوست شما و توانایی های شگفت انگیز آن


پوست به خاطر توانایی هایی که دارد یک ابر قهرمان است. این توانایی ها عبارتند از:

  • تأمین سیستم ایمنی
  • مراقبت و محافظت از قسمتهای داخلی بدن
  • ترشح عرق
  • سنتز ویتامین D
  • ساختن ملانین
  • به ما این امکان را می دهد که بتوانیم دما، بافتها و خیلی چیزهای دیگر را از طریق لمس تمایز قائل شویم.
  • مراقبت از ما در برابر مهاجمان

لایه بالایی پوست یا اپیدرم خط مقدم دفاع بدن ما در برابر نیروهای داخلی مضر نظیر ویروسها است.

پوست سالم می تواند مانع از ورود پاتوژن ها شود. حتی اگر پوست به عنوان یک مانع مختل شود. و پاتوژن ها به پوست هم نفوذ کنند، این اندام ابرقهرمان همچنان به جنگیدن ادامه می دهد.

بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۲۰، سلولهای پوست سیگنالهای ایمنی را سازماندهی می کنند تا به بدن برای محافظت در برابر پاتوژن ها و حمله به آنها کمک کند. گلبولهای سفید مرتبا به پوست رفت و آمد دارند که به مراقبت ایمنی منجر میشود. پوست همچنین حاوی کراتیونسیت های اپیدرمی است سلولهایی که پپتیدها و پروتئین ها را با قابلیتهای ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی می سازند.

غدد چربی نیز چربی ترشح می کنند که لایه دیگری برای محافظت در برابر مواد خارجی می افزایند. همچنین به عنوان یک مزیت اضافه این چربی های ترشح شده پوست را نرم نگه می دارند.


پوششی برای عضلات، استخوانها، اندامهای داخلی و سیستم عصبی


قابلیتهای محافظتی پوست به ایجاد ایمنی ختم نمی¬شود.
لایه سوم پوست که هیپودرم یا لایه زیرجلدی از چربی تشکیل شده است که به عنوان یک جاذب طبیعی شُک عمل می کند. اگر بدن تروما مثل افتادن یا تصادف ماشین را تحمل کند این چربی مثل یک بالش ضخیم عمل می کند که ضربه را سرکوب کرده و قسمتهای داخلی بدن ما را ایمن نگه می دارد.

ترشح عرق

عرق تنها نشان دهنده این نیست که فعالیت بدنی زیادی داشته اید. تعرق از طریق دو نوع غده صورت می گیرد. غدد اگزوکرین بیشتر قسمتهای بدن را می پوشانند و به سطح پوست باز میشوند. غدد آپوکرین به فولیکولهای مو باز می شوند و می توان آنها را در کف سر، زیربغلها و کشاله های ران یافت.

اینکه بدن می تواند با تعرق مواد زاید را از بدن دفع نماید موضوعی است که جای بحث دارد. در تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داده شده است که در بدن افرادی که به صورت مرتب ورزش و بنابراین عرق می کنند سطح فلزات سنگین پایین تر است.

در تحقیقی در سال ۲۰۱۱ نشان داده شده است که تعریق راهی بالقوه برای از بین بردن بیسفنول A (BPA) می باشد، یک ماده شیمیایی که اغلب در مواد پلاستیکی یافت میشود.

با این وجود، در تحقیقی در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که برای اینکه بتوان دقیقاً گفت که تعرق نقش معناداری در حذف مواد سمی در بدن دارد نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

تولید ویتامین D

زمانی که پوست در معرض نور خورشیدن قرار می گیرد ویتامین D تولید می کند. ویتامین D نقشهای گوناگونی در بدن ایفا مینماید.

در تحقیقی درس سال ۲۰۱۵ نشان داده شده که ویتامین D می تواند به موارد زیر کمک نماید:

  • سلامت استخوان
  • مدیریت پسوریازیس
  • محافظت در برابر سرطان های پوست
  • سیستم ایمنی
  • کاهش ریسک و شدت درماتیت آتوپیک

پوست حاوی ملانین است!

