همه چیز در مورد تبخال های تناسلی

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال های تناسلی یک عفونت انتقالی از راه جنسی است. این عفونت سبب جوش‌های چرکی می شود که ممکن است سر باز کرده و محتویات آن به بیرون بریزد. جوش ها پس از خارج شدن محتویات، به زخم های تاولی تبدیل میشوند که بسیار دردناک هستند.طبق آمار در حدود ۱۶ درصد افراد ۱۴ تا ۴۹ سال به این بیماری مبتلا هستند.

تبخال تناسلی دردناک

علل ایجاد تبخال های تناسلی

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس سبب تبخال میشوند:

  • HSV نوع۱- که معمولا سبب تبخال لب میشود.
  • HSV نوع۲- که معمولا سبب تبخالهای تناسلی میشود.

این ویروس از طریق غشاهای مخاطی وارد بدن می‌شود. غشاهای مخاطی لایه‌های بافت نازکی هستند که به‌صورت آستری روی ورودی‌های بدن از جمله دهان بینی واندام های تناسلی را پوشانده‌اند..

زمانی که ویروس‌ها وارد بدن می‌شوند به سلول‌های بدنتان نفوذ کرده و سپس در سلول‌های گره عصبی ناحیه آلوده شده باقی می‌مانند. این ویروس‌ها تمایل به تکثیر شدن دارند و سریعاً و به‌راحتی خود را با محیط‌ها سازگار می‌نمایند که همین امر درمان آن‌ها را مشکل می‌سازد. ویروس نهفته در بدن ممکن است با استرس محیطی دوباره عود کند.

برای تشخیص این که عفونت تازه وارد بدن شده یا عود عفونت قبلی بوده میتوانید از آزمایش آنتی بادی ضد ویروس HSV  در خون استفاده کرد.

ویروس HSV-1 یا HSV-2 در بسیاری از مایعات مترشحه از بدن وجود دارد. مثل بزاق، منی و ترشحات واژن.

آیا ویروس HSV  در ابتلا به سرطان نقش دارد؟

نقش ویروس که باعث تبخال تناسلی میشوند در به وجود آمدن سرطان تایید نشده است اگرچه که ویروس که باعث به وجود آمدن زگیل تناسلی میشود، در سرطان های دهانه رحم و گردن رحم نقش بسزایی دارد.

 زگیل های تناسلی برجستگی های کوچک در ناحیه تناسلی هستند که حتی ممکن است به قدری کوچک باشند که با چشم دیده نشوند. این موضوع اهمیت چکاپ دوره ای رانشان می دهد.

بیشتر بخوانید: مشکلاتی که شما به عنوان یک دختر جوان ممکن است با آنها مواجه شوید

علائم تبخال تناسلی

  • جوش‌ها خیلی سریع پیش می‌روند و سرایت می‌کنند. اولین بروز می‌تواند تنها دو روز بعد از تماس با ویروس یا حتی ۳۰ روز بعد از آن باشد.
  • علائم عمومی در مردان عبارت است از جوش‌هایی که در اطراف آلت، کیسه بیضه و کپل (نزدیک و در اطراف مقعد) دیده میشوند.
  • علائم عمومی در زنان عبارت است از جوش‌هایی در اطراف یا نزدیک واژن، مقعد و کپل‌ها
  • علائم عمومی دیگر عبارت‌اند از:
  • جوش‌هایی بر روی دهان، لب‌ها و صورت و هر جای دیگری که عفونت در تماس بوده است. جوش های دهان لب ها ها و صورت بیشتر در ارتباط با عفونت ویروسی نوع ۱ میباشد
  • محل‌هایی که در تماس با عفونت بوده‌اند اغلب در ابتدا شروع به خارش یا سوزش می‌کنند. خارش یا سوزش محل آلوده از حدود ۴ تا ۱۰ روز پس از ارتباط جنسی شروع میشود.
  • جوش‌ها ممکن است بترکند و سر باز کنند و محتویاتی از آن‌ها به بیرون ریخته شود که این محتویات،خود دارای مقدار زیادی ویروس است و بسیار آلوده است.
  • غدد لنفاوی ممکن است متورم شود. غدد لنفاوی با عفونت و التهاب در بدن می‌جنگند.
  • ممکن است علائم شبه آنفولانزا مثل سردرد، بدن‌درد و تب داشته باشید.
  •  نوزادی که از طریق تماس با واژن با هرپس به دنیا آمده باشد ممکن است علائمی از جمله زخم‌هایی بر روی صورت، بدن و نواحی تناسلی داشته باشد.

