چند راهكار كه به شما در ترك سيگار و پاك ماندن كمك می كند!

بهترين راهكار براي ترك سيگار براي هر فرد مي تواند متفاوت باشد. ولي با گزينه های متنوع موجود شما بايد از كجا بدانيد كداميك برايتان مناسب تر است؟ به عنوان يك قانون كلی، هر چيزي كه در شما ايجاد انگيزه نموده، استرس را از شما دور كند و يا مشغول نگهتان دارد می تواند شما را به ادامه راه تشويق نمايد. در زير ۱۱ نكته و شيوه كه ولع شما را خنثي كرده و به شما در ترك سيگار و پاك ماندن كمك می كند آورده شده است.

ورزش کردن راهی برای ترك سيگار و پاك ماندن

مديتيشن را شروع کنید!

مديتيشن با عنوان تسكين دهنده استرس خوانده ميشود كه مي تواند به رها سازی ذهن و آرام كردن هيجاناتی كه سبب ميشوند به سمت سيگار برويد كمك نمايد. شروع به مديتيشن براي ترك سيگار واقعا موثر است. چون شما نياز به شيوه های ديگری به غير از سيگاركشيدن برای كمك به برخورد با استرس داريد.

با اين وجود برای اينكه مديتيشن جواب دهد، بايد بر روی خود اين فرآيند تمركز كنيد و نه بر سيگاری كه ولع آن را داريد.

ورزش : عامل موثر در ترك سيگار و پاك ماندن

چه طرفدار دويدن، وزنه برداري و يا پياده روي و يا هر ورزش ديگري هستيد فعاليت فيزيكي بخشي حياتي از يك سبك زندگي سالم است. به علاوه مي تواند به مديريت استرس و ولع و افزايش وزني كه اغلب با توقف سيگار ايجاد مي شود كمك نمايد. هر چه بتوانيد بيشتر حواس خود را پرت كنيد بهتر است.

يوگا را امتحان کنید.

يوگا مزايای افزايش اندرفين حاصل از ورزش را با تكنيكهای تسكين دهنده تنش حاصل از مديتيشن تركيب مي نمايد. به این ترتیب تا مدتها مي تواند فرد را از ولع های مرتبط با استرس سيگار كشيدن دور نمايد. 

هيپنوتيزم

بسياري از افراد برای هيپنوتيزم برای ترك سيگار سرمايه گذاري مي كنند. اما متخصصان فقط شواهدي را نقل كرده اند كه اين اقدام مي تواند عملي باشد اما به صورت علمي مورد تاييد قرار نگرفته است. اگرچه گفته ميشود كه افراد بايد خود راهی براي دور انداختن عادت سيگار كشيدن خود پيدا كنند اما از آنجايي كه احتمالا هيپنوتيزم آسيبي در بر ندارد پس اگر قرار شد آن را امتحان كنيد بهتر است كه در تركيب با راهكارهاي مبتني بر شواهد باشد.

اپليكيشن هایی که میتوانند به شما در این راه کمک کنند:

اپليكيشن هاي اسمارت فن مي توانند به شما در پيگيري موفقيت در ترك سيگار و پاك ماندن و ايجاد ارتباط شما با افراد ديگري كه در تلاش براي ترك سيگار هستند كمك نمايند. اما بايد توجه داشت كه همه اپليكيشن ها به يك صورت ساخته نشده و الزاما همه آنها تحت تحقيق و بررسي قرار نگرفته اند. تنها لازمه ايجاد يك اپليكيشن دانستن نحوه ايجاد آن است و نيازي نيست كه شما همه چيز را در مورد نحوه تغيير رفتار در يك فرد بدانيد.

دو اپليكيشنی كه در حال حاضر بر پايه تحقيقات ساخته شده اند عبارتند از:  QuitGuide  و quitSTART. فقط حتما از شيوه هاي ترك ديگر نيز به همراه اين اپليكيشن ها براي ارتقاء سطح تلاش خود در اين رابطه استفاده نماييد.

شرط بندی: راه جدیدی برای ترك سيگار و پاك ماندن

رقابت مي تواند يك ايجاد كننده انگيزه قوي در تلاش شما براي ترك سيگار باشد. بر طبق يك تحقيق شرط بندي براي مثال از نوعي كه شما پولي را به كسي مي دهيد و فقط زماني مي توانيد آن را پس بگيريد كه تا مدت زمان معيني دست به سيگار نزده باشيد، مي تواند به شما در ترك سيگار و پاك ماندن كمك نمايد. براي امتحان اين كار از كسي بخواهيد كه اين پول را براي شما نگه دارد و يا از سايتهاي مخصوص اين كار استفاده نماييد.