اپیدرم شامل ملانین است، رنگدانه ای که رنگ پوست هر فرد را تعیین می کند. هر چه کلانین بیشتری داشته باشید تن پوست شما تیره تر خواهد بود.

ملانین عملکردی بیش از صرفا تعیین رنگ پوست دارد. ملانین همچنین شما را در برابر اشعه UV حاصل از نور خورشید محافظت می نماید. این اشعه ها سبب موارد زیر میشوند:

  • آفتاب سوختگی
  • سرطان پوست پیر شدن زودهنگام
  • کاهش تولید کلاژن
  • کاهش خاصیت کشسانی پوست
  • تاثیرگذاری بر روی لمس

چه اتفاقی می افتاد اگر نمی توانستید سگتان را نوازش کنید، عشقتان را در آغوش بگیرید یا گرمای یک پتوی نرم حوله ای را حس کنید؟ شما احساس درد و لذت تماس را مدیون پوستتان هستید.

پوست به شما این امکن را می دهد که درد و فشار را متوجه شوید. این اندام بافتها را شناسایی کرده و دماها مثل گرما و سرما را تشخیص می دهد. پوست این کار را از طریق گیرنده های بسیار زیر اما قدرتمند زیر انجام می دهد:

  • گیرنده های گرمایی که به تعیین دما کمک می کنند.
  • گیرنده های درد که به شما اجازه می دهد متوجه درد شوید مثل زمانی که دچار جراحت شده اید.
  • گیرنده های مکانیکی برای شناسایی فشار مثل زمانی که کسی دست شما را به سختی می فشارد.

چگونه مراقب پوست سوپر قهرمان خود باشید

محصولات مراقبت پوست به وفور در بازار وجود دارند. اما متخصصان معتقدند راههای ساده ای برای مراقبت از پوست وجود دارد. شاید تعجب آور باشد که برای حفاظت از پوست باید نگاهتان را از راهرو لوازم زیبایی بردارید.


مراقبت از داخل به خارج


برخی از متخصصان پوست حداقل زمانی که صحبت از حفاظت از پوست به میان می آید به این گفته ایمان دارند که شما همان چیزی هستید که می خورید.
غذاهای غنی از مواد زیر برای سلامت پوست توصیه میشوند:
آنتی اکسیدان ها از جمله سبزجات دارای برگ پهن سبز، اسفناج، کلم و توت ها برای مقابله با رادیکالهای آزاد و آسیب های زیست محیطی
چربی های تک اشباع نشده یا چربی های چند غیراشباع مثل سالمون، گردو و دانه چیا برای تقویت موانع لیپیدی پوست
پروبیوتیک ها نظیر ماست و پریبیوتیک ها که در فیبر بالا مثل میوه و سبزیجات یافت میشوند برای افزایش موانع پوست
تا حد ممکن از خوردن غذاهای فرآوری شده و با شکر افزوده اجتناب کنید.
پوست شما برای سالم بودن واقعاً به چه چیزهایی نیاز دارد؟
محصولات مراقبت های بهداشتی حتی بیشتر از حد نیاز وجود دارند و انتخاب کردن از میان آنها کار سختی است. سعی کنید تنها از چند محصول پایه به طور مرتب استفاده کنید. همه باید بر روی چند محصول زیر سرمایه گذاری کنند:

  • یک تمیز کننده خوب که متناسب با نوع و نیازهای پوست باشد.
  • یک مرطوب کننده که مناسب با نوع و میازهای پوست باشد.
  • یک ضدآفتاب با طیف وسیع