نوزادانی با تب‌خال تناسلی به دنیا می‌آیند می‌توانند دچار عوارض جدی شده و علائم زیر را تجربه نمایند:

  • نابینایی
  • آسیب‌های مغزی
  • مرگ

اگر دچار تب‌خال تناسلی شده‌اید و باردار هستید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها نهایت سعی خود را می‌کنند تا از انتقال ویروس به نوزاد در هنگام زایمان جلوگیری کنند و احتمالاً برای این منظور به جای زایمان طبیعی از سزارین استفاده خواهند کرد

تشخیص تبخالهای تناسلی

پزشک شما می تواند انتقال ویروس هرپس را از معاینه زخم های حاصله با چشم تشخیص دهد. تشخیص از طریق آزمایش نیز ممکن است که معمولا نیازی به آن نیست. با یک آزمایش خون می توان قبل از بروز علائم وجود ویروس سمپلکس را تشخیص داد. اگر فکر می کنید در معرض و تماس با تبخال تناسلی بوده اید حتی اگر هنوز علائمی را تجریه نکرده اید، به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می‌توان تب‌خال تناسلی را درمان کرد؟

ویروس سیمپلکس هرپس را درمان قطعی ندارد اما درمان ها میتوانند از عود مجدد بیماری و علائم دیگر جلوگیری کنند.

دارودرمانی

داروهای ضدویروسی می‌توانند التیام زخم‌ها را تسریع و به کاهش درد کمک نمایند. داروها بهتر است از همان مشاهده اولین علائم (سوزش، خارش و علائم دیگر) برای کاهش علائم مصرف شوند.

برای کسانی که بیماری در آن‌ها عود کرده است نیز بهتر است دارو تجویز شود تا از عود مجدد آن در آینده پیشگیری شود.

مراقبت‌های خانگی

  • در زمان دوش گرفتن از آب گرم و شوینده‌های ملایم استفاده کنید.
  • محل آلوده را تمیز و خشک نگه‌دارید.
  • هرروز ناحیه الوده را بشورید و با دستمالی لطیف آن را خشک نمایید
  • لباس‌های پنبه‌ای گشاد بپوشید تا فشاری به ناحیه مبتلا شده وارد نگردد
  • حتما قبل و بعد از دست زدن یا تماس با تبخال ها دست های خود را بشویید.

اگر باردار هستید و تب‌خال تناسلی دارید:

نگران بودن در مورد سلامت نوزاد زمانی که به هرگونه تب‌خال تناسلی مبتلا هستید طبیعی است. در صورتی که در زمان زایمان طبیعی بیماری در شما عود کرده باشد ویروس می‌تواند به نوزاد منتقل شود.

مقاله مرتبط: داشتن کودک بعد ها در زندگی

سخن پایانی

 اگر باردار هستید به‌محض اینکه متوجه وجود تاول زخم و جوش های چرکی یا دیگر علائم این ویروس شدید، باید پزشک خود را در جریان قرار دهید. پزشکتان توضیح خواهد داد که قبل، در طول و بعد از زایمان باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید.

آن‌ها می‌توانند درمان‌های ایمن برای بارداری را تجویز کنند تا از زایمان سالم اطمینان حاصل کنند. همچنین باید آمادگی زایمان سزارین را برای شما داشته باشند. تبخالهای تناسلی می‌توانند عوارضی از قبیل سقط یا تولد پیش از موعد نوزاد را در پی داشته باشند.

در حال حاضر درمانی برای تبخال های تناسلی وجود ندارد اما محققان به دنبال یافتن واکسن و یا درمان‌هایی در آینده هستند. این بیماری را می‌توان با دارو مدیریت کرد. این بیماری در بدن شما به حالت خفته باقی می‌ماند..

بیماری زمانی که استرس ، مریضی و یا خستگی شدید را تجربه کنید، دوباره عود می‌کند. پزشکتان می‌تواند در ارائه یک برنامه درمانی برای کمک به مدیریت اوج بیماری به شما کمک کند.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است