يك شيوه موفق ديگر بر اساس تحقيقات شامل برنامه هاي ايجاد كننده انگيزه است كه به افراد اين امكان را مي دهد كه به جاي از دست دادن پول،  مبلغي هم بدست آورند. از كارفرماي خود بپرسيد كه آيا چنين برنامه هايی براي ترك سيگار در محل كارتان وجود دارد يا خير. از نزديكان خود بپرسيد كه آيا مثلا حاضر هستند در ازاي پاك ماندن از سيگار، شما را به يك نهار و يا يك جلسه استخر ميهمان كنند.

برای خودتان هدف تعیین کنید.

اگر كشيدن سيگار را متوقف كنيد روياي رفتن به سفر در تعطيلات براي شما به واقعيت نزديك تر ميشود. مصرف سيگار براي هر فرد روزانه كلي هزينه دارد كه مي توان همين هزينه را براي رفتن به يك مسافرت خوب خرج كرد. سعي كنيد اين پول صرفه جويي شده را در جايي كه قابل مشاهده باشد مثلا در يك بطري شيشه اي بر روي كابينت خود قرار دهيد و خود را با تصور رفتن به يك شهر دور و يك تعطيلات خوب تشويق نماييد و يا با تصور رفتن به كنسرت خواننده محبوبتان و يا تفريحات ديگر به پول خود در شيشه بيافزاييد.

رسانه های گروهی و تاثیر آن بر ترك سيگار و پاك ماندن

حمايت خانواده و دوستان خيلي خوب است اما هيچ چيز مثل حمايت يك جمعيت نمي شود. بازخوردهاي مثبت از جمله Like ها و كلمات تبريك آميز مي تواند همانند يك سري تمجيدهاي مجازي به نظر آيند. همچنين پست كردن پيروزي ها و لغزش ها در رسانه هاي گروهي مي تواند به شما در مسئول ماندتان كمك نمايد.

غذاهای سالم مصرف کنید

از آنجايی كه افراد با كم كردن سيگار ممكن است وزنشان اضافه شود، بهتر است كه غذاهاي سالم در يخچال خود نگه داريد. اما در تغيير در رژيم غذايي خود زياده روي نكنيد. بهتر است اول بر همان ترك سيگار تمركز شود و نه تغيير فاحش در عادات سبك زندگي به صورت يكجا كه مي تواند منجر به شكست شما شود.

مثلا اگر هويج دوست داريد آن را در دسترس داشته باشيد ايده خوبي است. اما اگر هيچ گاه هويج نمي خورده ايد و فكر نمي كنيد كه بتواند نقشي در ترك سيگار در شما داشته باشد، خود را به زحمت نياندازيد. و به ياد داشته باشيد كه در حالي كه برخي از افراد دوست دارند اسنك هايي بخورند كه بتوانند به همان شيوه كه سيگار را در دست مي گرفتند آنها را بين انگشتان خود نگه دارند تا حسشان ارضا شود. اما برخي بر اين باورند كه اين عادت خوب نيست چون آنها را به ياد سيگار انداخته و تحريكشان مي كند.

مطلب مرتبط:  بهترین راهکار عملی ترک عادات بد و ایجاد عادات سالم

یراس خود سرگرمی های مختلف ایجاد کنید.

سعي كنيد يك آلت موسيقي بنوازيد. يك بازي سرگرم كننده بخريد. تصميم به انجام هر كاری كه بگيريد، بهتر از اين است كه صرفا بنشينيد و منتظر  باشيد كه وسوسه سيگار كشيدن از ذهنتان بيرون برود. ايده اين است كه با مشغول كردن ذهن و دستهايتان با يك سرگرمي، احتمال اينكه به فكر روشن كردن سيگار بيافتيد كمتر ميشود.

يادداشتهای روزانه

نوشتن افكار مي تواند به شما در كاهش استرس و مشغول نگه داشتن تان كمك نمايد. سعي كنيد در مورد ولع و احساس خود در زماني كه وسوسه ميشويد بنويسيد. اين كار به شما كمك مي كند بفهميد چه عواملي باعث تحريك ولع شما ميشوند. براي مثال، اگر به دفتر خود رجوع كرده و ديديد كه ولع شما در زماني كه با يك ضرب العجل مواجه ميشويد به اوج مي رسد. برنامه اي تنظيم كنيد كه براي مقابله با تنش در چنين زمان هايي بتوانيد به پياده روي رفته و يا كارهاي ديگري كه مي توانند استرس را تسكين دهند انجام دهيد.

حرف آخر

در مجموع انجام این راهکار ها به تنهایی و یا در ترکیب با یکدیگر میتوانند نتیجه شگفت انگیزی برای شما در ترك سيگار و پاك ماندن به همراه داشته باشد. در آخر باید بدانید که نباید از مسیر و هدف خود ناامید شوید. پیوسته به دنبال راه های جدیدی که وسوسه سیگار کشیدن را از شما دور کند، باشید.

همچنین بخوانید: ۷ نکته برای کمک به فرد سیگاری

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است