خود مراقبتی برای حفاظت از پوست


خود مراقبتی بخش مهمی از مراقبت از پوست است و این بدان معنا نیست که هر روز به چشمه آب معدنی بروید. متخصصان چند فعالیت را برای انجام در خانه پیشنهاد کرده اند که به این اندام ابرقهرمان شما قدرت می د هد که عبارتند از:
ورزش کردن: ورزش جرینا خون را به همه اندامها از جمله پوست افزایش می دهد. استفاده از یک تونر پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکساید برای بعد از تعرق و تمیز کردن منافذ و جلوگیری از شیوع جوش استفاده کنید.
خواب: خواب در طول شب خود را بازسازی می کند. بزرگسالان ۱۸ تا ۶۰ سال باید حداقل ۷ ساعت خواب شب داشته باشند.
بیرون رفتن: هوای داخل خانه معمولاً خشک تر است مخصوصاً زمانی که وسایل گرمایشی در طول ماهای سرد روشن هستند. بیرون رفتن می تواند این مساله را کاهش داده و استرس را هم تسکین دهد که هر دو محرک آکنه هستند.
نکات بیشتر برای حمایت از پوستتان
پوست شما صبح تا شب برای حمایت از بدن و حفظ سلامت عمومی شما کار می کند. نکات گفته شده را امتحان کنید تا بهترین شکل پوستتان را حفظ نمایید.


میز آرایش خود را پاکسازی و مرتب کنید


اگر مدتی است که محصولات پوستی خود را جمع و جور نکرده اید حالا می تواند زمان خوبی باشد. تاریخ های انقضا را کنترل کنید چون محصولات منقضی شده احتمالاً اثربخشی خود را از دست داده و می توانند سبب تحریک پوست شوند. در مورد پوست شیوه “هر چه کمتر بهتر” را پیش بگیرید. چیزی را که نشکسته تعمیر نکن. مهم نیست که چه گرایشاتی در رسانه های اجتماعی می بینید به آنها توجه نکنید. چند محصول را انتخاب کنید که با هم عملکرد خوبی داشته باشند و مرتباً از همان ها استفاده کنید. برای حفاظت از پوست ،این کار بهتر از این است که هر روز در حال استفاده از یک محصول جدید و ترکیب لوازم آرایشی بسیار باشید.


نکات مربوط به دوش گرفتن


حمام بلند مدت با بخار داغ شاید حس لاکچری بودن بدهد اما پوست شما برای تفریح نیست. آب داغ ممکن است در همان لحظه حس خوبی بدهد اما فاکتورهای طبیعی مرطوب کننده در پوست شما را از بین می¬برد.
به جای آن سعی کنید با آب ولرم دوش بگیرید. آب باید در دمای مشابه دمای بدنتان باشد. یعنی بین ۹۵ و ۹۹ درجه فارنهایت (۳۵ و ۳۷٫۲ درجه سانتیگراد) و نباید بیشتر از ۱۰۵ درجه فارنهایت (۴۰٫۵ درجه سانتیگراد) باشد.
اگر زمانی که دوش می گیرید پوستتان خیلی قرمز میشود احتمالاً دمای آب بالا است.


کرم ضدآفتاب مناسب بیابید


کرم های ضد آ،تاب بسیاری موجود هستند. باید گزینه ای بیابید که شما را در برابر طیف گسترده ای از اشعه های UVA و UVB محافظت نماید. توصیه های زیر را مد نظر قرار دهید:
برای حفاظت از پوست ،از ضدآفتاب با SPF30 یا بالاتر استفاده نمایید. یک ضدآفتاب با SPF30 مانع از ۹۷ درصد اشعه های نور خورشید می¬شود.
برای بزرگسالان باید ۱ اونس کرم ضدآفتاب بر روی بدن استفاده شود.

  • بعد از استفاده ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد بیرون بروید.
  • هر دو ساعت بعد از شنا یا تعرق کرم ضدآفتاب خود را تجدید کنید.
  • لباس مناسب بپوشید تا از نور آفتاب در امان باشید.
  • هیچ گاه نمی¬توانید صد در صد مانع از نور خورشید شوید حتّی با استفاده از کرم ضدآفتاب. شما می توانید با لباسهای پوشیده یک لایه محافظ اضافه ایجاد نمایید.
  • توصیه میشود که از کلاه و عینک آفتابی نیز استفاده نمایید.


نوع پوست خود را بشناسید


محصول آرایشی که استفاده می کنید باید مطابق با نوع پوستتان باشد
انواع شناخته شده پوست عبارتند از:

  • چرب (روغنی)
  • خشک (پوسته پوسته)
  • حساس (به راحتی ملتهب میشود)
  • ترکیبی (چرب و پوسته پوسته)

برای هر نوع پوستی مواد شیمیایی خاصی مناسب است برای نمونه:

  • بنزوئیل پراکساید می تواند برای پوست های چرب مستعد آکنه مناسب باشد
  • محصولات فاقد عطر برای پوستهای حساس ایده آل هستند تا مانع از جوش زدن شوند.
  • محصولات حاوی روغن یا با پایه روغنی برای پوست های خشک میتوانند مفید باشند.
  • یک متخصص پوست می¬تواند به شما برای تعیین نوع پوست و انتخاب محصول کمک نماید.


برای حفاظت از پوست ، سعی کنید از مکمل ویتامین D استفاده کنید


بدن شما به طور طبیعی ویتامین D را از نور خورشید دریافت می¬کند.
با این وجود، استفاده از مکمل آن در صورتی که کمبود داشته باشید می¬تواند مؤثر باشد. می توانید سطح ویتامین D در بدنتان را با یک آزمایش خون ساده مشخص نمایید.
در بررسی در سال ۲۰۱۵ نشان داده شده است که مکمل ویتامین D اولین خط درمان برای رسیدن به سطح مناسب در بدن در صورت کمبود می باشد اما برای اثری که بر روی پوست دارد نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.



سیگار را کاهش دهید


سیگار کشیدن نیز می تواند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد.
در تحقیقی در سال ۲۰۱۹ نشان داده شده است که پوست کسانی که سیگار می¬کشند حالت کشسانی کمتر و چین و چروک بیشتری نسبت به کسانی دارد که سیگار نمی¬کشند. در تحقیقی در سال ۲۰۲۱ رابطه میان سیگار کشیدن و سرطان پوست تأیید شده است.
سیگار کشیدن همچنین می¬تواند به بیماریهای پوستی زیر منجر شود:

  • پسوریاسیس
  • هیدرآدنیت عفونی
  • درماتیت مزمن
  • آلوپسی
  • لوپوس منتشر
  • فوران نور چندشکلی (Polymorphous Light Eruption)


حفاظت از پوست با کاهش استرس

استرس میتواند محرک التهاب در بدن باشد که به شیوه هایی از جمله وارد زیر بر پوست تأثیر میگذارد:

  • پیر شدن زودهنگام
  • آکنه
  • ترشح بیش از اندازه آنزیم ها

فعالیتهای مطلوب برای کاهش استرس عبارتند از:

  • یوگا
  • مدیتیشن و تنفس متمرکز
  • ورزش
  • پیاده روی با یک دوست
  • گوش دادن به موسیقی

اگر در مدیریت استرس خود مشکل دارید به یک درمانگر مراجعه نمایید.


حرف آخر


پوست یک اندام ابرقهرمان است که شما را در برابر بیماریها محافظت کرده و با پاتوژن ها مبارزه می نماید. همچنین مانعی از آسیب رسیدن به استخوان ها، ماهیچه ها، مفاصل و اندامهای داخلی می شود.
شما می توانید این همه خوبی پوست را با حفاظت از پوست با خوردن غذایی غنی از چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها، ورزش و کم کردن استرس جبران نمایید. همه اینها در شاد و سالم نگه داشتن این اندام شگفت انگیر نقش ایفا می کنند.


مقاله مرتبط: راههای غیر جراحی برای از بین بردن چین و چروک صورت

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است